TlačPoštaZväčšiZmenši

Sťažnosť na orgán verejnej správy (vzor sťažnosti)

2.10. 2011, 20:08 |  Monika Kiklicová

Ervín Klačanský, bytom J. Hronca 1, Nové Zámky, email : ervin.klacansky@gmail.com

 

Nové Zámky, dňa 08.08.2011

FOND ROZVOJA HOSPODÁRSTVA SR

ZÁHUMENSKÁ 11

837 52 BRATISLAVA

ODBOR KONTROLY, AUDITU A SŤAŽNOSTÍ

 

VEC : Sťažnosť na porušenie zákona č. 211/2000 Z. z. a na nezákonný postup.

Podľa § 5 ods. 1 zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach ( ďalej v texte iba zákona ) podávam týmto sťažnosť podľa § 3 ods. 1 zákona, na vybavenie ktorej je, v zmysle § 11 ods. 1 zákona, príslušná povinná osoba podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.

Náležitosti podávanej sťažnosti, tak ako to ustanovuje § 5 ods. 2 a 3 zákona, sú naplnené. Meno, priezvisko a adresa trvalého bydliska sťažovateľa sú uvedené v záhlaví tejto písomnosti. Sťažnosť smeruje proti zodpovednému zamestnancovi povinnej osoby v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, ktorá vybavuje agendu žiadostí o sprístupnenie informácií a to sprístupňovanie informácií ako i vyhotovovanie rozhodnutí o odmietnutí informácií v prípade, že povinná osoba zo zákonných dôvodov informácie nesprístupní, ergo odmietne. Povinnou osobou je Fond rozvoja hospodárstva SR, so sídlom v Bratislave, Záhumenská 11, zastúpená riaditeľom Mgr. Slavomírom Skokom.

Ako sťažovateľ poukazujem na nižšie uvedené nedostatky a domáham nasledovného:

Dňa 26.07.2011 som prostredníctvom emailu, elektronickou poštou zaslal povinnej osobe žiadosť o sprístupnenie informácie, ktorou som žiadal o zverejnenie výšky odmeny štatutárneho orgánu Mgr. Slavomíra Skoka.

Zákonom stanovená lehota ôsmych pracovných dní povinnej osobe uplynula dňa 04.08.2011.

V zákonom stanovenej lehote, podľa § 17 ods. 1 zákona, mala povinná osoba povinnosť žiadateľovi sprístupniť požadované informácie podľa § 18 ods. 1 zákona alebo mala povinná osoba povinnosť vydať písomné rozhodnutie v zákonom stanovenej lehote v prípade, ak povinná osoba žiadosti žiadateľa nevyhovela hoci len sčasti.

Podľa § 17 ods. 2 zákona zo závažných dôvodov mohla povinná osoba predĺžiť zákonom stanovenú lehotu, najviac však o osem pracovných dní, pričom zákon presne vymedzuje a definuje závažné dôvody. Povinnosťou povinnej osoby, podľa § 17 ods. 3 zákona, je však i v takomto prípade o tejto skutočnosti žiadateľa písomne bezodkladne informovať, najneskôr pred uplynutím zákonnej lehoty a zároveň uviesť dôvody, ktoré viedli povinnú osobu k predĺženiu lehoty.

Do dnešného dňa povinná osoba mi požadované informácie nesprístupnila, písomne mi neoznámila predĺženie lehoty s uvedením dôvodov, ktoré by ju k tomu viedli ani nevydala rozhodnutie o tom, že mojej žiadosti hoci len sčasti nevyhovela, teda odmietla informácie sprístupniť.

Podľa § 18 ods. 2 zákona ak povinná osoba žiadosti nevyhovie hoci len sčasti, vydá o tom v zákonom stanovenej lehote písomné rozhodnutie.

Podľa § 18 ods. 3 zákona ak povinná osoba v lehote na vybavenie žiadosti neposkytla informácie či nevydala rozhodnutie a ani informáciu nesprístupnila, predpokladá sa, že vydala rozhodnutie, ktorým odmietla poskytnúť informáciu.

Podľa § 19 ods. 1 zákona proti rozhodnutiu povinnej osoby o odmietnutí požadovanej informácie možno podať odvolanie v lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia alebo márneho uplynutia lehoty na rozhodnutie o žiadosti podľa § 17. Odvolanie sa podáva povinnej osobe, ktorá rozhodnutie vydala alebo mala vydať.

Zákon o slobodnom prístupe k informáciám neumožňuje povinným osobám vybavovať žiadosti o sprístupnenie informácií svojou nečinnosťou. Nečinnosť povinnej osoby resp. zmeškanie lehoty na vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácií je zjavným porušením ustanovení § 17 a § 18 zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Vznik fiktívneho rozhodnutia je následkom nečinnosti povinnej osoby, ktorý nastáva len v záujme ochrany práva žiadateľa na prístup k informáciám. Povinná osoba teda nemá oprávnenie zostať nečinná.

Súdy tiež jednoznačne potvrdili, že fiktívne rozhodnutia o nesprístupnení informácií, vznikajúce ako následok nečinnosti úradov, sú nezákonné a budú súdom vždy zrušené.

Inštitút fiktívneho rozhodnutia umožňuje žiadateľovi domáhať sa napriek nečinnosti povinnej osoby svojho práva a podať proti fiktívnemu rozhodnutiu odvolanie, opravný prostriedok. Povinným osobám však zákon o slobode informácií neumožňuje zostať nečinnými, naopak, výslovne im v § 18 ods. 2 ukladá povinnosť vždy o nesprístupnení informácií vydať písomné rozhodnutie.

Nečinnosť povinnej osoby a spoliehanie sa na vznik fiktívneho rozhodnutia je vždy porušením zákona zo strany povinnej osoby. Túto skutočnosť mnohokrát potvrdili aj súdy. Potvrdili tiež, že každé fiktívne rozhodnutie je nezákonné a musí byť odvolacím orgánom alebo súdom zrušené, pretože neobsahuje odôvodnenie (je „nepreskúmateľné").

Tým, že povinná osoba nesprístupnila požadované informácie ani nevydala rozhodnutie o odmietnutí sprístupnenia informácií a zostala nečinná, porušila ustanovenia zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám, čím sa dopustila nezákonného postupu ako aj poškodenia mojich práv na slobodný prístup k informáciám.

Na základe uvedeného sa domáham nápravy nezákonného stavu ako i riadneho prešetrenia mojej sťažnosti, ktorým dôjde zo strany povinnej osoby k náprave a k odstráneniu nedostatkov v nezákonnom postupe povinnej osoby.

S pozdravom

Ervín Klačanský 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1589
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

Najčítanejšie (Rady a vzory)

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Doručovanie žaloby podľa zákona o e-Governmente, rozsudok pre zmeškanie

Pokiaľ okresný súd podľa § 105 ods. 1 CSP doručoval písomnosti do elektronickej schránky žalovaného podľa osobitného predpisu, t. j. ...

Rozhodovanie o trovách znaleckého dokazovania

Skutočnosť, že nebol zložený preddavok na trovy znaleckého dokazovania, automaticky neznamená, že trovy znaleckého dokazovania znáša ...

Definícia trov konania, účelnosť úkonov právnej služby

Podľa novej právnej úpravy (§ 251 CSP) sa za trovy konania považujú len také výdavky, ktoré vznikli v konaní, t. j. v období od začatia ...

Doručenie podania súdu prostredníctvom portálu eŽaloby

Pokiaľ Civilný sporový poriadok pripúšťa možnosť podať odvolanie elektronickými prostriedkami (§ 125 ods. 1 CSP), teda do elektronickej ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Rezort spravodlivosti dá viac ako pol milióna na boj s diskrimináciouhttps://www.teraz.sk/slovensko/rozda-viac-ako-pol-miliona-na-boj-prot/429612-clanok.html

Objem predpokladaných financií stanovil rezort spravodlivosti na 769.500 eur s tým, že ...

J. Čižnár odvolal krajskú prokurátorku v Bratislave I. Kopčovúhttps://www.teraz.sk/slovensko/j-ciznar-odvolal-krajsku-prokurato/429593-clanok.html

Generálna prokuratúra zároveň v pondelok (11. 11.) vyhlásila výberové konanie na pozíciu ...

Gál nesúhlasí s návrhom SNS o pedofílii, hovorí, že tresty už existujúhttps://www.teraz.sk/slovensko/gal-nesuhlasi-s-navrhom-sns-o-pedof/429508-clanok.html

Význam pojmov pedofílie, nekrofília a zoofília vyplýva podľa Gála zo zákona implicitne a ...

Transparency International Slovensko vyzýva poslancov, aby volili šéfa protikorupčného úradu verejnehttps://www.webnoviny.sk/transparency-international-slovensko-vyzyva-poslancov-aby-volili-sefa-protikorupcneho-uradu-verejne/

Poslanci by mali voliť šéfa Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti ...

Exekúcie na Slovensku pribúdajú, prípady však rieši iba jeden súdhttps://www.webnoviny.sk/exekucie-na-slovensku-pribudaju-pripady-vsak-riesi-iba-jeden-sud/

Exekúcie na Slovensku stále pribúdajú. Ich agendou sa zaoberá iba Okresný súd v Banskej ...

Menšinový zákon predstavia na začiatku roka 2020https://www.teraz.sk/slovensko/definitivu-legislativneho-zameru-men/429406-clanok.html

Koncepcia pripravovaného zákona o národnostných menšinách by do januára 2020 mala prejsť ...

Nové časopisy

Bulletin slovenskej advokácie 10/2019

Bulletin slovenskej advokácie 10/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2019

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2019

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Justičná revue 8-9/2019

Justičná revue 8-9/2019

Časopis pre právnu prax.

Súkromné právo 4/2019

Súkromné právo 4/2019

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Právny obzor 5/2019

Právny obzor 5/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2019

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2019

Odborný recenzovaný právnický časopis, ktorý prináša aktuálne novinky z oblasti práva ...

PoUtStŠtPiSoNe
: