Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

311/2016 Z. z.

najpravo.sk • 25.9. 2017, 17:44

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

 

Návrh zákona má za cieľ zmeniť právnym poriadkom ustanovenú nulovú toleranciu alkoholu v cestnej premávke pre cyklistov, ktorí jazdia v zastavenom území obce, alebo na cestičke pre cyklistov. Návrh zákona by zavádzal zákonom taxatívne stanovenú mieru povolenia jazdiť na bicykli s takým množstvom alkoholu v krvi, aby nedošlo k zvýšeniu ohrozenia života, či zdravia seba alebo spoluobčanov. Naschvál sme nepoužili pojem „pod vplyvom alkoholu“, nakoľko sme presvedčený o tom,  že nami určený limit alkoholu v organizme človeka ešte nespôsobuje to, aby dotyčná osoba bola pod jeho vplyvom.  Množstvo alkoholu, ktorú by sme týmto zákonom povolili u cyklistov je také, že len  minimálne ovplyvní psychické, senzorické a motorické funkcie u cyklistu, čiže nebude mať to vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

V tomto nám dáva za pravdu aj odborná verejnosť. Zo súdnolekárskeho hľadiska je nulová tolerancia alkoholu v organizme problematická, lebo predpokladá, že fyzická osoba, ktorá nepožila alkoholické nápoje má vo svojej krvi, resp. v dychu, nulovú koncentráciu etanolu. Uvedený predpoklad je však zo súdnolekárskeho hľadiska nepravdivý a neprípustný, na čo Slovenská súdnolekárska spoločnosť SLS, ako aj jednotliví súdni lekári upozorňovali opakovane už od zavedenia uvedenej právnej úpravy. Tzv. „nulová koncentrácia“ etanolu v ľudskom organizme zistená bežnými analýzami neexistuje z viacerých dôvodov. Etanol je prirodzenou súčasťou ľudského metabolizmu. Ľudský organizmus si určité malé množstvo etanolu, ktorý je potrebný v chemických procesoch, nepretržite vytvára a následne odbúrava. V krvi a dychu ľudského jedinca sa preto môže nachádzať určitá minimálna koncentrácia etanolu, ktorá sa tam nachádza následkom endogénnych procesov a nie exogénnym požitím alkoholického nápoja. Etanol sa tiež môže v ľudskom organizme v minimálnom množstve vytvoriť v tráviacom trakte po vypití väčšieho množstva ovocnej šťavy, nealkoholického nápoja s vysokým obsahom cukru, či po zjedení väčšieho množstva sladkého ovocia.

A to už ani nechceme rozoberať problematiku tzv. „laboratórnej chyby“, ktorá toto naše stanovisko tiež podporuje.

Cyklistika je takým fenoménom ľudstva, ktorá musí byť podporovaná zo strany spoločnosti  nie len bezobsažnými frázami, ale zo strany verejnej moci aj určitým pozitívnym aktívnym prístupom, hoci aj na báze pozitívnej diskriminácia vo vzťahu k požitiu alkoholických nápojov. Pri podpore cyklistiky zo strany verejnej moci nemôže ísť len o vyznačenie alebo v lepšom prípade pri vybudovaní cyklotrás, ale musí tu byť aj o niečo viac. V neposlednom rade cykloturistika je alebo môže byť významným zdrojom príjmov tak pre podnikateľov ako aj pre samotný štát ako aj pre samosprávy a určitá povolená hranica alkoholu v organizme pri jazde na bicykli na jeho atraktivite určite len pridá.

Náš právny poriadok krok po kroku zaviedol striktnejšie pravidlá aj pre cyklistov, ich povinnej výbavy, čo sa nazdávame bolo nevyhnutné k tomu, aby sme zabezpečili bezpečnosť cestnej premávky nie len pre cyklistov, ale aj pre ďalších účastníkov cestnej premávky, ale nulová tolerancia alkoholu u cyklistoch je podľa nás za hranicou zásady „žiť a nechať žiť“. Verejná moc by mala obmedzovať slobodu občanov – aj požití alkoholických nápojov – len do tej miery, ktorá je nevyhnutná, a snažiť sa o minimalizovanie zásahu do ich života. Preto si myslíme, že minimálne množstvo alkoholu u cyklistoch, ktorá ešte neovplyvní bezpečnosť cestnej premávky by mala byť povolená.

Treba uviesť aj to, že určitá pozitívna hodnota koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme účastníka cestnej premávky je tolerovaná vo väčšine členských štátov Európskej únie. Koncentrácia alkoholu v ľudskom organizme v hodnote 0,5 g/kg (promile), resp. 0,24 mg/l, je koncentrácia etanolu v krvi, ktorú Európska komisia odporúča prijať členským štátom v rámci Stratégie Európskej únie na podporu členských štátov pri znižovaní rozsahu škôd súvisiacich s požívaním alkoholu. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že niektoré štáty Európskej únie pri posudzovaní dovolenej koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme účastníka cestnej premávky rozlišujú medzi vodičmi motorového vozidla a cyklistami, pri ktorých ustanovujú miernejšie limity koncentrácie alkoholu v ľudskom organizme.

 

                Samozrejme náš návrh sa týka len tých cyklistov, ktorí nebudú mať poháňaný bicykel s pomocným motorčekom, a budú jazdiť v zastavanom území obce alebo po cestičke pre cyklistov. Nazdávame sa, že jazdiť v zastavanom území obce je niečo úplne iné ako jazdiť mimo nej. V zastavanom území obce je obmedzená rýchlosť, vo väčšine obcí funguje verejné osvetlenie a tiež je z pohľadu vodiča potrebná vyššia pozornosť práve pre možný výskyt cyklistov ale aj chodcov. Pri cestičkách pre cyklistov je dôvod podobný, a navyše táto nezasahuje do dráhy pre motorové vozidlá, aj keď to bude mimo zastavaného územia obce.

 

Predkladaný návrh zákona má mierny negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľskú sféru, nevyvoláva sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

B. Osobitná časť

 

K čl. I:

 

Bod 1:

 

Navrhuje sa výnimka z povinnosti vodiča, podľa ktorej vodič nesmie viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu, keď sa alkohol ešte môže nachádzať v jeho organizme, pričom za porušenie tejto povinnosti sa nebude považovať, ak u cyklistu jazdiaceho v zastavanom území obce (intraviláne), alebo po cestičke pre cyklistov, ak množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou. Takáto hodnota alkoholu v organizme účastníka cestnej premávky nemá podľa vedeckých poznatkov vplyv na schopnosť fyzickej osoby byť účastníkom cestnej premávky a má len minimálny vplyv na jej psychické, senzorické a motorické funkcie.

 

Bod 2:

 

V súlade s predchádzajúcim bodom sa navrhuje výnimka zo zodpovednosti za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom, podľa ktorej porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom nebude jazda pod vplyvom alkoholu, ak ide o cyklistu jazdiaceho v zastavanom území obce (intraviláne), alebo po cestičke pre cyklistov, u ktorého množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.

 

 

K čl. II:

 

Navrhuje sa výnimka zo skutkového vymedzenia priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorého sa dopustí vodič, ak počas vedenia vozidla požije alkohol alebo vedie vozidlo v takom čase po jeho požití, keď sa na základe vykonaného vyšetrenia alkohol ešte nachádza v jeho organizme. Uvedeného priestupku sa nedopustí cyklista jazdiaci v zastavanom území obce (intraviláne), alebo po cestičke pre cyklistov u ktorého množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramov etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.

 

K čl. III:

 

Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona na 1. novembra 2016.

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1579

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: