Do anonymného prieskumu Slovenskej advokátskej komory (SAK) zameraného na právnu istotu sa zapojilo takmer 500 advokátov, ktorí hodnotili 10 vybraných právnych aktov a opatrení z roku 2019. Ide doteraz o najvyšší počet zapojených respondentov a relevanciu výsledkov posilňuje aj to, že väčšina z nich mala tendenciu k totožnému hodnoteniu posudzovaných opatrení.
Slovenská advokátska komora považuje stabilné legislatívne prostredie a predvídateľnú aplikáciu práva za základné nástroje ochrany práv. S cieľom monitorovať a hodnotiť úroveň ochrany právnej istoty v praxi orgánov tvorby práva aj aplikácie práva preto SAK pripravila už 3. ročník projektu INDEX PRÁVNEJ ISTOTY. Jeho podstatou je vyhodnotenie právnych aktov vydaných v predchádzajúcom kalendárnom roku z hľadiska ich vplyvu na kvalitu ochrany a kultivácie princípu právnej istoty v Slovenskej republike.
Index právnej istoty je nástrojom, ako advokátsky stav môže nastavovať zrkadlo tvorcom zákonov a právnych aktov.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že podľa advokátov v roku 2019 pokračoval trend nízkej ochrany právnej istoty v konaní orgánov tvorby a aplikácie práva. Respondenti považovali za najnegatívnejší jav komunikáciu viacerých sudcov a sudkýň s Mariánom Kočnerom, s cieľom ovplyvniť výsledok prebiehajúcich konaní. Tento jav získal historicky najhoršie hodnotenie zo všetkých opatrení, ktoré boli dosiaľ v rámci Indexu právnej istoty posudzované (1,37 bodu z 10, známka vyššia ako 5 - posilňuje právnu istotu/ známka nižšia ako 5 - oslabuje právnu istotu.).
Trojicu opatrení s najnepriaznivejším dopadom na právnu istotu v roku 2019 dopĺňa nejednotné a netransparentné rozhodovanie správnych orgánov spojené s absenciou databázy ich rozhodnutí (1,51) a nepredvídateľné posudzovanie prípustnosti dovolaní zo strany Najvyššieho súdu SR (1,9). Negatívne hodnotili respondenti aj proces výberu kandidátov na sudcov Ústavného súdu SR na pôde Národnej rady SR, v dôsledku ktorého orgán súdnej ochrany ústavnosti zostal niekoľko mesiacov v neúplnom zložení (1,96).
Pozitívne hodnotenie, naopak, dosiahlo uznesenie Ústavného súdu SR, ktorým pozastavil účinnosť zákona, ktorým sa moratórium na predvolebné prieskumy predĺžilo na 50 dní (7,01) a činnosť Komisie Súdnej rady SR vo vzťahu k sudcom podozrivým z nelegálneho alebo neetického konania v medializovaných kauzách (5,31).
Detailné vyhodnotenie a závery projektu sú dostupné v komplexnej správe o prieskume, ktorá je prístupná na webe Slovenskej advokátskej komory.
LINK na správu z prieskumu: https://www.sak.sk/web/sk/cms/document/219
poradie |
opatrenie |
hodnotenie |
Posilnenie/oslabenie Právnej istoty |
1. |
Komunikácia časti súdneho stavu s Mariánom Kočnerom za účelom ovplyvňovania výsledku prebiehajúcich konaní |
1,37 |
-3,63 |
2. |
Nejednotnosť rozhodovacej praxe správnych orgánov |
1,51 |
-3,49 |
3. |
Voluntaristické posudzovanie prípustnosti dovolaní Najvyšším súdom SR |
1,9 |
- 3,1 |
4. |
Proces voľby kandidátov na sudcov Ústavného súdu SR na pôde NR SR |
1,96 |
- 3,04 |
5. |
Zavedenie trvalého bankového odvodu v skrátenom legislatívnom konaní a s minimálnou legisvakanciou |
2,38 |
- 2,62 |
6. |
Postup Ústavného súdu SR pri ústavnej kontrole volieb do Európskeho parlamentu |
2,5 |
- 2,5 |
7. |
Sprístupňovanie časti vyšetrovacích a/alebo súdnych spisov médiám orgánmi verejnej moci a/alebo účastníkmi konania |
3,26 |
-1,74 |
8. |
Nález Ústavného súdu SR, ktorým vyslovil protiústavnosť novely Ústavy vo veci bezpečnostných previerok sudcov |
3,98 |
-1,02 |
9. |
Činnosť Komisie Súdnej rady vo veci podozrení voči sudcom konajúcim v medializovaných kauzách |
5,31 |
+0,31 |
10. |
Uznesenie Ústavného súdu SR, ktorým pozastavil účinnosť zákona, predlžujúceho moratórium na predvolebné prieskumy |
7,01 |
+2,01 |