Utorok, 19. marec 2024 | meniny má Jozef , zajtra Víťazoslav
Predplatné
Utorok, 19. marec 2024 | meniny má Jozef , zajtra Víťazoslav
TlačPoštaZväčšiZmenši

Od 1. júla 2021 bude účinná ďalšia novela Civilného sporového poriadku a Zákona o upomínacom konaní

najpravo.sk • 21.6. 2021, 19:44

Poslanci parlamentu dnes definitívne odobrili novelu upomínacieho konania, ktorú predložila ministerka spravodlivosti M. Kolíková.

„Schválená právna úprava zefektívňuje pravidlá, ktoré sa zameriavajú na kontrolu neprijateľnosti zmluvných podmienok. Cieľom je zjednotiť rozhodovaciu prax súdov a tiež zabrániť rozdielnemu posudzovaniu  neprijateľnosti podmienok.“ konštatuje ministerstvo.

Miernejšie posudzovanie vecného odôvodnenia podaného odporu

Ak žalovaný dnes podáva odpor proti platobnému rozkazu, musí byť vecne odôvodnený. Odpor teda musí spočívať v uvedení argumentov, ktoré závažným spôsobom spochybňujú žalobcom uplatnený nárok, pripojení listín, na ktoré sa odvoláva a označení dôkazov, ktorými sa majú preukázať tvrdenia žalovaného. Môže teda nastať situácia, keď spotrebiteľ v dôsledku relatívne krátkeho času na vyhľadanie právnej pomoci si sám na základe svojich znalostí práva vyhotoví odpor, ktorý bude nedostatočne odôvodnený. Podľa procesných predpisov to môže znamenať rozhodnutie súdu o odmietnutí odporu.

Ministerstvo spravodlivosti pod vedením Márie Kolíkovej preto pripravilo zmenu právnej úpravy upomínacieho konania podľa zákona o upomínacom konaní a konania o platobnom rozkaze podľa Civilného sporového poriadku. Súd bude mať povinnosť prihliadať na postavenie žalovaného ako spotrebiteľa pri vecnom odôvodnení odporu a v dôsledku uvedeného posudzovať vecné odôvodnenie odporu miernejšie.

Povinnosť konzultácie úradníka so sudcom

Upomínacie konanie a konanie o platobnom rozkaze podľa Civilného sporového poriadku sú skrátené konania, v ktorých rozhodnutie vydáva predovšetkým vyšší súdny úradník. Návrhom zákona sa zabezpečuje, aby bol jednoznačnejšie vyjadrený vzťah sudcu a vyššieho súdneho úradníka pri posudzovaní spotrebiteľskej zmluvy alebo zmluvných dokumentov súvisiacich so spotrebiteľskou zmluvou s ohľadom na existenciu neprijateľných zmluvných podmienok. Ak ide o spotrebiteľskú zmluvu a zmluvné podmienky, ktoré ešte neboli v predchádzajúcich konaniach posudzované sudcom, je potrebné, aby sa súdny úradník pred rozhodnutím so sudcom poradil. Povinnosťou sudcu, pri ktorom vyšší súdny úradník pôsobí, bude tiež kontrola plnenia povinností vyššími súdnymi úradníkmi vo vzťahu k normám, ktorých cieľom je zabraňovať uplatňovaniu neprijateľných zmluvných podmienok voči spotrebiteľom.

„Právnou úpravou sa tak  zefektívni kontrola neprijateľnosti zmluvných podmienok, ktoré doposiaľ neboli posudzované v súdnom konaní sudcom tak, aby sa zabránilo ich súvislému uplatňovaniu a zároveň sa zlepší prístup k spravodlivosti pre spotrebiteľov.“ uzatvára vo svojej správe ministerstvo

Chystajú sa ďalšie zásadné zmeny v Civilnom sporovom poriadku

Ministerstvo spravodlivosti SR však týmto so zmenami v základnom civilnom procesnom kódexe nekončí. V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2020-2024 sa vláda Slovenskej republiky zaviazala, že vykoná analýzu rekodifikácie občianskeho procesného práva a podľa potreby navrhne zmeny právnej úpravy, ktoré budú odrážať skúsenosti s jeho takmer päťročnou aplikáciu, ako aj požiadavky vyplývajúce z tohto programového vyhlásenia, vrátane prehodnotenia právnej úpravy súdnych poplatkov.

Predmetom analýzy a úpravy by tak mali byť podľa ministerstva najmä nasledovné oblasti:

  • spresnenie ustanovení o právomoci a príslušnosti tak, aby sčasti korešpondovali s nariadením Európskeho parlamentu a Rady č. 1215/2012; vrátenie možnosti skúmať miestnu príslušnosť ex offo,
  • úprava dôvodov vylúčenia sudcov a rozhodovania o vylúčení všetkých sudcov súdu,
  • odstránenie nedostatkov v postavení intervenienta (lepšia úprava jeho postavenia a oprávnení),
  • podrobnejšia úprava zastúpenia, opätovné otvorenie možnosti ustanoviť opatrovníka v určitých prípadoch, zúženie možnosti zastúpenia občianskym zástupcom, podrobnejšia úprava obsahu plnomocenstva a jeho účinkov,
  • úprava doručovania – zohľadnenie existujúcej úpravy elektronického doručovania, ktoré je pravidlom, zmiernenie prísnych následkov doručovania na registrovanú adresu (pravidlom by malo byť doručovanie na adresu, na ktorej už bol účastník v konaní zastihnutý); náprava niektorých nepraktických dôsledkov judikatúry; zvýšenie ochrany práv osôb, ktorým sa doručuje,
  • spresnenie úpravy podaní, odstraňovanie ich nedostatkov; úprava následkov opakovaných kverulantných podaní,
  • odstránenie nejasností žalôb o „určenie právnej skutočnosti“,
  • obmedzenie určitých úkonov (zmena žaloby, vzájomná žaloba, zmena a zámena strany a pod.) na určitú fázu procesu,
  • spresnenie ustanovení o prostriedkoch procesného útoku a procesnej obrany (priznanie, nesporné skutočnosti, logickejšia úprava koncentrácie s cieľom posilniť apelačný princíp v odvolacom konaní),
  • podrobnejšia úprava postupu súdu po podaní žaloby, procesného vedenia sporu súdom (dopytovacia povinnosť súdu, objasnenie veci) a pojednávania (príprava, vedenie, oprávnenia predsedajúceho, poriadkové ustanovenia, odročovanie); nová právna úprava zápisnice o pojednávaní a jej účinkov,
  • spresnenie ustanovení o dôkaznom bremene, nedokazovaných skutočnostiach, dôkazných prostriedkoch a vykonávaní dôkazov (tzv. dôkazné uznesenie, dožiadanie, časové obmedzenie dokazovania); odlišná úprava následkov odopretia súčinnosti strany pri vykonávaní dokazovania a odopretia súčinnosti tretích osôb; podrobnejšia úprava súkromných a verejných listín a ich účinkov; spresnenie pravidiel znaleckého dokazovania; prispôsobenie informačnej povinnosti dokazovaniu; návrat možnosti rozhodnúť voľnou úvahou,
  • úprava rozhodného stavu pre rozsudok (k okamihu skončenia dokazovania na súde prvej inštancie); odstránenie sporných otázok pri rozsudku, zjednodušenie jeho odôvodnenia a písomného vyhotovenia; nová právna úprava predbežne vykonateľných rozsudkov; zjednodušenie úpravy uznesení,
  • nová právna úprava trov konania, vrátane návratu k osvedčeným predošlým úpravám; zrozumiteľnejšia právna úprava trov štátu a pravidiel náhrady trov; opätovná právna úprava spojenia rozhodovania o výške s rozhodovaním o základe; podrobnejšia právna úprava oslobodenia od súdnych poplatkov; nová a podrobnejšia právna úprava svedočného, znalečného a nárokov iných osôb,
  • spresnenie úpravy platobného rozkazu ako prostriedku riešenia nesporných pohľadávok (vymedzenie, kedy ho nemožno vydať, účinky odporu, následky späťvzatia návrhu alebo odporu),
  • opätovné zavedenie zmenkového a šekového platobného rozkazu proti právnickým osobám podľa úpravy účinnej pred 1. júlom 2016,
  • odstránenie nedostatkov a nejasností úpravy rozsudkov pre zmeškanie, najmä prílišnej rigidity právnej úpravy, ako aj rozsudkov pre uznanie a vzdanie sa nároku,
  • úprava nedostatkov úpravy neodkladných opatrení (spresnenie podmienok, odlíšenie opravných prostriedkov, možnosť nahradiť neodkladné opatrenie iným prostriedkom) a zabezpečovacích opatrení,
  • rozšírenie možností odvolania proti niektorým uzneseniam,
  • posilnenie apelačného princípu v odvolacom konaní proti rozsudkom, najmä úprava koncentrácie a novôt, náprava nedostatočného odôvodnenia bez zrušenia rozhodnutia, zmena pravidiel zmeny a doplnenia skutkového stavu, spresnenie pravidiel doplnenia dokazovania, rozšírenie možností rozhodnutia odvolacieho súdu; zjednodušenie náležitostí rozhodnutia odvolacieho súdu,
  • spresnenie žaloby o obnovu konania (rozšírenie dôvodov, úprava predmetu a zjednodušenie konania o žalobe),
  • úprava aplikačných nedostatkov v dovolacom konaní; spresnenie podmienok prípustnosti, zásadných právnych otázok; podrobnejšia úprava odkladných účinkov a rozhodovania o nich; posilnenie revízneho princípu v dovolacom konaní s cieľom skončiť rozhodnutie o veci.

V nadväznosti na revíziu Civilného sporového poriadku bude vykonaná aj analýza a zmena ustanovení Civilného mimosporového poriadku č. 161/2015 Z. z., ktorej cieľom bude takisto zohľadniť praktické skúsenosti z doterajšej aplikácie.

Niektoré z navrhovaných zmien Civilného sporového poriadku bude zrejme tiež potrebné premietnuť tak do Civilného sporového poriadku, ako aj do zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) v znení neskorších predpisov.

 

Zdroj: TS MS SR
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1770
PoUtStŠtPiSoNe
: