DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Cieľom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je reagovať na problémy, ktoré sa vyskytli pri aplikácii zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o peňažných príspevkoch“) a zamedziť aplikačným a výkladovým nejasnostiam.
Návrh zákona precizuje ustanovenia zákona pri poskytovaní peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov a peňažného príspevku na opatrovanie do zariadení krízovej intervencie.
Vzhľadom na odstraňovanie aplikačných a výkladových nepresností zákona, ktorých sa navrhovaná úprava týka, predkladaný návrh zákona nezakladá nároky na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, má pozitívny sociálny vplyv a nemá dopad na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Návrh zákona precizuje poskytovanie peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov do zariadení krízovej intervencie. Tieto zariadenia sociálnych služieb neposkytujú služby za účelom kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia. Sociálne služby v týchto zariadeniach využívajú osoby z dôvodu, že nemôžu zotrvať vo svojom prirodzenom domácom prostredí a nemajú zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb. Osobám, ktoré sú ubytované na určitý čas v zariadeniach krízovej intervencie, by teda mal byť poskytovaný peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov rovnako ako je to u osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré sa zdržiavajú vo svojom prirodzenom domácom prostredí. S týmto cieľom sa navrhuje precizovať ustanovenie § 38 zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia.
K bodu 2
Prostredníctvom peňažného príspevku na opatrovanie sa kompenzuje odkázanosť fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na pomoc inej fyzickej osoby pri úkonoch sebaobsluhy, starostlivosti o domácnosť a pri realizovaní základných sociálnych aktivít. Túto odkázanosť je možné riešiť aj prostredníctvom poskytovania sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb. V záujme predísť duplicite pri kompenzácii sociálneho dôsledku ťažkého zdravotného postihnutia bola zákonom vylúčená možnosť poskytovať peňažný príspevok na opatrovanie v prípade, ak sú fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím poskytované sociálne služby v zariadení sociálnych služieb pobytovou formou. V zariadeniach krízovej intervencie sa poskytujú sociálne služby aj fyzickým osobám s ťažkým zdravotným postihnutím, nie však za účelom kompenzácie sociálnych dôsledkov, ktoré im vznikajú v dôsledku ich ťažkého zdravotného postihnutia. To znamená, že ak je osoba s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaná na opatrovanie, v rámci poskytovaných sociálnych služieb v zariadení krízovej intervencie jej nie je zabezpečená potrebná pomoc inej fyzickej osoby. Navrhuje sa preto v zákone spresniť a jednoznačne ustanoviť, že peňažný príspevok na opatrovanie je možné poskytovať aj poberateľom do zariadení sociálnych služieb krízovej intervencie, v ktorých je osobám poskytovaná pobytová sociálna služba.
Súčasne sa ustanovenie legislatívno-technicky upravuje a zosúlaďuje s terminológiou zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
K Čl. II
Navrhujeme účinnosť predkladaného návrhu zákona od 1.2.2015.