Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši
Číslo:

Justičná revue 3/2011

Edmund Horváth • 3.5. 2014, 13:30

Štúdia
BARANCOVÁ, H.:
Monitorovanie zamestnancov a ochrana súkromného života v  judikatúre európskych súdov;  
(Personalüberwachung und Schutz des Privatlebens in der Rechtsprechung der europäischen Gerichte )
Informačné technológie ovplyvňujú v súčasnosti každú ľudskú činnosť. Pod vplyvom informačných technológií sú aj pracovnoprávne vzťahy. Zamestnávatelia dnes využívajú rôzne formy monitorovania svojich zamestnancov. Niektoré z nich sú v rozpore s ľudským právom na ochranu súkromného života. Autorka analyzuje právne problémy monitorovania zamestnancov z pohľadu záujmu zamestnávateľa pri ochrane svojho vlastníckeho práva a jeho kontrolnej funkcie v pracovnom pomere, ako aj z pohľadu základných práv zamestnancov. Predmetom štúdie je súčasný právny stav monitorovania zamestnancov a jeho nedostatky.
[strana 329]
Články
KANOŠ, P.:
Pracovnoprávne vzťahy pri práci nadčas;
(Arbeitsrechtsbeziehungen bei der Überstundenarbeit )
Otázka práce nadčas je téma, o ktorej sa už dlhšie diskutuje a stáva sa v ostatnej dobe aj objektom politického boja (týka sa to predovšetkým dĺžky „nadčasov" zamestnancov v SR v porovnaní s inými krajinami EÚ). Autor sa v príspevku venuje aj iným črtám práce nadčas, v súvislosti s ktorými vznikajú v praxi reálne problémy. Pokúša sa rozobrať jednotlivé otázky a porovnáva ich s českou právnou úpravou. Právnu úpravu na tomto úseku nepokladá za dostatočnú.
[strana 345]
THURZOVÁ, M.:
Pracovné vzťahy v obecnej samospráve a ich právna regulácia;
(Arbeitsbeziehungen in der Gemeindeverwaltung und deren rechtliche Regelung)
Príspevok sa zameriava na aktuálne problémy právnej úpravy pracovnoprávnych vzťahov v obecnej samospráve. Legislatívna úprava reformy verejnej správy v posledných dvadsiatich rokoch riešila pracovnoprávne postavenie volených a menovaných funkcionárov obce do značnej miery len okrajovo, a nie vždy systematicky. Vytvorili sa tak viaceré komplikované a pomerne málo exaktné právne vzťahy, čo popri nezriedka nekvalifikovanom postupe niektorých funkcionárov obce vedie v praxi často k nerešpektovaniu pracovnoprávnych predpisov vzťahujúcich sa na danú oblasť. V príspevku autorka poukazuje na problémové miesta v rámci platnej právnej úpravy a na možné prístupy preklenutia načrtnutých problémov.
[strana 351]
DURKOŠOVÁ, M.:
Zakotvenie trestnoprávnej zodpovednosti právnických osôb: Formálne splnenie diktátu alebo skutočná snaha o efektívny postup proti nadnárodnému organizovanému zločinu?;
(Deliktfähigkeitsfixierung der juristischen Personen: Formelle Einhaltung des Diktats oder wahre Bemühung um eine effektive Vorgehensweise gegen übernationale organisierte Verbrechen?)
V úvode príspevku autorka stručne analyzuje faktory ovplyvňujúce zavádzanie trestnej zodpovednosti právnických osôb, s poukazom na právne normy Európskej únie, ako aj na právnu úpravu platnú v rámci medzinárodného spoločenstva. Na úvodnú časť nadväzuje výklad novozavedených ochranných opatrení postihujúcich právnické osoby - zhabanie peňažnej čiastky (§ 83a Trestného zákona) a zhabanie majetku (§ 83b Trestného zákona). Nosná časť príspevku je zameraná na procesnoprávne aspekty, aplikačné problémy v praxi s návrhmi de lege ferenda.
[strana 370]
GRÚŇ, L.:
Postavenie centrálnej banky pri vzniku Slovenskej republiky a Českej republiky (ako sme začínali);
(Stellung der Zentralbank bei der Entstehung der Slowakischen und der Tschechischen Republik (wie haben wir angefangen))
Autor sa venuje týmto tematickým okruhom: Centrálna banka, jej význam a úloha v hospodárstve; Ústavné základy pre vznik Centrálnej banky v Slovenskej republike a Českej republike; Komparácia vybraných ustanovení pri súčasnom porovnaní s nemeckou právnou úpravou; Otázka nezávislosti Centrálnej banky ako významný moment v jej činnosti a postavení.
[strana 382]
SEPEŠI, P.:
Implementácia Smernice o ochrane životného prostredia prostriedkami trestného práva do právneho poriadku SR - 2. časť
(Implementierung der Umweltschutzrichtlinien mittels des Strafrechts in die Rechtsordnung der Slowakischen Republik - Teil 2)
[strana 392]
SVATUŠKOVÁ, Z.:
K trestnému činu týrania blízkej osoby a zverenej osoby;
Týranie ľudskej bytosti znamená vážny zásah do jej základných ľudských práv a slobôd, preto je potrebné ho, aj prostredníctvom trestnoprávnych noriem, v čo najširšej miere eliminovať. V predkladanom príspevku sa autorka zaoberá trestným činom týrania blízkej osoby a zverenej osoby, a to jednak v kontexte vývoja právnej úpravy skutkovej podstaty predmetného trestného činu, s tým, že poukazuje na najmarkantnejšie nedostatky aktuálnej právnej úpravy, jednak v kontexte vybraných aspektov trestného stíhania páchateľov uvedeného trestného činu.
[strana 401]
ALYASRY, N.:
Trestný čin terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme (§ 419 TZ) - základná analýza;
Autor v predmetnom článku predkladá stručný, základný výklad skutkovej podstaty trestného činu Terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme (§ 419 TZ), po novele Trestného zákona č. 576/2009 Z. z., ktorá je účinná od 1. 1. 2010, spolu s jeho subjektívnymi hodnotiacimi úsudkami, ktoré predstavujú jeho názor na tento závažný trestný čin.
[strana 409]
RITOMSKÁ, M.:
Mobbing, história a príčiny vzniku;
Autorka týmto článkom rieši problematiku existencie závažného problému, akým je mobbing. Problém vznikol v súvislosti s otázkou, prečo obete mobbingu musia byť týždne, mnohokrát aj niekoľko mesiacov práceneschopné. Pritom podávajú dlhodobo znížený pracovný výkon a aj mobbéri spotrebujú časť svojej energie na vymýšľanie nových zlomyseľností. Je preto v súčasnej dobe potrebné v spoločnosti vyvolať diskusiu o mobbingu tak, aby sa problém mobbingu dostal do širšieho povedomia občanov a tým sa spustil proces, ktorý by viedol k jeho legislatívnej úprave.
[strana 421]
Diskusia
NOVOTNÝ, M.:
Jednostranné započítanie v pracovnoprávnych vzťahoch;
Predložený príspevok skúma otázku jednostranného započítania v pracovnoprávnych vzťahoch. Autor skúma vzťah Zákonníka práce a jeho jednotlivých ustanovení k všeobecnej úprave započítania v Občianskom zákonníku. Na základe výkladu príslušných ustanovení vo vzájomnej súvislosti autor argumentuje v prospech záveru o neprípustnosti použitia všeobecných ustanovení Občianskeho zákonníka o jednostrannom započítaní v pracovnoprávnych vzťahoch.
[strana 425]
PERHÁCS, Z.:
K zopakovaniu a doplneniu výsluchu svedka po vznesení obvinenia;
Zopakovať výsluch svedka po vznesení obvinenia alebo doplniť jeho výpoveď, s cieľom zabezpečiť - umožniť obvinenému uplatniť svoje právo na kontradiktórny proces, to je základná otázka, ktorej sa venuje príspevok.
[strana 435]
Zo súdnej praxe
Rozhodnutia Ústavného súdu SR
Analytické oddelenie ÚS SR
K rozsahu povinností orgánov verejnej moci pri vybavovaní petície
[strana 460]
Rozhodnutia Európskeho súdneho dvora
BLAŠKOVÁ, A.:
Ochrana obydlia ako súčasť práva na súkromie;
Článok sa zaoberá vybraným výsekom základných práv v pracovnom práve, a nielen v ňom, ale celkovo i práva na súkromie ako základnej zásady, na ktorej je postavený právny poriadok vo všeobecnosti. Autorka sa v článku pokúša objasniť uvedené právo v spojitosti s niekoľkými významnými rozhodnutiami Európskeho súdneho dvora a Európskeho súdu pre ľudské práva.
[strana 467]
Adspirantes legum
MALÁ, D. - DZIAK, J. - MASCHKANOVÁ, K.:
Úprava trestnej zodpovednosti právnických osôb vo Švédsku, Dánsku a Slovinsku;
Vývojové tendencie v oblasti trestného práva v posledných rokoch naznačujú, že je potrebné upraviť zodpovednosť právnických osôb za trestné činy vo všetkých členských štátoch Rady Európy a Európskej únie. Európska únia odvolávajúc sa na mnohé medzinárodné právne akty (Dohovor OSN proti korupcii, Dohovor OECD o boji s podplácaním zahraničných verejných činiteľov, Trestnoprávny dohovor o korupcii, Dohovor proti nadnárodnému organizovanému zločinu a protokoly k nemu prijaté, Medzinárodný dohovor o potláčaní terorizmu a Dohovor o počítačovej kriminalite, Druhý protokol k Dohovoru o ochrane finančných záujmov Európskych spoločenstiev a pod.) zaviazala svoje členské krajiny k úprave trestnej zodpovednosti právnických osôb. Inštitút trestnej zodpovednosti právnických osôb členské štáty postupne začleňujú do svojich právnych poriadkov a rôznym spôsobom ho legislatívne upravujú. V našom článku sa budeme zaoberať tromi rozličnými právnymi úpravami trestnej zodpovednosti právnických osôb členských štátov Európskej únie - Švédska, Dánska a Slovinska.
[strana 475]
TROŠČÁK, P.:
Európsky zatýkací rozkaz - terminologická stránka;
Článok pojednáva o terminologickej stránke európskeho zatýkacieho rozkazu, upraveného v rámcovom rozhodnutí 2002/584/SVV o európskom zatýkacom rozkaze a postupoch odovzdávania osôb medzi členskými štátmi. Poukazuje tiež na stav vnútroštátnej legislatívnej úpravy od roku 2004 (zákon č. 403/2004 Z. z. o európskom zatýkacom rozkaze) až do súčasnosti (zákon č. 154/2010 Z. z. o európskom zatýkacom rozkaze) z toho hľadiska, v akej miere tieto vnútroštátne právne predpisy rešpektujú anglickú právnu terminológiu, zavedenú spomínaným rámcovým rozhodnutím.
[strana 485]
Informácie
CAPEK, S. - TÓTH, B.:
K 10. výročiu vzniku justičnej pokladnice
[strana 489]
JURČOVÁ, M. - NOVOTNÁ, M.:
Informácia z konferencie SECOLA: A European Optional Contract Law; Policy Choices (Európske voliteľné zmluvné právo, politické rozhodnutia). 14. - 15. január 2011, Leuven, Belgicko
[strana 494]
Recenzie - anotácie
MAREK, K.:
Ďurica, M.: Konkurzné právo na Slovensku a v Európskej únii. Bratislava, Eurokódex 2010, 2. prepracované a doplnené vydanie s európskou a národnou judikaturou, strán 816
[strana 500]
JALČ, A.:
Strémy, T.: Majetková a ekonomická kriminalita a ich sociálne riziká - Monografia. Bratislava, Veda, vydavateľstvo Trnavskej univerzity 2010, strán 133
[strana 502]
Európska únia a Slovensko
KLIMEK, L.:
Obchodovanie s ľuďmi vo svetle navrhovanej právnej úpravy EÚ;
Európska komisia pripravila návrh smernice, ktorou sa upravuje problematika boja proti obchodovaniu s ľuďmi, nakoľko súčasný právny rámec obchodovania s ľuďmi trpí nedostatočnou implementáciou legislatívy EÚ v jednotlivých členských štátoch. Cieľ navrhovanej právnej úpravy nemožno uspokojivo dosiahnuť na úrovni jednotlivých členských štátov, no môže byť lepšie dosiahnuteľný na úrovni EÚ. Pripravovaná právna úprava by sa mala premietnuť aj v slovenskom právnom poriadku, t. j. v skutkovej podstate trestného činu obchodovania s ľuďmi v poňatí Trestného zákona.
[strana 453]
Oznamy
XIX. konferencia Karlovarských právnických dní
[strana 499]
Príloha
Judikatúra súdov Slovenskej republiky - Obchodné právo -(CD) 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1904
PoUtStŠtPiSoNe
: