Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov vypracovalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v spolupráci so Štátnou veterinárnou a potravinovou správou Slovenskej republiky.
Zákon č. 39/2007 Z. z. nadobudol účinnosť 1. februára 2007, pričom jeho cieľom bolo zosúladiť platnú právnu úpravu, upraviť veterinárne požiadavky a vytvoriť podmienky pre náležitú implementáciu novoprijatých právne záväzných aktov Európskej únie.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pripravilo uvedený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov najmä vzhľadom na výraznú dynamiku v prijímaní legislatívy a v jej zmenách vo veterinárnej oblasti na úrovni Európskej únie. Pri vypracovaní návrhu zákona bola zohľadnená aj potreba zmeny resp. doplnenia príslušných ustanovení zákona č. 39/2007 Z. z., pri implementácii ktorých sa orgány veterinárnej správy stretli od nadobudnutia účinnosti poslednej zmeny zákona 39/2007 Z. z. s určitými problémami.
Predložený návrh zákona reaguje aj na prijatie nových právnych aktov Európskej únie a to najmä v oblasti nakladania s vedľajšími živočíšnymi produktmi v súvislosti s prijatím nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 z 21. októbra 2009, ktorým sa ustanovujú zdravotné predpisy týkajúce sa vedľajších živočíšnych produktov a odvodených produktov neurčených na ľudskú spotrebu a ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 1774/2002 (nariadenie o vedľajších živočíšnych produktoch) (Ú. v. EÚ L 300, 14.11.2009).
Návrh zákona reflektuje aj na ďalšie problémy, ktoré sa vyskytli pri implementácii zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti ako aj na ďalšie zmeny legislatívy Európskej únie v oblasti zdravia zvierat a pohody zvierat, dovozov z tretích krajín, vývozov do tretích krajín, obchodu v rámci Európskej únie a v oblasti nakladania so živočíšnymi vedľajšími produktmi neurčenými na ľudskú spotrebu, kde dochádza k pojmovému a obsahovému zosúladeniu platnej právnej úpravy s právne záväznými aktmi Európskej únie.
Návrh zákona má vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti tak ako je uvedené v doložke vplyvov.
Nakoľko sa návrhom zákona preberajú smernice Európskej únie a nevytvárajú sa prekážky voľného pohybu tovaru a služieb, nie je potrebné tento právny predpis notifikovať.
Návrh zákona v prechodných ustanoveniach vytvára dostatočný priestor pre subjekty, ktorých sa dotýka na zladenie svojej činnosti s požiadavkami navrhovaného zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
OSOBITNÁ ČASŤ
K bodu 1
Upravuje sa text v súvislosti s prijatím nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1069/2009.
K bodu 2
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou v súvislosti s prijatím nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1069/2009, ktoré sa týka vedľajších živočíšnych produktov.
K bodu 3
Dopĺňajú sa pojmy farmový chov a zver z farmového chovu. Ide o nové pojmy o ktoré sa zákon rozširuje pre potreby chovateľov zveri
K bodu 4
Precizujú sa veterinárne požiadavky pri produktoch živočíšneho pôvodu
K bodom 5 až 7
V súvislosti so zmenou z trojstupňového riadenia orgánov veterinárnej správy na dvojstupňové riadenie, vypúšťajú sa krajské veterinárne a potravinové správy, ktoré sa zrušujú ku dňu účinnosti tohto zákona. Zároveň sa upravuje vnútorný odkaz v odseku 3, ktorý reaguje na zmenu v odseku 1.
K bodom 8 a 9
Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom vzhľadom na ich zmeny.
K bodu 10
Vypúšťa sa text ustanovenia vzhľadom na to, že sa ustanovuje nanovo možnosť poverenia fyzickej osoby alebo právnickej osoby vedením centrálneho registra hospodárskych zvierat.
K bodu 11
Vypúšťa aj možnosť poverovania iných kontrolných subjektov osobitnými úlohami pri výkone veterinárnych kontrol. Systém výkonu veterinárnych kontrol je prepracovaný a predstavuje potrebnú záruku pri zaistení bezpečnosti potravín, zdravia zvierat a ochrany zvierat a tým ochranu spotrebiteľa. Možnosť poverovania iných kontrolných subjektov výkonom veterinárnych kontrol sa do súčasnosti nevyužila a nie ej predpoklad, že sa bude využívať do budúcnosti, preto sa navrhuje uvedené ustanovenie vypustiť.
K bodu 12
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 13
Dopĺňa sa právomoc ministerstva poverovať príslušné orgány výkonom kontrol pri implementácii nariadenia, ktorým sa ustanovuje systém Spoločenstva na zabraňovanie nezákonnému, nenahlásenému a neregulovanému rybolovu, na odrádzanie od neho a jeho odstránenie, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia (EHS) č. 2847/93, (ES) č. 1936/2001 a (ES) č. 601/2004 a ktorým sa zrušujú nariadenia (ES) č. 1093/94 a (ES) č. 1447/1999 a nariadenia Rady (ES) č. 1224/2009.
K bodu 14
Upravuje sa právomoc štátnej veterinárnej a potravinovej správy rozhodovať v druhom stupni o veciach, o ktorých v prvom stupni rozhodla regionálna veterinárna a potravinová správa v súvislosti so zrušením krajských veterinárnych a potravinových správ. Vzhľadom na rozsiahlosť úprav sa nahrádza text celého paragrafu.
K bodu 15
Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom.
K bodu 16
Zrušuje sa § 7 krajská veterinárna a potravinová správa ako stupeň orgánu štátnej správy vo veterinárnej oblasti. Jej pôsobnosť prechádza na štátnu veterinárnu a potravinovú správu a na regionálnu veterinárnu a potravinovú správu.
K bodom 17 a 18
Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom 63 a 66.
K bodu 19
Upravuje sa pôsobnosť regionálnej veterinárnej a potravinovej správy vo väzbe na zrušenie krajskej veterinárnej a potravinovej správy z orgánov veterinárnej správy. Vzhľadom na rozsiahlosť úprav sa nahrádza text celého odseku.
K bodu 20
Upravuje sa definícia pojmu súkromné veterinárne činnosti a služby, pričom z tejto činnosti sa vypúšťajú zamestnanci Univerzity veterinárneho lekárstva v Košiciach.
K bodu 21
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 79a a upresňuje sa, kto môže vykonávať odborné veterinárne činnosti.
K bodom 22 a 23
Upravuje sa ustanovenie vzhľadom na výkon odborných veterinárnych činností.
K bodom 24 a 25
Aktualizujú sa poznámky pod čiarou k odkazom 82 a 92.
K bodu 26
Dopĺňa sa oprávnenie pre úradného veterinárneho lekára ukladať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov v oblasti veterinárnej..
K bodu 27
Dopĺňa sa povinnosť súkromných veterinárnych lekárov oznamovať každé podozrenie na porušenie zákona..
K bodu 28
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 29 až 31
Upravuje sa právomoc veterinárneho inšpektora a dopĺňa sa jeho právomoc kontroly pri preprave zvierat a záznamových zariadení pre cestnú dopravu.
K bodu 32
Upravuje sa oprávnenie veterinárneho inšpektora vykonávať kontroly aj mimo svojho územného obvodu.
K bodom 33 a 34
Dopĺňa sa choroba zvierat do zoznamu chorôb, ktoré podliehajú kontrole, prevencii a diagnostike a aktualizuje sa názov choroby.
K bodu 35
V súvislosti so zrušením krajských veterinárnych a potravinových správ sa nebudú vypracovávať krajské pohotovostné plány.
K bodom 36 a 37
Upravujú sa povinnosti vlastníka alebo držiteľa zvieraťa zabezpečiť patričnú zdravotnú starostlivosť o zvieratá a povinnosť ihneď zabezpečiť veterinárne vyšetrenie zvieraťa, ktoré poranilo človeka.
K bodu 38
Upravuje sa hlásenie chorôb zvierat organizácii OIE.
K bodu 39
Mení sa ustanovenie o identifikácii a registrácii spoločenských zvierat a hospodárskych zvierat.
K bodu 40
Aktualizuje sa vnútorný odkaz.
K bodu 41
Ukladá sa povinnosť pri premiestňovaní zvierat násadových vajec a zárodočných produktov, aby boli dodržané požiadavky na šľachtenie a plemenitbu.
K bodom 42 až 47
Upravujú sa ustanovenia týkajúce sa ochrany zvierat, nahrádzajú sa niektoré slová v jednotlivých ustanoveniach a rozširuje sa zákaz pri chove zvierat. Ukladá sa povinnosť Štátnej veterinárnej a potravinovej správe a obciam zriaďovať a prevádzkovať útulky a karanténne stanice a upravuje sa, kto môže vykonávať odchyt túlavých zvierat.
K bodu 48
Definuje sa, čo sa považuje za súkromnú domácu spotrebu.
K bodu 49
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 108.
K bodu 50
Aktualizuje sa § 25 a dopĺňa sa o nové ustanovenie pre prípad, ak zdravotné požiadavky nie sú harmonizované.
K bodu 51
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 109
K bodom 52 až 58
Ustanovenia o nakladaní so živočíšnymi vedľajšími produktmi sa aktualizujú pripojením slov alebo vypustením slov alebo vložením slov.
K bodu 59
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 113.
K bodom 60 až 62
Pri obchode so zvieratami, sprostredkovatelia obchodu musia to vopred nahlásiť príslušnej regionálnej veterinárnej a potravinovej správe.
K bodu 63
V rámci veterinárnych kontrol sa upravuje povinnosť voči regionálnej veterinárnej a potravinovej správe.
K bodom 64 a 66
Povinnosti ustanovené v odseku 1 sa rozširujú aj na osoby, ktoré, manipulujú so zvieratami alebo inak s nimi nakladajú., a ustanovuje sa ohlasovacia povinnosť.
K bodu 65
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 126.
K bodu 67
Precizujú sa povinnosti pre fyzické osoby podnikateľov alebo právnické osoby ustanovenia o schvaľovaní, povoľovaní a registrácií prevádzkarní
K bodu 68
Dopĺňajú sa nové ustanovenia § 39a až 39c týkajúce sa registrácie a schvaľovania prevádzkovateľov, prevádzkarní a závodov pre živočíšne vedľajšie produkty.
K bodom 69 až 77
Aktualizujú sa ustanovenia týkajúce sa registrácie prevádzkarní potravinových podnikov pre potraviny živočíšneho pôvodu.
Aktualizujú sa údaje, ktoré majú byť uvedené v žiadosti o schválenie prevádzkarne. Ďalej sa ustanovuje povinnosť pre nového prevádzkovateľa potravinového podniku na základe zmeny podať žiadosť o schválenie.
K bodu 78
Pre neaktuálnosť vypúšťa sa z § 42 odsek 3.
K bodu 79
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 80 až 83
Upravujú sa ustanovenia v ohľade záväzného posudku a dopĺňa sa o povinnosť vyžiadať ho, ak ide o užívanie priestorov maloobchodných prevádzkarni, ktoré podliehajú registrácii podľa § 40a.
K bodu 84
Aktualizuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 149.
K bodu 85
Precizuje sa ustanovenie o náhrade škody pri určitých chorobách a jej výška..
K bodu 86
Nanovo sa upravuje ustanovenie o priestupkoch.
K bodu 87
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 88 a 89
Upravuje sa výška poriadkovej pokuty ustanovuje sa, že okrem poriadkovej pokuty môže orgán veterinárnej správy uložiť aj niektoré z opatrení.
K bodu 90
Nanovo sa ustanovujú iné správne delikty a v § 51 sa upravuje konanie o nich.
K bodu 91
Rozširuje sa o nové splnomocňovacie ustanovenia na vydanie všeobecne záväzne právneho predpisu.
K bodu 92
Dopĺňa sa o prechodné ustanovenie účinné od dátumu účinnosti tohto zákona.
K bodu 93
Precizuje sa ustanovenie o preberaní právne záväzných aktov EÚ.
K bodom 94 a 95
Legislatívno-technická úprava
K bodu 96
Zrušovacie ustanovenie nariadenia vlády SR, ktoré preberalo smernicu EÚ, ktorá bola tiež zrušená.
K bodom 97 a 98
Aktualizuje sa príloha č. 3 a názov prílohy č. 8.
K článku II
Upravuje sa sadzobník správnych poplatkov v časti IV Veterinárna oblasť.
K článku III
Navrhuje sa dátum účinnosti zákona.
Bratislava 8. júna 2011
Iveta R a d i č o v á, v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Zsolt S i m o n, v. r.
minister pôdohospodárstva,
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky