„Ak máte aktivovanú elektronickú schránku, súd vám od 1. novembra doručí písomnosti iba do nej. Je preto potrebné prezerať poštu v úradnej elektronickej schránke pravidelne. Ak si neotvoríte svoju elektronickú schránku, môžete zmeškať dôležitú lehotu pre uplatnenie vášho práva, napr. odvolať sa voči rozsudku.“ upozornilo Ministerstvo spravodlivosti SR pred pár dňami na svojom webe. Do redakcie sme dostali viacero otázok týkajúcich sa aktivácie elektronických schránok advokátov, exekútorov a notárov. Tak sa pozrime na daný problém podrobnejšie.
Právnické osoby
Elektronická schránka je určená na elektronickú komunikáciu s orgánmi verejnej moci. Elektronickou komunikáciou sa rozumie doručovanie elektronických dokumentov a zasielanie elektronických podaní. Tento spôsob komunikácie plne nahrádza klasický spôsob doručovania dokumentov v listinnej podobe.
Upozorňujeme, že je potrebné rozlišovať medzi zriadením schránky a aktiváciou schránky.
- Elektronická schránka sa právnickej osobe SR zriadi automaticky a bezodplatne, po tom, ako sa zriaďovateľ dozvie o vzniku právnickej osoby.
- Aktivácia na doručovanie je však proces, ktorý umožní využívať elektronickú schránku na elektronické doručovanie elektronického podania, elektronického úradného dokumentu a elektronickej doručenky.
Celý proces aktivácie elektronických schránok právnických osôb prebieha postupne, pričom platná právna úprava rozlišuje dva termíny povinnej aktivácie schránok a to v závislosti od toho, či právnické osoby:
- sú zapísané do obchodného registra alebo
- nie sú zapísané do obchodného registra.
Právnickej osobe so sídlom na území Slovenskej republiky a zapísanej do obchodného registra je, podľa platného právneho stavu, elektronická schránka automaticky aktivovaná na doručovanie 1. augusta 2016. Avšak celý proces aktivácie elektronických schránok právnických osôb a zapísaných organizačných zložiek prebieha postupne v tzv. prechodnom období od 1. 8. 2016 do 1. 1. 2017:
- po 1. auguste sa budú v rámci prechodného obdobia schránky automaticky aktivovať na doručovanie a to momentom prvého prístupu (prvého prihlásenia) osoby oprávnenej pristupovať a disponovať za právnickú osobu alebo zapísanú organizačnú zložku s elektronickou schránkou do elektronickej schránky, alebo
- najneskôr 1. januára 2017, kedy budú aktivované na doručovanie všetky elektronické schránky právnických osôb a organizačných zložiek (aj tie, do ktorých nebolo počas prechodného obdobia vstúpené).
Ako sme už spomenuli, aktivácia elektronickej schránky je úkon, ktorý umožní využívanie elektronickej schránky na elektronické doručovanie. Doručené elektronické rozhodnutie do schránky má rovnaký právny účinok akoby bolo doručované v listinnej forme. Doručenie v tomto prípade potvrdzuje elektronická doručenka zasielaná do schránky.
Právnickej osobe so sídlom na území Slovenskej republiky a zapísanej do obchodného registra bude elektronická schránka automaticky aktivovaná na doručovanie najneskôr v rámci v prechodného obdobia do 1. 1. 2017. Proces aktivácie elektronickej schránky týchto subjektov sa začne priamo zo zákona, tzv. „povinne“. Na začatie povinnej aktivácie nie je potrebný žiaden úkon majiteľa, aktiváciu elektronickej schránky vykoná správca modulu elektronických schránok (Úrad vlády Slovenskej republiky).
Právnickej osobe so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorá nie je zapísaná do obchodného registra bude, podľa platného právneho stavu, elektronická schránka automaticky aktivovaná na doručovanie 1. mája 2018. Do tohto obdobia si schránku môže aktivovať dobrovoľne.
Povinná aktivácia elektronických schránok právnických osôb na doručovanie priamo nevynucuje povinnosť právnickej osoby komunikovať elektronicky s orgánmi verejnej moci. Aktivácia na doručovanie umožní do schránky doručovať úradné rozhodnutie od orgánu verejnej moci a to aj v prípade, že by teoreticky podanie na orgán bolo začaté v listinnej forme.
Živnostník, teda fyzická osoba - podnikateľ
Elektronická schránka sa fyzickej osobe - podnikateľovi zriadi automaticky, po tom ako sa zriaďovateľ dozvie o vzniku oprávnenia na podnikanie fyzickej osoby. Schránka sa zriaďuje každému bezodplatne a bez potreby o ňu žiadať.
Fyzická osoba - podnikateľ nemá svoju schránku automaticky aktivovanú na doručovanie pri jej zriadení. Na to, aby si schránku na doručovanie aktivoval, musí o to požiadať prostredníctvom aktivačnej funkcie schránky. Elektronická schránka mu bude aktivovaná na doručovanie bezodplatne ku dňu, ktorý uvedie v žiadosti, najskôr tretí pracovný deň po doručení žiadosti.
Živnostník teda nemá povinnosť si elektronickú schránku aktivovať a ani mu nebude automaticky aktivovaná ani od 1. 1. 2017. Ak fyzická osoba – podnikateľ nemá ani v súčasnosti a ani od 1. januára 2017 aktivovanú elektronickú schránku, keďže tento dátum nie je vo vzťahu k fyzickým osobám určujúcim, orgán verejnej moci vo vzťahu k nemu postupuje tak, ako doteraz, t. j. doručuje mu listinným spôsobom.
Advokáti
V prípade elektronickej schránky advokátov je rozhodujúce to, či má advokát aktivovanú k 1.11.2016 elektronickú schránku a tiež skutočnosť, či vykonáva advokát činnosť ako fyzická alebo právnická osoba.
Ak si advokát dobrovoľne sám aktivoval elektronickú schránku, od 1.11.2016 mu orgány verenej moci musia povinne doručovať elektronické dokumenty do tejto schránky. Je pritom jedno, či advokát vykonáva činnosť ako fyzická alebo právnická osoba.
Čiže do 1. 1. 2017 je rozhodujúce len to, že tu existuje dobrovoľne aktivovaná schránka. Ak však vykonáva advokát činnosť ako právnická osoba, od 1. 1. 2017 mu elektronickú schránku aktivuje štát v zmysle § 60a ods. 3 zákona o e-Governmente, rovnako ako každej inej právnickej osobe. Od tohto dátumu preto advokátskej obchodnej spoločnosti budú doručované zo strany orgánov verejnej moci do ich schránok dokumenty bez ohľadu na to, či túto schránku využíva alebo nie, a to s účinkami riadneho doručenia. Listinnú zásielku bude očakávať márne.
Ohľadom advokátov – fyzických osôb treba podotknúť, že advokát vykonávajúci činnosť ako fyzická osoba si schránku aktivovať nemusí a aj od 1. januára 2017 je aktivácia elektronickej schránky len na jeho dobrovoľnom rozhodnutí. Ak si ju neaktivuje, orgány verejnej moci a súdy sú povinné mu doručovať písomnosti listinne.
Advokát ako fyzická osoba vs. advokát ako fyzická osoba - podnikateľ
Zo strany advokátov sa objavujú otázky, či z dôvodu, že sú fyzickými osobami im môže byť aktivovaná len jedna elektronická schránka, alebo sa im zriadi osobitne schránka na ich súkromné aktivity a osobitne na ich pracovné aktivity. Odpoveď nám dáva ustanovenie § 3 písmeno n) v bodoch 1) a 3) zákona o e-Governmente, podľa ktorého sa prideľuje iný identifikátor fyzickej osobe a iný fyzickej osobe podnikateľovi. Fyzická osoba nepodnikateľ má identifikátor rodné číslo a pri podnikateľskej činnosti je jeho identifikátorom IČO. Malo by byť teda možné jeho schránky odlíšiť.
Notári a exekútori
Zákon o e-Governmente vychádza z toho, že notári a exekútori sa považujú za tzv. orgány verejnej moci, keďže tento zákon za výkon verejnej moci považuje konanie v rozsahu podľa osobitných predpisov vo veciach práv, právom chránených záujmov a povinností fyzických osôb alebo právnických osôb.
Rozhodujúcim je v intenciách povinného doručovania ustanovenie § 17 ods. 2 Zákona o e-Governmente, podľa ktorého ak pri výkone verejnej moci elektronicky vzájomne komunikujú orgány verejnej moci, pričom nie sú navzájom v postavení orgánu aplikácie práva a účastníka konania, môžu komunikovať prostredníctvom modulu úradnej komunikácie alebo priamou formou elektronickej komunikácie medzi sebou, a to aj automatizovaným spôsobom, bez toho, aby pri elektronickej komunikácii doručovali do elektronickej schránky orgánu verejnej moci. Ak osobitný predpis ustanovuje, že orgán verejnej moci je oprávnený s osobou, ktorá nie je orgánom verejnej moci, elektronicky komunikovať prostredníctvom osobitného informačného systému automatizovaným spôsobom, ak sa takáto komunikácia dohodne, orgán verejnej moci s takouto osobou komunikuje elektronicky bez toho, aby jej doručoval do elektronickej schránky, a orgánu verejnej moci sa prostredníctvom tohto informačného systému doručuje do elektronickej schránky.
Uvedené ustanovenie je podľa Ministerstva spravodlivosti SR potrebné vysvetľovať tak, že je potrebné odlišovať dve základné situácie:
- a) Ministerstvo spravodlivosti má v zmysle § 17 ods. 2 zákona o e-Governmente postavenie orgánu aplikácie práva, pričom notár alebo exekútor majú postavenie účastníka konania,
- b) Ministerstvo spravodlivosti, notár alebo exekútor nemajú v zmysle § 17 ods. 2 zákona o e-Governmente postavenie orgánu aplikáciu práva a účastníka konania,
Ad a) V danom prípade sa od 01.11.2016 komunikuje so všetkým exekútormi a notármi elektronicky, pretože majú aktivovanú elektronickú schránku a orgán verenej moci rozhoduje o ich právach a povinnostiach,
Ad b) V zmysle § 17 ods. 2 Ak pri výkone verejnej moci elektronicky vzájomne komunikujú orgány verejnej moci, pričom nie sú navzájom v postavení orgánu aplikácie práva a účastníka konania, môžu komunikovať prostredníctvom modulu úradnej komunikácie alebo priamou formou elektronickej komunikácie medzi sebou, a to aj automatizovaným spôsobom, bez toho, aby pri elektronickej komunikácii doručovali do elektronickej schránky orgánu verejnej moci.
Povinnosť súdu a iného orgánu verejnej moci od 1. novembra 2016
Orgán verejnej moci, napríklad súd, sa od 1. novembra 2016 musí vždy snažiť doručiť prioritne elektronickou formou, pozri napríklad § 105 Civilného sporového poriadku. Z uvedeného pre orgán verejnej moci vyplýva povinnosť overiť si, či má právnická alebo fyzická osoba aktivovanú elektronickú schránku. Samozrejme, ako vyplýva z vyššie uvedeného, aktivácia elektronickej schránky fyzických a právnických osôb je do 1. 1. 2017 založená na dobrovoľnej aktivácii. Ak má teda takáto osoba aktivovanú schránku, lebo tak sama dobrovoľne urobila, orgán verejnej moci už musí prioritne doručovať do tejto schránky. S takými istými následkami, akokeby došlo k listinnému doručeniu.
Zdroj: MS SR, Ústredný portál verejnej správy
Ilustračné foto: najprávo.sk