Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Prístup k informáciám o obchodných spoločnostiach v rámci EÚ

Laura Rózenfeldová • 22.11. 2017, 16:45

V podmienkach Slovenskej republiky je získanie relevantných údajov o existencii a pôsobení obchodných spoločností pomerne jednoduché – postačuje pár „kliknutí“ na stránke obchodného registra. V súčasnosti však významne vzrastá výskyt cezhraničných prvkov v podnikaní, v dôsledku čoho prístup výlučne k vnútroštátnym registrom obchodných spoločností nie je postačujúcim. Z tohto dôvodu bola na úrovni Európskej únie vypracovaná iniciatíva pre vyriešenie tohto nedostatku, a to v kontexte prác na tvorbe jednotného digitálneho trhu, ktorý o. i. zahŕňa aj oblasť vytvorenia efektívnej elektronickej verejnej správy. Riešením má byť zriadenie povinného prepojenia obchodných registrov všetkých členských štátov s cieľom „umožniť prístup k určitým informáciám o obchodných spoločnostiach registrovaných v členských štátoch prostredníctvom Európskeho portálu elektronickej justície a zabezpečiť, aby všetky obchodné registre EÚ mohli navzájom elektronicky komunikovať bezpečným a chráneným spôsobom[1].

Aj napriek existencii predchádzajúcej právnej úpravy v tejto oblasti bolo z dôvodov jej opakovaných zmien potrebné túto úpravu kodifikovať a za týmto účelom bola prijatá Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1132 zo 14. júna 2017 týkajúca sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností (ďalej len „Smernica“), ktorá upravuje problematiku zverejňovania a prepojenia centrálnych registrov, obchodných registrov a registrov spoločností.Cieľom smernice však nie je vytvorenie centralizovanej databázy registrov ani harmonizácia existujúcich vnútroštátnych systémov registrov. V zmysle čl. 13 Smernice sa tu ustanovené koordinačné opatrenia budú vzťahovať na zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia členských štátov vo vzťahu k formám obchodných spoločností, ktoré vymedzuje Príloha II k Smernici odlišne vo vzťahu k jednotlivým členským štátom, pričom v prípade Slovenskej republiky ide o spoločnosť s ručením obmedzeným a akciovú spoločnosť.

Smernica v čl. 14 ustanovuje minimálny rozsah dokumentov a údajov, ktoré budú spoločnosti povinné zverejňovať, ktorými sú:

  • a) zakladajúci akt spoločnosti;
  • b) stanovy, ak predstavujú osobitný dokument;
  • c) po zmene zakladajúceho aktu alebo stanov ich text v platnom znení;
  • d) informáciu o vymenovaní, skončení funkcie a ďalšie údaje o osobách, ktoré ako zákonom ustanovený orgán alebo ako člen takéhoto orgánu sú oprávnené zastupovať spoločnosť v konaniach s tretími osobami a v konaniach pred súdom[2] s uvedením skutočnosti, či sú oprávnené takto konať samostatne alebo musia konať spoločne, alebo sa zúčastňujú na správe spoločnosti, dohľade alebo kontrole nad ňou[3];
  • e) minimálne raz ročne výšku upísaného základného imania za predpokladu, že je schválené základné imanie uvedené v zakladajúcom akte alebo stanovách, ak zvýšenie upísaného základného imania nevyžaduje zmenu stanov[4];
  • f) účtovné doklady na každý rok, ktorých zverejnenie požadujú príslušné smernice[5];
  • g) informáciu o každej zmene sídla spoločnosti;
  • h) informáciu o zrušení spoločnosti;
  • i) informáciu o každom rozhodnutí súdu o neplatnosti spoločnosti;
  • j) skutočnosť, že došlo k vymenovaniu konkurzných správcov, údaje o nich a ich právomoci, ak tieto nevyplývajú výslovne zo zákona alebo stanov;
  • k) informáciu o ukončení likvidácie ako aj výmaz z registra, ak má tento právne dôsledky v členských štátoch.

Členským štátom sa ukladá povinnosť zabezpečiť aktuálnosť povinne zverejňovaných údajov a dokumentov, a to zápisom alebo zverejnením akýchkoľvek ich zmien do príslušného registra, a to za normálnych okolností v lehote 21 dní po doručení kompletnej dokumentácie týkajúcej sa uvedených zmien, vrátane prípadného preskúmania zákonnosti, ak to vyžaduje vnútroštátne právo. Táto povinnosť sa však nebude vzťahovať na účtovné doklady v dôsledku preťaženosti registrov v období prekladania výkazov. V Smernici sa uprednostňuje elektronická forma odovzdávania dokumentov a údajov na zverejnenie, čím sa sleduje uľahčenie splnenia ohlasovacej povinnosti a povinnosti spolupracovať, ktoré majú obchodné spoločnosti. Členské štáty teda budú povinné umožniť povinným subjektom odovzdanie dokumentov a údajov v elektronickej podobe, ako aj uchovať dokumenty a údaje v spisoch alebo vložiť ich do registra elektronicky.

Smernica vymedzuje tieto spôsoby prístupu k povinne zverejneným údajom a dokumentom:

  • a) Elektronické kópie povinne zverejňovaných údajov a dokumentov budú sprístupnené verejnosti prostredníctvom systému prepojenia registrov, ktorý budú v zmysle čl. 22 Smernice tvoriť registre členských štátov, Európska centrálna platforma ako aj portál slúžiaci ako európske elektronické miesto prístupu, pričom vyhľadávanie v tomto systéme bude možné vo všetkých úradných jazykoch EÚ. V zmysle čl. 22 ods. 5 Smernice bude prístup k informáciám zo systému prepojenia registrov zabezpečený prostredníctvom portálu a fakultatívnych miest prístupu, ktoré môžu členské štáty zriadiť.
  • b) Podaním žiadosti o ich kópiu.
  • c) Získanie požadovaných informácií z celoštátneho vestníka určeného na tento účel členským štátom, nakoľko všetky povinne zverejňované dokumenty a údaje budú uverejnené v celoštátnom vestníku, a to „v úplnosti alebo čiastočne alebo odkazom na dokument, ktorý sa založil do súboru alebo vložil do registra[6]. Súčasne budú členské štáty povinné prijať opatrenia na zamedzenie akýchkoľvek rozporov medzi informáciami zverejnenými v celoštátnom vestníku a informáciami uvedenými v registri alebo spise.

Prepojenie centrálnych registrov, obchodných registrov a registrov spoločností v rámci Európskej únie by malo priniesť zlepšenie podnikateľského prostredia, zníženie administratívnej záťaže podnikov, zvýšenie transparentnosti a právnej istoty, čo by malo viesť k zvýšeniu konkurencieschopnosti na trhu. Či budú tieto ciele splnené a ako sa toto opatrenie uplatní v praxi bude zrejmé až po jeho sfunkčnení, avšak ide o pozitívny krok vpred k zlepšeniu možnosti dozvedieť sa relevantné informácie o obchodnej spoločnosti, na základe čoho bude zjednodušené rozhodnutie tretích strán o prípadnom nadviazaní alebo ďalšom trvaní obchodných, pracovných alebo iných vzťahov s obchodnou spoločnosťou. 

Autor:
Mgr. Laura Rózenfeldová



[1] Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov Akčný plán EÚ pre elektronickú verejnú správu na roky 2016 – 2020, Urýchlenie digitálnej transformácie verejnej správy (COM/2016/0179 final)

[2] Čl. 14 písm. d) bod i) Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1132 zo 14. júna 2017 týkajúca sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností (Ú. v. EÚ L 169, 30.6.2017, s. 46-127)

[3] Čl. 14 písm. d) bod ii) Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1132 zo 14. júna 2017 týkajúca sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností (Ú. v. EÚ L 169, 30.6.2017, s. 46-127)

[4] Čl. 14 písm. e) Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1132 zo 14. júna 2017 týkajúca sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností (Ú. v. EÚ L 169, 30.6.2017, s. 46-127)

[5] Konkrétne ide o Smernicu Rady 86/635/EHS z 8. decembra 1986 o ročnej účtovnej závierke a konsolidovaných účtoch bánk a iných finančných inštitúcií (Ú. v. ES L 372, 31.12.1986, s. 1), Smernicu Rady 91/674/EHS z 19. decembra 1991 o ročných účtovných závierkach a konsolidovaných účtovných závierkach poisťovní (Ú. v. ES L 374, 31.12.1991, s. 7) a Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Ú. v. L. 182, 29.6.2013, s.19)

[6] Čl. 16 ods. 5 Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1132 zo 14. júna 2017 týkajúca sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností (Ú. v. EÚ L 169, 30.6.2017, s. 46-127)

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1325

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: