Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

207/2011 Z. z.

Edmund Horváth • 7.8. 2011, 22:21

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Dôvodom predloženia návrhu zákona o zrušení zákona č. 140/2010 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny je skutočnosť, že neplní cieľ, na ktorý bol prijatý. Zrušenie uvedeného zákona zároveň vyplýva z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky.

Podnetom na vypracovanie zákona č. 140/2010 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny boli predovšetkým pretrvávajúce problémy v obchodných záväzkových vzťahoch medzi prevádzkovateľmi obchodných reťazcov a ich dodávateľmi, ktorí poukazovali na negatívne neprimerané obchodné praktiky prevádzkovateľov obchodných reťazcov pri uzatváraní zmlúv. Nevyváženosť týchto vzťahov, ktorých predmetom je kúpa a predaj, dosahuje úroveň, kedy si hypermarkety a supermarkety, vzhľadom na svoje nezávislé postavenie na trhu, stanovujú pre uzavretie zmluvného vzťahu také podmienky, ktoré sú pre druhú zmluvnú stranu, dodávateľa, zjavne nevýhodné, pričom podľa vyjadrení dodávateľov ich rozsah sa čoraz viac stupňuje. Uvedená právna úprava je osobitným právnym predpisom, ktorý nerieši dominantné postavenie podnikateľa na trhu, ale jeho ekonomickú závislosť na inom podnikateľovi. Právna úprava takéhoto charakteru však nebola v rámci EÚ prijatá, ale napriek tomu EÚ nevylučuje, aby členské štáty prijímali aj ďalšie právne predpisy mimo základných predpisov na ochranu hospodárskej súťaže; vyplýva to z nariadenia Rady ES č. 1/2003 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže podľa čl. 81 a 82 Zmluvy.

Z dôvodu širokej dispozitívnosti v normatívnej úprave obchodných záväzkových vzťahov v Obchodnom zákonníku a právnych úkonov v obchodnom záväzkovom práve vôbec, prijatie riešenia, podľa ktorého by sa osobitným zákonom riešila problematika neprimeraných podmienok v obchodných vzťahoch nenaplnilo svoj cieľ, na ktorý bol prijatý a javí sa ako neefektívny. Nosným princípom normatívnej právnej úpravy obchodných záväzkových vzťahov je okrem iných aj princíp zmluvnej slobody, ktorý sa opiera o všeobecnú zásadu, na ktorej stojí celé súkromné právo, a to, že súkromnoprávne subjekty majú oprávnenie samostatne rozhodovať o svojom právnom postavení. Subjekty, podrobujúce sa obchodno-právnej úprave, sa sami rozhodujú, či uzatvoria zmluvu a s kým ju uzatvoria, teda zásadne neplatí princíp kontraktačnej povinnosti, to znamená povinnosť uzatvoriť určitú zmluvu, prípadne uzatvoriť ju len s určitou zmluvnou stranou. Pre okruh obchodných záväzkových vzťahov je teda sloboda v určení obsahu zmluvy daná, avšak platia isté zákonné obmedzenia, ako nemožnosť určiť obsah zmluvy v rozpore so zákonom, t.j., aby dohodnutý obsah zmluvy bol v zmysle ustanovenia § 39 Občianskeho zákonníka nedovolený, najmä ak by malo byť obsahom záväzku zakázané plnenie alebo ak by obsah zmluvy bol v rozpore so zásadami poctivého obchodného styku podľa § 265 Obchodného zákonníka, ktorého následnou sankciou je neplatnosť právneho úkonu. Porušenie rovnováhy účastníkov prostredníctvom zmluvných dojednaní zakladajúcich nerovnosť zmluvných strán sa obvykle považuje za to kritérium, uplatnením ktorého sa účastníci sporu môžu dožadovať ochrany pred súdom.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, s ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Osobitná časť

K § 1

Návrhom zákona sa navrhuje zrušenie zákona č. 140/2010 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny (ďalej len „citovaný zákon").

Citovaný zákon okrem úpravy vo veciach neprimeraných podmienok v obchodných vzťahoch upravoval aj konanie podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších právnych predpisov (ďalej len „správny poriadok") pri ich zistení. Citovaný zákon predpokladal uloženie niektorej sankcie ustanovenej v zákone. V prípadoch, kedy bolo začaté konanie podľa správneho poriadku o uložení sankcie a vzhľadom na zrušenie hmotnoprávneho predpisu bude konajúci správny orgán povinný konanie zastaviť.

K § 2

Navrhuje sa lehota nadobudnutia účinnosti zákona so zreteľom na predpokladané trvanie ďalšieho legislatívneho procesu 1. apríla 2011.

Bratislava 12. januára 2011

Iveta Radičová v. r.

predsedníčka vlády Slovenskej republiky

Juraj Miškov v. r.

minister hospodárstva Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1132
PoUtStŠtPiSoNe
: