Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

353/2018 Z. z.

najpravo.sk • 12.1. 2019, 14:46

Dôvodová správa

A.           Všeobecná časť

 

  Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Peter Kresák a Tibor Bastrnák predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“). 

Cieľom predloženého návrhu zákona je najmä posilnenie pozície Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) v súvislosti s agendou prieskumných území, najmä z hľadiska rozšírenia možností zamietnutia návrhu na určenie prieskumného územia z dôvodu objektívnej nemožnosti využívať ložisko vyhradeného nerastu a z dôvodu rozporu s verejným záujmom. Cieľom predloženého návrhu je taktiež určenie povinnosti ministerstva, ako správneho orgánu konajúceho vo veci núteného obmedzenia vlastníckeho práva, dôkladne sa v konaniach podľa § 29 ods. 4 a 5 geologického zákona zaoberať otázkou prevažujúceho verejného záujmu, nakoľko doterajšia úprava takúto povinnosť ministerstvu výslovne neukladá. Navrhovaná úprava tak bude mať vplyv na kvalitu rozhodovacej činnosti ministerstva a súčasne aj na zlepšenie postavenia vlastníka záujmovej nehnuteľnosti. 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.

Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, sociálny vplyv, vplyv na informatizáciu spoločnosti ani na podnikateľské prostredie, avšak bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie.

B. Osobitná časť

 

K čl. I, 1. bodu

 

Ide o sprecizovanie ustanovenia, nakoľko dôvodom pre začatie konania o zmene alebo zrušení prieskumného územia musia byť závažné dôvody verejného záujmu. 

 

 

K čl. I, 2. bodu

               

Vypúšťa sa povinnosť predkladať návrh na určenie prieskumného územia v piatich vyhotoveniach, nakoľko je táto povinnosť neopodstatnená. Zároveň sa navrhovaným znením do geologického zavádza oprávnenie ministerstva vyžiadať si podklady dôležité z hľadiska rozhodnutia o určení prieskumného územia týkajúce sa možného budúceho využitia ložiska alebo ak sú na to závažné dôvody verejného záujmu. Uvedené je nevyhnutné z hľadiska zachovania účelu čl. 4 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, v zmysle ktorého nerastné bohatstvo, jaskyne, podzemné vody, prírodné liečivé zdroje a vodné toky sú vo vlastníctve Slovenskej republiky. Slovenská republika chráni a zveľaďuje toto bohatstvo, šetrne a efektívne využíva nerastné bohatstvo a prírodné dedičstvo v prospech svojich občanov a nasledujúcich generácií.

 

K čl. I, 3. bodu

 

Dopĺňa sa dôvod zamietnutia návrhu na určenie prieskumného územia v prípade, ak sa nepreukáže možné budúce využitie výhradného ložiska alebo ak by určenie prieskumného územia bolo v rozpore s verejným záujmom. Uvedené sa dopĺňa s ohľadom na ústavnú požiadavku vyplývajúcu z čl. 4 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.

 

K čl. I, 4. bodu

 

Ustanovuje sa povinnosť ministerstva, ako správneho orgánu príslušného rozhodovať o nútenom obmedzení vlastníckeho práva v správnych konaniach podľa odsekov 4 a 5, riadne skúmať a v rozhodnutí o nútenom obmedzení riadne zdôvodniť existenciu verejného záujmu v prospech návrhu na nútené obmedzenie vlastníckeho práva, ako aj prevahu tohto verejného záujmu nad záujmami konkrétneho vlastníka ako účastníka správneho konania.   

 

K čl. I, 5. bodu

 

Prechodným ustanovením sa upravuje pôsobnosť navrhovanej úpravy na konania začaté a právoplatne neukončené do nadobudnutia účinnosti tohto zákona.

 

K čl. II

Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 545
PoUtStŠtPiSoNe
: