Piatok, 14. november 2025 | meniny má Irma , zajtra Leopold
Predplatné
Piatok, 14. november 2025 | meniny má Irma , zajtra Leopold
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 477/2022 Z. z.

najpravo.sk • 31.3. 2023, 10:23

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 149/2020 Z. z. o mimoriadnych štátnych zárukách a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení zákon č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov sa vypracováva a predkladá z dôvodu prijatia opatrení Európskej únie (EÚ) v reakcii na hospodársku situáciu v súvislosti s ruskou inváziou do Ukrajiny a následne problémy s likviditou, ktorým Ukrajina čelí v dôsledku tejto invázie.

Vojna na Ukrajine má zásadný negatívny dopad na ekonomiku Ukrajiny. Vzhľadom na susedstvo mnohých členských štátov s Ukrajinou, tieto negatívne dopady ovplyvňujú aj krajiny EÚ, vrátane Slovenskej republiky. V reakcii na túto situáciu vydala EÚ rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1628 z 20. septembra 2022, ktorým sa poskytuje výnimočná makrofinančná pomoc Ukrajine, posilňuje spoločný rezervný fond zárukami členských štátov a osobitnou tvorbou rezerv na niektoré finančné záväzky týkajúce sa Ukrajiny zaručené podľa rozhodnutia č. 466/2014/EÚ a ktorým sa mení rozhodnutie (EÚ) 2022/1201 (Ú. v. EÚ L 245, 22. 9. 2022) (ďalej len „rozhodnutie (EÚ) 2022/1628“). 

Poskytnutie výnimočnej finančnej pomoci Ukrajine umožní reagovať na hospodársku krízu v súvislosti s ruskou inváziou koordinovane a účinne v duchu solidarity EÚ so susedskými štátmi. Toto opatrenie pomôže pokryť časť likvidnej medzery, ktorej čelí Ukrajina v súvislosti s vojnou a tak zmierni negatívne finančné a hospodárske dopady, ktorým by v prípade platobnej neschopnosti Ukrajiny boli vystavené aj členské štáty Únie, medzi nimi aj Slovenská republika ako susedský štát.

Návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby zavedenia právnej úpravy v SR na poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628 a z dôvodu určenia orgánov zodpovedných za poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk. Návrh zákona zároveň mení určenie výšky záruky Slovenskej republiky voči Európskemu mechanizmu pre stabilitu, pričom sa nahrádza konkrétna suma podľa pôvodného kľúča z roku 2012 v § 2 ods. 1 zákona č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov. Pôvodný kľúč pre výpočet záruky Slovenskej republike bol niekoľkokrát menený a teda suma uvádzaná v zákone už nie je aktuálna. Zároveň vstupom ostatných krajín do eurozóny bude tento kľúč aj v budúcnosti menený. Zmenou zákona teda prichádza k zjednoteniu právneho a skutočného stavu a zároveň sa zabezpečí, že nebude potrebné zákon novelizovať pri každej budúcej zmene kľúča.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ani na podnikateľské prostredie.

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.

Osobitná časť

Čl. I

Bod 1

Zmena prvého odseku § 1 rozširuje definíciu mimoriadnych štátnych záruk aj na záruky, ktoré  Ministerstvo financií SR  poskytne na základe dohody o zárukách Európskej komisii s cieľom poskytnúť výnimočnú finančnú pomoci Ukrajine. Táto pomoc vo forme dlhodobých úverov je potrebná v záujme podpory makrofinančnej stability Ukrajiny z dôvodu napadnutia Ruskou federáciou.

Pôvodná definícia mimoriadnych štátnych záruk zahŕňala iba záruky poskytnuté na zriadenie Európskeho nástroja dočasnej podpory na zmiernenie rizík nezamestnanosti v súvislosti s negatívnymi následkami pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 na základe nariadenia Rady (EÚ) 2020/672, návrhom zákona sa však rozširuje aj na záruky, ktoré sa poskytujú na základe rozhodnutia  (EÚ) 2022/1628. Poznámka pod čiarou v tomto bode zároveň obsahuje demonštratívny výpočet osobitných predpisov, ktoré upravujú poskytnutie finančnej pomoci Ukrajine, nakoľko sa predpokladá, že v budúcnosti ešte príde k poskytnutiu finančnej pomoci na základe ďalšieho rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady.

Bod 2

Legislatívno-technická zmena vyvolaná zmenou § 1 ods. 1 písm. a), pričom sa mení poznámka pod čiarou, kde sa odkazuje aj na rozhodnutie (EÚ) 2022/1628. Poznámka pod čiarou v tomto bode zároveň obsahuje demonštratívny výpočet osobitných predpisov, ktoré upravujú poskytnutie finančnej pomoci Ukrajine nakoľko sa predpokladá, že v budúcnosti ešte príde k poskytnutiu ďalšej finančnej pomoci na základe ďalšieho rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady.

Bod 3

Legislatívno-technická zmena vyvolaná zmenou § 1 ods. 1 písm. a), pričom sa mení poznámka pod čiarou, kde sa odkazuje aj na rozhodnutie (EÚ) 2022/1628.

Bod 3

Legislatívno-technická zmena vyvolaná zmenou § 1 ods. 1 písm. a).

Bod 5

Dopĺňa sa nový odsek 4, ktorým sa stanovuje maximálna suma mimoriadnych štátnych záruk, ktoré môže Ministerstvo financií poskytnúť Európskej komisii. Objem istín týchto záruk bude stanovený v dohode o zárukách na základe kľúča, ktorý je uvedený v čl. 9 rozhodnutia (EÚ) 2022/1628. Vzhľadom na to že v budúcnosti môže prísť po prijatí legislatívy na európskej úrovni k zmene tohto kľúča alebo k navýšeniu sumy, nenavrhuje sa uvádzať konkrétna suma záruky.

Bod 6

Dopĺňa sa nový odsek 4, ktorý vylučuje uplatňovanie spoločného ručenia členských štátov v prípade neplnenia jedného členského štátu, nakoľko osobitný predpis (rozhodnutie (EÚ) 2022/1628) takýto postup nepožaduje. Pôvodné mimoriadne štátne záruky podľa nariadenia (EÚ) 2020/672 takéto spoločné ručenie obsahovali nakoľko však prichádza k zmene definície pojmu mimoriadnych štátnych záruk aj na záruky, ktoré Ministerstvo financií SR poskytne na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628, je potrebné vylúčiť toto ustanovenie.

Čl. II

Tento článok mení určenie výšky záruky Slovenskej republiky voči Európskemu mechanizmu pre stabilitu, pričom sa nahrádza konkrétna suma podľa pôvodného kľúča z roku 2012 v § 2 ods. 1 zákona č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov.

Pôvodný kľúč pre výpočet záruky Slovenskej republike bol niekoľkokrát menený a teda suma uvádzaná v zákone už nie je aktuálna. Zároveň vstupom ostatných krajín do eurozóny bude tento kľúč aj v budúcnosti menený. Zmenou zákona teda prichádza k zjednoteniu právneho a skutočného stavu a zároveň sa zabezpečí, že nebude potrebné zákon novelizovať pri každej budúcej zmene kľúča.

Čl. III

Vzhľadom na potrebu čo najrýchlejšieho poskytnutia makroekonomickej finančnej pomoci Ukrajine kvôli prebiehajúcemu vojnovému konfliktu, ako aj s cieľom čo najpružnejšie reagovať na potreby Európskej komisie pri poskytovaní mimoriadnych štátnych záruk, sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 268
PoUtStŠtPiSoNe
: