Najprávo.sk - najlepší právny poradca

199/2014 Z. z.

27.1. 2015, 17:52 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A. Všeobecná časť

Návrh zákona sa predkladá za účelom úplnej transpozície Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (ďalej len „smernica“).

Európska komisia (ďalej len „Komisia“) doručila Slovenskej republike formálne oznámenie – porušenie č. 2013/2201, v ktorom vytkla nedostatočnú transpozíciu smernice v SR. Komisia spochybňuje predovšetkým opodstatnenosť viacerých ustanovení zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Komisia uvádza, že podľa jej názoru ide o duplicitnú úpravu vzťahov, na ktoré sa uplatňujú ustanovenia smernice. Nakoľko ide o smernicu charakteru maximálnej harmonizácie, členské štáty nie sú oprávnené prijať alebo ponechať v platnosti odlišnú právnu úpravu. Návrhom zákona sa reaguje na vytýkané nedostatky a navrhuje sa zosúladenie slovenskej právnej úpravy s textom smernice. Je potrebné zdôrazniť, že navrhovanými úpravami sa v žiadnom smere nemení úroveň ochrany spotrebiteľa. Naopak zmenami sa odstráni duplicita právnej úpravy, čím sa prispeje zvýšenej právnej istote.

Súčasťou návrhu zákona je aj zmena zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. Návrhom sa odstraňuje obmedzenie brániace ambulantnému predaju potravín v obciach, na území ktorých je umiestnená maloobchodná predajňa potravín. Návrhom sa zabezpečí možnosť predávať na tzv. farmárskych trhoch a prostredníctvom iných foriem ambulantného predaja využívaných predovšetkým malými domácimi chovateľmi, pestovateľmi a výrobcami poľnohospodárskych produktov.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. 

 

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

B. Osobitná časť

 

 

K článku I

 

K bodu 1

 

Definícia pojmu služba sa zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 2

Upravuje sa definícia inštitútu zákazu konania v rozpore s dobrými mravmi tak, aby sa jednoznačne určil vzťah medzi týmto inštitútom a zákazom používania nekalých obchodných praktík.

 

K bodu 3 a 5

 

Navrhuje sa vypustenie ustanovení zakazujúcich osobitné formy konania predávajúceho voči spotrebiteľom. Osobitná právna úprava predstavuje duplicitnú úpravu popri všeobecnom zákaze používania nekalých obchodných praktík. V záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá.

 

K bodu 4

 

Definícia klamlivej obchodnej praktiky sa dopĺňa a zosúlaďuje so smernicou 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 6

 

Ide o rozšírenie kompetencie orgánov dozoru uložiť sankciu za porušenie zákazu používania nekalých obchodných praktík aj osobe, ktorá vo vlastnom alebo cudzom mene vymáha pohľadávku od spotrebiteľa.

 

 

K článku II

 

K bodu  1, 4 a 5

 

Navrhuje sa vypustenie obmedzenia, ktorým sa neumožňuje ambulantný predaj potravín v obciach, na území ktorých je umiestnená maloobchodná predajňa potravín. Obmedzenie bráni plnému využitiu rôznych nových foriem ambulantného predaja, napr. predaj z dvora, predaj z automatov alebo tzv. farmárske trhy. V súvislosti s vypustením § 9 ods. 3 sa navrhuje aj nové znenie § 9 ods. 1 a nová veta v § 7 ods. 1, ktoré túto zmenu zohľadňujú.

K bodu 2

 

Ide o gramaticko-štylistickú úpravu, ktorou sa zabezpečí zamýšľaný účel textu.

 

K bodu 3

 

Vypúšťa sa poznámka pod čiarou, ktorou sa odkazuje na všeobecne záväzný právny predpis, ktorý bol iba z časti nahradený iným všeobecne záväzným právnym predpisov, ktorý už kategorizáciu pohostinstiev a stravovacích zariadení.

 

 

K článku III

 

K bodu 1

 

Ide o zosúladenie textu predmetu zákona s normatívnym textom zákona v znení zmien navrhovaných v ďalších bodoch.

 

K bodu 2

 

Navrhuje sa nové znenie § 3, ktorým sa vypúšťajú ustanovenia zakazujúcich určité formy reklamy, ktoré vo vzťahu k spotrebiteľovi sú zakázané z titulu zákazu používania nekalých obchodných praktík podľa zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorý preberá smernicu 2005/29/ES. Osobitná úprava v zákone o reklame predstavuje duplicitnú úpravu a v záujme právnej istoty sa navrhuje jej vypustenie. Úroveň ochrany spotrebiteľa navrhovanou úpravou nebude dotknutá. Navrhuje sa tiež vypustenie inštitútu zákazu používania klamlivej reklamy vo vzťahu k spotrebiteľom. Napriek názvu, ktorým sa v bežnej výkladovej praxi, označovala reklama pre spotrebiteľov, ktorá spotrebiteľom svojim obsahom zavádzala (klamala), inštitút nikdy neslúžil na ochranu spotrebiteľa pred takýmto konaním. Je to inštitút podľa smernice 2006/114/ES o klamlivej a porovnávacej reklame, ktorá upravuje výlučne vzťahy podnikateľ - podnikateľ. Pre účinkami reklamy, ktorá je pre spotrebiteľov zavádzajúca (klamlivá) sa spotrebiteľom ponúka komplexná ochrana prostredníctvom ustanovení § 7 až 9 zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorými sa preberá smernica 2005/29/ES o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu.

 

K bodu 3

 

Ide o zosúladenie definície porovnávacej reklamy s definíciou porovnávacej reklamy podľa smernice 2006/114/ES.

 

K bodu 4

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenami navrhovanými v bode 2. Ide o prispôsobenie ustanovenia o sankciách za porušenie povinností navrhovaným úpravám.

 

K článku IV

 

Vzhľadom na naliehavosť dôvodov uvedených v predkladacej správe sa navrhuje účinnosť dňom zverejnenia predpisu v Zbierke zákonov SR.

 Bratislava  2. júla 2014

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

Tomáš Malatinský v. r.

minister hospodárstva Slovenskej republiky

 


Najprávo.sk - najlepší právny poradca