TlačPoštaZväčšiZmenši

220/2018 Z. z.

30.7. 2018, 18:55 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

A.           Všeobecná časť

 

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal a Tibor Bastrnák predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona            č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.                           

 

Cieľom navrhovanej úpravy je zjednotiť pravidlá používania zábavnej pyrotechniky kategórií F2 a F3. Najmä záver roka, počínajúc prvými dňami mesiaca december, poukazuje na opakujúci sa problém, ktorý predstavuje používanie zábavnej pyrotechniky v neprimeranom rozsahu, v dôsledku čoho je široká skupina obyvateľstva bez jej súhlasu vystavovaná neprimeranej záťaži, ktorú predstavuje zábavná pyrotechnika odpaľovaná v ich bezprostrednej blízkosti a s tým spojený nadmerný hluk (napr. tzv. petardy v rukách mládeže). Nejde pritom len o obdobie konca roka, keďže k tomuto javu môže dôjsť kedykoľvek cez rok. Takáto činnosť predstavuje veľkú záťaž najmä pre deti a staršie osoby, ktoré sú vystavované neželaným stresovým situáciám, pričom najmä v prípade najmenších detí a niektorých starších osôb tieto častokrát nie je možné na takúto situáciu vopred dostatočne pripraviť. Ďalším veľmi neželaným javom je vytváranie stresovej situácie pre domáce zvieratá a pre voľne žijúce zvieratá. V prípade domácich zvierat existujú len obmedzené prostriedky ich ochrany voči neželaným efektom zábavnej pyrotechniky, v prípade voľne žijúcich zvierat vôbec žiadne.

 

Hoci v súčasnosti zákon obsahuje splnomocnenie pre obce všeobecne záväzným nariadením obmedziť alebo zakázať používanie pyrotechnických výrobkov vybraných kategórií v územní obce alebo v jej častiach, v praxi je úprava značne nejednotná v závislosti od konkrétnej obce, pričom mnohé mestá a najmä menšie obce neposkytujú svojim obyvateľom v tomto smere žiadnu ochranu. Zároveň i v tých obciach, ktoré všeobecne záväznými nariadeniami obmedzujú používanie zábavnej pyrotechniky na určitom mieste alebo v určitom čase, je vzhľadom na jej ľahkú dostupnosť a z toho vyplývajúce množstvo porušení týchto všeobecne záväzných nariadení ich uplatňovanie prakticky neúčinné a nepostihnuteľné. Zároveň všeobecne záväzné nariadenie ako norma nižšej právnej sily je z pohľadu verejnosti častokrát vnímané ako menej záväzné než zákon a jeho porušeniu prikladajú menší význam.

 

Keďže súčasný stav neposkytuje dostatočnú ochranu a keďže najväčšie problémy sú v súvislosti s používaním voľne dostupnej zábavnej pyrotechniky kategórie F2 a F3 (výrobky kategórie F1 sa vyznačujú zanedbateľnou hladinou hluku, výrobky kategórie F4 môžu používať iba odborne spôsobilé osoby), navrhuje sa obmedziť možnosť používania týchto kategórií iba na krátke obdobie v čase osláv Nového roka. Na zmiernenie neprimeranej tvrdosti zákona sa súčasne zavádza možnosť obce povoliť výnimku a umožniť použiť zábavnú pyrotechniku kategórie F2 a F3 i v období cez rok na základe žiadosti fyzickej alebo právnickej osoby obsahujúcej potrebné náležitosti. Pri rozhodovaní o takejto žiadosti by obce mali prihliadnuť k čo najlepšiemu zabezpečeniu záujmov jej obyvateľov.

 

Okrem obmedzenia použitia dotknutých výrobkov zábavnej pyrotechniky sa zároveň upravuje jej predaj, ktorý je rovnako možný iba vo vymedzenom časovom období. Odsúhlasenie žiadosti obcou pritom oprávňuje k nákupu zábavnej pyrotechniky v rozsahu schválenej žiadosti. Takáto úprava vychádza z modelu, ktorý už v súčasnosti aplikujú viaceré štáty EÚ, napr. Spolková republika Nemecko, Chorvátsko alebo Dánsko.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie. Predpokladá sa obmedzený čiastočne negatívny vplyv na tie podnikateľské subjekty, ktorí sú predajcami zábavnej pyrotechniky vybraných kategórií. Na druhej strane sa predpokladajú pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na životné prostredie (najmä zvieratá). Návrh nebude mať vplyv na zamestnanosť a ani informatizáciu spoločnosti.

B. Osobitná časť

 

K čl. I, 1. bodu

                Navrhuje obmedziť možnosť predávať pyrotechnické výrobky kategórie F2 a F3 len vo vymedzenom časovom období. Výnimku predstavuje aplikácia ustanovení § 53 ods. 5 tretej vety.

 

K čl. I, 2. bodu

                Obce i naďalej môžu prijatím všeobecne záväzného nariadenia obmedziť alebo zakázať používanie uvedených druhov pyrotechnických výrobkov na území obce alebo v jej obce. V prípade výrobkov zábavnej pyrotechniky kategórie F2 a F3 pritom musia rešpektovať zákonné obmedzenie ich používania upravené v § 53 ods. 3; toto obmedzenie je možné všeobecne záväzných nariadením rozšíriť.

 

K čl. I, 3. bod

                Navrhuje obmedziť možnosť používať pyrotechnické výrobky kategórie F2 a F3 len vo vymedzenom časovom období. Odsek 4 upravuje možnú výnimku z tohto obmedzenia, ktorú obce môžu udeliť na základe žiadosti obsahujúcej náležitosti podľa navrhovaného § 53 ods. 4 písm. a) a b). Obce by pri posudzovaní žiadosti mali zohľadniť predovšetkým mieru zásahu do práv a oprávnených záujmov dotknutých osôb.

 

K čl. I, 4. bod

                V prípade žiadosti podľa ustanovenia § 53 ods. 4 a 5 sa všeobecný predpis o správnom konaní neuplatní.

 

K čl. II

Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 59
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Rozpor dojednania príliš nízkej kúpnej ceny (laesio enormis) s dobrými mravmi

Neprieči sa zákonu, pokiaľ účastníci kúpnej zmluvy v prípade, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, dojednajú kúpnu cenu vo výške, ...

Rozpor dojednania príliš nízkej kúpnej ceny (laesio enormis) s dobrými mravmi

Neprieči sa zákonu, pokiaľ účastníci kúpnej zmluvy v prípade, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, dojednajú kúpnu cenu vo výške, ...

Včasnosť podania odvolania prostredníctvom portálu eŽaloby

Pokiaľ Civilný sporový poriadok pripúšťa možnosť podať odvolanie elektronickými prostriedkami (§ 125 ods. 1 CSP), teda do elektronickej ...

Včasnosť podania odvolania prostredníctvom portálu eŽaloby

Pokiaľ Civilný sporový poriadok pripúšťa možnosť podať odvolanie elektronickými prostriedkami (§ 125 ods. 1 CSP), teda do elektronickej ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Rezort spravodlivosti: Zápis konečného užívateľa výhod je povinnýhttp://www.teraz.sk/slovensko/rezort-spravodlivosti-zapis-konecneh/407548-clanok.html

Subjekty si musia zapísať do neverejnej časti OR SR osobné údaje ako meno, priezvisko, rodné ...

Poslanci od volieb schválili 358 zákonov, 22 v skrátenom konaníhttp://www.teraz.sk/slovensko/poslanci-od-volieb-schvalili-358-zakon/407467-clanok.html

Exprezident SR Andrej Kiska od posledných parlamentných volieb vetoval poslancom 29 zákonov, 28 z ...

Do voľby kandidátov na sudcov ÚS sa zatiaľ neprihlásil žiaden uchádzahttp://www.teraz.sk/slovensko/do-volby-kandidatov-na-sudcov-us-sa-z/407339-clanok.html

Zákonodarcom sa v doterajších voľbách nepodarilo zvoliť plný počet chýbajúcich ...

Gál: S každým projektom sme sa natrápili, asi najviac so zastavením exekúciíhttps://www.topky.sk/cl/100535/1809327/Gal--S-kazdym-projektom-sme-sa-natrapili--asi-najviac-so-zastavenim-exekucii

Šéf rezortu spravodlivosti Gábor Gál (Most-Híd) je najviac spokojný s legislatívou, ktorá ...

Zákon o štátnom občianstve pripravil doteraz o slovenský pas 2933 ľudíhttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/519100-zakon-o-statnom-obcianstve-pripravil-doteraz-o-slovensky-pas-2933-ludi/

Zákon o štátnom občianstve pripravil doteraz (od 17. júla 2010 do 9. júla 2019) o slovenský ...

L. Praženková víta, že prezidentka vetovala novelu zákona o sudcochhttp://www.teraz.sk/slovensko/l-prazenkova-vita-ze-prezidentka-v/406962-clanok.html

Prezidentkou vetovaná novela má okrem iného zbaviť sudcov funkcie v prípade ich kandidovania vo ...

Nové časopisy

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Justičná revue 5/2019

Justičná revue 5/2019

Časopis pre právnu prax.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Zo súdnej praxe 3/2019

Zo súdnej praxe 3/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Právny obzor 3/2019

Právny obzor 3/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: