TlačPoštaZväčšiZmenši

362/2014 Z. z.

8.2. 2015, 19:29 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

Všeobecná časť

 

Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh zákona,  ktorým  sa dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

 

Cieľom predkladaného návrhu zákona je dosiahnuť stav, aby poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „poslanec“), ktorý vykonáva funkciu poslanca a inú funkciu vo verejnej správe, napríklad funkciu starostu, primátora, predsedu samosprávneho kraja alebo ich zástupcov, poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja (ďalej len „poslanec zastupiteľstva“), štatutára alebo člena štatutárneho orgánu verejnoprávnej inštitúcie alebo právnickej osoby zriadenej subjektom verejnej správy, dostávali v plnej výške len plat poslanca a za výkon každej ďalšej funkcie príjem najviac v sume minimálnej mzdy.

Navrhovaná právna úprava sa má vzťahovať aj na poslancov zastupiteľstiev samosprávnych krajov, ktorí poberajú odmenu od samosprávnych krajov za výkon funkcie poslanca zastupiteľstva a sú zároveň starostami alebo primátormi. Títo poslanci zastupiteľstiev budú poberať v plnej výške len plat starostu alebo primátora a odmenu za výkon funkcie poslanca zastupiteľstva najviac v  sume minimálnej mzdy.

Návrh sa nemá vzťahovať na poslancov obecných zastupiteľstiev, mestských zastupiteľstiev, vrátane poslancov zastupiteľstiev mestských častí hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, ako aj mesta Košice, ktorí nepoberajú za výkon tejto funkcie mzdu alebo plat.

Rozdiel medzi príjmom, na ktorý by verejnému funkcionárovi vznikol nárok, ak by nebol zároveň aj poslancom a príjmom v sume minimálnej mzdy za výkon inej funkcie vo verejnej správe zostane súčasťou rozpočtu toho ktorého subjektu verejnej správy.

Uvedené sa obdobne týka aj rozpočtu vyššieho územného celku, ak poslanec zastupiteľstva poberá odmenu podľa § 12 ods. 4 poslednej vety alebo § 12 ods. 6 zákona č. 302/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov a je zároveň starostom obce alebo primátorom mesta.

Uvedené príjmové obmedzenie sa nebude vzťahovať na tých poslancov, ktorí majú príjmy z verejných prostriedkov, avšak nárok na ne im nevzniká v súvislosti s výkonom funkcie, ale vzniká v súvislosti s výkonom zamestnania, prípadne povolania, napríklad vedeckí, pedagogickí alebo umeleckí zamestnanci, ako aj osoby vykonávajúce niektoré zo slobodných povolaní, prípadne povolaní, výkon ktorých je podmienený členstvom alebo registráciou v stavovskej organizácii – komore.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Prijatie návrhu zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie ani informatizáciu spoločnosti.

 

 

Osobitná časť

 

 

K čl. I

 

K bodu 1

 

V odseku 4 sa navrhuje aby poslancovi prináležal  pri výkone viacerých funkcií plat poslanca za výkon funkcie poslanca a za výkon inej funkcie, za ktorú vzniká nárok na príjem z verejných prostriedkov len príjem najviac v sume minimálnej mzdy.

Navrhovaná zmena sa tak dotkne tých poslancov, ktorí vykonávajú aj inú funkciu vo verejnej správe najmä ako starostovia, primátori, predsedovia alebo poslanci samosprávnych krajov, prípadne sú štatutárnymi orgánmi alebo členmi štatutárnych orgánov verejnoprávnych inštitúcií alebo právnických osôb zriadených subjektmi verejnej správy.

 

Z povahy veci vyplýva, že uvedené ustanovenie sa nevzťahuje na tých poslancov, ktorí vykonávajú funkcie v rámci výkonu mandátu poslanca, ako sú predseda a podpredsedovia Národnej rady Slovenskej republiky a predsedovia a podpredsedovia výborov Národnej rady Slovenskej republiky.

Obmedzenie sa nevzťahuje na tých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí za výkon inej funkcie vo verejnej správe nepoberajú pravidelný príjem, teda napríklad poslancov obecnej alebo mestskej samosprávy.

Rozdiel medzi príjmom, na ktorý by verejnému funkcionárovi vznikol nárok, ak by nebol zároveň aj poslancom a príjmom v sume minimálnej mzdy za výkon inej funkcie vo verejnej správe zostane súčasťou rozpočtu toho ktorého subjektu verejnej správy.

Ak poslancovi vykonávajúcemu aj inú funkciu vo verejnej správe zanikne mandát poslanca, ale zároveň bude naďalej vykonávať inú funkciu vo verejnej správe, odo dňa nasledujúceho po dni zániku mandátu poslanca vznikne nárok na príjem z verejných prostriedkov za výkon inej funkcie vo verejnej správe v plnej sume. Ak takýto poslanec Národnej rady Slovenskej republiky bude mať nárok na plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky po zániku mandátu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, nárok na príjem z verejných prostriedkov za výkon inej funkcie mu vznikne až po uplynutí obdobia za ktoré mu prináleží tento ďalší poslanecký plat.

Uvedené nie je explicitne vyjadrené v navrhovanom § 2 ods. 4, predkladateľ má však za to, že tento právny následok vyplýva implicitne z navrhovaného znenia § 2 ods. 4, keďže ten sa vzťahuje len na poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý počas výkonu poslaneckého mandátu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky zároveň vykoná aj inú funkciu vo verejnej správe.

 

V odseku 5 sa navrhuje prostredníctvom demonštratívneho výpočtu spresniť pojem „príjem z verejných prostriedkov“. Navrhovanou legálnou explikáciou sa majú v miere akej to je možné a účelné odstrániť prípadné výkladové problémy. Posúdenie či konkrétny príjem z verejných prostriedkov, výslovne neuvedený v § 2 ods. 5, je príjmom podľa § 2 ods. 4 sa vykoná prostredníctvom argumentu a simili, ktorý je na rozdiel od argumentum per analogiam vo verejnom práve v zásade prípustný.

 

V odseku 6 sa navrhuje ponechať poslancom Národnej rady Slovenskej republiky vykonávajúcim inú funkciu paušálne náhrady a funkčné príplatky súvisiace s výkonom tejto inej funkcie. 

Súčasne sa navrhuje aby sa § 2 ods. 4 nevzťahoval na tých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí sú zároveň poslancami obecných alebo mestských zastupiteľstiev ako aj na poslancov vykonávajúcich povolanie, výkon ktorého je podmienený členstvom alebo registráciou v stavovskej organizácii (napr. advokáti, notári, exekútori, audítori, veterinárni lekári, zdravotnícki pracovníci, geodeti, kartografi, patentoví zástupcovia, reštaurátori, architekti, krajinní architekti, stavební inžinieri).

Rovnako sa nemá § 2 ods. 4 vzťahovať na tých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí zároveň vykonávajú vedeckú, pedagogickú, literárnu alebo umeleckú činnosť vo verejnoprávnej inštitúcii, nakoľko tieto činnosti nie sú volenými alebo menovacími verejnými funkciami a vykonávajú sa ako zamestnanie prípadne ako povolanie a preto vykonávanie týchto činností nemožno považovať za vykonávanie funkcie.

 

K bodu 2

 

Legislatívna úprava zohľadňujúca úpravu v bode 1 a zabezpečujúca vnútornú bezrozpornosť právneho predpisu.

 

 

K čl. II až čl. IX

 

Legislatívna a legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovanou úpravou čl. I, ktorú je potrebné konzekventne premietnuť do súvisiacich právnych predpisov, aby sa predišlo možnej nepriamej novelizácii dotknutých predpisov navrhovanou právnou úpravou v čl. I.

            V každom z novelizačných článkov sa navrhuje, z hľadiska systematiky  novelizovaných zákonov, doplniť nový odsek prípadne pripojiť slová alebo vety. Dopĺňaným normatívnym textom sa limituje verejnému funkcionárovi prípadne štatutárnemu orgánu alebo jeho členovi (generálny riaditeľ štátneho podniku, starosta obce, predseda vyššieho územného celku, generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne a pod.), ktorý zároveň poberá plat poslanca Národnej rady Slovenskej republiky a zároveň príjem, označovaný v tom ktorom zákone ako mzda, plat, odmena a pod. obmedziť počas poberania platu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky výšku tohto príjmu najviac sumou minimálnej mzdy.

Zároveň sa navrhuje v príslušných ustanoveniach novelizovaných právnych predpisov toto pravidlo vztiahnuť aj na fakultatívne odmeny ako aj na odstupné, ak naň vzniká nárok.

V čl. V sa toto pravidlo rozširuje o obmedzenie výšky odmeny pre poslanca zastupiteľstva vyššieho územného celku o prípad, ak je takýto poslanec zároveň starostom obce alebo jeho zástupcom (uvedené platí aj vtedy ak je poslanec zastupiteľstva samosprávneho kraja primátorom mesta alebo jeho zástupcom).

 

 

K čl. X

 

Navrhuje sa účinnosť dňom vykonanie najbližších volieb do Národnej rady Slovenskej republiky a dňom vykonania najbližších volieb starostov obcí a primátorov miest. Navrhovanou účinnosťou sa zabezpečí dostatočná legisvakncia, a to aj z hľadiska pôsobenia a účinku zákona len do budúcnosti. Vo vzťahu k voľbám starostov obcí a primátorov miest  účinnosť nastane selektívne, teda, ak dôjde k predčasnému skončeniu výkonu funkcie starostu obce alebo primátora mesta  nastúpia účinky čl. V len voči jeho nástupcovi dňom vykonania tzv. doplňujúcich volieb. Nemenia sa teda pravidlá počas prebiehajúceho volebného obdobia.

V dôsledku uvedeného nie je potrebné v prechodných ustanoveniach upravovať otázku nepravej spätnej účinnosti návrhu zákona, keďže nový právny režim sa bude vzťahovať až na poslancov Národnej rady, ktorí začnú vykonávať poslanecký mandát už v novom právnom režime, teda vedomí si navrhovaného príjmového obmedzenia. Uvedené sa týka obdobne aj starostov obcí a primátorov miest.

 

Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky 5. novembra 2014.

Robert Fico v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 676
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Autorizácia podania uskutočneného v elektronickej podobe, autorizácia dovolania

Zmyslom a účelom autorizácie elektronicky uskutočneného podania vo veci samej (ktorým je v zmysle § 123 ods. 2 CSP aj dovolanie) je záruka ...

Rozsudok pre zmeškanie žalobcu; ospravedlniteľný dôvod zmeškania

I. Z ustanovenia § 278 ods. 1 C. s. p. vyplýva povinnosť súdu rozhodnúť rozsudkom pre zmeškanie žalobcu na pojednávaní, na ktoré sa ...

Neodkladné opatrenie ako rozhodnutie vo veci samej

bez zovšeobecneného záveru

Zmena návrhu v konaní o určenie výživného na plnoletú osobu

V konaní o určenie výživného na plnoletú osobu, môže súd zvýšiť výživné na základe zmeneného návrhu uskutočneného v priebehu ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Čaputová podpísala novelu zákona, ktorá predĺži platnosť vstupeniekhttps://www.teraz.sk/slovensko/prezidentka-podpisala-novelu-zakona-k/503646-clanok.html

Novela má platiť od 1. novembra 2020, respektíve v prípade ustanovení, ktoré sa týkajú ...

Jaromír Čižnár sa vzdal funkcie prokurátorahttps://www.teraz.sk/slovensko/brief-j-ciznar-sa-vzdal-funkcie-pro/503632-clanok.html

Bývalý generálny prokurátor SR Jaromír Čižnár sa k štvrtku vzdal funkcie prokurátora ...

Mazák: V slovenskom súdnictve prežívame ďalší vážny a tragický deňhttps://www.teraz.sk/slovensko/j-mazak-v-slovenskom-sudnictve-prez/503599-clanok.html

Pri akcii s krycím názvom Víchrica zadržala NAKA viaceré osoby.

Patakyová: Akademický senát STU porušil právo na informáciehttps://www.teraz.sk/slovensko/m-patakyova-as-stu-porusil-zakazom/503572-clanok.html

Akademický senát Slovenskej technickej univerzity (AS STU) porušil zákazom vyhotovovania ...

Šikuta je pripravený navrhnúť Kolcunovi dočasné pozastavenie funkciehttps://www.teraz.sk/slovensko/sikuta-je-pripraveny-navrhnut-kolcun/503525-clanok.html

Pri akcii s krycím názvom Víchrica zadržala NAKA viaceré osoby, medzi nimi aj sudcu ...

Rozhodovanie o vydržaní by sa malo presunúť z notárov na súdyhttps://www.teraz.sk/slovensko/rozhodovanie-o-vydrzani-by-sa-malo-pre/503426-clanok.html

Aby boli dotknuté osoby oboznámené o podanom návrhu na potvrdenie vydržania, mala by sa ...

Nové časopisy

Zo súdnej praxe 5/2020

Zo súdnej praxe 5/2020

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Verejné obstarávanie  - právo a prax 5/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 5/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Právny obzor 5/2020

Právny obzor 5/2020

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Justičná revue 8-9/2020

Justičná revue 8-9/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Bulletin slovenskej advokácie 9/2020

Bulletin slovenskej advokácie 9/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2020

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2020

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

PoUtStŠtPiSoNe
: