Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

342/2011 Z. z.

najpravo.sk • 27.10. 2011, 14:31

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov vypracovalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v spolupráci so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou Slovenskej republiky.

Zákon č. 39/2007 Z. z. nadobudol účinnosť 1. februára 2007, pričom jeho cieľom bolo zosúladiť platnú právnu úpravu, upraviť veterinárne požiadavky a vytvoriť podmienky pre náležitú implementáciu novoprijatých právne záväzných aktov Európskej únie.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pripravilo uvedený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov najmä vzhľadom na výraznú dynamiku v prijímaní legislatívy a v jej zmenách vo veterinárnej oblasti na úrovni Európskej únie. Pri vypracovaní návrhu zákona bola zohľadnená aj potreba zmeny resp. doplnenia príslušných ustanovení zákona č. 39/2007 Z. z., pri implementácii ktorých sa orgány veterinárnej správy stretli od nadobudnutia účinnosti poslednej zmeny zákona 39/2007 Z. z. s určitými problémami.

Predložený návrh zákona reaguje aj na prijatie nových právnych aktov Európskej únie a to najmä v oblasti nakladania s vedľajšími živočíšnymi produktmi v súvislosti s prijatím nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 z 21. októbra 2009, ktorým sa ustanovujú zdravotné predpisy týkajúce sa vedľajších živočíšnych produktov a odvodených produktov neurčených na ľudskú spotrebu a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1774/2002 (nariadenie o vedľajších živočíšnych produktoch) (Ú. v. EÚ L 300, 14.11.2009).

Návrh zákona reflektuje aj na ďalšie problémy, ktoré sa vyskytli pri implementácii zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti ako aj na ďalšie zmeny legislatívy Európskej únie v oblasti zdravia zvierat a pohody zvierat, dovozov z tretích krajín, vývozov do tretích krajín, obchodu v rámci Európskej únie a v oblasti nakladania so živočíšnymi vedľajšími produktmi neurčenými na ľudskú spotrebu, kde dochádza k pojmovému a obsahovému zosúladeniu platnej právnej úpravy s právne záväznými aktmi Európskej únie.

Návrh zákona má vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti tak ako je uvedené v doložke vplyvov.

Nakoľko sa návrhom zákona preberajú smernice Európskej únie a nevytvárajú sa prekážky voľného pohybu tovaru a služieb, nie je potrebné tento právny predpis notifikovať.

Návrh zákona v prechodných ustanoveniach vytvára dostatočný priestor pre subjekty, ktorých sa dotýka na zladenie svojej činnosti s požiadavkami navrhovaného zákona.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

OSOBITNÁ ČASŤ

K bodu 1

Upravuje sa text v súvislosti s prijatím nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1069/2009.

K bodu 2

Aktualizuje sa poznámka pod čiarou v súvislosti s prijatím nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1069/2009, ktoré sa týka vedľajších živočíšnych produktov.

K bodu 3

Dopĺňajú sa pojmy farmový chov a zver z farmového chovu. Ide o nové pojmy o ktoré sa zákon rozširuje pre potreby chovateľov zveri

K bodu 4

Precizujú sa veterinárne požiadavky pri produktoch živočíšneho pôvodu

K bodom 5 až 7

V súvislosti so zmenou z trojstupňového riadenia orgánov veterinárnej správy na dvojstupňové riadenie, vypúšťajú sa krajské veterinárne a potravinové správy, ktoré sa zrušujú ku dňu účinnosti tohto zákona. Zároveň sa upravuje vnútorný odkaz v odseku 3, ktorý reaguje na zmenu v odseku 1.

K bodom 8 a 9

Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom vzhľadom na ich zmeny.

K bodu 10

Vypúšťa sa text ustanovenia vzhľadom na to, že sa ustanovuje nanovo možnosť poverenia fyzickej osoby alebo právnickej osoby vedením centrálneho registra hospodárskych zvierat.

K bodu 11

Vypúšťa aj možnosť poverovania iných kontrolných subjektov osobitnými úlohami pri výkone veterinárnych kontrol. Systém výkonu veterinárnych kontrol je prepracovaný a predstavuje potrebnú záruku pri zaistení bezpečnosti potravín, zdravia zvierat a ochrany zvierat a tým ochranu spotrebiteľa. Možnosť poverovania iných kontrolných subjektov výkonom veterinárnych kontrol sa do súčasnosti nevyužila a nie ej predpoklad, že sa bude využívať do budúcnosti, preto sa navrhuje uvedené ustanovenie vypustiť.

K bodu 12

Legislatívno-technická úprava.

K bodu 13

Dopĺňa sa právomoc ministerstva poverovať príslušné orgány výkonom kontrol pri implementácii nariadenia, ktorým sa ustanovuje systém Spoločenstva na zabraňovanie nezákonnému, nenahlásenému a neregulovanému rybolovu, na odrádzanie od neho a jeho odstránenie, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia (EHS) č. 2847/93, (ES) č. 1936/2001 a (ES) č. 601/2004 a ktorým sa zrušujú nariadenia (ES) č. 1093/94 a (ES) č. 1447/1999 a nariadenia Rady (ES) č. 1224/2009.

K bodu 14

Upravuje sa právomoc štátnej veterinárnej a potravinovej správy rozhodovať v druhom stupni o veciach, o ktorých v prvom stupni rozhodla regionálna veterinárna a potravinová správa v súvislosti so zrušením krajských veterinárnych a potravinových správ. Vzhľadom na rozsiahlosť úprav sa nahrádza text celého paragrafu.

K bodu 15

Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom.

K bodu 16

Zrušuje sa § 7 krajská veterinárna a potravinová správa ako stupeň orgánu štátnej správy vo veterinárnej oblasti. Jej pôsobnosť prechádza na štátnu veterinárnu a potravinovú správu a na regionálnu veterinárnu a potravinovú správu.

K bodom 17 a 18

Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom 63 a 66.

K bodu 19

Upravuje sa pôsobnosť regionálnej veterinárnej a potravinovej správy vo väzbe na zrušenie krajskej veterinárnej a potravinovej správy z orgánov veterinárnej správy. Vzhľadom na rozsiahlosť úprav sa nahrádza text celého odseku.

K bodu 20

Upravuje sa definícia pojmu súkromné veterinárne činnosti a služby, pričom z tejto činnosti sa vypúšťajú zamestnanci Univerzity veterinárneho lekárstva v Košiciach.

K bodu 21

Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 79a a upresňuje sa, kto môže vykonávať odborné veterinárne činnosti.

K bodom 22 a 23

Upravuje sa ustanovenie vzhľadom na výkon odborných veterinárnych činností.

K bodom 24 a 25

Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom 82 a 92.

K bodu 26

Dopĺňa sa oprávnenie pre úradného veterinárneho lekára ukladať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov v oblasti veterinárnej..

K bodu 27

Dopĺňa sa povinnosť súkromných veterinárnych lekárov oznamovať každé podozrenie na porušenie zákona..

K bodu 28

Legislatívno-technická úprava.

K bodom 29 až 31

Upravuje sa právomoc veterinárneho inšpektora a dopĺňa sa jeho právomoc kontroly pri preprave zvierat a záznamových zariadení pre cestnú dopravu.

K bodu 32

Upravuje sa oprávnenie veterinárneho inšpektora vykonávať kontroly aj mimo svojho územného obvodu.

K bodom 33 a 34

Dopĺňa sa choroba zvierat do zoznamu chorôb, ktoré podliehajú kontrole, prevencii a diagnostike a aktualizuje sa názov choroby.

K bodu 35

V súvislosti so zrušením krajských veterinárnych a potravinových správ sa nebudú vypracovávať krajské pohotovostné plány.

K bodom 36 a 37

Upravujú sa povinnosti vlastníka alebo držiteľa zvieraťa zabezpečiť patričnú zdravotnú starostlivosť o zvieratá a povinnosť ihneď zabezpečiť veterinárne vyšetrenie zvieraťa, ktoré poranilo človeka.

K bodu 38

Upravuje sa hlásenie chorôb zvierat organizácii OIE.

K bodu 39

Mení sa ustanovenie o identifikácii a registrácii spoločenských zvierat a hospodárskych zvierat.

K bodu 40

Aktualizuje sa vnútorný odkaz.

K bodu 41

Ukladá sa povinnosť pri premiestňovaní zvierat násadových vajec a zárodočných produktov, aby boli dodržané požiadavky na šľachtenie a plemenitbu.

K bodom 42 až 47

Upravujú sa ustanovenia týkajúce sa ochrany zvierat, nahrádzajú sa niektoré slová v jednotlivých ustanoveniach a rozširuje sa zákaz pri chove zvierat. Ukladá sa povinnosť Štátnej veterinárnej a potravinovej správe a obciam zriaďovať a prevádzkovať útulky a karanténne stanice a upravuje sa, kto môže vykonávať odchyt túlavých zvierat.

K bodu 48

Definuje sa, čo sa považuje za súkromnú domácu spotrebu.

K bodu 49

Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 108.

K bodu 50

Aktualizuje sa § 25 a dopĺňa sa o nové ustanovenie pre prípad, ak zdravotné požiadavky nie sú harmonizované.

K bodu 51

Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 109

K bodom 52 až 58

Ustanovenia o nakladaní so živočíšnymi vedľajšími produktmi sa aktualizujú pripojením slov alebo vypustením slov alebo vložením slov.

K bodu 59

Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 113.

K bodom 60 až 62

Pri obchode so zvieratami, sprostredkovatelia obchodu musia to vopred nahlásiť príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správe.

K bodu 63

V rámci veterinárnych kontrol sa upravuje povinnosť voči regionálnej veterinárnej a potravinovej správe.

K bodom 64 a 66

Povinnosti ustanovené v odseku 1 sa rozširujú aj na osoby, ktoré, manipulujú so zvieratami alebo inak s nimi nakladajú., a ustanovuje sa ohlasovacia povinnosť.

K bodu 65

Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 126.

K bodu 67

Precizujú sa povinnosti pre fyzické osoby podnikateľov alebo právnické osoby ustanovenia o schvaľovaní, povoľovaní a registrácií prevádzkarní

K bodu 68

Dopĺňajú sa nové ustanovenia § 39a až 39c týkajúce sa registrácie a schvaľovania prevádzkovateľov, prevádzkarní a závodov pre živočíšne vedľajšie produkty.

K bodom 69 až 77

Aktualizujú sa ustanovenia týkajúce sa registrácie prevádzkarní potravinových podnikov pre potraviny živočíšneho pôvodu.

Aktualizujú sa údaje, ktoré majú byť uvedené v žiadosti o schválenie prevádzkarne. Ďalej sa ustanovuje povinnosť pre nového prevádzkovateľa potravinového podniku na základe zmeny podať žiadosť o schválenie.

K bodu 78

Pre neaktuálnosť vypúšťa sa z § 42 odsek 3.

K bodu 79

Legislatívno-technická úprava.

K bodom 80 až 83

Upravujú sa ustanovenia v ohľade záväzného posudku a dopĺňa sa o povinnosť vyžiadať ho, ak ide o užívanie priestorov maloobchodných prevádzkarni, ktoré podliehajú registrácii podľa § 40a.

K bodu 84

Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 149.

K bodu 85

Precizuje sa ustanovenie o náhrade škody pri určitých chorobách a jej výška..

K bodu 86

Nanovo sa upravuje ustanovenie o priestupkoch.

K bodu 87

Legislatívno-technická úprava.

K bodom 88 a 89

Upravuje sa výška poriadkovej pokuty ustanovuje sa, že okrem poriadkovej pokuty môže orgán veterinárnej správy uložiť aj niektoré z opatrení.

K bodu 90

Nanovo sa ustanovujú iné správne delikty a v § 51 sa upravuje konanie o nich.

K bodu 91

Rozširuje sa o nové splnomocňovacie ustanovenia na vydanie všeobecne záväzne právneho predpisu.

K bodu 92

Dopĺňa sa o prechodné ustanovenie účinné od dátumu účinnosti tohto zákona.

K bodu 93

Precizuje sa ustanovenie o preberaní právne záväzných aktov EÚ.

K bodom 94 a 95

Legislatívno-technická úprava

K bodu 96

Zrušovacie ustanovenie nariadenia vlády SR, ktoré preberalo smernicu EÚ, ktorá bola tiež zrušená.

K bodom 97 a 98

Aktualizuje sa príloha č. 3 a názov prílohy č. 8.

K článku II

Upravuje sa sadzobník správnych poplatkov v časti IV Veterinárna oblasť.

K článku III

Navrhuje sa dátum účinnosti zákona.

Bratislava 8. júna 2011

Iveta R a d i č o v á, v. r.

predsedníčka vlády

Slovenskej republiky

Zsolt S i m o n, v. r.

minister pôdohospodárstva,

a rozvoja vidieka Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1154
PoUtStŠtPiSoNe
: