Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

212/1995 Z. z.

najpravo.sk • 9.3. 2015, 21:16

Dôvodová správa, Stanovisko vlády, pozmeňujúce návrhy

k návrhu zákona NR SR o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 465/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov

Všeobecná časť

Touto právnou úpravou sa ustanovujú koncesionárske poplatky za používanie rozhlasových a televíznych prijímačov, čím sa odstráni doterajšia nedostatočnosť a nekoncepčnosť právnej úpravy vykonanej zákonom 110/1964 Zb. Osnova navrhovanej právnej úpravy na kvalitatívne novom základe rieši právne vzťahy vznikajúce pri vyberaní koncesionárskych poplatkov, pri kontrole platenia poplatkov, pri vymáhaní nedoplatkov poplatkov a pri vyberaní a vymáhaní poplatkov z omeškania.

Vzhľadom na rozsah úpravy, ako aj nutnosť zachovať nezávislosť Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie na exekutívnych orgánoch Slovenskej republiky je osnova návrhu koncipovaná ako zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý by mal nahradiť doteraz platnú právnu úpravu.

Nutnosť prijatia tohto zákona si vyžiadala i ekonomická potreba zabezpečiť prevádzkovateľom rozhlasového a televízneho vysielania zo zákona dostatočný zdroj finančných prostriedkov, aby títo mohli plniť všetky úlohy a funkcie, ktoré im vyplývajú zo zákona č. 463/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov a zo zákonov o Slovenskom rozhlase a Slovenskej televízii.

Koncesionársky poplatok z rozhlasových a televíznych prijímačov je poplatkom v prospech inštitúcií, ktoré sú zriadené pre potreby uspokojovania verejného záujmu na celoplošnom šírení rozhlasových a televíznych programov v celej šírke všetkých programových žánrov.

Prijatie návrhu zákona nebude mať dopad na zvýšenie čerpania finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

Osobitná časť

k §§ 1 a 2:

V týchto ustanoveniach sa vymedzuje predmet právnej úpravy a definujú sa pojmy, ktorým osnova návrhu zákona operuje. Rozhodujúci je pojem rozhlasového a televízneho prijímača, vlastníctvo ktorého sa viaže na povinnosť platiť koncesionársky poplatok. Zároveň sa z pôsobnosti zákona vylučuje rad telekomunikačných zariadení, ktoré sú síce technicky prijímačmi, avšak ich prvoradým účelom je slúžiť verejnému záujmu.

k § 3:

Povinnosť platiť koncesionársky poplatok sa viaže na vlastníctvo prijímača. V texte zákona sa navrhuje konštrukcia vlastníctva a platenia osobitne pre rozhlasové a osobitne pre televízne prijímače. Za túto alternatívu sa prihovára skutočnosť, že nie každá fyzická alebo právnická osoba, ktorá vlastní napr. rozhlasový prijímač, musí vlastniť aj televízny prijímač a opačne.

V tomto ustanovení je riešený aj spôsob platenia poplatkov.

k § 4:

Príjemcami koncesionárskych poplatkov sú subjekty, ktoré sú oprávnené príslušnými zákonmi Národnej rady Slovenskej republiky Prevádzkovať rozhlasové alebo televízne vysielanie, nakoľko poplatky sú určené na zabezpečenie ich úloh vyplývajúcich z príslušných zákonov.

k § 5:

Vyberateľom poplatkov je Slovenská pošta alebo má organizácia, ktorá v predmete svojej činnosti je oprávnená takéto úkony vykonávať. Vyberateľ poplatku bude v zmysle tohto zákona oprávnený zrážať z poplatku províziu, výška ktorej bude regulovaná Ministerstvom financií SR a zmluvne zabezpečená medzi vybereteľom poplatkov Slovenským rozhlasom a Slovenskou televíziou.

k § 6:

Zo sociálnych, prípadne iných spoločenských dôvodov, návrh zákona vymedzuje okruh fyzických a právnických osôb, ktoré sú oslobodené od povinnosti platiť koncesionársky poplatok, resp. poplatky. Zároveň sa oslobodzujú od poplatkovej povinnosti ďalšie prijímače vo vlastníctve jed iného platiteľa a príslušníkov jeho domácnosti.

k § 7;

V záujme efektívnej kontroly plnenia poplatkovej povinnosti sa kontrol a platenia poplatkov podľa tohto zákona zveruje vyberateľovi poplatkov.

Platiteľovi poplatkov sa ukladá povinnosť preukázať vyberateľovi plnenie poplatkovej povinnosti.

Vyberateľovi poplatkov sa priznáva právo vymáhať nezaplatené poplatky od platiteľov, ak zistí, že platiteľ neprihlásil rozhlasový alebo televízny prijímač na evidenciu.

k § 5:

Vyberateľovi poplatkov sa priznáva právo na vymáhanie nezaplatených poplatkov v rozsahu stanovenom v tomto ustanovení. Týmto zákonom nastupujú právne účinky omeškania so zaplatením poplatku aj v prípadoch, ak platiteľ nesplní povinnosti uložené v § 3 ods. 9 písm. a/ a b/ a 7 ods. 2 a 3 tohto zákona.

k § 9:

Osnova návrhu zákona priznáva vyberateľovi poplatkov právo uložiť platiteľovi poplatku poplatok z omeškania, ak je naplnená niektorá zo skutkových podstát stanovená zákonom.

k § 10:

Zrušujú sa týmto zákonom predchádzajúce právne predpisy upravujúce problematiku Rozhlasového a televízneho poriadku.

 

STANOVISKO vlády Slovenskej republiky

 

k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona Národnej rady Slovenskej republiky o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov (tlač č. 148)

 

Vláda Slovenskej republiky súhlasí s návrhom skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona Národnej rady Slovenskej republiky o koncesionárskych poplatkoch a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov s tým, že je potrebné do textu zapracovať ešte tieto pripomienky:

 

A. K nadpisu zákona

 

Z hľadiska obsahovaného zamerania tohto návrhu zákona navrhujeme názov právneho predpisu pomenovať, napr. takto: "Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o platení úhrad za používanie rozhlasového prijímača alebo televízneho prijímača".

 

B. K jednotlivým ustanoveniam

 

K § 1

 

Doterajšie znenie § 1 navrhujeme vypustiť a nahradiť ho textom tohto znenia

 

"§ 1

 

Predmet úpravy

 

Tento zákon upravuje pravidlá na odvádzanie úhrad za používanie rozhlasových prijímačov alebo televíznych prijímačov, vyberanie úhrad, ich vymáhanie a sankcie za omeškanie zaplatenia úhrad. ".

 

K § 2

 

Základné pojmy je potrebné doplniť pojmom "kábelová televízia" alebo "kábelové rozvody".

 

K § 3

 

Doterajšie znenie odsekov 1 až 5 navrhujeme z dôvodu rozpornosti vypustiť a nahradiť platnou právnou úpravou, ktorá je zrozumiteľnejšia a bolo by vhodnejšie v upravenej forme ju ponechať - "Ak občan prihlási na evidenciu jeden rozhlasový prijímač alebo jeden televízny prijímač, môže sám, alebo s príslušníkmi svojej domácnosti používať viac rozhlasových alebo televíznych prijímačov, a to v byte alebo mimo bytu. ".

 

K § 5

 

V § 5 ods. 1 znie:

 

"Vyberateľom poplatkov je právnická osoba na základe zmluvného vzťahu s príjemcom úhrady. ".

 

Text odseku 2 a označenie odseku "(1)" navrhujeme vypustiť.

 

K § 6

 

Odsek 1 písmená a/ a b/ navrhujeme dať do súladu s § 3.

 

Navrhujeme tiež, aby sadzby za používanie rozhlasových prijímačov a televíznych prijímačov upravila vykonávacia vyhláška k tomuto zákonu a nie cenový výmer Ministerstva financií (ako je to uvedené v § 3 návrhu).

 

Písmená e/ a g/ treba vypustiť.

 

V odseku 2 písmene c/ začiatok vety navrhujeme preformulovať takto:

 

"c/ Zariadenia sociálnej starostlivosti, právnické osoby a fyzické osoby, ktoré poskytujú sociálne alebo humanitné služby, väznice,.... ".

 

K § 7

 

V odseku 4 slovo "zameranie" navrhujeme nahradiť slovami "jednorazové technické zameranie".

 

K § 8 a 9

 

Nadpisy paragrafov a pojmy "nezaplatené poplatky" a "poplatky z omeškania" treba zosúladiť s navrhnutým § 1.

 

"Poplatok z omeškania" navrhujeme nahradiť pojmom "Pokuty".

 

K § 9

 

Odkaz na poznámku pod čiarou č. 2 odporúčame z nadpisu paragrafu vypustiť a vložiť ju do textu ustanovenia za slová, "v omeškaní".

 

K Čl. II

 

Citáciu zákonov NR SR č. 166/1993 Z. z. a č. 325/1993 Z. z. je potrebné uviesť v úplnom znení "Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.... ".

 

K označeniu poznámky 1

 

Úvodnú vetu treba uviesť takto:

 

1/ § 9 ods. 6 vrátane poznámky k odkazu 6/ pod čiarou znie:... ".

 

Za text tohto ustanovenia navrhujeme vložiť slová: "Poznámka pod čiarou k odkazu 6/ znie:

 

6/ § 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.... /1995 z. z. o platení úhrad za používanie rozhlasového prijímača alebo televízneho prijímača a o zmene zákona č. 468/1991 Zb. o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania v znení neskorších predpisov. ".

 

Označenie poznámky "2/" na strane 7 treba označiť ako poznámku "3".

 

Predložený návrh zákona navrhujeme zosúladiť so zákonom č. 110/1964 Zb. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov, a to najmä s § 7 a 8 tohto zákona.

 

Navrhovaná úprava sa týka aj zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, čo si vyžiada aj zmenu ustanovení týkajúcich sa skutkových podstát na úseku telekomunikácií (napr. § 36 ods. 1 písm. b/).

 

Prehľad pozmeňovacích a doplňovacích návrhov k tlači 148, ktoré odzneli v rozprave

 

poslankyňa Rusnáková

 

1.  K § 2 ods. 2 písm.

 

 b) Základné pojmy

 

Pojem "iné prijímače na zvláštne účely" je potrebné doplniť, poznámkou pod čiarou, resp. definovať, čo sa rozumie iným prijímačom na zvláštne účely. Neosvojujem si právo dávať návrh prežože predkladatelia majú určite jasnú predstavu o ktoré prijímače by mohlo ísť a bolo by vhodné, aby sami doplnili návrh zákona o túto definíciu.

 

2.  K § 4 Príjemca poplatkov

 

Navrhujeme doplniť nový ods. 3, ktorý stanoví, že "príjemcom poplatku z televízneho prijímača napojeného káblom, je Káblová televízia (SKT). " Doplniť o 2. vetu z § 4, ods. 2: (zváženie provízie).

 

3.  K § 5 Vyberateľ poplatkov

 

Do ods. 2 zahrnúť aj SKT a to v nadväznosti na § 4.

 

4.  K § 6 Oslobodenie do poplatkov Navrhujeme doplniť ods. 2 o písm. e)

 

e) fyzické a právnické osoby, ktoré používajú rozhlasový príp. televízny prijímač ako súčasť predmetu svojej činnosti (napr. súkromné filmové a distribučné spoločnosti)

 

5.  K § 9 Poplatky o omeškania

 

Poplatky z omeškania je potrebné dať do súladu s občianskym zákonníkom a možno by bolo dobré stanoviť ich percentuálnou sadzbou z dlžnej sumy.

 

Sumy 10 000 a 15 000 Sk sú neúnostne vysoké a nie sú poplatkom z omeškania, alebo pokutou (sankciou)

 

a) Sankcie navrhujeme úplne vypustiť z návrhu zákona pretože absentujú príslušné procesné ustanovenia (Konanie o sankciách, kto ukladá pokuty, na základe čoho a za čo, systém opravných prostriedkov, atď... ), príp. odkaz na zákon o správnom konaní. Poberateľ ani príjemca poplatku však nie sú správnymi orgánmi v zmysle zákona.

 

ak neprejde a:

 

b) Alternatívne: 1. pokuta namiesto 10 000 Sk 2 000 Sk

 

2. pokuta namiesto 15 000 Sk 5 000 Sk

 

6. K § 10

 

Dať názov "Zrušovacie ustanovenie"

 

7. K Čl. III. "Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1996. "Možnosť osvety medzi občanmi.

 

8. Oprava: Spoločná správa bod 23: chyba v 4. riadku - má byť uvedené "v písmene b a nie v písm. a".

 

poslankyňa Sabolová

 

1. Doplniť nový paragraf do návrhu:

 

" § 10 Použitie poplatkov

 

Príjemcovia poplatkov za rozhlasový a televízny prijímač /príjem/ sú povinní z vybratých poplatkov a poplatkov za omešanie prednostne pokryť všetky náklady súvisiace s výrobou a šírením programov schválených v konkrétnej vysielacej štruktúre príslušnou Radou.

 

Slovenský rozhlas alebo Radou Slovenskej televízie. "

 

2. Zmena názvu zákona na:

 

"Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rozhlasových a televíznych poplatkoch"

 

4.  V § 1 znenie v spoločnej správe bod 1 upraviť, a to tak, že sa vypustí slovo "... koncesionárskych... "

 

Následne v celom znení vypustiť prívlastok "koncesionárske" a nahradiť formuláciou rozhlasové a televízne poplatky, resp. poplatky.

 

5.   V § 2 ods. 2 písm. c) - upraviť názov Ministerstva dopravy podľa spoločnej správy bod 3.

 

6.  V § 2 ods. 2 za písm. e) doplniť nové písmeno: "f) znenie zo spoločnej správy bod 4" a písmeno

 

"g) rozhlasové a televízne prijímače tvoriace súčasť múzejných zbierok a zbierok galérií".

 

7.  V § 3 vypustiť ods. 1 až 5 a doplnil: nové znenie § 3 PLATITEĽ POPLATKU

 

/1/ Platiteľom poplatku za rozhlasový a televízny prijímač /príjem/ je fyzická alebo právnická osoba, ktorá je držiteľom rozhlasového a televízneho prijímača umožňujúceho trvalý príjem rozhlasového a televízneho vysielania.

 

/2/ Vlastník rozhlasového a televízneho prijímača platí rozhlasový poplatok z jedného rozhlasového prijímača a televízny poplatok z jedného televízneho prijímača.

 

/3/ Platiteľ rozhlasového a televízneho poplatku platí poplatok podľa § 7 tohto zákona.

 

Následne prečísloval: odstavce.

 

8.  V § 3 odst. 10 vypustiť text "... podľa ods. 1 až 6" a

 

9.  Doplniť v § 3 ods. 10 písmeno c), ktoré znie:

 

c) nahlásiť akúkoľvek zmenu súvisiacu s evidenciou rozhlasového a televízneho prijímača, s dôvodmi oslobodenia od poplatku, resp. zánik okolností zdôvodňujúcich oslobodenie od platenia poplatku do 15 dní vzniku skutkovej podstaty.

 

10.  Doplniť za § 6 nový paragraf7, ktorý znie:

 

11 § 7 SADZBA POPLATKOV

 

/1/ Mesačná výska rozhlasového poplatku činí 20 Sk a mesačná výška televízneho poplatku činí 50 Sk.

 

/2/ Sadzbu poplatku môže NR SR upraviť na návrh príjemcov poplatkov alebo na návrh Rady Slovenského rozhlasu a Rady Slovenskej televízie. "

 

11.  v § 4 upraviť v ods. 1 a 2 v druhej vete:

 

"Z poplatku je vyberateľ oprávnený zrážať dohodnutú províziu na základe tohto zákona v zmysle § 5. "

 

12.  Alternatíva I:

 

Nové znenie § 5 VYBERATEĽ POPLATKOV

 

12/ Alternatíva I

 

1.   Slovenský rozhlas a Slovenská televízia zriaďujú spoločnú, účelovú, neziskovú agentúru: Koncesionársku agentúru.

 

2.  Koncesionárska agentúra je právnickou osobou so sídlom v Bratislave. Koncesionárska agentúra sa nezapisuje do Obchodného registra.

 

3.  Koncesionárska agentúra vykonáva evidenciu   platiteľov poplatku, kontroluje platenie poplatku fyzickými   a právnickými osobami podľa § 7. Vykonáva výber poplatkov v   prospech príjemcov poplatku uvedených v § 5, ods. 1.

 

4.  Ostatné povinnosti, vnútorné organizačné členenie, spôsob výberu poplatkov i spôsob kontroly Koncesionárskej agentúry stanoví jej zriaďovateľ v Štatúte Koncesionárskej agentúry.

 

5.  Zdrojom príjmu Koncesionárskej agentúry sú:

 

a/ príjmy vo výške 5 % z vybratého poplatku za každý rozhlasový prijímač stanoveného v § 7 ods. 1 a vo výške 5 % z každej vybratej pokuty za neprihlásenie rozhlasového prijímača, resp. za omeškanie platby poplatku.

 

b/ príjmy vo výške 5 % z vybratého poplatku za každý televízny prijímač stanoveného v § 7 ods. 1 a vo výške 5 % z každej vybratej pokuty za neprihlásenie televízneho prijímača, resp. za omeškanie platby poplatku.

 

6.   Poplatky a vyrubené pokuty vybrané od platiteľov výbercom poplatku nepodliehajú dani z príjmu fyzických a právnických osôb podľa Zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov a sú príjmom prevádzkovateľa zo zákona.

 

12/ Alternatíva I

 

1.   Slovenský rozhlas a Slovenská televízia zriaďujú spoločnú, účelovú, neziskovú agentúru: Koncesionársku agentúru.

 

2.  Koncesionárska agentúra je právnickou osobou so sídlom v Bratislave. Koncesionárska agentúra sa nezapisuje do Obchodného registra.

 

3.  Koncesionárska agentúra vykonáva evidenciu platiteľov poplatku, kontroluje platenie poplatku fyzickými a právnickými osobami podľa § 7. Vykonáva výber poplatkov v prospech príjemcov poplatku uvedených v § 5, ods. 1.

 

4.  Ostatné povinnosti, vnútorné organizačné členenie, spôsob výberu poplatkov i spôsob kontroly Koncesionárskej agentúry stanoví jej zriaďovateľ v Štatúte Koncesionárskej agentúry.

 

5.  Zdrojom príjmu Koncesionárskej agentúry sú:

 

a/ príjmy vo výške 5 % z vybratého poplatku za každý rozhlasový prijímač stanoveného v § 7 ods. 1 a vo výške 5 % z každej vybratej pokuty za neprihlásenie rozhlasového prijímača, resp. za omeškanie platby poplatku.

 

b/ príjmy vo výške 5 % z vybratého poplatku za každý televízny prijímač stanoveného v § 7 ods. 1 a vo výške 5 % z každej vybratej pokuty za neprihlásenie televízneho prijímača, resp. za omeškanie platby poplatku.

 

6.   Poplatky a vyrubené pokuty vybrané od platiteľov výbercom poplatku nepodliehajú dani z príjmu fyzických a právnických osôb podľa Zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov a sú príjmom prevádzkovateľa zo zákona.

 

12/ Alternatíva II:

 

- v prípade, že nebude prijaté nové znenie § 5 o koncesovanej agentúre, navrhujem prijať a samostatne hlasovať o bode 17 spoločnej správy:

 

§ 5, ods. /1/: "Vyberateľ poplatkov je právnická osoba na základe zmluvného vzťahu s príjemcom poplatkov".

 

13/ V prípade, že bude prijaté nové znenie § 3, odst. 2, resp. bod 5 spoločnej správy navrhujem vypustiť: § 6, odst. 1, písm. a/.

 

14/ Vypustiť v § 6, odst. 1, písm. e/.

 

15/ V § 6 písm. g/ rozšíriť znenie v zmysle spoločnej správy bod 20.

 

16/ Znenie § 6, odst. 2, písm. c/ rozdeliť:

 

c/ Zariadenie sociálnej starostlivosti, právnické a fyzické osoby, ktoré poskytujú sociálne alebo humanitné služby, väznice a nápravno-výchovné ústavy.

 

nové: d/ zastupiteľské úrady cudzích štátov a medzinárodné vládne organizácie.

 

Nové znenie:

 

17/ § 9, odst. 1:

 

/1/" Ak je platiteľ poplatku /§ 3/ v omeškaní s platbou viac ako 2 mesiace, a bol dodržaný postup podľa § 8, alebo ak platiteľ porušil ustanovenie § 3. odst. 10. písm. a/ tohto zákona, má vyberateľ poplatku právo požadovať od platiteľa poplatku poplatok z omeškania".

 

/hlasovať samostatne/ /malá zmena bodu 30/

 

18/ nový paragraf

 

§ 11 Prechodné ustanovenie

 

/1/ Povinnosť prihlásiť prijímač do evidencie je v zmysle § 3 tohto zákona splnená, ak bol prijímač platiteľa prihlásený k evidencii podľa doterajších predpisov a platiteľ si riadne plnil povinnosť uloženú Vyhl. FMS č. 51/1985 Zb. ktorou bol vydaný Rozhlasový a televízny poriadok v znení neskorších predpisov.

 

/2/ Povinnosť prihlásiť prijímač do evidencie sa podľa tohto zákona považuje za splnenú, ak fyzická alebo právnická osoba prihlási aj skôr nadobudnutý prijímač do evidencie u výbercu poplatku do 30 dní od nadobudnutia platnosti tohto zákona. Výberca poplatku v tomto prípade nepostupuje podľa znenia § 9 tohto zákona.

 

/3/ Osoby oslobodené od povinnosti platiť poplatok za prijímač podľa § 6 tohto zákona nie sú povinné doložiť doklady preukazujúce oslobodenie od poplatku, ak ku dňu nadobudnutia účinnosti tohto zákona trvalo ich oslobodenie od povinnosti platiť poplatok podľa predpisov dovtedy platných.

 

19/ V prípade, že bude prijatý môj pozmeňujúci návrh o zriadení Koncesionárskej agentúry /§ 5/, navrhuje znenie odst. /4/: /4/ "Slovenská pošta je povinná ihneď po zriadení Koncesionárskej agentúry odovzdať všetku dokumentáciu k rozhlasovým a televíznym poplatkom výhercovi poplatkov".

 

V prípade, že nebude prijatý pozmeňujúci návrh o Koncesionárskej agentúre, ale bude schválený v spoločnej správe bod 17 o právnickej osobe /§5/ ako vyberateľovi poplatku; navrhujem hlasovať o /4/

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1015
PoUtStŠtPiSoNe
: