Rodinné súdy vznikli zmenou spravovacieho a kancelárskeho poriadku ku dňu 01. septembra 2011. Myšlienka zriadenia rodinných súdov nie je nová, už v roku 2007 s ňou prišlo Združenie sudkýň. Dôvodmi pre vznik rodinných súdov boli:
Dôvody spoločenské:
- vysoká miera rozvodovosti na Slovensku s tendenciou neustáleho rastu,
- vysoký počet detí pochádzajúcich z mimomanželských vzťahov,
- vo všeobecnosti pozorovateľná kríza rodiny ako takej.
Dôvody profesionálne:
- deklarovaná potreba špecializácie sudcov pre jednotlivé oblasti práva,
- nutnosť ďalšieho vzdelávania sudcov v oblastiach nevyhnutných pre výkon funkcie rodinného sudcu (forenzná psychológia, sociológia, teória riešenia konfliktov).
Dôvody praktické:
- sudca špecializovaný na riešenie sporov vyplývajúcich zo zákona o rodine môže tieto spory riešiť rýchlejšie a efektívnejšie,
- pre riešenie sporov týkajúcich sa maloletých detí sú v občianskom súdnom poriadku určené osobitné lehoty ( spor je potrebné skončiť do šiestich mesiacov od nápadu na súd , nehovoriac o dvadsaťštyrihodinových resp. sedemdňových lehotách na rozhodovanie o predbežných opatreniach),
- sudca špecializovaný na riešenie problémov v súvislosti so zákonom o rodine môže skončiť veľkú časť sporov medzi účastníkmi konania dohodou,
- aj najhoršia dohoda medzi účastníkmi konania je lepšia ako najlepší a precízne vypracovaný rozsudok v uvedených veciach,
- ak sa účastníci konania na pojednávaní dohodnú, zmenšuje sa pravdepodobnosť podania ďalších návrhov pri úprave práv a povinností účastníkov konania, čo v konečnom dôsledku odbremení súdy,
- nutnosť aplikácie novej legislatívy (napr. aplikácia striedavej starostlivosti) vyžaduje od sudcov zvýšené nároky na rozhodovaciu činnosť a precízne odôvodňovanie rozsudkov.
Súčasný stav
Špecializácia rodinných sudcov bola zatiaľ realizovaná novelou Vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z.z. v platnom znení (spravovacieho poriadku tak, že do registra „P" sa zapisujú všetky veci podľa zákona č. 36/2005 Z.z. (zákon o rodine ) , ak sa nezapisujú do súdnych registrov PPOM, Ps, Po, Pú, Pd, Pcud. V praxi to znamená, že od 01. septembra 2011 z registra „C" prešli do registra „P" najmä:
- návrh na rozvod manželstva a návrh v ostatných veciach týkajúcich sa manželov a rozvedených manželov
- návrh na určenie alebo zapretie otcovstva
- návrh matky na úhradu nákladov spojených s ťarchavosťou, pôrodom, zakúpením výbavičky i o narodení dieťaťa
- návrh na určenie, zmenu alebo zrušenie vyživovacej povinnosti voči plnoletým osobám
Založenie Asociácie rodinných sudcov
V náväznosti na vznik špecializovaných rodinných sudcov bola založená Asociácia rodinných sudcov. Myšlienka založenia Asociácie rodinných sudcov vznikla na stretnutí sudcov pôsobiacich v bratislavskom kraji, vybavujúcich agendu P dňa 07.11.2011. Stanovy ARS boli schválené na stretnutí Rodinných sudcov v Omšení dňa 16.02.2012. Občianske združenie ARS bolo zaregistrované MVSR dňa 09.03.2012. Ku dňu 18.05.2012 prípravný výbor ARS zvolil prvých členov predstavenstva ARS.
K pripravovanej novele Spravovacieho a kancelárskeho poriadku
Ministerstvo spravodlivosti v súčasnosti pripravuje novelu Spravovacieho a kancelárskeho poriadku, ku ktorej je potrebné uviesť tieto pripomienky:
- predchádzajúca novela Spravovacieho a kancelárskeho poriadku, ktorou sa zaviedla špecializácia rodinných sudcov (všetky veci, hmotnoprávne patriace do zákona o rodine vybavujú špecializovaní sudcovia) je platná od 01.09.2011 – za tak krátky čas nie je možné zodpovedne posúdiť negatíva, resp. pozitíva úpravy,
- argumentácia použitá v dôvodovej správe (na malých súdoch nebolo možné špecializáciu použiť) nie je relevantná – malé súdy nemôžu byť reprezentatívnou vzorkou fungovania súdov na Slovensku – ak by sme takúto argumentáciu pripustili, nemohli by sme sa ako sudcovia špecializovať ani v doterajšom ponímaní (obchod, civil, trest), navyše, pri pôvodnej zmene Spravovacieho a kancelárskeho poriadku nebola špecializácia v rámci malých súdov ani predpokladaná,
- neexistuje žiadny dôvod, pre ktorý by mala byť novela Spravovacieho a kancelárskeho poriadku prijatá v skrátenom legislatívnom konaní – takýto vážny zásah do Spravovacieho poriadku (do istej miery negujúci špecializáciu rodinných sudcov) nie je možné urobiť bez dôkladnej diskusie so sudcami resp. mimovládnymi organizáciami, ktoré sa agendou maloletých detí zaoberajú
- ministerstvo spravodlivosti nepredložilo žiadne relevantné štatistické údaje, preukazujúce na ktorých súdoch pracujú špecializovaní rodinní sudcovia resp. aký vplyv malo zavedenie špecializácie na rýchlosť konania vo veciach, týkajúcich sa rodinnoprávnej agendy ( za tak krátky čas ich ani nie je možné získať)
- opätovná zmena Spravovacieho a kancelárskeho poriadku v tejto oblasti naruší prácu špecializovaných sudcov na súdoch, ktoré špecializáciu v rodinnoprávnych veciach akceptovali - podľa predbežných informácií sa jedná cca o 70% okresných súdov v rámci SR.
- spoločenská situácia (problematické medzinárodné adopcie, smrť maloletého dievčatka...) priamo špecializáciu v oblasti vybavovania rodinných sporov vyžaduje
- obmedzením špecializácie v rodinnoprávnych veciach môže dôjsť k porušeniu medzinárodných dohovorov, ktorými je SR viazaná pretože:
-
- V novembri 2010 prijala Rada Európy v Strassbourgu Odporúčanie o súdnictve priateľskom pre deti /Guidelines on Child -Frendly Justice /
- V novembri 2011 Rada Európy následne prijala Odporúčanie o sociálnych službách priateľských deťom a rodinám /Guidelines on Social ServicesFriendly to Children and Families/
- Európska Komisia sa prihlásila k programu Rady Európy, vyhláseného v r. 2006 „Európa pre deti a s deťmi „/Europe for and with Children/
- V členských krajinách EU pokračuje ako tzv. Stokholmská deklarácia, ktorej jedným zo základných pilierov je rozvoj a podpora súdnictva priateľského deťom/Child-Frendly Justice.
- Výbor OSN pre práva detí v Ženeve, od svojho vzniku v r 1991, podporuje snahy všetkých krajín, ktoré ratifikovali Dohovor, vo vytváraní systému špecializovaného súdnictva, v ktorom by deti či už ako obete, svedkovia, účastníci konaní, páchatelia trestných činov, mali zabezpečené práva vyplývajúce z Dohovoru, bolo s nimi podľa toho jednané, čo si vyžaduje jednoznačnú špecializáciu, vzdelávanie a tréning sudcov a všetkých zúčastnených odborníkov.
- Výbor OSN pre práva dieťaťa v tomto duchu dáva špeciálne odporúčania všetkým krajinám, s ohľadom na špecifický historický a politický vývoj, avšak jednotné smerovanie súdnej praxe v duchu Dohovoru. Podobne SR dostala tieto odporúčania počas obhajoby prvej periodickej správy k dohovoru /október 2000/, ako aj počas obhajoby druhej správy /máj 2007/, boli prerokované vládou SR a sú súčasťou NAP pre deti pre roky 2009-12. Skúsenosti s rozvojom špecializovaného súdnictva pre deti a rodinu sú jednoznačne pozitívne, a to nielen v krajinách EU, ale aj mimo Európy. Dôležitá je výmena skúseností a vytváranie systému adekvátneho pre danú krajinu.
V tejto súvislosti navrhujem:
- neprijať navrhovanú zmenu Spravovacieho a kancelárskeho poriadku v skrátenom legislatívnom konaní, prípadné zmeny navrhnúť až po dôkladnej analýze fungovania špecializovaných rodinných senátov a odbornej diskusii,
- alternatívne – z pripravovanej vyhlášky vypustiť body 4 až 8
- alternatívne – v pôsobnosti rodinnoprávnych senátov, ponechať (okrem vecí, ktoré sa do registra P majú zapisovať podľa návrhu) aj rozvody s maloletými deťmi – veci týkajúce sa maloletých detí MUSIA riešiť špecializovaní sudcovia.
JUDr. Peter Rajňák
predseda Asociácie rodinných sudcov