TlačPoštaZväčšiZmenši

263/2014 Z. z.

1.2. 2015, 17:41 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

 Cieľom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je reagovať na problémy, ktoré sa vyskytli pri aplikácii zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o peňažných príspevkoch“), a ktoré vyplývajú z toho, že v súčasnosti sa odmeny, ktoré dostávajú zdravotne postihnutí športovci za dosiahnuté športové výsledky na paralympijských a deaflympijských hrách, považujú za príjem na účely poskytovania peňažných príspevkov na kompenzáciu. Dôsledkom platnej právnej úpravy  v zákone o peňažných príspevkoch môže nastať situácia, kedy títo športoví reprezentanti – fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, nebudú spĺňať z hľadiska  svojho príjmu podmienky na poskytnutie určitých peňažných príspevkov na kompenzáciu, na ktoré sú odkázaní, resp. sa zníži ich výška. V záujme vytvorenia priaznivejších podmienok pre zdravotne postihnutých športovcov, ktorí reprezentujú Slovenskú republiku, je potrebné prijať legislatívnu zmenu zákona o peňažných príspevkoch, podľa ktorej by sa ich odmeny za dosiahnuté športové výsledky na paralympijských a deaflympijských hrách nepovažovali za príjem na účely poskytovania peňažných príspevkov na kompenzáciu.

 

            Slovenský paralympijský výbor  eviduje v súčasnosti 73 paralympijských športovcov (56 v letnej  a 17 v zimnej paralympiáde), pričom odmeňuje finančnou odmenou za dosiahnuté športové výsledky na paralympijských hrách športovcov a družstvá, ktorí získali umiestnenie na 1.- 6. mieste.

 

Na XI. zimných paralympijských hrách v Soči v roku 2014 sa zúčastnilo 16 zdravotne postihnutých športovcov. Odmeny za dosiahnuté výsledky športovcov sa prideľujú na základe materiálu, ktorý Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR predkladá vláde SR na schválenie a poskytujú sa z prostriedkov štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly tohto ministerstva. Odmeny paralympionikov sú od roku 2012 rovnaké ako odmeny olympionikov. Napr. v individuálnych športoch za 1. miesto 22 500 eur, za 2. miesto 17 500 eur, za 3. miesto 12 500 eur, za 4. miesto 7 500 eur, za 5. miesto 5 000 eur, za 6. miesto 4 000 eur.

V kolektívnych športoch za 1. miesto 7 500 eur, za 2. miesto 6 500 eur, za 3. miesto 5 500 eur, za 4. miesto 4 500 eur, za 5. miesto 3 000 eur a za 6. miesto 2000 eur.

 

Vzhľadom na nízky počet poberateľov peňažných príspevkov na kompenzáciu, ktorých sa dotkne uvedená úprava, predkladaný návrh zákona zakladá zanedbateľné nároky na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, má mierny pozitívny sociálny vplyv a nemá dopad na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

B. Osobitná časť

 

K Čl. I

            Slovenský paralympijský výbor a Slovenská federácia nepočujúcich športovcov vyplácajú  športovým reprezentantom Slovenskej republiky so zdravotným postihnutím za ich dosiahnuté športové výsledky na paralympijských a deaflympijských hrách odmeny, ktoré tieto výbory získali z dotácií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

 

  Ocenení športovci sú často poberateľmi peňažných príspevkov na kompenzáciu, ktoré sa im poskytujú podľa zákona o peňažných príspevkoch a na ktoré sú z hľadiska svojho ťažkého zdravotného postihnutia odkázaní. Pri vyplatení odmeny dochádza k situáciám, kedy je týmto oceneným športovcom peňažný príspevok na kompenzáciu buď odňatý alebo je znížená jeho výška, pretože táto odmena sa započítava do príjmu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Z toho dôvodu je preto potrebné vytvoriť priaznivejšie podmienky pre zdravotne postihnutých športových reprezentantov, ktorí reprezentujú Slovenskú republiku na paralympijských a deaflympijských hrách a prijať legislatívnu zmenu zákona o peňažných príspevkoch, podľa ktorej sa ich odmeny za dosiahnuté športové výsledky na týchto hrách, nebudú považovať za príjem na účely peňažných príspevkov na kompenzáciu, t.j. nebudú mať vplyv na poskytnutie alebo výšku peňažných príspevkov.

 

 

K Čl. II

 

            Navrhujeme účinnosť predkladaného návrhu zákona od 1. januára 2015.

 

Na účely peňažných príspevkoch na kompenzáciu sa zisťuje príjem ako mesačný priemerný príjem za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom fyzická osoba požiadala o peňažný príspevok na kompenzáciu a takto zistený príjem sa prehodnocuje pri opakovaných peňažných príspevkoch vždy v júli bežného roka, pričom príjem sa prehodnocuje za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa prehodnocovanie vykonáva.

 

            Vzhľadom na dátum účinnosti  tohto návrhu zákona sa v júli 2015  pri prehodnocovaní príjmu nebudú považovať za príjem odmeny, ktoré boli vyplatené paralympionikom na XI. zimnej paralympiáde 2014.

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 499
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Jedinečné podujatie svojho druhu, na ktorom sa špičkoví odborníci z ČR a SR podelia o svoje ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Poddlžnícka žaloba

Ak poddlžník nevyplatí oprávnenému riadne a včas pohľadávku, má oprávnený možnosť vo vlastnom mene a na vlastný účet túto ...

Právo zamestnanca na úroky z omeškania pri nevyplatení mzdy, náhrady mzdy a odstupného

Záver, podľa ktorého by zamestnávateľa nestíhala sankcia v podobe úroku z omeškania, pokiaľ sa dostane do omeškania s plnením mzdy, ...

Pochybnosť o splnení podmienok konania (čl. 3 ods. 1 CSP)

Podľa Čl. 3 ods. 1 CSP súd musí vykladať každé ustanovenia Civilného sporového poriadku v súlade Ústavou Slovenskej republiky, verejným ...

Finančný leasing a prevádzkovateľ vozidla podľa § 427 Občianskeho zákonníka

Ak predmetom leasingovej zmluvy je nájom motorového vozidla s právom kúpy prenajatej veci, vzniká od odovzdania predmetu leasingu zo strany ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Sudcovia z Threemy sú naďalej bez obvineníhttps://www.teraz.sk/slovensko/sudcovia-z-threemy-su-nadalej-bez-obvi/448444-clanok.html

Pokiaľ Threemu z môjho pohľadu vnímame ako celok, tak je uveriteľná, presvedčivá a ...

Vo väzeniach nie je možné fyzicky realizovať politickú kampaňhttps://www.teraz.sk/slovensko/vo-vazeniach-nie-je-mozne-fyzicky-rea/448468-clanok.html

Keďže objekty ZVJS vrátane ústavov nie sú verejným priestranstvom, obec nemôže všeobecne ...

Podle Ústavního soudu dál platí, že nelze žalobami obcházet restituční zákonyhttps://www.lidovky.cz/domov/podle-ustavniho-soudu-dal-plati-ze-nelze-zalobami-obchazet-restitucni-zakony.A200225_090511_ln_domov_ele

Ústavní soud (ÚS) v usnesení k nárokům Nadace knížete z Lichtenštejna znovu zdůraznil ...

VIAC VRÁŽD AKO V ROKU 2018: Vlani v SR spáchali 58.829 trestných činovhttps://www.teraz.sk/slovensko/viac-vrazd-ako-vlani-v-roku-2019-v-sr/448281-clanok.html

Najväčšia kriminalita bola v okrese Bratislava I. Okres s najnižšou kriminalitou v rámci ...

Rezort spravodlivosti chce skrátiť súdne konania vďaka časovým rámcomhttps://www.teraz.sk/slovensko/rezort-spravodlivosti-chce-skratit-su/448208-clanok.html

Po ukončení testovacej prevádzky časových rámcov a analýze ich výsledkov bude možné ...

VOĽBY2020: Voliť budú môcť bosovia podsvetia i odsúdení vrahoviahttps://www.teraz.sk/slovensko/volby2020-budu-moct-volit-bosovia/448042-clanok.html

Zákon pôvodne stanovoval tri dôvody prekážky aktívneho volebného práva väzňov, ktoré ...

Nové časopisy

Bulletin slovenskej advokácie 1-2/2020

Bulletin slovenskej advokácie 1-2/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 12/2019

Justičná revue 12/2019

Časopis pre právnu prax.

Zo súdnej praxe 6/2019

Zo súdnej praxe 6/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Bulletin slovenskej advokácie 12/2019

Bulletin slovenskej advokácie 12/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Justičná revue 11/2019

Justičná revue 11/2019

Časopis pre právnu prax.

Právny obzor 6/2019

Právny obzor 6/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: