A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti) v znení neskorších predpisov je vypracovaný na základe plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2021.
Primárnym cieľom navrhovanej právnej úpravy je zavedenie novej formy skúšky odbornej spôsobilosti, pri ktorej sa nahradí skúška pozostávajúca z písomného testu a ústnej skúšky, len skúšobným testom, ktorý bude vykonávaný elektronickou formou. Z dôvodu, že skúšobný test sa bude vykonávať v priestoroch Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), odpadá povinnosť akreditovanej osoby zabezpečiť miesto, kde by sa skúšobný test mal vykonať. Zároveň odpadá povinnosť akreditovanej osoby poskytnúť pomôcky a prostriedky na vykonanie skúšky. Zavedením elektronického skúšobného testu už nebude takáto skúška naďalej vykonávaná pred trojčlennou komisiou, ale len za účasti jednej osoby a to zástupcu ministerstva, ktorý bude zároveň úspešným uchádzačom vydávať preukazy odbornej spôsobilosti. V súvislosti s akreditovanou osobou, okrem iných legislatívnych úprav, dochádza k zjednoteniu evidencie osôb prihlásených na odbornú prípravu, záznamníkov vydávaných osobám prihláseným na odbornú prípravu a evidencie záznamníkov do novo vytvorenej evidencie osôb a priebehu odbornej prípravy.
Samotnou aplikáciou zákona o súkromnej bezpečnosti v praxi boli identifikované aplikačné a výkladové problémy, ktorých riešenie je súčasťou ďalších zmien a doplnení obsiahnutých v návrhu zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh zákona nebude mať dopad na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie aj na služby verejnej správy pre občana a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
§ 3 písm. i)
Z dôvodu nejednoznačného výkladu pojmu uzavretý priestor alebo uzavreté miesto sa bude za strážnu službu považovať monitorovanie pohybu osoby a konanie osoby v chránenom objekte, na chránenom mieste a ich okolí. Navrhované znenie je vhodnejšie, keďže lepšie vystihuje tento druh strážnej služby.
K bodu 2
§ 7 ods. 1
Zjednocuje sa terminológia s § 3 písm. i).
K bodu 3
§ 14 ods. 1 písm. a)
Zosúlaďuje sa terminológia so zákonom č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch.
K bodu 4
§ 18 ods. 2
V súlade s požiadavkou čl. 5 ods. 1 písm. c) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov), podľa ktorého majú byť osobné údaje „primerané, relevantné a obmedzené na rozsah, ktorý je nevyhnutný vzhľadom na účely, na ktoré sa spracúvajú“ sa upravuje rozsah poskytovaných údajov.
K bodu 5
§ 18 ods. 3 piata veta
V súlade s požiadavkou čl. 5 ods. 1 písm. b) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov), podľa ktorého majú byť osobné údaje „získavané na konkrétne určené, výslovne uvedené a legitímne účely“ sa upravuje ustanovenie o rozsahu údajov uvedených v protokole.
K bodu 6
§ 18 ods. 3
Skracuje sa lehota na uchovávanie protokolu ministerstvom z 20 rokov na 15 rokov. Vzhľadom na to, že kvalifikačná skúška sa nevykonáva opakovane sa ustanovila dostatočná lehota na uchovávanie protokolu ministerstvom. Rozsah údajov je totožný s rozsahom údajov uvedených v žiadosti o vykonanie kvalifikačnej skúšky.
K bodu 7
§ 19 ods. 2
Mení sa spôsob vykonávania skúšky. Ústna časť skúšky sa vypúšťa a skúška bude len v podobe elektronického skúšobného testu. Zavádza sa povinnosť uchádzača pred začatím skúšky preukázať svoju totožnosť a predložiť osvedčenie a absolvovaní odbornej prípravy, čím sa nahrádza povinnosť uchádzača predložiť záznamník pri skúške. Zároveň sa mení lehota na vykonanie opravnej skúšky, ktorá bola pôvodne stanovená do šiestich mesiacov od vykonania poslednej skúšky. Podľa novej úpravy vzniká povinnosť prihlásiť takúto osobu na opravnú skúšku do troch mesiacov od vykonania predchádzajúcej skúšky. Takouto právnou úpravou sa predíde situáciám, kedy osoba nemôže z rôznych dôvodov a to aj nezavinených, vykonať opravnú skúšku do šiestich mesiacov od vykonania predchádzajúcej skúšky, čo má za následok, že táto osoba by musela opätovne absolvovať odbornú prípravu.
K bodu 8
§ 19 ods. 5
Doplnením sa umožňuje získať bez vykonania odbornej prípravy aj preukaz odbornej spôsobilosti typu S, aby si osoby mohli vybrať typ preukazu odbornej spôsobilosti, ktorý bude zodpovedať rozsahu ich budúcej činnosti. Ustanovenie tohto odseku sa nebude týkať osôb, ktorým bol preukaz odbornej spôsobilosti odňatý.
K bodu 9
§ 19 ods. 5 písm. a)
Umožňuje sa oslobodenie od absolvovania odbornej prípravy osobe, ktorá získala vysokoškolské vzdelanie aspoň druhého stupňa v študijnom odbore právo.
K bodu 10
§ 19 ods. 5 písm. c)
Účelom tejto zmeny je zjednotenie výnimky pre absolventov vysokoškolského štúdia, nakoľko doterajšou právnou úpravou dochádza k znevýhodňovaniu absolventov bakalárskeho štúdia v oblasti bezpečnostných služieb oproti osobám, ktoré majú úplné stredné odborné vzdelanie v oblasti bezpečnostných služieb, teda sa zrovnoprávňujú osoby žiadajúce o vydanie preukazu odbornej spôsobilosti bez vykonania odbornej prípravy, ktoré spĺňajú požadované vzdelanie.
K bodu 11
§ 19 ods. 6
Upresňuje sa, kto prihlasuje na opravnú skúšku osobu, ktorá nevykoná úspešne skúšku. Zároveň sa mení šesťmesačná lehota, v ktorej musela byť skúška vykonaná po ukončení odbornej prípravy a nahrádza sa novou povinnosťou, prihlásiť uchádzača na skúšku do troch mesiacov od ukončenia odbornej prípravy.
K bodu 12
§ 19 ods. 7 písm. c)
Zavedením novej formy skúšky, sa už táto nebude vykonávať v priestoroch, ktoré zabezpečuje akreditovaná osoba. Termín a miesto skúšky určí ministerstvo, pričom miesto skúšky bude určené podľa miesta školiaceho zariadenia akreditovanej osoby.
K bodu 13
§ 19 ods. 9
Z dôvodu zavedenia novej formy skúšky, ktorá sa nebude vykonávať v priestoroch akreditovanej osoby, stráca opodstatnenosť povinnosť akreditovanej osoby poskytovať pomôcky, prostriedky a priestory, alebo sa inak spolupodieľala na vykonaní skúšky.
K bodu 14
§ 19 ods. 10 a 12
Legislatívno-technická úprava, nakoľko skúška je upravená v odseku 2.
K bodu 15
§ 19 ods. 13
Dopĺňa sa splnomocňovacie ustanovenie ohľadom podrobností týkajúcich sa odbornej prípravy a skúšky.
K bodu 16
§ 20 ods. 2
Upravuje sa podmienka pre vydanie preukazu odbornej spôsobilosti pre osobu, ktorá úspešne vykonala skúšku a nebol jej vydaný preukaz odbornej spôsobili, nakoľko pôvodné ustanovenie neurčovalo, kto a akým spôsobom má zabezpečiť preukázanie splnenia podmienky bezúhonnosti a spoľahlivosti. Ustanovuje sa, že osoba po získaní bezúhonnosti resp. spoľahlivosti musí písomne požiadať ministerstvo o vydanie preukazu odbornej spôsobilosti a uviesť dôvody, pre ktoré spĺňa podmienky na vydanie preukazu odbornej spôsobilosti.
K bodu 17
§ 20 ods. 3
Vymedzuje sa výnimka, kedy osoba poverená výkonom fyzickej ochrany, pátrania alebo odbornej prípravy a poradenstva nemusí mať pri sebe preukaz odbornej spôsobilosti. Podľa zákona o súkromnej bezpečnosti tieto činnosti môže vykonávať len osoba, ktorá okrem iných podmienok musí spĺňať aj podmienku mať pri sebe preukaz odbornej spôsobilosti. V prípadoch kedy osoba žiada o vydanie preukazu odbornej spôsobilosti z dôvodu straty, odcudzenia, ak zápisy v ňom uvedené sú nečitateľné alebo je porušená jeho celistvosť, resp. ak obsahuje údaje nezodpovedajúce skutočnosti, by osoba nemohla vykonávať uvedené činnosti, nakoľko v tom čase nespĺňa podmienku mať preukaz pri sebe. V týchto špecifických prípadoch osoba nestratila svoju odbornú spôsobilosť a preto je potrebné upraviť jej činnosť v období od podania žiadosti ministerstvu do doručenia preukazu odbornej spôsobilosti.
K bodu 18
§ 20a ods. 2
S cieľom jednoznačnejšieho postupu pri vydávaní nového preukazu sa dopĺňa povinnosť priloženia neplatného preukazu.
K bodu 19
§ 20a ods. 3
Ruší sa obmedzenie absolvovania odbornej prípravy len šesť mesiacov pred skončením platnosti preukazu odbornej spôsobilosti. Úpravou ustanovenia sa dáva možnosť absolvovať odbornú prípravu v ľubovoľnom čase a nie v striktne určenej lehote. Takéto rozhodnutie je potrebné ponechať na samotných držiteľoch preukazu odbornej spôsobilosti, kedy sa rozhodnú absolvovať odbornú prípravu. Nie je účelné vymedzovať s poukazom na samotný výkon činností podľa zákona o súkromnej bezpečnosti, kedy môže držiteľ preukazu odbornej spôsobilosti absolvovať odbornú prípravu. Úpravou sa umožní odborná príprava aj v prípadoch, keď samotný držiteľ preukazu odbornej spôsobilosti potrebuje zopakovať alebo prehĺbiť svoje získané vedomosti, resp. činnosti podľa zákona o súkromnej bezpečnosti nevykonával dlhodobo.
K bodu 20
§ 20a ods. 4
Umožňuje sa držiteľovi neplatného preukazu odbornej spôsobilosti odovzdať ho nielen ministerstvu ale aj krajským riaditeľstvám, čím sa vytvára možnosť osobného odovzdania preukazu odbornej spôsobilosti aj osobám, ktoré ho nemajú možnosť odovzdať priamo ministerstvu. Úpravou sa umožňuje osobne odovzdať preukaz odbornej spôsobilosti v dostupnosti z miesta svojho pobytu.
K bodu 21
§ 22 ods. 2 písm. c)
Vzhľadom na nadradené postavenie preukazu odbornej spôsobilosti typu CIT nad preukazom odbornej spôsobilosti typu P, je potrebné umožniť výkon takejto činnosti aj držiteľovi preukazu odbornej spôsobilosti typu CIT.
K bodu 22
§ 27 ods. 4
Licencia je vydávaná na desať rokov a je na samotnom prevádzkovateľovi bezpečnostnej služby aj s prihliadnutím na súčasnú ekonomickú situáciu, ako sa mu podarí zabezpečiť činnosti, ktoré má vykonávať. Pokiaľ prevádzkovateľ spĺňa všetky podmienky, nie je účelné, aby sa mu prikazovalo, kedy má činnosti začať vykonávať.
K bodu 23
§ 29 ods. 6
Odbúranie administratívnej činnosti príslušného orgánu, pričom zostane zachovaný jeho postup pri rozhodovaní o zmene rozhodnutia o udelení licencie na prevádzkovanie bezpečnostnej služby, o pozastavení prevádzkovania bezpečnostnej služby alebo odňatí licencie na prevádzkovanie bezpečnostnej služby a to podľa zistení zo zaslaných dokladov, čestných vyhlásení a lekárskeho posudku predložených podľa odsekov 2 až 5 a 7.
K bodu 24
§ 29 ods. 7
Legislatívno-technická úpravu súvisiaca s oznamovacou povinnosťou prevádzkovateľa bezpečnostnej služby súvisiacou s posudzovaním bezúhonnosti a spoľahlivosti u vyšpecifikovaných osôb.
K bodu 25
§ 33 ods. 1 písm. c)
Nie je účelné, aby bola licencia na prevádzkovanie bezpečnostnej služby odňatá z dôvodu, že prevádzkovateľ nezačne vykonávať aspoň jednu povolenú činnosť v určenej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o udelení licencie alebo takúto činnosť nevykonáva v určenom období nepretržite. Licencia je vydávaná na desať rokov a je na samotnom prevádzkovateľovi aj s prihliadnutím na súčasnú ekonomickú situáciu, ako sa mu podarí zabezpečiť činnosť, ktorú ma vykonávať. Nie je účelné, pokiaľ prevádzkovateľ spĺňa všetky podmienky, aby mu bola licencia odňatá len z dôvodu jeho nečinnosti.
K bodu 26
§ 33 ods. 6, 7 a 9
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením možnosti odňať licenciu na prevádzkovanie bezpečnostnej služby z dôvodu, že prevádzkovateľ nezačne vykonávať povolenú činnosť v určenej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o udelení licencie alebo ak takúto činnosť nevykonáva v určenom období nepretržite.
K bodu 27
§ 38 ods. 1 a 3
Spresňuje sa miesto uchovávania zmluvy o poskytovaní bezpečnostnej služby, jej zmeny, dodatky a zrušenia.
K bodu 28
§ 38 ods. 4 písm. c)
Upravujú sa povinné údaje, ktoré musí obsahovať zmluva o poskytovaní bezpečnostnej služby.
K bodu 29
§ 40 ods. 1 písm. b)
Ustanovenie vymedzuje obsah štatistických údajov a vzor tlačiva štatistických údajov.
K bodu 30
§ 40 ods. 1 písm. c) a d)
Upravujú sa povinné údaje poskytované prevádzkovateľom bezpečnostnej služby. Zoznam objektov a miest je potrebný na účely výkonu kontrolnej činnosti. Doplnením nového písmena d) dochádza len k presunutiu tohto ustanovenia z § 40 ods. 3 do § 40 ods. 1 písm. d).
K bodu 31
§ 40 ods. 1 písm. e)
Špecifikuje sa, kedy správa o činnosti bezpečnostnej služby musí obsahovať opisnú časť.
K bodu 32
§ 40 ods. 1 písm. f)
Spresňujú sa povinné údaje poskytované prevádzkovateľom bezpečnostnej služby.
K bodu 33
§ 40 ods. 2 písm. j)
Legislatívno-technická úprava, povinnosť prevádzkovateľa bezpečnostnej služby upravuje § 40 ods. 1 písm. d).
K bodu 34
§ 40 ods. 3
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s údajmi uvádzanými o zmluvách o poskytovaní bezpečnostnej služby.
K bodu 35
§ 40 ods. 5
Legislatívno-technická úprava, spôsob poskytovania štatistických údajov upravuje § 40 ods. 1 písm. b).
K bodu 36
§ 44 ods. 1
Doplnením podmienky zdravotnej starostlivosti do § 40 ods. 1 sa zdôrazňuje povinnosť splnenia tejto podmienky a rovnako ako v prípade spoľahlivosti a bezúhonnosti nejde o novú povinnosť, ale len o jej zdôraznenie.
K bodu 37
§ 44 ods. 2
Upravujú sa podmienky pre zamestnancov tak, aby osoby, ktoré prichádzajú do styku s informáciami týkajúcimi sa bezpečnostnej služby nemuseli spĺňať podmienky tohto zákona. Týka sa to napríklad ekonómov a personalistov, ktorí nie sú poverení výkonom činnosti podľa tohto zákona, ale v súčasnosti musia spĺňať podmienky tohto zákona.
K bodu 38
§ 47, § 60 ods. 1, § 93 ods. 3
Legislatívno-technická úprava zohľadňujúca všeobecné nariadenie o ochrane údajov, najmä recitál 39 a čl. 5 ods. 1 písm. c) a e) týkajúci sa zásady minimalizácie uchovávania údajov, podľa ktorej čas uchovávania osobných údajov musí byť určený presne, bez uvedenia termínu „najmenej“.
K bodu 39
§ 48 ods. 4
Upravujú sa podmienky na vykonávanie odbornej prípravy v rámci akreditácie. Osoby vykonávajúce odbornú prípravu v rámci akreditácie ( ďalej len „lektor“) sa priamo nezúčastňujú na výkone bezpečnostnej služby, ale zabezpečujú odbornú prípravu osôb, ktoré chcú alebo už vykonávajú činnosti podľa zákona o súkromnej bezpečnosti. Lektor vykonáva svoju činnosť len na základe požadovaného získaného vysokoškolského vzdelania resp. iného vzdelania a preto nie je u nich účelné vyžadovať splnenie podmienky bezúhonnosti a spoľahlivosti.
K bodu 40
§ 48 ods. 5
Z dôvodu nejednoznačnej úpravy začiatku výkonu fyzickej ochrany u osôb, ktoré absolvujú odbornú prípravu, bolo potrebné definovať začiatok takéhoto výkonu fyzickej ochrany. Na základe odborných požiadaviek na osoby vykonávajúce fyzickú ochrany je žiaduce, aby sa takéhoto výkonu zúčastňovali len osoby, ktoré už absolvovali odbornú prípravu. Zároveň sa upravuje akým dokladom a komu musí osoba, ktorá sa zúčastňovala odbornej prípravy, preukázať svoju odbornú spôsobilosť.
K bodu 41
§ 50 ods. 2
Upravuje sa možnosť použitia vecného bezpečnostného prostriedku a hmatov, chvatov, úderov a kopov sebaobrany. Zavádza sa nová povinnosť vyzvať osobu, proti ktorej sa zasahuje, aby upustila od svojho konania a upozorniť ju, že pokiaľ od konania neupustí, budú voči nej použité vecné bezpečnostné prostriedky. O použití vecného bezpečnostného prostriedku rozhoduje ten, kto vykonáva zásah a teda osobne zodpovedá za vykonanie zásahu a použitie vecného bezpečnostného prostriedku. Úprava sa netýka použitia strelných zbraní, ale sa týka použitia vecných bezpečnostných prostriedkov vymedzených v § 8 písm. i). Zákon totiž rozlišuje vo svojich ustanoveniach použitie zbrane (strelná zbraň) a použitie vecného bezpečnostného prostriedku [napr. § 28 písm. b) a g)].
K bodu 42
§ 50 ods. 4 písm. d)
Legislatívno-technická úprava, nakoľko predmetné oprávnenie je možné uplatniť aj voči ozbrojeným silám Slovenskej republiky.
K bodu 43
§ 50 ods. 4 písm. i)
Uvedená zmena vyplynula z aplikačnej praxe, najmä z prípadov kedy sa osoba opakovane dopustila priestupku proti majetku v posledných dvanástich mesiacoch, čo zakladá skutkovú podstatu trestného činu krádeže podľa § 212 ods. 1 písm. g) zák. č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon. Osoby vykonávajúce fyzickú ochranu o predchádzajúcom konaní osôb nemajú vedomosť a v prípade, že osoba hodnoverne preukáže svoju totožnosť musia ju prepustiť. Týmto sa do značnej miery sťažuje činnosť útvarov Policajného zboru na úseku trestného konania a predlžuje trvanie trestného konania pri dokumentovaní tejto trestnej činnosti. Úkony trestného konania pri tomto trestnom čine, sa môžu vykonávať bezprostredne po ich zistení, čím sa môže zároveň predísť ďalšiemu páchaniu tejto trestnej činnosti.
K bodu 44
§ 50 ods. 4 písm. k)
Dopĺňa sa nové oprávnenie umožňujúce osobám povereným výkonom fyzickej ochrany vyviesť osoby, ktoré sa neoprávnene nachádzajú alebo zotrvávajú v chránenom objekte alebo chránenom mieste, nakoľko takáto povinnosť absentuje.
K bodu 45
§ 52 ods. 3
Legislatívno-technická zmena, nakoľko monitorovanie podľa § 3 písm. i) spadá pod strážnu službu.
K bodu 46
§ 53 ods. 1 písm. c)
Vzhľadom na dostatočné skúsenosti osôb vykonávajúcich fyzickú ochranu alebo pátranie už po dvoch rokoch praxe sa znižuje podmienka praxe na vykonávanie ochrany objektov osobitnej dôležitosti z troch rokov na dva roky.
K bodu 47
§ 54 ods. 2
Dopĺňa sa povinnosť pre prevádzkovateľa evidovať prevzatie identifikačného preukazu zamestnancom, z ktorého bude zrejmé kedy bol identifikačný preukaz vydaný osobe poverenej výkonom fyzickej ochrany, pátrania, odbornej prípravy a poradenstva.
K bodu 48
§ 54 ods. 3
Upresňuje sa, akým spôsobom má byť umiestnený identifikačný preukaz na odeve osoby poverenej výkonom fyzickej ochrany na verejne prístupnom mieste. Zároveň sa ukladá povinnosť mať preukaz viditeľne aj v prípade, ak osoba poverená výkonom fyzickej ochrany prichádza do kontaktu s osobami pri vstupe, ktoré je nie je verejne prístupné, napríklad v prípade, ak ide o vstup na chránené miesto, ktoré sa nachádza v rámci väčšieho chráneného komplexu.
K bodu 49
§ 54 ods. 3
Zmena nadväzuje na zmenu v § 54 ods. 3 prvej vete.
K bodu 50
§ 56 ods. 1 písm. c)
Výslovne sa uvádza rozsah údajov, ktoré má viesť prevádzkovateľ. Uvedený rozsah je nevyhnutný na jednoznačnú identifikáciu osoby.
K bodu 51
§ 56 ods. 3
Upresňuje sa miesto uchovávania dokladov preukazujúcich užívanie majetku, ktorý má byť predmetom ochrany.
K bodu 52
§ 58 ods. 1 písm. c), § 62 ods. 1 písm. d)
Výslovne sa uvádza rozsah údajov, ktoré má viesť prevádzkovateľ. Uvedený rozsah je nevyhnutný na jednoznačnú identifikáciu osoby.
K bodu 53
§ 60 ods. 2 písm. a)
Výslovne sa uvádza, ktoré údaje majú byť uvedené v záverečnej správe.
K bodu 54
§ 62 ods. 2
Skracuje sa lehota na uchovávanie evidencie a inšpekčnej knihy dozoru z päť rokov na tri roky.
K bodu 55
§ 67
Vzhľadom na vypustenie písmena j) z § 40 ods. 2 a jeho presunutie do odseku 1 písm. d) sa upravuje vnútorný odkaz.
K bodu 56
§ 71 ods. 5
Legislatívno-technická úprava, nesprávne uvedený vnútorný odkaz.
K bodu 57
§ 72 ods. 3
Licencia je vydávaná na desať rokov a je na samotnom prevádzkovateľovi technickej služby aj s prihliadnutím na súčasnú ekonomickú situáciu, ako sa mu podarí zabezpečiť činnosť, ktorú ma vykonávať. Pokiaľ prevádzkovateľ technickej služby spĺňa všetky podmienky, nie je účelné, aby sa mu prikazovalo, kedy má činnosť začať vykonávať.
K bodu 58
§ 73 ods. 4
Odbúranie administratívnej činnosti príslušného orgánu, pričom zostane zachovaný jeho postup pri rozhodovaní o zmene rozhodnutia o udelení licencie na prevádzkovanie technickej služby, o pozastavení prevádzkovania technickej služby alebo odňatí licencie na prevádzkovanie technickej služby a to podľa zistení zo zaslaných dokladov, čestných vyhlásení a lekárskeho posudku predložených podľa odsekov 2 až 3 a 5.
K bodu 59
§ 73 ods. 5
Legislatívno-technická úpravu súvisiaca s oznamovacou povinnosťou prevádzkovateľa technickej služby súvisiacou s posudzovaním bezúhonnosti a spoľahlivosti u vyšpecifikovanej osoby.
K bodu 60
§76 ods. 3
Prevádzkovatelia technických služieb sú značne znevýhodnení voči prevádzkovateľom bezpečnostných služieb, a to skrátení lehoty na podanie žiadosti o predĺženie licencie. Ak nestihnú v stanovenej lehote podať žiadosť o vydanie licencie, vznikajú im zvýšené náklady vo forme správnych poplatkov za vydanie novej licencie. Úpravou sa zrovnoprávňuje lehota na podanie žiadosti o vydanie novej licencie na činnosti, ktoré sú predmetom už udelenej licencie u prevádzkovateľov bezpečnostnej služby a technickej služby.
K bodu 61
§ 77 ods. 1 písm. c)
Nie je účelné, aby bola licencia odňatá z dôvodu, že prevádzkovateľ technickej služby nezačne vykonávať aspoň jednu povolenú činnosť v určenej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o udelení licencie alebo takúto činnosť nevykonáva v určenom období nepretržite. Licencia je vydávaná na desať rokov a je na samotnom prevádzkovateľovi technickej služby s prihliadnutím na súčasnú ekonomickú situáciu, ako sa mu podarí zabezpečiť činnosť, ktorú má vykonávať. Nie je účelné, pokiaľ prevádzkovateľ spĺňa všetky podmienky, aby mu bola licencia odňatá len z dôvodu jeho nečinnosti.
K bodu 62
§ 78a
Upravujú sa podmienky, kto a po splnení akých podmienok môže vykonávať technickú službu, nakoľko takáto úprava u technickej služby absentovala.
K bodu 63
§ 79
Z dôvodu sprehľadnenia zamestnaneckých vzťahov a zrovnoprávnenia s prevádzkovateľmi bezpečnostných služieb sa ukladá prevádzkovateľovi technickej služby povinnosť viesť samostatnú evidenciu osôb poverených činnosťami, ktoré sú technickou službou, nakoľko doteraz takúto povinnosť nemal.
K bodu 64
§ 80 ods. 1 písm. c)
V súvislosti so zavedením možnosti uskutočňovať odbornú prípravu dištančnou formou sa upravujú ustanovenia ohľadom školiaceho zariadenia.
K bodu 65
§ 80 ods. 2
Menia sa možnosti vykonávania odbornej prípravy, pričom sa okrem prezenčnej formy umožňuje aj vykonávanie odbornej prípravy dištančnou formou, prípadne ich kombináciou, kedy sa časť odbornej prípravy bude vykonávať dištančnou formou a časť prezenčnou formou. V závislosti od toho bude resp. nebude žiadateľ o akreditáciu povinný zabezpečiť priestory, kde bude vykonávať prezenčnú formu odbornej prípravy. Zároveň sa upravuje priebeh odbornej prípravy vykonávanej dištančnou formou a ukladá sa povinnosť akreditovanej osobe sprístupniť online pripojenie k odbornej príprave vykonávanej dištančnou formou orgánu dozoru alebo kontroly. Zároveň sa určuje postih za zneprístupnenie odbornej prípravy dištančnou formou. Vykonávanie odbornej prípravy prostredníctvom online pripojenia nebude podmienené vyhotovovaním audiovizuálnych záznamov.
K bodu 66
§ 81 ods. 1 písm. b)
Zaniká povinnosť ustanoviť zodpovedného zástupcu, nakoľko za riadne vykonávanie odbornej prípravy zodpovedá samotná akreditovaná osoba. Zodpovedná osoba nemala ustanovené žiadne oprávnenia ani povinnosti. V súvislosti so zavedením možnosti uskutočňovať odbornú prípravu dištančnou alebo kombinovanou formou sa dopĺňa ustanovenie o povinnosti informovať aká forma vykonávania odbornej prípravy sa bude uskutočňovať.
K bodu 67
§ 81 ods. 1 písm. e)
V súvislosti so zavedením možnosti uskutočňovať odbornú prípravu dištančnou formou sa upravujú ustanovenia ohľadom školiaceho zariadenia.
K bodu 68
§ 81 ods. 1 písm. f)
Ustanovuje sa rozsah údajov o lektorovi, ktoré musia byť uvedené v žiadosti o udelenie akreditácie. Uvedený rozsah osobných údajov o lektorovi je nevyhnutný na jeho jednoznačnú identifikáciu.
K bodu 69
§ 81 ods. 2 písm. a)
V súvislosti so zavedením možnosti uskutočňovať odbornú prípravu dištančnou formou sa upravujú ustanovenia ohľadom školiaceho zariadenia.
K bodu 70
§ 81 ods. 2 písm. c)
Vyšpecifikuje sa požadovaný obsah koncepcie odbornej prípravy a učebného plánu.
K bodu 71
§ 81 ods. 3
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zánikom povinnosti ustanoviť zodpovedného zástupcu.
K bodu 72
§ 81 ods. 3
V súvislosti so zavedením možnosti uskutočňovať odbornú prípravu dištančnou formou sa upravujú ustanovenia ohľadom školiaceho zariadenia.
K bodu 73
§ 81 ods. 4
V súvislosti so zavedením možnosti uskutočňovať odbornú prípravu dištančnou formou sa upravujú ustanovenia ohľadom školiaceho zariadenia.
K bodu 74
§ 83
Odsek 1:
Účelom tejto zmeny je zjednotiť formu a obsah oznámenia začatia odbornej prípravy a predkladaných zoznamov osôb, ktoré sú prihlásené akreditovanou osobou na odbornú prípravu. V prípade vykonávania odbornej prípravy prezenčnou alebo kombinovanou formou bude oznámenie obsahovať aj miesto jej konania na účely vykonávania fyzickej kontroly. V prípade vykonávania odbornej prípravy aspoň čiastočne dištančne bude potrebné oznámiť podrobnosti o spôsobe sprístupnenia k online príprave na účely kontroly.
Odsek 2:
Mení sa spôsob evidencie osôb zúčastňujúcich sa odbornej prípravy akreditovanou osobou. Upúšťa sa od vydávania záznamníku každej osobe, ktorý bude nahradený evidenciou osôb a priebehu odbornej prípravy, do ktorej sa budú zapisovať všetky osoby prihlásené na odbornú prípravu a priebeh odbornej prípravy. Týmto zároveň odpadá pre akreditovanú osobu povinnosť viesť samostatnú evidenciu osôb a evidenciu záznamníkov, čím sa zmenší jej administratívna zaťaženosť. Zároveň sa vyšpecifikuje obsah požadovaných údajov v evidencii osôb a priebehu odbornej prípravy a spôsob zápisu týchto údajov.
Odsek 3:
Ustanovuje sa povinnosť akreditovanej osoby vydať osobe po skončení odbornej prípravy v celom rozsahu osvedčenie o absolvovaní odbornej prípravy.
Odsek 4:
Zavádza sa povinnosť pre akreditovanú osobu, akým spôsobom a kde má viesť evidenciu osôb a priebehu odbornej prípravy, ktorá bude vedená napríklad za účelom prípadnej následnej kontroly. Lehota uchovávania je ustanovená vzhľadom na lehotu, počas ktorej je možnosť uloženia sankcie pre akreditovanú osobu. Rozsah údajov je zhodný s rozsahom údajov uvádzaným v oznámení podľa § 83 ods. 1 za účelom jednoznačnej identifikácie.
Odsek 5:
Z dôvodu zavedenia evidencie osôb a priebehu odbornej prípravy ako novej evidencie osôb prihlásených na odbornú prípravu, obsahu a priebehu výučby, sa dopĺňa splnomocňovacie ustanovenie, ktoré určí jednotný vzor evidencie osôb a priebehu odbornej prípravy a spôsob jej vyplňovania vo vyhláške.
K bodu 75
§ 86 ods. 2
Z dôvodu aplikačnej praxe vyplynula potreba rozšíriť oprávnenie kontrolóra aj na vykonávanie kontroly činnosti. Pri doterajšom stave kontrolór vykonávajúci kontrolu činnosti nemôže využívať oprávnenie podľa § 86 ods. 2 písm. a) a ak napr. nastal dôvod pre zabezpečenie dôkazu, musel ukončiť kontrolu činnosti a začať vykonávať štátny dozor alebo kontrolu. Je teda neúčelné a neefektívne, aby kontrolór pri výkone kontroly činnosti nemohol využívať uvedené oprávnenie, ktoré má pri výkone štátneho dozoru alebo kontroly.
K bodu 76
§ 89 ods. 1
Zmenou sa odstráni možnosť subjektívneho rozhodovania orgánov dozoru a kontroly, nakoľko sa doterajšie oprávnenie mení na povinnosť.
K bodu 77
§ 89 ods. 1 písm. b)
Upravuje sa postup osoby, ktorá na základe rozhodnutia orgánu dozoru alebo kontroly odovzdala preukaz odbornej spôsobilosti a ktorá nadobudla opätovne spoľahlivosť po konečnom rozhodnutí vo veci podľa osobitného predpisu, na získanie preukazu odbornej spôsobilosti.
K bodu 78
§ 89 ods. 3
Z dôvodu hospodárnosti a zbytočného zaťažovania účastníkov konania a iných osôb je neúčelné, aby orgány kontroly nemohli rozhodovať aj v prípadoch, pokiaľ im budú dôvody na rozhodnutie oznámené.
K bodu 79
§ 91 ods. 1 písm. f)
Zavádza sa nový správny delikt súvisiaci s obsahom správy o činnosti bezpečnostných služieb predloženej prevádzkovateľom.
K bodu 80
§ 91 ods. 2
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zavedením nového správneho deliktu.
K bodu 81
§ 92 ods. 1 písm. c)
Legislatívno-technická úpravu súvisiaca so zmenou znenia oznamovacej povinnosti zamestnanca podľa § 46.
K bodu 82
§ 93 ods. 6
Vypúšťa sa splnomocňovacie ustanovenie, z dôvodu nadbytočnosti, keďže § 93 dostatočne definuje, aké údaje sa vedú v evidenciách informačného systému súkromnej bezpečnosti.
K bodu 83
§ 98c ods. 5
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením možnosti odňať licenciu z dôvodu, že prevádzkovateľ nezačne vykonávať aspoň jednu povolenú činnosť v určitej lehote odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o udelení licencie, alebo takúto činnosť nevykonáva nepretržite v určenom období.
K bodu 84
§ 98c ods. 5
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vypustením § 19 ods. 10 obsahujúcim lehotu na vykonanie opravnej skúšky.
K bodu 85
§ 98c ods. 9
Vypustené prechodné ustanovenie týkajúce sa možnosti vykonávať akreditovanej osobe počas krízovej situácie odbornú prípravu prostredníctvom elektronických prostriedkov je nahradené novým ustanovením v § 80 ods. 2. Nové ustanovenie umožňuje akreditovanej osobe si vybrať medzi odbornou prípravou vykonávanou prezenčnou formou v školiacom zariadení, dištančnou formou alebo ich kombináciou.
K bodu 86
§ 99
Z dôvodu zrušenia smerníc sa vypúšťa transpozičná príloha vrátane ustanovenia, ktoré na ňu odkazuje.
K bodu 87
Príloha
Z dôvodu zrušenia smerníc sa vypúšťa transpozičná príloha vrátane ustanovenia, ktoré na ňu odkazuje.
K bodu 88
V súlade s požiadavkou čl. 5 ods. 1 písm. c) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov), podľa ktorého majú byť osobné údaje „primerané, relevantné a obmedzené na rozsah, ktorý je nevyhnutný vzhľadom na účely, na ktoré sa spracúvajú“ sa upravuje rozsah poskytovaných údajov. Z rozsahu údajov sa vypúšťajú dátum a miesto narodenia a ponecháva sa rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby.
Čl. II
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje dátum účinnosti 1. augusta 2022 okrem čl. I bodov 7, 12 až 14 a 84, ktoré nadobúdajú účinnosť 1 januára 2024.