Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Andrej Kiska vrátil „bufetový“ zákon

najpravo.sk • 19.11. 2014, 12:01

Prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska vrátil Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 29. októbra 2014, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon).

Neurčitá, nejednoznačná a nezrozumiteľná úprava

V schválenej novele školského zákona v školách a školských zariadeniach sa v rámci ambulantného predaja zakazuje predaj

  • a) doplnkových jedál typu rýchleho občerstvenia,
  • b) potravín s obsahom soli nad 1,5g na 100 g hmotnosti,
  • c)sladkých pekárskych výrobkov s nižším ako tretinovým podielom ovocnej zložky alebo mliečnej zložky,
  • d) cukroviniek a cukrárskych výrobkov balených alebo voľných,
  • e) zmrzliny, nanukov a mrazených ovocných drení,
  • f) nápojov s obsahom alkoholu, kofeínu, chinínu a dekofeínových nápojov,
  • g) energetických nápojov,
  • h) nápojov ochutených vrátane nápojov s pridaním cukru a umelých sladidiel

okrem čaju a kakaa s obsahom cukru pod 4g na 100 ml obsahu.

Cieľom úpravy zákazu predaja doplnkových jedál, pekárskych a ďalších výrobkov, ako aj nápojov v rámci ambulantného predaja je podľa osobitnej časti dôvodovej správy „zastaviť doterajší trend rastu obezity u obyvateľov Slovenskej republiky, najmä u školopovinných detí a mládeže a súčasne dosiahnuť zníženie existujúceho deficitu v príjme pozitívnych nutrientov vo výžive, v neposlednom rade taktiež dosiahnuť zníženie rizikových faktorov výživy“. Vo všeobecnej časti dôvodovej správy sa okrem iného uvádzajú základné ciele Programu ozdravenia výživy obyvateľov Slovenskej republiky, ktorými sú zlepšiť zdravotný stav obyvateľstva a súčasne dosiahnuť zníženie prevalencie neprenosných chorôb súvisiacich s výživou“. Ďalším sledovaným cieľom je zvrátiť trend obezity u obyvateľov Slovenskej republiky, najmä u detí a mládeže“.

Ako uvádza prezident vo vrátení zákona národnej rade, aj keď možno s uvedenými cieľmi súhlasiť, zákonná úprava pre dosiahnutie týchto cieľov nie je pre svoju neurčitosť a nejednoznačnosť, ktorá vedie k nezrozumiteľnosti, vhodným riešením.

Absencia legálnej definície pojmu „rýchle občerstvenie“

Podľa schváleného zákona sa v rámci ambulantného predaja zakazuje predaj doplnkových jedál typu rýchleho občerstvenia. Ako uvádza prezident, nie je však jasné, ktoré jedlá sú doplnkové jedlá typu rýchleho občerstvenia.Rýchle občerstvenie“ je síce všeobecne zaužívané a používané slovné spojenie, chýba však jeho zákonná definícia, resp. jeho obsahové vymedzenie.

Väčšina potravín nie je označená údajmi, ktoré by jednoznačne vyjadrovali obsah soli

Podľa schváleného zákona sa v rámci ambulantného predaja zakazuje aj predaj potravín s obsahom soli nad 1,5g na 100 g hmotnosti a sladkých pekárskych výrobkov s nižším ako tretinovým podielom ovocnej zložky alebo mliečnej zložky. Aj keď vo všeobecnosti platí povinnosť toho, kto vyrába potraviny, manipuluje s nimi alebo ich umiestňuje na trh, označovať potraviny príslušnými v zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov ustanovenými údajmi, prevažná väčšina potravín nie je označená údajmi, ktoré by jednoznačne vyjadrovali obsah soli v príslušných gramoch na 100g hmotnosti potraviny. To platí rovnako aj pre údaje o podiele ovocnej zložky alebo mliečnej zložky v sladkých pekárskych výrobkoch, na ktorých to v mnohých prípadoch ani objektívne nie je možné uviesť.

Všetky ochutené nápoje sú nezdravé?

Podľa schváleného zákona sa v rámci ambulantného predaja zakazuje tiež predaj cukroviniek a cukrárskych výrobkov, a to balených aj voľných, ako aj ochutených nápojov. Ani v tomto prípade nie je podľa prezidenta jasné, o aké výrobky v rámci cukroviniek ide. Pri ochutených nápojoch môže ísť aj o mliečne nápoje, ktoré nemusia patriť medzi pre deti nezdravé nápoje.

Prezident tiež zdôraznil, že podľa čl. 1 ods. 1 prvej vety Ústavy Slovenskej republiky je Slovenská republika aj právny štát. Podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky znenie návrhu zákona musí byť zrozumiteľné a musí byť z neho zrejmé, čo sa má zákonom dosiahnuť. Podľa Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov zákon musí byť okrem iného aj zrozumiteľný, terminologicky presný a jednotný. Možno v ňom používať len správne a v právnom poriadku ustálené pojmy a správnu právnu terminológiu. Nový pojem treba v zákone právne vymedziť. Podľa Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov v zákone sa musí dbať aj na jazykovú správnosť, štylistickú primeranosť a všeobecnú zrozumiteľnosť textu.

Zrozumiteľnosť zákona, jeho terminologická presnosť a jednotnosť, ako aj používanie správnych a v právnom poriadku ustálených pojmov a správnej právnej terminológie patrí medzi základné požiadavky kladené na zákon.

„Podľa rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky „ak právna norma obsiahnutá v ustanovení zákona nie je formulovaná jednoznačne a pre jej adresáta nie je dostatočne zrozumiteľná, pričom tento nedostatok nie je možné odstrániť ani výkladom podľa č. 152 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, jej obsah nie je v súlade s obsahom princípu právneho štátu vyjadreným v čl. 1 Ústavy Slovenskej republiky“ (PL.ÚS 19/98). Vzhľadom na uvedené mám pochybnosti o súlade časti schváleného zákona s čl. 1 ods. 1 prvou vetou Ústavy Slovenskej republiky, pokiaľ ide o právny štát.“ uviedol prezident.

Podľa schváleného zákona sa zavádza tiež povinnosť obvodného úradu v sídle kraja uložiť pokutu od 50 eur do 500 eur zriaďovateľovi, ktorý porušil uvedený zákaz preto je prezident toho názoru, že okrem vyššie uvedených sporných ustanovení treba rovnako vypustiť aj túto úpravu.

Zdroj: prezident.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1533

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: