Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

SDEÚ k trestaniu protiprávneho vstupu cudzincov na územie štátu

najpravo.sk • 4.10. 2015, 18:19

„Smernica o návrate“ nebráni v zásade vnútroštátnej právnej úprave, ktorá stanovuje trest odňatia slobody štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý vstúpi protiprávne na jej územie v rozpore so zákazom vstupu. Tak znie tohtotýždňový verdikt Súdneho dvora EÚ vo veci C-290/14 Skerdjan Celaj.

Smernica o návrate štátnych príslušníkov tretích krajín s neoprávneným pobytom (ďalej len „smernica o návrate“) stanovuje normy a postupy uplatniteľné vo všetkých členských štátoch na odsun štátnych príslušníkov tretích krajín s neoprávneným pobytom.

Dňa 17. apríla 2012 bol Skerdjanovi Celajovi, albánskemu štátnemu príslušníkovi nachádzajúcemu sa na území Talianska, vydaný príkaz na vrátenie na hranicu a rozhodnutie o odsune, pričom mu bol uložený aj zákaz vstupu v dĺžke troch rokov. S. Celaj opustil územie Talianska 4. septembra 2012 a následne opätovne vstúpil na toto územie v rozpore so zákazom vstupu, ktorý mu bol uložený.

Prokurátor začal trestné stíhanie proti pánovi Celajovi na Tribunale di Firenze (súd vo Florencii, Taliansko) a navrhoval uložiť mu trest odňatia slobody v dĺžke osem mesiacov na základe talianskej právnej úpravy, ktorá stanovuje trest odňatia slobody v dĺžke jeden až štyri roky každému štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý vstúpi protiprávne do Talianska v rozpore so zákazom vstupu. Taliansky súd položil Súdnemu dvoru otázku, či „smernica o návrate“ nebráni tejto právnej úprave.

Súdny dvor vo svojom rozsudku uvádza najprv, že „smernica o návrate“ nebráni v zásade vnútroštátnej právnej úprave, ktorá kvalifikuje nový protiprávny vstup štátneho príslušníka tretej krajiny v rozpore so zákazom vstupu za trestný čin a stanovuje trestné sankcie, vrátane trestu odňatia slobody, ak takáto právna úprava nemôže ohroziť dosiahnutie cieľov sledovaných smernicou.

Súdny dvor v tejto súvislosti uvádza, že zavedenie politiky v oblasti návratu je integrálnou súčasťou toho, že Európska únia vytvára spoločnú prisťahovaleckú politiku s cieľom zabezpečiť okrem iného predchádzanie nelegálnemu prisťahovalectvu a posilnenie boja proti nemu.

Súdny dvor ďalej pripomína (Rozsudky Súdneho dvora z 28. apríla 2011, El Dridi, C-61/11 PPU (pozri aj TK č. 40/11) a zo 6. decembra 2011, Achughbabian, C-329/11 (pozri aj TK č. 133/11), že „smernica o návrate“ nebráni tomu, aby boli uložené trestné sankcie podľa vnútroštátnych pravidiel, ak sa pritom dodržia základné práva, štátnym príslušníkom tretích krajín, voči ktorým sa uplatnilo konanie o návrate a ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území členského štátu bez opodstatneného dôvodu nevrátiť sa.

Súdny dvor z toho vyvodil, že „smernica o návrate“ a fortiori nebráni ani tomu, aby boli podľa vnútroštátnych pravidiel uložené trestnoprávne sankcie, ak sa pritom dodržia základné práva, a prípadne Ženevský dohovor (Dohovor o právnom postavení utečencov podpísaný v Ženeve 28. júla 1951) štátnym príslušníkom tretích krajín s neoprávneným pobytom, ktorí opätovne neoprávnene vstúpia na územie členského štátu v rozpore so zákazom vstupu, ktorý im bol uložený.

Zdroj: Súdny dvor EÚ
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1798

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: