Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

393/2011 Z. z.

najpravo.sk • 6.12. 2011, 20:33

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov ako iniciatívny návrh.

Dôvodom predloženia návrhu zákona je schválenie smernice Komisie 2011/18/EÚ z 1. marca 2011, ktorou sa menia a dopĺňajú prílohy II, V a VI k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/57/ES o interoperabilite systému železníc v Spoločenstve, ktorej transpozičná lehota je 31. decembra 2011. Transpozíciou smernice Komisie 2011/18/EÚ sa menia a dopĺňajú subsystémy železničného systému, ES vyhlásenie o overení subsystémov a postup ES overovania subsystémov.

Návrhom zákona sa súčasne upravujú ustanovenia, ktorých zmena vyplynula z aplikačnej praxe zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov.

Predkladaný návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, na životné prostredie, na zamestnanosť ani na podnikateľské prostredie.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

B. Osobitná časť

K Čl. I

K bodu 1

Úpravou sa zabezpečuje súlad s platnými Slovenskými technickými normami.

K bodu 2

Účelom úpravy je zjednotenie terminológie v zákone.

K bodu 3 až 7

Úpravy vyplynuli z aplikačnej praxe.

K bodu 8

Rozširuje sa povinnosť vlastníka dráhy o zabezpečenie prevádzkyschopnosti dráhy aj po nehode a mimoriadnej udalosti.

K bodu 9

Navrhovanou úpravou sa vytvárajú podmienky na zníženie nákladov manažéra infraštruktúry, ak je prevádzka dráhy obmedzená z dôvodu nevykonávania dopravy na nej.

K bodu 10

Sankcia odobratia dokladu o odbornej spôsobilosti sa rozširuje o úhradu nákladov spojených so znovuzískaním dokladu o odbornej spôsobilosti.

K bodu 11

Úprava vyplynula z aplikačnej praxe.

K bodu 12

Úpravou sa upresňuje obsah havarijného plánu v prípade nehody a mimoriadnej udalosti a súčasne sa plní úloha vyplývajúca z uznesenia vlády SR č. 188/2011 zo 16. marca 2011 k programu revitalizácie železničných spoločností.

K bodu 13

Ustanovenie sa vypúšťa z dôvodu priamej aplikácie Nariadenia Rady (EHS) č. 1192/69 z 26. júna 1969 o spoločných pravidlách normalizácie účtovnej závierky železničných podnikov.

K bodu 14

Úpravou sa pojem čiastkové vyhlásenie o overení subsystému spresňuje so smernicou 2008/57/ES o interoperabilite systému železníc v Spoločenstve.

K bodu 15

Úpravou sa odstraňuje nepresná transpozícia smernice 2008/57/ES, ktorá neumožňovala uvedenie do prevádzky tých vozidiel, ktorým povolenie bolo udelené v inom ako členskom štáte EÚ.

K bodu 16

Aplikuje sa rozhodnutie Komisie 2011/107/EÚ-spoločná špecifikácia národného registra vozidiel.

K bodu 17

Ide o gramatickú úpravu textu.

K bodu 18

Ustanovenie zosúlaďuje text s bezpečnostnou smernicou 2004/49/ES.

K bodu 19

Zabezpečuje sa súlad obsahu zisťovania príčin nehody s obsahom správy podľa prílohy č. 12.

K bodu 20

Ustanovením sa v súlade s nariadením Komisie (EÚ) č. 445/2011 z 10. mája 2011 upravuje kompetencia ministerstva na poverovanie právnických osôb certifikáciou subjektov zodpovedných za údržbu železničných nákladných vozňov.

K bodu 21

Ide o spresňujúcu úpravu textu.

K bodu 22

Ide o gramatickú úpravu textu.

K bodu 23

Úpravou sa navrhuje pružné riešenie vymenovania predsedu úradu do funkcie ministrom.

K bodu 24

Ide o spresňujúcu úpravu textu.

K bodu 25

Úprava vyplynula z aplikačnej praxe.

K bodu 26

Ide o gramatickú úpravu textu.

K bodu 27

Ide o štylistickú úpravu textu.

K bodu 28

Ide o zosúladenie skutkovej podstaty správneho deliktu s povinnosťami upravenými v tomto zákone.

K bodu 29

Ide o opravu nesprávneho vnútorného odkazu.

K bodu 30

Úpravou sa zabezpečuje súlad s Legislatívnymi pravidlami vlády.

K bodu 31 až 33

Zabezpečuje sa transpozícia smernice Komisie 2011/18/EÚ z 1. marca 2011, ktorou sa menia a dopĺňajú prílohy II, V a VI k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/57/ES o interoperabilite systému železníc v Spoločenstve.

K bodu 34

Úpravou sa zabezpečuje súlad s Legislatívnymi pravidlami vlády SR.

K bodu 35

Vzhľadom na transpozíciu smerníc sa upravuje aj transpozičná príloha.

K Čl. II

K bodu l

Úpravou sa terminologicky spresňuje text.

K bodu 2

Ide o vecnú úpravu textu, aby dopravca mohol zisťovať totožnosť cestujúceho nielen na vymáhanie prirážky ale aj samotného nezaplateného cestovného.

K bodu 3

Spresňuje sa zabezpečenie dopravnej obslužnosti.

K bodu 4

Presnejšie sa vymedzuje pojem súbežná doprava.

K bodu 5

Ide o určenie rozsahu ekonomicky oprávnených nákladov dopravcu.

K bodu 6

Ide o spresňujúcu formuláciu poskytnutia dotácie železničnému podniku.

K bodu 7

Ide o gramatickú úpravu textu.

K bodu 8

Ide o bližšiu špecifikáciu uplatnenia regulovaného cestovného. Regulované cestovné sa uplatňuje len vo verejnej osobnej doprave vykonávanej v rámci zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme.

K bodu 9

Úpravou sa zabezpečuje súlad s Legislatívnymi pravidlami vlády.

K bodu 10

Aplikačná prax vyžaduje dlhšie časové obdobie na riešenie koordinácie objednávania verejnej hromadnej dopravy a na prípravu regiónov na prevzatie úloh aj v oblasti železničnej dopravy. Zároveň sa vypúšťa duplicitná kompetencia VÚC.

K bodu 11

Úpravou sa zabezpečuje súlad s Legislatívnymi pravidlami vlády SR.

K Čl. III

Účinnosť zákona sa navrhuje v súlade s lehotou na transpozíciu smernice.

V Bratislave 17.augusta 2011

Iveta Radičová, v. r.

Predsedníčka vlády

Slovenskej republiky

Ján Figeľ, v. r.

1.podpredseda vlády a

minister dopravy, výstavby a

regionálneho rozvoja SR 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1136
PoUtStŠtPiSoNe
: