Utorok, 16. apríl 2024 | meniny má Dana/Danica , zajtra Rudolf
Predplatné
Utorok, 16. apríl 2024 | meniny má Dana/Danica , zajtra Rudolf
TlačPoštaZväčšiZmenši

Neschopný zamestnanec - čo s ním?

Monika Kiklicová • 13.11. 2011, 10:39

Máte zamestnanca, ktorý je neschopný? Má neuspokojivé pracovné výsledky? Je nedôsledný, neporiadny, nevie robiť? Neviete, čo s takýmto zamestnancom? Ako sa s ním rozlúčiť a neporušiť pritom zákon? Chrániť sa pred prípadnou žalobou? Poradíme Vám, ako na to...

Aké požiadavky musí vlastne zamestnanec spĺňať?

Zákonník práce ich definuje v § 81 pod názvom základné povinnosti zamestnanca. Tými sú :

a) Zamestnanec musí v prvom rade pracovať zodpovedne a riadne. Musí plniť pokyny nadriadených, ktoré musia byť vydané v súlade s právnymi predpismi

b) Zamestnanec musí byť na pracovisku na začiatku pracovného času, využívať pracovný čas na prácu a odchádzať z neho až po skončení pracovného času. Toto je problém ešte väčšiny zamestnancov, ktorí si mýlia pracovný čas s debatným krúžkom, obedňajšou prestávkou, monitorovaním módnych časopisov, dennej tlače, internetom, posedením pri káve a cigarete, či prichádzaním a odchádzaním z práce a do práce systémom kedy sa mi chce, a nie kedy sa mi končí a začína pracovná doba...

c) Zamestnanec musí dodržiavať právne predpisy a ostatné predpisy vzťahujúce sa na prácu ním vykonávanú, ak bol s nimi riadne oboznámený. Tu je opäť na scéne cigaretka na dva ťahy, pretože vo väčšine priestorov je už zakázané fajčiť, týka sa to i bezpečnostných predpisov, predpisov na ochranu zdravia, protipožiarnej bezpečnosti a mnoho iných...

d) V období, v ktorom má podľa osobitného predpisu nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti, dodržiavať liečebný režim určený ošetrujúcim lekárom. I v tomto prípade si viacerí z nás spomenú na skvelé staré české a slovenské komédie, v ktorých sa maľovalo, prerábalo, stavalo a búralo počas PN a keď zazvonila kontrola pri dverách, rýchlo sa všetko schovávalo, obliekalo do pyžama a umieralo... Namiesto toho, aby si zamestnanci radšej riadne vybrali dovolenku, alebo sa iným spôsobom dohodli so zamestnávateľom.

e) Hospodáriť riadne s prostriedkami, ktoré mu zveril zamestnávateľ a chrániť jeho majetok pred poškodením, stratou, zničením a zneužitím a nekonať v rozpore s oprávnenými záujmami zamestnávateľa. Služobné auto? Ťukli ste ho pri cúvaní? Že ste boli nepozorní a miesto na cestu, ste sa rozprávali s kolegom, sediacim vedľa Vás? No a čo, veď auto nie je moje...

f) Zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone zamestnania a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám. Poznáte to. Babky trhovníčky. Vytrúbia všetko, aj to čo nevedia. Tak s mnohými zamestnancami je to podobné... Že je to možno obchodné tajomstvo, ochrana osobných údajov, konanie vedúce k nekalej súťaži??? Veď sa to netýka mojej osoby a firmy, nie?...

g) Písomne oznamovať zamestnávateľovi bez zbytočného odkladu všetky zmeny, ktoré sa týkajú pracovného pomeru a súvisia s jeho osobou, najmä zmenu jeho mena, priezviska, trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, adresy na doručovanie písomností, zdravotnej poisťovne, a ak sa so súhlasom zamestnanca poukazuje výplata na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, aj zmenu bankového spojenia. Poznáte to. Posielala sa už výplata. A Vám stále neprišla na účet. Kto je za to zodpovedný? Hádam personalistka, ktorá určite niečo pokašľala a to, čo jej teraz za to poviem, si len tak ľahko nestrčí za klobúk... Ibaže, akosi som pozabudol, že pred mesiacom som zmenil banku a jej som to neohlásil, však áno?...

Aké požiadavky musí spĺňať vedúci zamestnanec?

Tie sú upravené v § 82 Zákonníka práce. Samozrejme, týkajú sa ich i základné povinnosti zamestnanca upravené v § 81 Zákonníka práce a navyše musia spĺňať i tieto :

a) Vedúci zamestnanec musí riadiť a kontrolovať prácu zamestnancov.

b) Utvárať priaznivé pracovné podmienky a zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci.

c) Zabezpečovať odmeňovanie zamestnancov podľa všeobecne záväzných právnych predpisov, kolektívnych zmlúv a pracovných zmlúv a dodržiavať zásadu poskytovania rovnakej mzdy za rovnakú prácu alebo za prácu rovnakej hodnoty.

d) Utvárať priaznivé podmienky na zvyšovanie odbornej úrovne zamestnancov a na uspokojovanie ich sociálnych potrieb.

e) Zabezpečovať, aby nedochádzalo k porušovaniu pracovnej disciplíny.

f) Zabezpečovať prijatie včasných a účinných opatrení na ochranu majetku zamestnávateľa.

Predpokladám, že tieto požiadavky spĺňa väčšina vedúcich zamestnancov tak, ako to ukladá zákon. Možno pochybovať (a v mnohých prípadoch oprávnene) o naplňovaní písmena c), ktorý sa týka odmeňovania zamestnancov. Väčšinou sa v tomto prípade zohľadňuje viac subjektívne hľadisko a záujem ako to objektívne, spojené so zabezpečovaním odmeňovania podľa právnych predpisov a iných interných noriem.

Už vieme, čo sú povinnosti zamestnanca. Ale čo robiť, ak sa nedodržujú?

Ak teda zamestnávate vo svojej firme, či podniku zamestnanca, s ktorým ste nespokojný, pretože si neuspokojivo plní pracovné povinnosti, Zákonník práce ukladá ako povinnosť zamestnávateľa takéhoto zamestnanca písomne vyzvať na odstránenie nedostatkov vo Vami určenej a stanovenej lehote.

Vzor písomnej výzvy na odstránenie nedostatkov s určením lehoty nájdete v časti Rady a vzory.

Stručne iba zopakujem, že v písomnom liste, adresovanom zamestnancovi, s uvedením všetkých jeho generálií, riadne a preukázateľne doručenom (musí byť podpísané a dátumované prevzatie, najvhodnejšie na pracovisku, za prítomnosti aspoň 1-2 svedkov, ktorí prevzatie potvrdia svojimi podpismi), uvediete presne a špecificky všetky nedostatky, ktorých sa zamestnanec dopúšťa a ktoré požadujete odstrániť a v budúcnosti neopakovať. Uvediete i lehotu, do ktorej má nedostatky odstrániť s tým, že ho môžete upozorniť na možnosť rozviazania pracovného pomeru, ak nedostatky neodstráni, predmetné sa bude opakovať a ak nedôjde z jeho strany k náprave.

Stanovená lehota musí byť primeraná. Nemôže byť daná časovo tak krátka, že by zo strany zamestnanca nemohlo dôjsť k odstráneniu nedostatkov, i keby vynaložil na odstránenie maximálne úsilie. Uvedené sa berie do úvahy pri neplatnosti výpovede a v takomto prípade by sa Vám mohlo stať, že súd určí Vami danú výpoveď zamestnancovi za neplatnú práve z tohto dôvodu. Takisto by bola výpoveď neplatná, ak by ste neustanovili žiadnu lehotu na odstránenie nedostatkov. Dajte si preto na tento dôležitý fakt a skutočnosť pozor!

Môžete takisto s takýmto zamestnancom mať ústny pohovor, za účasti jeho priameho nadriadeného, zástupcu odborov (podľa novely Zákonníka práce, účinnej od 1.9.2011, sa už nevyžaduje účasť zástupcov zamestnancov pri skončení pracovného pomeru) či iných zamestnancov, na ktorom ho upozorníte na nedostatky v jeho práci, na neuspokojivé plnenie pracovných úloh, kde mu uvediete o aké nedostatky sa jedná, v čom spočívajú tieto nedostatky, ako a do kedy ich má odstrániť. Spíšete z tohto pracovného pohovoru, stretnutia písomnú zápisnicu, ktorú podpíšu všetci zúčastnení, najmä zamestnanec. Avšak i napriek uskutočneniu ústneho pohovoru, stretnutia, je potrebné doručiť zamestnancovi i písomnú výzvu!

Ak ste zamestnanca písomne vyzvali na odstránenie nedostatkov s uvedením lehoty, v ktorej sa tak má stať a v lehote 2 mesiacov zamestnanec i naďalej neuspokojivo plní pracovné úlohy a vykonáva svoju činnosť, pričom vytýkané nedostatky neodstránil, môžete s takýmto zamestnancom ukončiť pracovný pomer výpoveďou podľa § 63 ods. 1 písm. d) bod 4 ZP.

Dôležité v tomto prípade je, aby boli pracovné výsledky zamestnanca určitým spôsobom objektivizované, merateľné, zhodnotiteľné, aby sa dalo preukázať a dokladovať, že nedostatky neodstránil.

Vzor výpovede zamestnávateľa pre neuspokojivé plnenie pracovných úloh zamestnanca nájdete na portáli najpravo.sk v sekcii Rady a vzory.

Monika Kiklicová

JUDr. Monika Kiklicová
mona.kiklicova@gmail.com 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2534

Nový príspevok

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: