TlačPoštaZväčšiZmenši

NÁZOR ADVOKÁTA: Zneužívanie právomoci verejného činiteľa počas pandémie COVID-19 ?

20.5. 2020, 19:45 |  JUDr. Pavol Kollár, advokát

V súvislosti s konaním vlády Slovenskej republiky a jej členov počas pandémie COVID-19 sa neustále objavujú nové pochybenia a porušenia platných zákonov v Slovenskej republike. Okrem už spomínanej protiprávnej a protiústavnej štátnej karantény sa v posledných dňoch zistilo, že pravdepodobne neexistuje a ani neexistoval žiaden právny základ pre obmedzenie vstupu cudzích štátnych občanov na územie Slovenskej republiky. Medzi ďalšie sporné a pravdepodobne protiprávne opatrenie vlády SR možno zaradiť sledovanie pohybu svojich občanov. V zmysle ustanovenia § 113 ods. 1 zákona č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok je sledovaním osoby získavanie informácií o pohybe a činnosti osoby, pričom sledovanie možno vykonať v trestnom konaní o úmyselnom trestnom čine. Príkaz na sledovanie vydáva písomne predseda senátu (sudca) a v prípravnom konaní prokurátor. Pri sledovaní osôb ide opätovne o protizákonné a protiústavné opatrenie vlády SR, v prípade, že nie je dané obmedzenie práv občanov uvedené v uznesení vlády SR počas núdzového stavu. Udeľovanie prípadných pokút za nedodržiavanie povinnej štátnej karantény (za predpokladu, že je protiústavná) je tiež postavené mimo zákon. Je predpoklad, že protiprávnych opatrení vlády SR bude ešte časom pribúdať, a preto mnoho občanov SR čoraz viac zaujíma kto bude za protiprávne konanie vlády SR zodpovedný a aké následky sa voči týmto osobám vyvodia.

Jedným z možných riešení danej situácie je, že orgány činné v trestnom konaní začnú predmetné konanie členov vlády SR vyšetrovať ako možné zneužitie právomoci verejného činiteľa v zmysle ustanovenia § 326 ods. 1 zákona č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon (ďalej len „zákon“) či už na základe podnetu občanov SR, alebo z úradnej povinnosti tzv. ex offo, nakoľko ide o všeobecne známe veci, ktoré sú verejne dostupné. V zmysle ustanovenia § 128 ods. 1 zákona je verejným činiteľom aj člen vlády, pričom pre trestnú zodpovednosť sa vyžaduje, aby trestný čin bol spáchaný v súvislosti s jeho právomocou a zodpovednosťou. Zaujímavosťou v danom prípade je, že jedným z pravdepodobných podozrivých môže byť priamo Minister vnútra SR. Skutková podstata daného trestného činu ustanovuje, že verejný činiteľ, ktorý v úmysle spôsobiť inému škodu alebo zadovážiť sebe alebo inému neoprávnený prospech, vykonáva svoju právomoc spôsobom odporujúcim zákonu alebo aj prekročením svojej právomoci. Škodou je v zmysle ustanovenia § 124 ods. 1 zákona aj ujma na právach občanov SR a garantovaných Ústavou SR. Ako prípadné získanie prospechu by sa mohlo vyhodnotiť zotrvanie člena vlády vo svojej funkcii. Priťažujúcimi okolnosťami v danom prípade môže byť skutočnosť, že dané protiprávne opatrenia vlády SR sú uplatňované po dlhší čas a na viacerých osobách. S ohľadom na skutočnosť, že člen vlády SR uplatňujúci protiprávne opatrenia vlády SR by mal mať odborné predpoklady, príslušné vzdelanie a skúsenosti v danom obore (ako aj s poukazom na skutočnosť, že „neznalosť zákona neospravedlňuje“) ako možný spôsob liberácie by prichádzalo v úvahu, že člen vlády SR nekonal úmyselne ale z nedbanlivosti, nakoľko v danom prípade sa vyžaduje úmysel.

V pôsobnosti orgánov činných v trestnom konaní teraz zostáva či sa trestný čin (prípadne viacej trestných činov) stal a kto ho prípadne spáchal. V každom aspekte danej veci je však už teraz zrejmé, že Minister vnútra SR ako člen vlády SR s veľkou pravdepodobnosťou nezvládol vedenie svojho rezortu počas pandémie COVID-19 a mal by vyvodiť osobnú a politickú zodpovednosť za protiprávne konania v jeho rezorte a tak prispieť k obnoveniu dôvery občanov SR v štátne inštitúcie, aspoň do času vyšetrenia skutočnosti kto nesie zodpovednosť za realizáciu protiprávnych a protiústavných opatrení vlády SR voči svojim občanom. Vzhľadom na početné protiprávne pochybenia vlády SR, však možno mať dôvodné pochybnosti už teraz, že by jej členovia konali nedbanlivostne a to najmä pri členoch vlády SR, ktorí už pôsobili v minulosti v ozbrojených zložkách Slovenskej republiky. Na viaceré protiústavné opatrenia vlády SR už viackrát poukazovala aj ombudsmanka Slovenskej republiky. Ani pri pandémii COVID-19 netreba zabúdať, že Slovenská republika je právny štát s ústavnými právami a slobodami. 

Vyhotovil: V Bratislave dňa 13.05.2020

Autor názoru:
JUDr. Pavol Kollár, MBA, advokát a konateľ

Advokátska kancelária JUDr. Pavol Kollár, s.r.o.
www.judrkollar.sk

Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 20
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Jedinečné podujatie svojho druhu, na ktorom sa špičkoví odborníci z ČR a SR podelia o svoje ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Vyjadrenie k odvolaniu proti nemeritórnemu rozhodnutiu; Nepredloženie vyjadrenia odvolaciemu súdu

Civilný sporový poriadok inštruuje, že pokiaľ odvolanie smeruje proti rozhodnutiu, ktoré nie je rozhodnutím vo veci samej, súd na vyjadrenie k ...

Subsidiarita neodkladných opatrení

Subsidiarita nariadenia neodkladných opatrení podľa § 324 ods. 3 CSP je síce výslovne upravená len vo vzťahu k zabezpečovaciemu opatreniu, ...

Strata účinnosti úpravy obsiahnutej v rozsudku o úprave práv a povinností k maloletému dieťaťu

Úprava obsiahnutá v rozsudku o úprave práv a povinností k maloletému dieťaťu stratí účinnosť právoplatnosťou výrokov týkajúcich sa ...

Preposielanie vyjadrenia k dovolaniu dovolateľovi

Právam sporovej strany na kontradiktórne konanie a rovnosť v konaní koreluje povinnosť súdu zabezpečiť ich uplatnenie okrem iného aj ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

SaS a OĽaNO: Koalícia nie je dohodnutá na mene generálneho prokurátorahttps://www.teraz.sk/slovensko/koalicia-nie-je-dohodnuta-na-mene-gene/471272-clanok.html

Baránik považuje naznačovanie účelovosti novely za neoprávnené.

Šikuta chce pre sudcov Najvyšieho súdu viac asistentovhttps://www.teraz.sk/slovensko/sikuta-chce-pre-sudcov-viac-asistentov/471253-clanok.html

Kancelárie by sa nemali dostávať za trest alebo odmenu, tvrdí predseda NS SR Ján Šikuta.

Vyšetrovanie trestných činov trvá dlho, trvdí Aliancia Fair-playhttps://www.teraz.sk/slovensko/vysetrovanie-trestnych-cinov-trva-zb/471150-clanok.html

Aliancia Fair-play upozorňuje na prieťahy pri vyšetrovaní trestných činov.

GP SR zaznamenala nárast počtu trestných konaní domáceho násiliahttps://www.teraz.sk/slovensko/gp-sr-zaznamenala-narast-poctu-trestn/471091-clanok.html

Za štyri mesiace tohto roka sa počet trestných konaní oproti minulému roku za rovnaké obdobie ...

Trnku disciplinárne stíhajú pre video s Kočnerom aj pre prepustenie Majskéhohttps://www.webnoviny.sk/trnku-disciplinarne-stihaju-pre-video-s-kocnerom-aj-pre-prepustenie-majskeho/

Video s podnikateľom Marianom K. ako aj prepustenie podnikateľa Jozefa Majského z väzby sú ...

Generálna prokuratúra funguje ako veľmi uzavretý orgán a jej transparentnosť je biedna, tvrdí TIShttps://www.webnoviny.sk/generalna-prokuratura-funguje-ako-velmi-uzavrety-organ-a-jej-transparentnost-je-biedna-konstatuje-tis/

Transparentnosť Generálnej prokuratúry SR je biedna, o jej činnosti je veľmi málo ...

Nové časopisy

Justičná revue 4/2020

Justičná revue 4/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Súkromné právo 2/2020

Súkromné právo 2/2020

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Justičná revue 3/2020

Justičná revue 3/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Verejné obstarávanie - právo a prax 2/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 2/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie - právo a prax 1/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 1/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Právny obzor 2/2020

Právny obzor 2/2020

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: