Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
Predplatné
Štvrtok, 25. apríl 2024 | meniny má Marek , zajtra Jaroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 115/2022 Z. z.

najpravo.sk • 24.5. 2022, 22:13

A. Všeobecná časť

Vláda Slovenskej republiky predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

Návrh zákona vychádza z Plánu legislatívnych úloh na rok 2021 v súvislosti s prechodom pôsobnosti Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity pod Úrad vlády Slovenskej republiky.

Návrhom zákona sa sleduje prechod úpravy dotácií na účel sociálnych a kultúrnych potrieb a riešenia mimoriadne nepriaznivých situácií rómskej komunity zo zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov do zákona č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, čím sa nadväzuje na prechod Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity na Úrad vlády Slovenskej republiky. Zároveň sa v predmetných ustanoveniach robí niekoľko zmien na základe aplikačnej praxe a integračných potrieb marginalizovaných rómskych komunít, najmä doplnenie nových dotačných titulov. Okrem toho sa v zákone o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky zosúlaďuje terminológia so zákonom č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade aj s právom Európskej únie.

Navrhovaná právna úprava bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne vplyvy na životné prostredie. Navrhovaná právna úprava zároveň nebude mať sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu,  na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

 

B. Osobitná časť

K Čl. I

K bodu 1 a 4 (§ 2 ods. 1 písm. c, § 2 ods. 2 písm. d)

Ide o zavedenie odkazu na zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zjednotenie súvisiacej terminológie s týmto zákonom.

K bodu 2 (§ 2 ods. 1 písm. d)

Ide o úpravu v súvislosti s prechodom pôsobnosti Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity pod Úrad vlády Slovenskej republiky. Zavádza sa tak ďalší účel, na ktorý je možné poskytnúť dotáciu z rozpočtovej kapitoly Úradu vlády.

K bodu 3 (§ 2 ods. 2)

V § 2 ods. 2 sa vypúšťa písmeno c) z dôvodu nadbytočnosti, keďže je zahrnuté už v § 2 ods. 2 písm. b).

K bodu 5 (§ 2 ods. 3)

V nadväznosti na prechod pôsobnosti Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity pod Úrad vlády Slovenskej republiky sa preberajú pôvodné tituly dotácie, zo  zákona č. 526/2010 Z. z. a zároveň sa na základe aplikačnej praxe a integračných potrieb marginalizovaných rómskych komunít pridávajú nové dotačné tituly.

Zavádza sa nový dodatočný titul obstaranie obecných bytov na komunitnom participatívnom systéme v § 2 ods. 3 písm. b). Výstavba štátneho nájomného segmentu bývania dlhodobo stagnuje. Legislatívnym vývojom zákona č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania a zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní, bola upravená v kombinácií inštitútov oboch zákonov 100 % financovateľnosť takejto výstavby, avšak rovnako uvedeným vývojom došlo najmä v zákone č. 150/2013 Z. z. k zavedeniu nových titulov, napríklad výstavby zariadení sociálnych služieb alebo ubytovacích domov, pričom k navýšeniu prostriedkov fondu uvedených v § 3 zákona č. 150/2013 Z. z. nedošlo a táto skutočnosť má negatívny dopad na obstarávanie primeraného bývania pre príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít. Kombinácia zdrojov podľa zákona č. 443/2010 Z. z. a zákona č. 150/2013 Z. z. v časti zdrojov úveru navyše neprimerane zaťažuje rozpočty obcí a miest, pričom táto skutočnosť negatívne vplýva na dlhodobý deficit zabezpečenia primeraného bývania pre príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít. Zavedenie nového titulu podľa § 2 ods. 3 písm. b) rieši uvedený nedostatok a nadväzuje na uskutočnené pilotné projekty svojpomocnej výstavby rodinných domov a bytových domov za nižšie náklady ako získané domy a byty postavené zo zdrojov zákonov č. 443/2010 Z. z. a č. 150/2013 Z. z. Dotačný titul podľa odseku 3 písm. b) nie je súčasťou systému sociálneho bývania podľa zákona č. 443/2010 Z. z. Dotačné tituly podľa odseku 3 písmena b) a c) sú v súlade s vykonávanou pôsobnosťou splnomocnenca vlády Slovenskej republiky, nelegislatívnymiprávnymi aktmi EÚ, medzinárodnými zmluvami a odporúčaniami z nich plynúcimi, ktoré v rámci implementačných záväzkov Slovenskej republike upravujú záväzok zabezpečiť prístup príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít k bývaniu.

Precizácia dotačného titulu podľa odseku 3 písmena h) vychádza z aplikačnej praxe, osvedčených postupov a objektívneho prínosu na úseku eliminácie negatívnych javov a negatívnych stereotypov. Uvedená precizácia dotačného titulu je dôležitou skutočnosťou z hľadiska dosahovania cieľov celoštátnych aj lokálnych verejných politík v oblasti integrácie Rómov, ako aj prevzatia zodpovednosti Rómov za lepšiu kvalitu verejného poriadku, ochrany majetku obce, fyzických osôb, právnických osôb a pravidiel občianskeho spolužitia, a zvýšenia ich reprezentatívnosti v samosprávnych orgánoch a pozitívneho vnímania ostatnými spoluobčanmi. Súčasne predstavuje nástroj zlepšeného prístupu k externým službám, ako aj bezproblémové poskytovanie týchto služieb

Precizácia dotačného titulu v odseku 3 písm. o) vychádza z požiadaviek aplikačnej praxe nakoľko, verejné politiky a verejné stratégie Slovenskej republiky v tejto oblasti často neobsahujú vyčlenenie samostatných verejných zdrojov a zavedenie tohto dotačného titulu tak predstavuje formu legálneho a legitímneho zabezpečenia úloh v rámci rozpočtovaných zdrojov. Zároveň uvedený dotačný titul reaguje rovnako na potrebu riešenia situácií polarizujúcich verejnú mienku a elimináciu negatívnych odoziev a ohlasov ako jednej z podmienok úspešného vykonávania verejných politík zameraných na presadzovanie potrieb marginalizovaných rómskych komunít.

Zavedenie nového dotačného titulu v odseku 3 písm. p) rovnako reaguje na požiadavky aplikačnej praxe, pretože implementácia záväzkov a odporúčaní vyplývajúcich z  medzinárodných zmlúv o ľudských právach a základných slobodách, ktoré majú prednosť pred zákonom, realizovaná formou uznesení vlády Slovenskej republiky nie je dostatočne krytá vyčlenením osobitných verejných rozpočtových zdrojov.

Zavedenie nového dotačného titulu v odseku 3 písm. r) reaguje na potreby zabezpečenia obyvateľov urbanistických sídiel marginalizovaných rómskych komunít v dôsledku pandémie Covid-19. Uvedený titul sa zavádza za regulačnej výnimky podľa § 8 ods. 11 zákona č. 523/2004 Z. z. s cieľom zabezpečenia jeho financovania tak, ako je to v prípade dotácií poskytovaných Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky.

Zavedenie nového dotačného titulu v odseku 3 písmena s) vychádza rovnako z potrieb aplikačnej praxe a sleduje zvyšovanie sebestačnosti urbanistických sídiel marginalizovaných rómskych komunít s celým radom multiplikačných efektov. Cieľom uvedenej dotácie je súčasne zvýšenie efektívnej účasti Rómov na zabezpečení základných funkcií sídiel, zlepšovanie životnýchfunkcii v nich posilnením občianskeho prvku a postupné odstraňovanie ich segregačného a separačného charakteru.

K bodu 6 (§ 3 ods. 1)

V § 3 ods. 1 písm. n) sa zavádza nový subjekt/žiadateľ, ktorému je možné poskytnúť dotáciu, a to registrovaný sociálny podnik podľa zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

K bodu 7 (§ 3 ods. 3 písm. d)

V § 3 ods. 3 písm. d) sa navrhuje vyčlenenie zo zákazu použitia finančných prostriedkov dotácie na úhradu miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní pri dotáciách podľa § 2 ods. 3. Táto úprava nadväzuje na zavádzanie nových dotačných titulov na podporu sociálnych a kultúrnych potrieb a riešenia mimoriadne nepriaznivých situácií rómskej komunity, napr. § 2 ods. 2 písm. b), h), o), p) a s). Uvedená potreba financovania miezd, platov, služobných príjmov a ostatných vyrovnaní vyplynula z aplikačnej praxe poskytovania dotácií podľa zákona č. 526/2010 Z. z.

K bodu 8 a 9 (§ 5)

Vzhľadom na aplikačnú prax poskytovania dotácii sa navrhuje, aby žiadateľ preukazoval, že má na financovanie projektu, na ktorý požaduje dotáciu, zabezpečené spolufinancovanie z vlastných zdrojov alebo iných zdrojov už pred uzatvorením zmluvy. Odsek 2 sa vypúšťa, keďže nezodpovedá aplikačnej praxi.

K bodu 10 (§ 6)

Precizuje sa celé znenie § 6 vzhľadom na regulačnú pôsobnosť iných zákonov, napr. zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii). V súlade so znižovaním administratívnej záťaže sa navrhuje upraviť rozsah dokumentácie, ktorú musí žiadateľ predkladať poskytovateľovi dotácie písomne. V novom odseku 5 sa upravuje osobitný režim poskytovania dotácií ku konkrétnym dotačným titulom, ktoré je možné vyhlásiť a poskytnúť mimo výzvy, a osobitný režim dotácií na odstraňovanie následkov mimoriadnych udalostí, najmä ohrozenia verejného zdravia, na opatrenia krízovej intervencie vrátane núdzového zásobovania alebo na znižovanie negatívnych vplyvov krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu financovaných podľa osobitného predpisu v samostatnom programe.

K bodu 11 (§ 6a )

Navrhovaná úprava ustanovuje formu  všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým môže vláda upraviť v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu alebo na obdobie bezprostredne nasledujúce po skončení mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu sumu dotácie uvedenej v § 2 ods. 3, písm. r), jej bližší  účel, spôsob jej poskytnutia, podmienky jej opakovaného poskytnutia v rozpočtovom roku a podrobnejší postup pri jej zúčtovaní.

K bodu 12 (§ 8 ods. 1)

V § 8 ods. 1 sa mení rozsah zverejňovaných informácii, ktoré Úrad vlády zverejňuje spôsobom umožňujúcim hromadný prístup.

K bodu 13 (§ 9 ods. 1)

V navrhovanom odseku 1 ide o zosúladenie s platnou legislatívou, a to so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (inštitút následnej finančnej kontroly bol zrušený).

K bodu 14

Legislatívno-technická zmena, v poznámke pod čiarou k odkazu 13 sa novelizuje citácia z dôvodu odkazu na zákon o štátnej pomoci, ktorý bol abrogovaný.

K ČL. II.

K bodom 1 až 6 a 8 a 9 (§ 2, § 2a, § 3 ods. 1, § 4a, § 6 a § 7 ods. 5 písm. o)

Vzhľadom na prechod úpravy dotácií na účel sociálnych a kultúrnych potrieb a riešenia mimoriadne nepriaznivých situácií rómskej komunity na Úrad vlády Slovenskej republiky sa zo zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov vypúšťajú dotknuté ustanovenia.

K bodu 7 (§ 6 ods. 2 písm. f)

Ustanovuje sa, že prílohou k žiadosti sú aj údaje a doklad o údajoch potrebných na overenie oprávnenosti dotácie, ak tieto údaje nemožno získať z informačných systémov verejnej správy podľa osobitného predpisu.

K bodu 10 (§ 9 ods. 1)

Zosúladenie predmetného ustanovenia so zákonom č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.

K bodu 11 (§ 10a)

Dopĺňa sa prechodné ustanovenia súvisiace s prechodom pôsobnosti Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity pod Úrad vlády Slovenskej republiky.

K Čl. III  (Účinnosť)

Navrhuje sa termín účinnosti predpisu na 1. máj 2022.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 161

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: