TlačPoštaZväčšiZmenši

220/2018 Z. z.

30.7. 2018, 18:55 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

A.           Všeobecná časť

 

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal a Tibor Bastrnák predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona            č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.                           

 

Cieľom navrhovanej úpravy je zjednotiť pravidlá používania zábavnej pyrotechniky kategórií F2 a F3. Najmä záver roka, počínajúc prvými dňami mesiaca december, poukazuje na opakujúci sa problém, ktorý predstavuje používanie zábavnej pyrotechniky v neprimeranom rozsahu, v dôsledku čoho je široká skupina obyvateľstva bez jej súhlasu vystavovaná neprimeranej záťaži, ktorú predstavuje zábavná pyrotechnika odpaľovaná v ich bezprostrednej blízkosti a s tým spojený nadmerný hluk (napr. tzv. petardy v rukách mládeže). Nejde pritom len o obdobie konca roka, keďže k tomuto javu môže dôjsť kedykoľvek cez rok. Takáto činnosť predstavuje veľkú záťaž najmä pre deti a staršie osoby, ktoré sú vystavované neželaným stresovým situáciám, pričom najmä v prípade najmenších detí a niektorých starších osôb tieto častokrát nie je možné na takúto situáciu vopred dostatočne pripraviť. Ďalším veľmi neželaným javom je vytváranie stresovej situácie pre domáce zvieratá a pre voľne žijúce zvieratá. V prípade domácich zvierat existujú len obmedzené prostriedky ich ochrany voči neželaným efektom zábavnej pyrotechniky, v prípade voľne žijúcich zvierat vôbec žiadne.

 

Hoci v súčasnosti zákon obsahuje splnomocnenie pre obce všeobecne záväzným nariadením obmedziť alebo zakázať používanie pyrotechnických výrobkov vybraných kategórií v územní obce alebo v jej častiach, v praxi je úprava značne nejednotná v závislosti od konkrétnej obce, pričom mnohé mestá a najmä menšie obce neposkytujú svojim obyvateľom v tomto smere žiadnu ochranu. Zároveň i v tých obciach, ktoré všeobecne záväznými nariadeniami obmedzujú používanie zábavnej pyrotechniky na určitom mieste alebo v určitom čase, je vzhľadom na jej ľahkú dostupnosť a z toho vyplývajúce množstvo porušení týchto všeobecne záväzných nariadení ich uplatňovanie prakticky neúčinné a nepostihnuteľné. Zároveň všeobecne záväzné nariadenie ako norma nižšej právnej sily je z pohľadu verejnosti častokrát vnímané ako menej záväzné než zákon a jeho porušeniu prikladajú menší význam.

 

Keďže súčasný stav neposkytuje dostatočnú ochranu a keďže najväčšie problémy sú v súvislosti s používaním voľne dostupnej zábavnej pyrotechniky kategórie F2 a F3 (výrobky kategórie F1 sa vyznačujú zanedbateľnou hladinou hluku, výrobky kategórie F4 môžu používať iba odborne spôsobilé osoby), navrhuje sa obmedziť možnosť používania týchto kategórií iba na krátke obdobie v čase osláv Nového roka. Na zmiernenie neprimeranej tvrdosti zákona sa súčasne zavádza možnosť obce povoliť výnimku a umožniť použiť zábavnú pyrotechniku kategórie F2 a F3 i v období cez rok na základe žiadosti fyzickej alebo právnickej osoby obsahujúcej potrebné náležitosti. Pri rozhodovaní o takejto žiadosti by obce mali prihliadnuť k čo najlepšiemu zabezpečeniu záujmov jej obyvateľov.

 

Okrem obmedzenia použitia dotknutých výrobkov zábavnej pyrotechniky sa zároveň upravuje jej predaj, ktorý je rovnako možný iba vo vymedzenom časovom období. Odsúhlasenie žiadosti obcou pritom oprávňuje k nákupu zábavnej pyrotechniky v rozsahu schválenej žiadosti. Takáto úprava vychádza z modelu, ktorý už v súčasnosti aplikujú viaceré štáty EÚ, napr. Spolková republika Nemecko, Chorvátsko alebo Dánsko.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie. Predpokladá sa obmedzený čiastočne negatívny vplyv na tie podnikateľské subjekty, ktorí sú predajcami zábavnej pyrotechniky vybraných kategórií. Na druhej strane sa predpokladajú pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na životné prostredie (najmä zvieratá). Návrh nebude mať vplyv na zamestnanosť a ani informatizáciu spoločnosti.

B. Osobitná časť

 

K čl. I, 1. bodu

                Navrhuje obmedziť možnosť predávať pyrotechnické výrobky kategórie F2 a F3 len vo vymedzenom časovom období. Výnimku predstavuje aplikácia ustanovení § 53 ods. 5 tretej vety.

 

K čl. I, 2. bodu

                Obce i naďalej môžu prijatím všeobecne záväzného nariadenia obmedziť alebo zakázať používanie uvedených druhov pyrotechnických výrobkov na území obce alebo v jej obce. V prípade výrobkov zábavnej pyrotechniky kategórie F2 a F3 pritom musia rešpektovať zákonné obmedzenie ich používania upravené v § 53 ods. 3; toto obmedzenie je možné všeobecne záväzných nariadením rozšíriť.

 

K čl. I, 3. bod

                Navrhuje obmedziť možnosť používať pyrotechnické výrobky kategórie F2 a F3 len vo vymedzenom časovom období. Odsek 4 upravuje možnú výnimku z tohto obmedzenia, ktorú obce môžu udeliť na základe žiadosti obsahujúcej náležitosti podľa navrhovaného § 53 ods. 4 písm. a) a b). Obce by pri posudzovaní žiadosti mali zohľadniť predovšetkým mieru zásahu do práv a oprávnených záujmov dotknutých osôb.

 

K čl. I, 4. bod

                V prípade žiadosti podľa ustanovenia § 53 ods. 4 a 5 sa všeobecný predpis o správnom konaní neuplatní.

 

K čl. II

Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 98
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Jedinečné podujatie svojho druhu, na ktorom sa špičkoví odborníci z ČR a SR podelia o svoje ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Bezdôvodne oneskorené podanie odporovacej žaloby, dobré mravy

Ak právny poriadok poskytoval sťažovateľke priestor na odvrátenie neželaného stavu (§42a Občianskeho zákonníka) a sťažovateľka z ...

Neodkladné opatrenie – obava z ohrozenia exekúcie na potenciálnu náhradu trov konania

Preukázanie bonity žalobcu môže byť spôsobilé poskytnúť bližší pohľad na očakávania sporových strán, týkajúcich sa vedenia sporu. ...

Tarifná hodnota v konaní o určenie neplatnosti dobrovoľnej dražby

Na určenie trov právneho zastúpenia v konaní o určenie neplatnosti dobrovoľnej dražby, možno podľa ústavného súdu ústavne udržateľným ...

Zmena účastníka v exekučnom konaní (§ 37 ods. 3 EP)

Výklad ustanovenia § 37 ods. 3 Exekučného poriadku, že navrhovať zmenu v osobe účastníka konania môže len pôvodný účastník konania ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

O očiste justíciehttps://dennikn.sk/1775538/o-ociste-justicie/?ref=mpm

Bez hlbokej sebareflexie mlčiacej väčšiny nikto neverí, že akákoľvek snaha o nápravu a ...

Richard Macko: Ako opraviť chybu vo výroku rozhodnutia spôsobenú stranou v jej procesnom podaníhttp://www.lexforum.sk/705

Článok je reakciou na pomerne prekvapivé zistenie, aká malá pozornosť bola doposiaľ venovaná ...

Občania môžu pre vážne dôvody požiadať o prenosnú volebnú schránkuhttps://www.teraz.sk/slovensko/obcania-mozu-pre-vazne-dovody-poz/448932-clanok.html

O prenosnú schránku môže volič požiadať obec sám či prostredníctvom inej osoby do piatka, ...

Gábor Gál: Rezort spravodlivosti je v najväčšom marazmehttps://www.teraz.sk/slovensko/vlada-g-gal-rezort-spravodlivosti-j/448911-clanok.html

Rezort spravodlivosti je v najväčšom marazme, v akom kedy vôbec bol, ale z ér minulosti ...

Súdne prieťahy: ÚS vlani priznal sťažovateľom odškodné 271 mil. eur.https://www.teraz.sk/slovensko/ustavny-sud-vlani-priznal-stazovate/448894-clanok.html

Činnosť ÚS v roku 2019 bola obmedzená pre viaceré neobsadené miesta ústavných sudcov, keď ...

Vrátia vám peniaze, ak ste zrušili dovolenku pre koronavírus?https://www.webnoviny.sk/zrusili-ste-dovolenku-pre-koronavirus-vratia-vam-peniaze/

Vláda v stredu vydala odporúčanie, aby Slováci prehodnotili cestu na sever Talianska a radšej ...

Nové časopisy

Bulletin slovenskej advokácie 1-2/2020

Bulletin slovenskej advokácie 1-2/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 12/2019

Justičná revue 12/2019

Časopis pre právnu prax.

Zo súdnej praxe 6/2019

Zo súdnej praxe 6/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Bulletin slovenskej advokácie 12/2019

Bulletin slovenskej advokácie 12/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 11/2019

Justičná revue 11/2019

Časopis pre právnu prax.

Právny obzor 6/2019

Právny obzor 6/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: