TlačPoštaZväčšiZmenši

262/2014 Z. z.

27.1. 2015, 18:19 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky predkladá návrh zákona o pôsobnosti orgánov štátnej správy vo veciach prekurzorov výbušnín a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2014.

Predloženým návrhom zákona o orgánoch štátnej správy vo veciach obmedzených prekurzorov výbušnín a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) si Slovenská republika plní povinnosti vyplývajúce z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 98/2013 z 15. januára 2013 o uvádzaní prekurzorov výbušnín na trh a ich používaní (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 98/2013“).

Cieľom návrhu zákona je upraviť výkon štátnej správy vo veciach uvádzania obmedzených prekurzorov výbušnín na trh a súčasne stanoviť pravidlá súvisiace s látkami a zmesami uvedenými v prílohách nariadenia (EÚ) č. 98/2013, ktoré by sa mohli zneužiť na nedovolenú výrobu výbušnín.

Návrh zákona ustanovuje v podmienkach Slovenskej republiky za príslušné orgány štátnej správy a kontroly vo veciach obmedzených prekurzorov výbušnín, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, colné úrady a Slovenskú obchodnú inšpekciu.

            Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré riadi výkon štátnej správy vo veciach sprístupňovania obmedzených prekurzorov výbušnín pre  fyzické osoby konajúce na účely, ktoré nie sú spojené s ich obchodovaním, podnikaním alebo výkonom povolania, na základe návrhu zákona má predovšetkým povinnosť, zverejňovať na svojom webovom sídle usmernenia pre  hospodárske subjekty o tom, ako rozpoznať a nahlásiť každú transakciu týkajúcu sa látok uvedených v prílohách nariadenia (EÚ) č. 98/2013 alebo zmesí či látok obsahujúcich tieto látky vrátane transakcií v prospech profesionálnych používateľov, ak existuje dôvodné podozrenie, že látka alebo zmes je určená na nedovolenú výrobu výbušnín, straty a krádeže týchto látok a ďalšie relevantné informácie.

Ministerstvo vnútra SR, ktoré plní funkciu kontaktného miesta, kde zhromažďuje a vyhodnocuje informácie, ktoré mu poskytli hospodárske subjekty o každej transakcii, týkajúcej sa látok uvedených v prílohách nariadenia (EÚ) č. 98/2013 alebo zmesí či látok obsahujúcich tieto látky vrátane transakcií v prospech profesionálnych používateľov, ak existuje dôvodné podozrenie, že látka alebo zmes je určená na nedovolenú výrobu výbušnín, na základe návrhu zákona má povinnosť zriadiť uvedené kontaktné miesto.

Návrhom zákona je potrebné zabezpečiť účinné vymáhanie presadzovania nariadenia (EÚ) č. 98/2013 vhodným systémom kontrol a sankčných opatrení.

Zákon poveruje výkonom kontrol dva kontrolné orgány, a to Slovenskú obchodnú inšpekciu a colné úrady. Pre Slovenskú obchodnú inšpekciu pribudnú nové povinnosti kontrolou dodržiavania podmienok pri sprístupňovaní obmedzených prekurzorov výbušnín nad rámec doterajších kontrolných aktivít. V dôsledku toho, je navrhované personálne posilnenie Slovenskej obchodnej inšpekcie, uvedené v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy.

Článkom II sa navrhuje doplniť zákon o správnych poplatkoch.

Článkom III návrhu zákona sa mení zákon č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o doplnení niektorých zákonov (chemický zákon) v znení zákona č. 339/2012 Z. z. a zákona č. 319/2013 Z. z., ktorý upravuje dolnú hranicu výšky pokút.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.

Predložený návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie, podnikateľské prostredie, nebude mať ani sociálne vplyvy a bude mať pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Vplyvy pozitívne aj negatívne na rozpočet verejnej správy sú popísané v doložke vybraných vplyvov.

B. Osobitná časť

K § 1

V súlade s požiadavkami nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 98/2013, ktoré je potrebné upraviť na úrovni členských štátov sa špecifikuje predmet úpravy.

K § 2

Orgánmi štátnej správy na účely zákona a osobitného predpisu, ktorým je nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 98/2013 z 15. januára 2013 o uvádzaní prekurzorov výbušnín na trh a ich používaní  sú Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Slovenská obchodná inšpekcia a colné úrady.

K § 3

V súlade s požiadavkami čl. 4 ods. 4 a 6 nariadenia (EÚ) č. 98/2013 sa ustanovuje pôsobnosť ministerstva hospodárstva vo vzťahu k Európskej komisii a v oblasti vydávania jednorazových povolení na dovoz obmedzených prekurzorov uvedených v čl. 4 ods. 3 nariadenia. Ďalej sa upravuje pôsobnosť v oblasti sankcií voči členovi širokej verejnosti a možnosť riešenia ďalších obmedzení pri sprístupňovaní látok, ktoré možno zneužiť na nelegálnu výrobu výbušnín v súlade s ochranou doložkou podľa článku 13 nariadenia (EÚ) č. 98/2013.

K § 4

Upravuje sa pôsobnosť ministerstva vnútra voči hospodárskym subjektom pri zbere údajov podľa čl. 9 nariadenia (EÚ) č. 98/2013 s tým, že vytvorí za účelom zberu potrebných údajov kontaktné miesto.

K § 5

Upravuje sa kontrolná činnosť Slovenskej obchodnej inšpekcie za oblasť dodržiavania podmienok sprístupňovania obmedzených prekurzorov výbušnín hospodárskymi subjektmi členom širokej verejnosti vo vzťahu k článkom 4 ods. 7, 5 a 8.

K § 6

V súlade s colným zákonom a čl. 4 ods. 6  nariadenia č. 98/2013 je upravená pôsobnosť colného úradu pri dovoze obmedzeného prekurzora výbušnín členom širokej verejnosti.

K § 7

V súlade s článkom 4 nariadenia (EÚ) č. 98/2013, ktoré dáva členským štátom možnosti alternatív sprístupňovania obmedzených prekurzorov výbušnín členom širokej verejnosti sa určuje, že v SR je ich sprístupňovanie v koncentráciách vyšších ako sú uvedené v prílohe I nariadenia zakázané s výnimkou tých, ktoré sú uvedené v článku 4 ods. 3 tohto nariadenia. Ďalej sa ustanovujú povinnosti hospodárskych subjektov a členov širokej verejnosti vo vzťahu k orgánom štátnej správy.

K § 8

V súlade s čl. 11 nariadenia č. 98/2013 sa upravujú sankcie za správne delikty, o ktorých sa rozhoduje podľa správneho poriadku. 

K § 9

V súlade s čl. 11 nariadenia č. 98/2013 sa upravujú sankcie za priestupky, o ktorých sa rozhoduje podľa zákona o priestupkoch. 

K § 10

S cieľom komplexne zabezpečiť informácie o možnom zneužívaní obmedzených prekurzorov výbušnín a ďalších možností predchádzania nelegálnej výroby výbušnín sa ustanovuje spolupráca orgánov štátnej správy.

K § 11

V súlade s čl. 10 nariadenia č. 98/2013 a zákonom o ochrane osobných údajov sa ustanovujú povinnosti hospodárskych subjektov a orgánov štátnej správy pri ochrane osobných údajov.

K § 12

V súlade s čl. 16 nariadenia č. 98/2013 sú upravené podmienky, ako má člen širokej verejnosti do 2. marca 2016 naložiť s obmedzenými prekurzormi výbušnín, ktoré nadobudol pred účinnosťou zákona a drží.

K Čl. II

V zákone o správnych poplatkoch sa dopĺňa sadzba poplatku za vydanie jednorazového povolenia na dovoz obmedzeného prekurzora výbušnín.

K Čl. III

Zákon č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o doplnení niektorých zákonov (chemický zákon) v znení zákona č. 339/2012 Z. z. a zákona č. 319/2013 Z. z. sa mení a dopĺňa tak, že sa upravuje spodná hranica pokút z  dôvodu, že najnižšie pokuty za správne delikty v chemickom zákone sú príliš vysoké a likvidačné pre väčšinu kontrolovaných podnikateľov, a  nekorešpondujú so stupňom závažnosti jednotlivých nedostatkov.

K Čl. IV

Ustanovuje sa účinnosť zákona od 1. novembra 2014.

 

Bratislava  21. mája 2014

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

Tomáš Malatinský v. r.

minister hospodárstva Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 617
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ ONLINE KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Vzhľadom na pandémiu COVID-19 sa 2. odborná konferencia k pracovnému právu uskutoční ...

2. ODBORNÁ ONLINE KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Vzhľadom na pandémiu COVID-19 sa 2. odborná konferencia k pracovnému právu uskutoční ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Konkurencia nároku na náhradu škody proti štátu s nárokom na vydanie bezdôvodného obohatenia

Náhrada škody z výkonu verejnej moci proti štátu (jeho prípadná zodpovednosť), nemá povahu všeobecného inštitútu, ktorý by ako jediný ...

Označenie žalovaného v konaní o náhradu škody podľa zákona 514/2003 Z. z.

Nesprávne označenie orgánu, ktorý má v mene štátu konať, v žalobe - pri správnom označení štátu ako žalovaného - nemôže byť na ujmu ...

Negatívna podmienka pre výkon funkcie svedka závetu

Výkladom ustanovenia § 476f OZ de lege lata ani nemožno dospieť k názoru, že tam uvedený zákonný dedič by mal byť (iba) zákonný dedič ...

Odcudzenie zamestnancovi zverených hodnôt treťou osobou, zbavenie zodpovednosti

Ak tretia osoba odcudzí zamestnancovi zverené hodnoty, ktoré je povinný vyúčtovať, zavinenie tretej osoby samo osebe nemá za následok zánik ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Krádež zvieraťa by mohla byť trestným činom, navrhuje M. Kernhttps://www.teraz.sk/slovensko/kradez-zvierata-by-mohla-byt-trestn/495547-clanok.html

Prezídium policajného zboru SR pripravilo novelu zákona o trestných činoch, ktorá by to ...

Via Iuris: Prezidentka má právo zvážiť odvolanie sudcov nad 65 rokovhttps://www.teraz.sk/slovensko/via-iuris-prezidentka-ma-pravo-zvaz/495614-clanok.html

V minulosti sa o odchádzajúcich sudcoch rozhodovalo jednotlivo.

Pre COVID-19 otvoril Ústavný súd svoje brány verejnosti iba virtuálnehttps://www.teraz.sk/slovensko/ustavny-sud-pre-koronavirus-otvoril/495550-clanok.html

Ústavný súd (ÚS) SR vo štvrtok v rámci piateho ročníka Dňa otvorených dverí otvára svoje ...

Zbrojní průkaz zřejmě zůstane na deset let, po pěti letech má být přezkumhttps://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zakon-o-zbranich-snemovna-vybor-pro-bezpecnost.A200924_112623_domaci_kop

Lidem, kteří mají zbrojní průkaz, zůstane zřejmě na deset let a jeho platnost se jim ...

Matovič: Novela zákona o VŠ by mala byť retroaktívnahttps://www.teraz.sk/slovensko/novela-zakona-o-vs-umoznujuca-odna/495386-clanok.html

Novela zákona o vysokých školách z dielne koaličných poslancov umožňujúca odňať titul by ...

Novela zákona o športe má ukázať vôľu investovať do férového športuhttps://www.teraz.sk/slovensko/nrsr-novela-zakona-o-sporte-ma-ukaz/495284-clanok.html

Prostredníctvom zvýšenia odbornej úrovne a zjednotenia rozhodovacej praxe by malo opatrenie ...

Nové časopisy

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2020

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Zo súdnej praxe 4/2020

Zo súdnej praxe 4/2020

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Právny obzor 4/2020

Právny obzor 4/2020

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Verejné obstarávanie - právo a prax 4/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 4/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2020

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2020

Odborný recenzovaný právnický časopis, ktorý prináša aktuálne novinky z oblasti práva ...

Bulletin Najvyššieho súdu SR 2/2019

Bulletin Najvyššieho súdu SR 2/2019

Odborný recenzovaný právnický časopis, ktorý prináša aktuálne novinky z oblasti práva ...

PoUtStŠtPiSoNe
: