TlačPoštaZväčšiZmenši

290/2018 Z. z.

24.11. 2018, 14:24 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

  1. Všeobecná časť

 

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Tibor Bastrnák, Béla Bugár, Elemér Jakab a Peter Kresák predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 467/2002 Z. z.“) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 530/2011 Z. z.“).

 

Cieľom navrhovanej úpravy je umožniť súkromnú výrobu destilátov z vlastného ovocia pre vlastnú spotrebu fyzickými osobami výlučne za zákonom presne stanovených podmienok. Na Slovensku rovnako ako v i okolitých krajinách existuje dlhodobá tradícia súkromnej výroby destilátov z vlastného dopestovaného ovocia, ktorá je však platnou právnou úpravou postavená mimo zákon. Aktuálne riešenie nemožno považovať za postačujúce, keďže i napriek jednoznačnému zákazu a hrozbe trestného stíhania dochádza k súkromnej výrobe destilátov fyzickými osobami v nezanedbateľnom rozsahu.

 

Návrh z uvedeného dôvodu definuje súkromnú výrobu destilátu ako i súkromného výrobcu destilátu v rámci zákona č. 467/2002 Z. z. a stanovuje podmienky, za ktorých súkromný výrobca destilátu môže súkromnú výrobu destilátov vykonávať: okrem minimálneho veku 18 rokov, vlastníctva destilačného zariadenia spĺňajúceho stanovené podmienky a zákazu použitia vyrobeného destilátu na inú ako súkromnú spotrebu sa určuje maximálny objem vyrobeného liehu, ktorý súkromný výrobca destilátu môže vyrobiť za jeden kalendárny rok. Súkromný výrobca destilátu je povinný oznámiť držbu destilačného zariadenia, zároveň musí byť splnená i daňová povinnosť. V tomto smere nie je možné upraviť výnimku z daňovej povinnosti s ohľadom na legislatívu Európskej únie. Návrh ďalej upravuje kompetencie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), kompetencie colných orgánov a tiež ukladanie sankcií v prípade porušenia zákona.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Predložený návrh zákona predpokladá mierne priaznivý vplyv na verejné financie a mierne nepriaznivý vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh nebude mať vplyv na životné prostredie, zamestnanosť a informatizáciu spoločnosti, ani sociálne vplyvy.


 

B. Osobitná časť

 

K čl. I, 1. bodu

Za súkromnú výrobu destilátu možno považovať iba takú výrobu, ktorá spĺňa podmienky ustanovené zákonom. Súkromnú výrobu destilátu možno predovšetkým vykonávať iba v maximálnom povolenom objeme 25 l a. na osobu za kalendárny rok. Výroba sa môže realizovať výhradne v najviac 100 litrovom destilačnom zariadení, ktoré je na výrobu destilátu vyrobené a určené a nebolo od výroby pozmeňované. V prípade, že viacero členov spoločnej domácnosti spĺňa definíciu súkromného výrobcu destilátu, uplatní sa obmedzenie maximálne 25 l a. destilátu ročne na celú domácnosť.

 

K čl. I, 2. bodu

            Súkromný výrobca destilátu musí spĺňať podmienku dovŕšenia 18 rokov veku, pri súkromnej výrobe destilátu môže použiť iba ním dopestované ovocie alebo surovinu pochádzajúcu z ním dopestovaného ovocia a pri výrobe destilátu môže použiť iba vlastné destilačné zariadenie spĺňajúce podmienky podľa odseku 1.

 

K čl. I, 3. bodu

            Súkromný výrobca destilátu nemá povinnosť získať na súkromnú výrobu destilátu realizovanú v súlade so zákonom povolenie v zmysle § 3 ods. 1 zákona č. 467/2002 Z. z.

 

K čl. I, 4. bodu

            Upravuje sa oprávnenie súkromného výrobcu destilátu použiť ním vyrobený destilát výhradne pre súkromnú spotrebu. Vyrobený destilát predovšetkým nesmie byť žiadnym spôsobom prenechaný iným osobám za úhradu a nesmie byť akýmkoľvek spôsobom uvádzaný na trh. Zároveň sa upravuje oznamovacia povinnosť súkromného výrobcu destilátu voči ministerstvu ako i voči colnému úradu. Upravuje sa okruh informácií, ktoré je súkromný výrobca destilátu povinný poskytnúť ministerstvu, vrátane oznámenia o tom, ak bol právoplatne odsúdený za trestný čin nepovolenej výroby liehu, alebo bol právoplatne uznaný vinným z niektorého z vymedzených priestupkov podľa zákona č. 467/2002 Z. z. alebo zákona č. 530/2011 Z. z. Ministerstvo vedie evidenciu súkromných výrobcov destilátu a tiež realizuje výmaz z tejto evidencie. Za opakované právoplatné uznanie vinným z priestupku podľa ods. 6 sa považuje, ak bol súkromný výrobca destilátu dvakrát alebo viackrát právoplatne uznaný vinným z rovnakého priestupku, alebo ak bol dvakrát alebo viackrát právoplatne uznaný vinným z niektorého z vymedzených priestupkov.

 

K čl. I, 5. bodu

            Ustanovenia o výkone kontroly dodržiavania zákona upravené v § 13 sa použijú primerane i vo vzťahu k súkromnému výrobcovi destilátu.

 

K čl. I, 6. bodu

            Upravuje ukladanie pokút ministerstvom v prípade porušenia zákona, pričom na konanie o priestupkoch sa použije všeobecný predpis.

 

 

 

K čl. II, 1. bodu

Základom dane z alkoholického nápoja, ktorým je lieh vyrobený súkromným výrobcom destilátu v súlade so zákonom č. 467/2002 Z. z., je maximálne množstvo liehu, ktoré je súkromný výrobca destilátu oprávnený vyrobiť v kalendárnom roku, t. j. 25 l a.

 

K čl. II, 2. bodu

Na alkoholický nápoj, ktorým je lieh vyrobený súkromným výrobcom destilátu, sa uplatní znížená sadzba spotrebnej dane z alkoholického nápoja podľa § 6 ods. 2 písm. b) zákona č. 530/2011 Z. z.

 

K čl. II, 3. bodu

            Upravuje sa vznik daňovej povinnosti pri súkromnej výrobe destilátu prvým dňom uvedenia destilačného zariadenia do prevádzky za účelom výroby destilátu. Vo vzťahu k colnému úradu má súkromný výrobca destilátu povinnosť oznámiť mu každú plánovanú výrobu destilátu s uvedením informácií ako je predovšetkým predpokladané celkové množstvo vyrobeného alkoholického nápoja (destilátu) pri konkrétnej oznámenej výrobe a množstvo v ňom obsiahnutého liehu v l a.

 

K čl. II, 4. a 6. bodu

            Určuje sa, že platiteľom dane je v prípade súkromnej výroby destilátu súkromný výrobca destilátu podľa zákona č. 467/2002 Z. z. a zdaňovacím obdobím je jeden kalendárny rok.

 

K čl. II, 5., 7. a 8. bodu

            Legislatívno-technická úprava vo vzťahu k doplneniu nového odseku 2.

 

K čl. II, 9. bodu

            Upravuje povinnosť súkromného výrobcu destilátu viesť evidenciu o vyrobenom alkoholickom nápoji s uvedením všetkých dní výroby, osobitne každého druhu vyrobeného destilátu, celkového objemu vyrobeného alkoholického nápoja i objemu obsiahnutého liehu v l a., ktorý súkromný výrobca určí na základe na tento účel vyrobeného a určeného meracieho zariadenia.

 

K čl. II, 10. a 11. bodu

            Upravuje sa povinnosť colného úradu viesť elektronickú bázu údajov obsahujúcu zoznam súkromných výrobcov destilátu.

 

K čl. II, 12. bodu

            Upravuje sa okruh informácií a skutočností, ktoré je súkromný výrobca destilátu povinný oznámiť colnému úradu. Okrem informácií týkajúcich sa držby destilačného zariadenia je súkromný výrobca destilátu povinný oznámiť colnému úradu, ak bol právoplatne odsúdený za trestný čin nepovolenej výroby liehu, alebo bol právoplatne uznaný vinným z niektorého z vymedzených priestupkov podľa zákona č. 467/2002 Z. z. alebo zákona č. 530/2011 Z. z. Za opakované právoplatné uznanie vinným z priestupku podľa ods. 11 sa považuje, ak bol súkromný výrobca destilátu dvakrát alebo viackrát právoplatne uznaný vinným z rovnakého priestupku, alebo ak bol dvakrát alebo viackrát právoplatne uznaný vinným z niektorého z vymedzených priestupkov. Upravuje sa povinnosť colného úradu viesť evidenciu súkromných výrobcov destilátu, ktorí colnému úradu oznámili držbu destilačného zariadenia.

 

K čl. II, 13. bodu

            Ustanovenia § 69 ods. 3 zákona č. 530/2011 Z. z. o oprávneniach colného úradu sa použijú primerane i na výkon daňového dozoru a daňovej kontroly vo vzťahu k súkromnému výrobcovi destilátu. Ide predovšetkým o oprávnenie colného úradu vstupovať do priestorov, zisťovať stav zásob alkoholického nápoja a tovarov určených na jeho výrobu, oprávnenie kontrolovať výrobné zariadenia a oprávnenie bezplatne odoberať vzorky za účelom výkonu daňového dozoru a daňovej kontroly. Súkromný výrobca destilátu je povinný takýto výkon daňového dozoru a daňovej kontroly strpieť a poskytnúť colnému úradu nevyhnutnú súčinnosť.

 

K čl. II, 14. a 15. bodu

            Legislatívno-technická úprava zohľadňujúca zavedenie inštitútu súkromnej výroby destilátu podľa zákona č. 467/2002 Z. z.

 

K čl. II, 16. a 17. bodu

            Zavádzajú sa nové druhy priestupkov, ktorých sa dopustí fyzická osoba, ktorá vykonáva súkromnú výrobu destilátu v rozpore so zákonom.

Vo vzťahu k Trestnému zákonu je potrebné uviesť, že v prípade, ak dôjde k naplneniu skutkovej podstaty trestného činu nepovolenej výroby liehu podľa § 253 Trestného zákona, teda ak dôjde k neoprávnenej výrobe, prechovávaniu alebo uvádzaniu do obehu liehu vo väčšom množstve, alebo ak dôjde k neoprávnenému vyhotoveniu alebo prechovávaniu zariadenia na výrobu liehu, uplatnia sa ustanovenia Trestného zákona.

 

K čl. III

Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 40
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

CSP: K aplikácii § 257 Civilného sporového poriadku

Aplikácia § 257 Civilného sporového poriadku pri rozhodovaní o náhrade trov konania prichádza do úvahy v prípadoch, keď síce sú naplnené ...

Neoprávnený odber plynu; premlčanie

Osoba, která po smrti původního odběratele odebírá v jeho bytě plyn navzdory tomu, že nemá uzavřenou smlouvu o odběru, je přinejmenším ...

Medzera v aplikácii Viedenského dohovoru, určenie rozhodného práva

Vznik smluvního vztahu z kupní smlouvy uzavřené mezi prodávajícím se sídlem ve Slovenské republice a kupujícím se sídlem v České ...

CSP: Pasivita žalovaného a interpretácia § 151 CSP

I. Pasivita žalovaného v konaní nemôže mať za následok (aplikáciou § 151 ods. 1 a 2 CSP) povinnosť všeobecného súdu priznať akýkoľvek ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Stíhanie korupcie na Slovensku ostáva žalostné, k zmenám prispela aj kauza Kuciakhttps://www.webnoviny.sk/stihanie-korupcie-na-slovensku-ostava-zalostne-k-zmenam-prispela-aj-kauza-kuciak/

Stíhanie korupcie na Slovensku ostáva aj naďalej žalostné.

Výbor vypočúva uchádzačov o post ústavného sudcuhttp://www.teraz.sk/slovensko/vybor-vypocuva-kandidatov-na-sudcov/418685-clanok.html

Niekoľko sudcov už predchádzajúci prezident Andrej Kiska vymenoval, na Ústavnom súde SR je tak ...

Deň väzenskej a justičnej stráže oslávia 28. septembra v Piešťanochhttp://www.teraz.sk/slovensko/pri-prilezitosti-50-vyrocia-organiz/418764-clanok.html

Generálne riaditeľstvo Zboru väzenskej a justičnej stráže (ZVJS) organizuje pri príležitosti ...

Veverka: Novela odpadového zákona je posun, mohla byť ambicióznejšiahttp://www.teraz.sk/slovensko/veverka-novela-odpadoveho-zakona-je-p/418639-clanok.html

Novela zákona o odpadoch, ktorú poslanci tento týždeň posunuli do druhého čítania, je podľa ...

Radíme: Pozostalí dedia nielen majetok, ale aj dlhyhttp://www.teraz.sk/slovensko/radime-pozostali-dedia-nielen-majetok/418675-clanok.html

Dedičstvo sa nadobúda k momentu smrti, keďže smrťou stráca fyzická osoba svoju právnu ...

Gál: Ak sa voľba predsedu NS natiahne, porozhliadnem sa po kandidátovhttp://www.teraz.sk/slovensko/gal-ak-sa-volba-predsedu-ns-natiahne/418541-clanok.html

Súdna rada v pondelok (9. 9.) na svojom mimoriadnom zasadnutí ani v druhom kole nezvolila nového ...

Nové časopisy

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 6-7/2019

Justičná revue 6-7/2019

Časopis pre právnu prax.

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Justičná revue 5/2019

Justičná revue 5/2019

Časopis pre právnu prax.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

PoUtStŠtPiSoNe
: