TlačPoštaZväčšiZmenši

199/2014 Z. z.

27.1. 2015, 17:52 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A. Všeobecná časť

Návrh zákona sa predkladá za účelom úplnej transpozície Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (ďalej len „smernica“).

Európska komisia (ďalej len „Komisia“) doručila Slovenskej republike formálne oznámenie – porušenie č. 2013/2201, v ktorom vytkla nedostatočnú transpozíciu smernice v SR. Komisia spochybňuje predovšetkým opodstatnenosť viacerých ustanovení zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Komisia uvádza, že podľa jej názoru ide o duplicitnú úpravu vzťahov, na ktoré sa uplatňujú ustanovenia smernice. Nakoľko ide o smernicu charakteru maximálnej harmonizácie, členské štáty nie sú oprávnené prijať alebo ponechať v platnosti odlišnú právnu úpravu. Návrhom zákona sa reaguje na vytýkané nedostatky a navrhuje sa zosúladenie slovenskej právnej úpravy s textom smernice. Je potrebné zdôrazniť, že navrhovanými úpravami sa v žiadnom smere nemení úroveň ochrany spotrebiteľa. Naopak zmenami sa odstráni duplicita právnej úpravy, čím sa prispeje zvýšenej právnej istote.

Súčasťou návrhu zákona je aj zmena zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Návrhom sa odstraňuje obmedzenie brániace ambulantnému predaju potravín v obciach, na území ktorých je umiestnená maloobchodná predajňa potravín. Návrhom sa zabezpečí možnosť predávať na tzv. farmárskych trhoch a prostredníctvom iných foriem ambulantného predaja využívaných predovšetkým malými domácimi chovateľmi, pestovateľmi a výrobcami poľnohospodárskych produktov.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. 

 

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

B. Osobitná časť

 

 

K článku I

 

K bodu 1

 

Definícia pojmu služba sa zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 2

Upravuje sa definícia inštitútu zákazu konania v rozpore s dobrými mravmi tak, aby sa jednoznačne určil vzťah medzi týmto inštitútom a zákazom používania nekalých obchodných praktík.

 

K bodu 3 a 5

 

Navrhuje sa vypustenie ustanovení zakazujúcich osobitné formy konania predávajúceho voči spotrebiteľom. Osobitná právna úprava predstavuje duplicitnú úpravu popri všeobecnom zákaze používania nekalých obchodných praktík. V záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá.

 

K bodu 4

 

Definícia klamlivej obchodnej praktiky sa dopĺňa a zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 6

 

Ide o rozšírenie kompetencie orgánov dozoru uložiť sankciu za porušenie zákazu používania nekalých obchodných praktík aj osobe, ktorá vo vlastnom alebo cudzom mene vymáha pohľadávku od spotrebiteľa.

 

 

K článku II

 

K bodu  1, 4 a 5

 

Navrhuje sa vypustenie obmedzenia, ktorým sa neumožňuje ambulantný predaj potravín v obciach, na území ktorých je umiestnená maloobchodná predajňa potravín. Obmedzenie bráni plnému využitiu rôznych nových foriem ambulantného predaja, napr. predaj z dvora, predaj z automatov alebo tzv. farmárske trhy. V súvislosti s vypustením § 9 ods. 3 sa navrhuje aj nové znenie § 9 ods. 1 a nová veta v § 7 ods. 1, ktoré túto zmenu zohľadňujú.

K bodu 2

 

Ide o gramaticko-štylistickú úpravu, ktorou sa zabezpečí zamýšľaný účel textu.

 

K bodu 3

 

Vypúšťa sa poznámka pod čiarou, ktorou sa odkazuje na všeobecne záväzný právny predpis, ktorý bol iba z časti nahradený iným všeobecne záväzným právnym predpisov, ktorý už kategorizáciu pohostinstiev a stravovacích zariadení.

 

 

K článku III

 

K bodu 1

 

Ide o zosúladenie textu predmetu zákona s normatívnym textom zákona v znení zmien navrhovaných v ďalších bodoch.

 

K bodu 2

 

Navrhuje sa nové znenie § 3, ktorým sa vypúšťajú ustanovenia zakazujúcich určité formy reklamy, ktoré vo vzťahu k spotrebiteľovi sú zakázané z titulu zákazu používania nekalých obchodných praktík podľa zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý preberá smernicu 2005/29/ES. Osobitná úprava v zákone o reklame predstavuje duplicitnú úpravu a v záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá. Navrhuje sa tiež vypustenie inštitútu zákazu používania klamlivej reklamy vo vzťahu k spotrebiteľom. Napriek názvu, ktorým sa v bežnej výkladovej praxi, označovala reklama pre spotrebiteľov, ktorá spotrebiteľom svojim obsahom zavádzala (klamala), inštitút nikdy neslúžil na ochranu spotrebiteľa pred takýmto konaním. Je to inštitút podľa smernice 2006/114/ES o klamlivej a porovnávacej reklame, ktorá upravuje výlučne vzťahy podnikateľ - podnikateľ. Pre účinkami reklamy, ktorá je pre spotrebiteľov zavádzajúca (klamlivá) sa spotrebiteľom ponúka komplexná ochrana prostredníctvom ustanovení § 7 až 9 zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorými sa preberá smernica 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 3

 

Ide o zosúladenie definície porovnávacej reklamy s definíciou porovnávacej reklamy podľa smernice 2006/114/ES.

 

K bodu 4

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenami navrhovanými v bode 2. Ide o prispôsobenie ustanovenia o sankciách za porušenie povinností navrhovaným úpravám.

 

K článku IV

 

Vzhľadom na naliehavosť dôvodov uvedených v predkladacej správe sa navrhuje účinnosť dňom zverejnenia predpisu v Zbierke zákonov SR.

 Bratislava  2. júla 2014

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

Tomáš Malatinský v. r.

minister hospodárstva Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 552
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

CSP: Zabezpečovacie opatrenie a princíp kontradiktórnosti a rovnosti strán sporu

Cieľom zabezpečovacieho opatrenia je eliminovať nepriaznivé následky, ktoré by mohli v priebehu konkrétneho civilného sporového konania ...

Príbuzenský stav sudcu a diskvalifikácia z pozície zákonného sudcu

Otázku príbuzenského vzťahu je potrebné vnímať v objektívnom a subjektívnom zmysle. Pokiaľ by išlo o súrodenecký alebo rodičovský ...

Trovy konania – dôkazné bremeno

Každý jednotlivý úkon právnej služby musí byť pri rozhodovaní o sume priznanej náhrady posudzovaný samostatne so zreteľom na to, či išlo ...

Predpoklady pre vyhovenie návrhu na odklad vykonateľnosti (§ 444 CSP)

Odklad vykonateľnosti napadnutého rozhodnutia má mimoriadny charakter, pretože dovolací súd odložením vykonateľnosti pred rozhodnutím o ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Združenie sudcov Slovenska kritizuje navrhovanú reformu súdnictvahttps://www.teraz.sk/slovensko/zss-kritizuje-navrhovanu-reformu-sudni/501349-clanok.html

Vláda SR schválila reformu súdnictva 30. septembra.

Rezort práce o koncepte exekučnej amnestie:Vyžaduje si širšiu diskusiuhttps://www.teraz.sk/slovensko/mpsvr-sr-koncept-exekucnej-amnestie-si/501255-clanok.html

Navrhovaná novela z dielne rezortu spravodlivosti plánuje zaviesť nové donucovacie opatrenia pre ...

J. Szabó: D. Trnka sa dopustil závažného disciplinárneho previneniahttps://www.teraz.sk/slovensko/pokracuje-disciplinarne-kona-d-trnkom/501254-clanok.html

Bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka sa dopustil poskytnutím rozhovoru pre televíziu v ...

Kandidáta na sudcu ústavného súdu bude musieť zvoliť absolútna väčšina poslancov Národnej rady SRhttps://www.webnoviny.sk/kandidata-na-sudcu-ustavneho-sudu-bude-musiet-zvolit-absolutna-vacsina-poslancov-narodnej-rady-sr/

Kandidát na sudcu Ústavného súdu SR (ÚS SR) bude musieť byť zvolený absolútnou väčšinou ...

Reforma súdnictva by mala posilniť právomoci Súdnej rady SRhttps://www.teraz.sk/slovensko/reforma-sudnictva-by-mala-posilnit-pr/500962-clanok.html

Sudca by mal stratiť svoju funkciu aj v prípade obchodných, majetkových alebo finančných ...

Platnosť zbrojného preukazu a zbrojnej licencie by sa mohla skrátiťhttps://www.teraz.sk/slovensko/platnost-zbrojneho-preukazu-a-zbrojnej/500960-clanok.html

K úprave zákonov ministerstvo pristupuje z dôvodu prijatia smernice Európskej únie o kontrole ...

Nové časopisy

Justičná revue 8-9/2020

Justičná revue 8-9/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Bulletin slovenskej advokácie 9/2020

Bulletin slovenskej advokácie 9/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2020

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2020

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Súkromné právo 4/2020

Súkromné právo 4/2020

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2020

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Zo súdnej praxe 4/2020

Zo súdnej praxe 4/2020

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

PoUtStŠtPiSoNe
: