TlačPoštaZväčšiZmenši

199/2014 Z. z.

27.1. 2015, 17:52 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A. Všeobecná časť

Návrh zákona sa predkladá za účelom úplnej transpozície Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (ďalej len „smernica“).

Európska komisia (ďalej len „Komisia“) doručila Slovenskej republike formálne oznámenie – porušenie č. 2013/2201, v ktorom vytkla nedostatočnú transpozíciu smernice v SR. Komisia spochybňuje predovšetkým opodstatnenosť viacerých ustanovení zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Komisia uvádza, že podľa jej názoru ide o duplicitnú úpravu vzťahov, na ktoré sa uplatňujú ustanovenia smernice. Nakoľko ide o smernicu charakteru maximálnej harmonizácie, členské štáty nie sú oprávnené prijať alebo ponechať v platnosti odlišnú právnu úpravu. Návrhom zákona sa reaguje na vytýkané nedostatky a navrhuje sa zosúladenie slovenskej právnej úpravy s textom smernice. Je potrebné zdôrazniť, že navrhovanými úpravami sa v žiadnom smere nemení úroveň ochrany spotrebiteľa. Naopak zmenami sa odstráni duplicita právnej úpravy, čím sa prispeje zvýšenej právnej istote.

Súčasťou návrhu zákona je aj zmena zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Návrhom sa odstraňuje obmedzenie brániace ambulantnému predaju potravín v obciach, na území ktorých je umiestnená maloobchodná predajňa potravín. Návrhom sa zabezpečí možnosť predávať na tzv. farmárskych trhoch a prostredníctvom iných foriem ambulantného predaja využívaných predovšetkým malými domácimi chovateľmi, pestovateľmi a výrobcami poľnohospodárskych produktov.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. 

 

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

B. Osobitná časť

 

 

K článku I

 

K bodu 1

 

Definícia pojmu služba sa zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 2

Upravuje sa definícia inštitútu zákazu konania v rozpore s dobrými mravmi tak, aby sa jednoznačne určil vzťah medzi týmto inštitútom a zákazom používania nekalých obchodných praktík.

 

K bodu 3 a 5

 

Navrhuje sa vypustenie ustanovení zakazujúcich osobitné formy konania predávajúceho voči spotrebiteľom. Osobitná právna úprava predstavuje duplicitnú úpravu popri všeobecnom zákaze používania nekalých obchodných praktík. V záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá.

 

K bodu 4

 

Definícia klamlivej obchodnej praktiky sa dopĺňa a zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 6

 

Ide o rozšírenie kompetencie orgánov dozoru uložiť sankciu za porušenie zákazu používania nekalých obchodných praktík aj osobe, ktorá vo vlastnom alebo cudzom mene vymáha pohľadávku od spotrebiteľa.

 

 

K článku II

 

K bodu  1, 4 a 5

 

Navrhuje sa vypustenie obmedzenia, ktorým sa neumožňuje ambulantný predaj potravín v obciach, na území ktorých je umiestnená maloobchodná predajňa potravín. Obmedzenie bráni plnému využitiu rôznych nových foriem ambulantného predaja, napr. predaj z dvora, predaj z automatov alebo tzv. farmárske trhy. V súvislosti s vypustením § 9 ods. 3 sa navrhuje aj nové znenie § 9 ods. 1 a nová veta v § 7 ods. 1, ktoré túto zmenu zohľadňujú.

K bodu 2

 

Ide o gramaticko-štylistickú úpravu, ktorou sa zabezpečí zamýšľaný účel textu.

 

K bodu 3

 

Vypúšťa sa poznámka pod čiarou, ktorou sa odkazuje na všeobecne záväzný právny predpis, ktorý bol iba z časti nahradený iným všeobecne záväzným právnym predpisov, ktorý už kategorizáciu pohostinstiev a stravovacích zariadení.

 

 

K článku III

 

K bodu 1

 

Ide o zosúladenie textu predmetu zákona s normatívnym textom zákona v znení zmien navrhovaných v ďalších bodoch.

 

K bodu 2

 

Navrhuje sa nové znenie § 3, ktorým sa vypúšťajú ustanovenia zakazujúcich určité formy reklamy, ktoré vo vzťahu k spotrebiteľovi sú zakázané z titulu zákazu používania nekalých obchodných praktík podľa zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý preberá smernicu 2005/29/ES. Osobitná úprava v zákone o reklame predstavuje duplicitnú úpravu a v záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá. Navrhuje sa tiež vypustenie inštitútu zákazu používania klamlivej reklamy vo vzťahu k spotrebiteľom. Napriek názvu, ktorým sa v bežnej výkladovej praxi, označovala reklama pre spotrebiteľov, ktorá spotrebiteľom svojim obsahom zavádzala (klamala), inštitút nikdy neslúžil na ochranu spotrebiteľa pred takýmto konaním. Je to inštitút podľa smernice 2006/114/ES o klamlivej a porovnávacej reklame, ktorá upravuje výlučne vzťahy podnikateľ - podnikateľ. Pre účinkami reklamy, ktorá je pre spotrebiteľov zavádzajúca (klamlivá) sa spotrebiteľom ponúka komplexná ochrana prostredníctvom ustanovení § 7 až 9 zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorými sa preberá smernica 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 3

 

Ide o zosúladenie definície porovnávacej reklamy s definíciou porovnávacej reklamy podľa smernice 2006/114/ES.

 

K bodu 4

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenami navrhovanými v bode 2. Ide o prispôsobenie ustanovenia o sankciách za porušenie povinností navrhovaným úpravám.

 

K článku IV

 

Vzhľadom na naliehavosť dôvodov uvedených v predkladacej správe sa navrhuje účinnosť dňom zverejnenia predpisu v Zbierke zákonov SR.

 Bratislava  2. júla 2014

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

Tomáš Malatinský v. r.

minister hospodárstva Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 479
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Premlčanie nároku na náhradu straty na zárobku

Subjektívna premlčacia doba na uplatnenie nároku na náhradu za stratu na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti (§ 447 OZ) začína ...

Ochrana proti neoprávnenému zahrnutiu majetku do súpisu konkurznej podstaty

Vylučovaciu žalobu je treba odlišovať od žaloby na určenie vlastníckeho práva. Zapísanie určitého majetku do súpisu konkurznej podstaty ...

Ochrana proti neoprávnenému zahrnutiu majetku do súpisu konkurznej podstaty

Vylučovaciu žalobu je treba odlišovať od žaloby na určenie vlastníckeho práva. Zapísanie určitého majetku do súpisu konkurznej podstaty ...

Vzťah asperačnej zásady a priťažujúcich okolností

Súčasná judikatúra vylučuje zdvojenie, teda súčasnú aplikáciu ustanovenia § 37 písm. h) Trestného zákona (posudzovanie spáchania ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Gál podal návrh na disciplinárne konanie voči Jankovskej a Harabinovihttp://www.teraz.sk/slovensko/gal-podal-navrh-na-disciplinarne-kona/425492-clanok.html

Dôvodom podania návrhu na disciplinárne konanie voči Jankovskej je porušenie povinnosti sudcu ...

PS-Spolu: Zákony, ktoré majú riešiť nelegálny majetok, sú deravéhttp://www.teraz.sk/slovensko/ps-spolu-zakony-ktore-maju-riesit/425414-clanok.html

Zákony, ktoré majú riešiť nelegálne nadobudnutý majetok, sú deravé.

Gál: Súdna rada a rezort spravodlivosti by mali mať väčšie právomocihttp://www.teraz.sk/slovensko/ms-a-sr-by-mali-mat-viac-pravomoci-pr/425385-clanok.html

Súdna rada (SR) aj ministerstvo spravodlivosti (MS) by mali mať väčšie právomoci v prípade ...

D. Lindtner končí ako predseda okresného súdu, potvrdil G. Gálhttp://www.teraz.sk/slovensko/d-lindtner-konci-ako-predseda-okresn/425352-clanok.html

Gál poznamenal, že Lindtner sám uvažoval spôsobom, že donesie abdikačný list.

Prídavok na dieťa má od budúceho roka vzrásť o 0,61 eura na 24,95 eurahttp://www.teraz.sk/ekonomika/pridavok-na-dieta-ma-od-buduceho-rok/425440-clanok.html

Prídavok na dieťa by sa mal od budúceho roka mierne zvýšiť.

Pre kauzy sa idú meniť zákony, ale Pellegrini nechce lacné návrhy ako Lex Jankovská a Lex Trnkahttps://www.webnoviny.sk/pre-kauzy-sa-idu-menit-zakony-ale-pellegrini-nechce-lacne-navrhy-ako-lex-jankovska-a-lex-trnka/

Vláda v najbližších hodinách pripraví znenie legislatívnych návrhov, ktoré zabezpečia ...

Nové časopisy

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2019

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2019

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Justičná revue 8-9/2019

Justičná revue 8-9/2019

Časopis pre právnu prax.

Súkromné právo 4/2019

Súkromné právo 4/2019

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Právny obzor 5/2019

Právny obzor 5/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2019

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2019

Odborný recenzovaný právnický časopis, ktorý prináša aktuálne novinky z oblasti práva ...

Zo súdnej praxe 4/2019

Zo súdnej praxe 4/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

PoUtStŠtPiSoNe
: