Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Chystá sa novela zákona o ochrane spotrebiteľa

najpravo.sk • 29.1. 2022, 16:33

Návrh zákona má za cieľ zjednotiť a modernizovať právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa a transponovať niekoľko smerníc Európskeho parlamentu a Rady (EÚ), pričom zjednocuje terminológiu v súlade s legislatívou EÚ a prináša novú úpravu aktualizujúcu informačné požiadavky pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou, nové informačné povinnosti prevádzkovateľov online trhov, stanovenie podmienok kompatibility a interoperability digitálneho obsahu alebo digitálnej služby či zavedenie novej regulácie označovania cien pri znižovaní ceny. Návrh však taktiež mnohé povinnosti vypúšťa, a to najmä povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ, čím sa majú posilňovať princípy jednotného trhu EÚ. Upúšťa napríklad od povinnosti vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách výrobkov, poskytovať potvrdenie o prijatí a vybavení reklamácie, ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci či ustanovení o zákaze ukladať spotrebiteľom povinnosti bez právneho dôvodu a zákaze odmietnuť predať vystavený výrobok alebo poskytnúť službu, ktorú má obchodník v prevádzkových možnostiach. Do návrhu zákona sa inkorporuje aj právna úprava alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov.

Roztrieštenosť právnej úpravy ochrany spotrebiteľa a počet orgánov, ktoré vykonávajú dohľad nad dodržiavaním práv spotrebiteľov s rozdielnym právnym základom a postavením sú hlavnými dôvodmi pre zjednotenie výkonu dohľadu vo všetkých oblastiach ochrany spotrebiteľa. Cieľom predloženého návrhu zákona je preto taktiež zabezpečiť riadnu aplikáciu nariadenia (EÚ) 2017/2394 o spolupráci medzi národnými orgánmi zodpovednými za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a o zrušení nariadenia (ES) č. 2006/2004 v platnom znení v podmienkach Slovenskej republiky a vytvoriť predpoklady pre efektívny výkon dohľadu účinný aj v digitálnom prostredí, čo by nebolo možné dosiahnuť bez jednoznačného a prehľadného vymedzenia pôsobnosti orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa, odstránenia kompetenčných konfliktov a vyjasnenia niektorých otázok správneho trestania za porušenie povinnosti v oblasti ochrany spotrebiteľa. Návrhom zákona sa súčasne posilňuje preventívne a výchovné pôsobenie dohľadu smerom k dohliadaným osobám, keď sa zavádzajú nové inštitúty smerujúce k zníženiu alebo odpusteniu sankcie za porušenie zákonnej povinnosti, ak obchodník prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli porušené. Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka, a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom, predovšetkým na malé a stredné podniky.

Návrh zákona poskytuje oproti doterajšiemu stavu ucelenejšiu a prehľadnejšiu právnu úpravu zohľadňujúcu dynamický vývoj v oblasti práva ochrany spotrebiteľa. Je možné ho pripomienkovať do 15.2.2022 v procese LP/2022/39

 

Zdroj: Informácie z predkladacej správy k predmetnej právnej norme

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 381
PoUtStŠtPiSoNe
: