TlačPoštaZväčšiZmenši

306/2018 Z. z.

24.11. 2018, 14:39 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Autorský zákon sa predkladá na základe úlohy vyplývajúcej z  uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 223/2018k informatívnemu materiálu Ochrana a stimulácia tvorby a kolektívna správa práv.

 

Predkladaným návrhom zákona sa má ťažiskovo riešiť problém, ktorý jasne zadefinoval informatívny materiál s názvom Ochrana a stimulácia tvorby a kolektívna správa práv, ktorý predložilo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky na rokovanie vlády Slovenskej republiky v zmysle úlohy od predsedu vlády Slovenskej republiky zo zasadnutia Hospodárskej a sociálnej rady Slovenskej republiky uskutočneného 16.4.2018 predložiť na niektoré z najbližších rokovaní vlády Slovenskej republiky prehľad inkasovaných a vyplatených odmien organizácií kolektívnej správy so zameraním na podiel odmien vyplatených zahraničným nositeľom práv.

Materiál obsahoval sumárny prehľad celkových príjmov z výkonu kolektívnej správy práv jednotlivých organizácií kolektívnej správy, ktorým Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky udelilo oprávnenie na výkon kolektívnej správy práv, ako aj ich režijných nákladov a základného prerozdelenia týchto príjmov medzi nositeľov práv na území Slovenskej republiky a mimo jej územia za ostatné tri uzavreté rozpočtové roky (2014-2016). Materiál dňa 16.5.2018 prerokovala vláda Slovenskej republiky a uložila osobitnú úlohu pre Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky predložiť na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh novely Autorského zákona, ktorým sa primerane upravia kritériá použité pri výpočte odmeny v sadzobníkoch odmien organizácií kolektívnej správy. Z uvedeného dôvodu došlo k podrobnejšiemu rozpracovaniu kritérií, ako aj intenzívnejšiemu zapojeniu používateľov do samotnej tvorby sadzobníkov.

 

Predkladaný návrh taktiež rieši niekoľko aktuálnych aplikačných problémov z praxe týkajúcich savzťahov medzi organizáciami kolektívnej správy práv a používateľmi a legislatívno-technicky spresňuje viaceré ustanovenia. Opäť sa ešte viac spružňuje inštitút podania žaloby na určenie obsahu licenčnej zmluvy, ak sa organizácia kolektívnej správy a používateľ nedohodnú na jej obsahu (v ťažiskových prípadoch na výške odmeny). Na jednej strane sa znižuje percento ukladaných prostriedkov počas trvania sporu zo 100% na 50% (počas sporu však používateľ môže používať predmety ochrany aj bez uzavretej licenčnej zmluvy), na druhej strane už tieto prostriedky nebudú počas sporu viazané a organizácia kolektívnej správy ich môže prerozdeliť nositeľom práv. Zvyšok dlžnej čiastky odmeny doplatí používateľ na základe právoplatného rozsudku. Ďalej sa spresňuje spôsob uplatnenia tohto inštitútu v prípade tzv. dohody o spoločnej správe. Taktiež sa zakotvuje povinnosť viesť pri dohode o spoločnej správe (tzv. one-stop-shop) aj spoločný sadzobník, pričom sadzby vo svojom súčte nesmú byť vyššie než v jednotlivých prípadoch.

 

 Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti,  životné prostredie,vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy ani vplyv na služby verejnej správy pre občana. Očakávajú sa mierne pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom EÚ.

Dôvodová správa

 

B. Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1

 

            Ustanovenie dopĺňa popri zákaze vyhotovenia rozmnoženiny architektonického diela stavbou v zmysle tejto výnimky aj situáciu, kedy by došlo k verejnému rozširovaniuodplatným prevodom vlastníckeho právatrojrozmernej hmotnej rozmnoženiny diela výtvarného umenia (napr. predaj zmenšeniny sochy v podobe prívesku alebo iného suveníru, nie však zmenšeniny rytiny alebo reliéfu). V takom prípade ide o zásah do oprávnených záujmovautora a tým aj o rozpor s trojkrokovým testom.

 

K bodu 2

 

            Ustanovenie výslovne potvrdzuje voľnosť používateľa vo výbere typu zmluvy, ktorú chce uzavrieť s organizáciou kolektívnej správy v závislosti od plánovaného rozsahu použitia. Môže pritom ísť o hromadnú licenčnú zmluvu na viaceré predmety ochrany, ku ktorým práva spravuje konkrétna organizácia kolektívnej správy (t.j. niekoľko diel alebo repertoáre niekoľkých autorov), alebo o hromadnú licenčnú zmluvu na celý zastupovaný repertoár organizácie kolektívnej správy.

 

K bodu 3

 

            Legislatívno-technická zmena použitím odkazu na kritériá.

 

K bodu 4

 

            Ide o zjednodušenie procesu ukladania peňažných prostriedkov počas trvania sporu v prospech organizácie kolektívnej správya ponechanie len jednej možnosti, ktorá nezakladá žiadne dodatočné náklady (na rozdiel od notárskej úschovy a iných, ktoré sú spoplatnené).

            V doterajšej právnej úprave bol používateľ v spore povinný skladať prostriedky vo výške a v lehotách podľa poslednej zmluvy alebo, ak taká nebola, podľa sadzobníka odmien, a to v oboch prípadoch vo výške 100%. Pretože sa ale uvedený spor medzi organizáciou kolektívnej správy a používateľom vedie vo väčšine prípadov práve kvôli výške odmeny, javí sa vhodnejšie znížiť túto povinnosť na 50%. Po vynesení rozsudku je používateľ povinný doplatiť zvyšnú časť prisúdenej odmeny.

 

K bodu 5

 

            Vzhľadom na dlhé trvanie sporov si prax vyžiadala uvoľnenie ukladaných prostriedkov na účely prerozdelenia nositeľom práv, a to aj s ohľadom na zníženie percenta ukladaných prostriedkov na 50%.

 

K bodu 6

 

            Ustanovenie rieši praktický problém využitia inštitútu žaloby v špeciálnom prípade tzv. spoločného výberu, keď vznikali výkladové problémy, voči ktorej organizácii kolektívnej správy má žaloba smerovať a na účet ktorej organizácie kolektívnej správy sa majú peňažné prostriedky skladať. Odkaz na § 174 ods. 2 písm. a) objasňuje, že ide o tú organizáciu kolektívnej správy, ktorá je na základe tohto ustanovenia poverená konať.

 

K bodu 7

 

            Ustanovenie zabezpečí väčšie informovanie používateľov o tvorbe sadzobníkov odmien organizácií kolektívnej správy práv a to v primeranom čase pred ich zmenou a zainteresovanie právnických osôb združujúcich používateľov do tohto procesu.

 

K bodu 8

 

            Legislatívno-technická zmena použitím odkazu na kritériá.

 

K bodu 9

 

            Ustanovenie spresňuje kritériá na určovanie výšky odmien v sadzobníkoch odmien a zmluvách s používateľmi stanovené smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/26/EÚ z  26. februára 2014 o kolektívnej správe autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom a o poskytovaní multiteritoriálnych licencií na práva na hudobné diela na online využívanie na vnútornom trhu. Ubytovacie zariadenia upravuje vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky z 26. júna 2008, ktorou sa ustanovujú klasifikačné znaky na ubytovacie zariadenia pri ich zaraďovaní do kategórií a tried. Konkrétne aplikovanie parametra vyťaženosti týchto zariadení už bude na dohode zmluvných strán podobne, ako je tomu pri uplatňovaní iných kritérií (napr. vysielanosť, počet výpožičiek apod.).

 

K bodu 10

 

            Vzhľadom na možnosť nakladať s ukladanými prostriedkami počas sporu podľa § 165 odpadol dôvod na zriadenie osobitného účtu na tieto účely.

 

K bodu 11

 

            Stanovuje sa povinnosť organizácií kolektívnej správy vytvoriť v prípade dohody o spoločnej správe podľa § 175 jednotný sadzobník odmien so spoločnou odmenou,ktorá nesmie presiahnuť súčet výšky odmien jednotlivých organizácií pri samostatnom výkone kolektívnej správy práv v týchto odboroch v danom roku.

 

K bodu 12

 

            Posilňuje sa využitie alternatívnych metód riešenia sporov prostredníctvom mediácie v prípade sporov s právnickou osobou združujúcou používateľov v transpozičnom ustanovení k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2014/26/EÚ z  26. februára 2014 o kolektívnej správe autorských práv a práv súvisiacich s autorským právom a o poskytovaní multiteritoriálnych licencií na práva na hudobné diela na online využívanie na vnútornom trhu. V týchto situáciách je organizácia kolektívnej správy povinná iniciovať postupy podľa zákona o mediácii. V súlade so zákonom o mediácii však musí aj druhá strana s týmto postupom súhlasiť.

 

 

K bodu 13

 

            Prechodné ustanovenie vo vzťahu k súdnym sporom začatým na základe podania na súd podľa § 165 ods. 8 postupov podľa nasledujúcich odsekov.Účelom ustanovenia je deklarovať, že konania o návrhu začaté do 31.12.2018, sa  dokončia v súlade s ustanoveniami § 165 ods. 8 až 13 v znení účinnom do  31.12.2018. Na nové konania začaté  od 1.1.2019 sa bude aplikovať úprava odsekov 8 až 13 v znení účinnom od  1.1.2019.

 

 

K článku II

 

            Účinnosť navrhovanej právnej úpravy sa navrhuje na 1. január 2019.

 

 

 

 

 

Bratislava 22. augusta 2018

                                                          

Peter Pellegrini

predseda vlády Slovenskej republiky

 

Ľubica Laššáková

ministerka kultúry Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 31
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Rozpor dojednania príliš nízkej kúpnej ceny (laesio enormis) s dobrými mravmi

Neprieči sa zákonu, pokiaľ účastníci kúpnej zmluvy v prípade, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, dojednajú kúpnu cenu vo výške, ...

Rozpor dojednania príliš nízkej kúpnej ceny (laesio enormis) s dobrými mravmi

Neprieči sa zákonu, pokiaľ účastníci kúpnej zmluvy v prípade, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, dojednajú kúpnu cenu vo výške, ...

Včasnosť podania odvolania prostredníctvom portálu eŽaloby

Pokiaľ Civilný sporový poriadok pripúšťa možnosť podať odvolanie elektronickými prostriedkami (§ 125 ods. 1 CSP), teda do elektronickej ...

Včasnosť podania odvolania prostredníctvom portálu eŽaloby

Pokiaľ Civilný sporový poriadok pripúšťa možnosť podať odvolanie elektronickými prostriedkami (§ 125 ods. 1 CSP), teda do elektronickej ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Prezidentka: Kondícia disciplinárneho súdnictva je nedostatočnáhttp://www.teraz.sk/slovensko/brief-prezidentka-stav-disciplinarneh/408614-clanok.html

Disciplinárne súdnictvo je podľa prezidentky dôležité, pretože má poskytovať priestor na ...

Úradníci dostanú etický kódexhttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/519895-uradnici-dostanu-eticky-kodex/

Konflikt záujmov, prijímanie darov a nepriame zásahy politikov. Až dve tretiny úradníkov by ...

Centrálny register exekúcií využilo za tri roky viac ako 15.500 ľudíhttp://www.teraz.sk/ekonomika/centralny-register-exekucii-vyuzilo/408509-clanok.html

Register je v prevádzke pre verejnosť od 1. júla 2016.

Slovenskí sudcovia majú záujem o fungujúcu justíciu, vo svojej práci sa cítia byť nezávislíhttps://www.webnoviny.sk/slovenski-sudcovia-maju-zaujem-o-fungujucu-justiciu-vo-svojej-praci-sa-citia-byt-nezavisli/

Sudcovia na Slovensku sa už tretí raz zapojili do európskeho prieskumu nezávislosti.

Štát neúnosne využíva externých právnikov, kritizuje šéf NKÚhttps://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/519852-stat-neunosne-vyuziva-externych-pravnikov-kritizuje-sef-nku/

Rozsah využívania externých právnych služieb, pričom štátne inštitúcie zamestnávajú ...

Čaputová podpísala novelu protischránkového zákona, považuje ju za prijateľný kompromishttps://www.webnoviny.sk/caputova-podpisala-novelu-protischrankoveho-zakona-povazuje-ju-za-prijatelny-kompromis/

Prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová v piatok podpísala novelu zákona o registri ...

Nové časopisy

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Justičná revue 5/2019

Justičná revue 5/2019

Časopis pre právnu prax.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Zo súdnej praxe 3/2019

Zo súdnej praxe 3/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Právny obzor 3/2019

Právny obzor 3/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: