Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Sťažnosť Lawyer Partners bola vyhlásená za neprijateľnú

najpravo.sk • 14.11. 2013, 13:25

Dňa 8. októbra 2013 Európsky súd pre ľudské práva vyhlásil väčšinou hlasov za neprijateľnú sťažnosť Lawyer Partners a. s. proti Slovenskej republike. Sťažujúca sa spoločnosť žalovala Slovenskú republiku pre porušenie práva na pokojné užívanie majetku, ktoré je zaručené článkom 1 Protokolu č. 1 k Dohovoru na ochranu ľudských práv.

​Sťažujúca sa spoločnosť v roku 2005 uzavrela so Slovenským rozhlasom rámcovú zmluvu, ktorou Slovenský rozhlas postúpil na sťažujúcu sa spoločnosť právo vymáhať pohľadávky z nezaplatených koncesionárskych poplatkov vrátane poplatkov z omeškania. Odplatou za tento prevod sa sťažujúca spoločnosť zaviazala zaplatiť Slovenskému rozhlasu 100 % nominálnej hodnoty neuhradených koncesionárskych poplatkov. Zmluva oprávňovala každú zo strán odstúpiť od nej v prípade zmeny právnych predpisov, ktoré upravujú koncesionárske poplatky a v prípade, že strany nedospejú k novej dohode ohľadom predmetu zmluvy. Následne sťažujúca sa spoločnosť a Slovenský rozhlas uzavreli dve realizačné zmluvy, na základe ktorých sťažujúca sa spoločnosť získala právo vymáhať pohľadávky z nezaplatených koncesionárskych poplatkov vrátane poplatkov z omeškania v 355 917 prípadoch. Nominálna hodnota dotknutých nezaplatených koncesionárskych poplatkov bola 105 756 690 Sk (3 510 479 EUR). Sťažujúca sa spoločnosť začala vymáhať sumy od jednotlivých dlžníkov. Neskôr došlo k zmene zákona č. 212/1995 Z. z. o koncesionárskych poplatkoch. Zákonom č. 96/2006 Z. z. sa podstatne znížila výška sankcie za oneskorené zaplatenie koncesionárskych poplatkov a zároveň sa obmedzila lehota, v ktorej prijímateľ poplatku môže uplatniť svoj nárok na zaplatenie úrokov z omeškania na súde. Ďalej sa zaviedol tzv. generálny pardon, ktorý umožnil fyzickým a právnickým osobám vyhnúť sa neprimerane vysokým poplatkom z omeškania tým, že v určenej lehote (do 60 dní od 21. februára 2006) vyrovnali svoje nedoplatky na koncesionárskych poplatkoch. Následne bola prijatá ďalšia zmena zákona o koncesionárskych poplatkoch (zákonom č. 309/2007 Z. z.), ktorá tzv. generálny pardon vztiahla aj na tých dlžníkov, ktorí svoje nedoplatky na koncesionárskych poplatkoch vyrovnali ešte pred 21. februárom 2006. V dôsledku týchto zmien sťažujúca sa spoločnosť stratila možnosť požadovať poplatky z omeškania. Sťažujúca sa spoločnosť tvrdila, že zmeny zákona boli v rozpore s princípom právnej istoty, pričom pri prijímaní článku V zákona č. 309/2007 Z. z. sa neprihliadalo na platné zásady tvorby právnych predpisov. Sťažujúca sa spoločnosť sa v tomto ohľade obrátila na Ústavný súd Slovenskej republiky, ktorý však jej sťažnosť v roku 2008 odmietol. Medzitým Slovenský rozhlas napadol platnosť vyššie uvedených zmlúv. Okresný súd Bratislava I v roku 2008 potvrdil platnosť troch dotknutých zmlúv a Slovenský rozhlas podal odvolanie. Následne sťažujúca sa spoločnosť a Slovenský rozhlas uzavreli dohodu o urovnaní, v ktorej sa okrem iného dohodli, že akékoľvek vzájomné práva a povinnosti vyplývajúce z rámcovej zmluvy, vo vzťahu ku ktorým nedošlo k uplatneniu nárokov, alebo ktoré do 19. decembra 2008 ešte neboli splnené, sa rušia a ostatné práva a záväzky ostávajú v platnosti. V súlade s dohodou o urovnaní Slovenský rozhlas vzal späť odvolanie proti rozsudku okresného súdu a ten nadobudol právoplatnosť.

V konaní pred Európskym súdom pre ľudské práva sťažujúca sa spoločnosť predovšetkým tvrdila, že neexistuje žiadny dôvod na to, aby prišla o oprávnenie vymáhať poplatky z omeškania, a že zmena príslušných právnych predpisov na ňu uvalila neprimerané bremeno, pretože utrpela majetkovú škodu vo výške zodpovedajúcej sume 6 427 miliónov EUR. Vláda okrem iného tvrdila, že sťažnosť je zjavne nepodložená. Argumentovala, že príslušné zákonné zmeny boli uskutočnené v súlade s platnými legislatívnymi pravidlami a ich cieľom bolo odstránenie tvrdosti zákona. Podľa vlády existoval naliehavý všeobecný záujem na zmene právnej úpravy, keďže predchádzajúca právna úprava umožňovala prijímateľovi poplatku požadovať od dlžníkov zjavne neprimerané poplatky z omeškania (125-násobok koncesionárskeho poplatku pre fyzickú osobu a 375-násobok koncesionárskeho poplatku pre právnickú osobu za každý mesiac omeškania). Vzhľadom na uzatvorenie zmluvy o postúpení pohľadávok medzi Slovenským rozhlasom a súkromnou obchodnou spoločnosťou, ktorá začala tieto neprimerane vysoké poplatky z omeškania od dlžníkov vymáhať (na rozdiel od Slovenského rozhlasu, ktorý poplatky z omeškania nevymáhal), nastala situácia, ktorá pre veľkú skupinu osôb znamenala hrozbu vzniku mimoriadne nepriaznivých sociálnych následkov. Hoci dlhy na koncesionárskych poplatkoch jednotlivých dlžníkov predstavovali rádovo desiatky alebo stovky slovenských korún, poplatky z omeškania narástli na stotisíce, nezriedka milióny slovenských korún, pričom vzniknutá situácia sa týkala veľkého množstva ľudí. Vláda tvrdila, že pri prijímaní legislatívnych zmien bola dodržaná spravodlivá rovnováha medzi záujmom súkromnej spoločnosti a všeobecným záujmom.

Európsky súd pre ľudské práva v prvom rade akceptoval námietku vlády, že vo vzťahu k legislatívnej zmene uskutočnenej zákonom č. 96/2006 Z. z. bola sťažnosť podaná oneskorene. Pokiaľ ide o zmenu uskutočnenú zákonom č. 309/2007 Z. z., Európsky súd pre ľudské práva sa stotožnil s argumentáciou vlády a sťažnosť vyhlásil za neprijateľnú z dôvodu zjavnej nepodloženosti. Uviedol, že prijatie zákona č. 309/2007 Z. z. nebolo neprimerané sledovanému cieľu a bola dosiahnutá spravodlivá rovnováha medzi záujmami jednotlivca a verejným záujmom spoločnosti. Zdôraznil pritom, že povinnosť platiť poplatky z omeškania sa vzťahovala na veľkú skupinu osôb, a že tieto mali ďaleko od primeranosti v porovnaní so sumou nezaplateného koncesionárskeho poplatku. Ďalej poukázal na princíp „dobrého vládnutia" a skutočnosť, že aj po legislatívnych zmenách sťažujúcej sa spoločnosti ostalo zachované právo vymáhať nezaplatené koncesionárske poplatky. 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 932

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: