Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
Predplatné
Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
TlačPoštaZväčšiZmenši

396/2020 Z. z.

najpravo.sk • 3.1. 2021, 18:06

Dôvodová správa

 

 

A. Všeobecná časť

 

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády SR návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

Hlavným zámerom  predkladaného návrhu zákona je transpozícia smernice Rady (EÚ) 2020/262 z 19. decembra 2019, ktorou sa ustanovuje všeobecný systém spotrebných daní (ďalej len „smernica 2020/262“) do vnútroštátnej legislatívy. Cieľom predmetnej smernice je najmä znížiť administratívnu záťaž daňových subjektov, ako i správcov dane a minimalizovať daňové úniky pri preprave tovarov podliehajúcich spotrebnej dani medzi jednotlivými členskými štátmi Európskej únie. Z toho dôvodu sa na základe rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/263 o informatizácii prepravy a kontroly tovaru podliehajúceho spotrebnej dani dopĺňa súčasný elektronický systém kontroly prepravy tovarov o povinnosť prepravovať alkoholické nápoje uvedené do daňového voľného obehu na daňovom území, alebo na území iného členského štátu s elektronickým zjednodušeným administratívnym dokumentom.

Zároveň sa transponuje smernica Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione d´Italia a talianskych vôd jazera Lugano a smernica Rady (EÚ) 2019/2235 zo 16. decembra 2019, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty a smernica 2008/118/ES o všeobecnom systéme spotrebných daní, pokiaľ ide o obranné úsilie v rámci Únie. Transpozíciu citovanej smernice oddialilo opakované odloženie schválenia smernice Rady EÚ 2020/1151, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje, ktorá mala byť premietnutá v návrhu zákona najmä v súvislosti s opätovným zavedením oslobodenia pre výživové doplnky od spotrebnej dane.

V súlade so smernicou Rady (EÚ) 2020/1151 z 29. júla 2020, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje sa ukončuje súkromná výroba destilátu a zavádza sa oslobodenie výživových doplnkov od spotrebnej dane z liehu.

 

Okrem transpozičných úprav obsahuje návrh zákona úpravy vyplývajúce z poznatkov aplikačnej praxe.

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2021 okrem čl. I bodov 65, 67, 106, 110 a 113, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. októbra 2021, čl. I bodu 125, ktorý nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čl. I bodu 69, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čl.  I bodov 6, 16, 19, 36, 38, 85, 114 a § 76f v bode 124, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2022 a čl. I bodov 15, 17, 18, 20 až 22, 46, 53 až 58, 61 až 64, 66, 68, 70, 82 až 84, 87 až 92, 98, 102, 104, 105 a § 76g v bode 124, ktoré nadobúdajú účinnosť 13. februára 2023.

 

Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.

 

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

 

B. Osobitná časť

 

K Čl. I

 

K bodu 1

Zosúladenie definície územia Európskej únie so smernicou Rady (EÚ) 2019/475 z 18. februára 2019, ktorou sa menia smernice 2006/112/ES a 2008/118/ES, pokiaľ ide o začlenenie talianskej obce Campione d´Italia a talianskych vôd jazera Lugano do colného územia Únie a do územnej pôsobnosti smernice 2008/118/ES.

 

K bodu 2

V súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie sa aktualizuje odkaz na definíciu colného režimu voľný obeh.

 

K bodu 3

Ustanovuje sa nový typ právnickej osoby alebo fyzickej osoby oprávnenej odosielať alkoholický nápoj uvedený do daňového voľného obehu na daňovom území na územie iného členského štátu Európskej únie na podnikateľské účely, ktorou je schválený odosielateľ. Zároveň sa ustanovuje nový typ právnickej osoby alebo fyzickej osoby oprávnenej prijímať alkoholický nápoj uvedený do daňového voľného obehu na území členských štátov Európskej únie na podnikateľské účely, ktorým je schválený príjemca. Schválený odosielateľ a schválený príjemca môže alkoholický nápoj prepravovať len s elektronickým zjednodušeným administratívnym dokumentom vyhotoveným prostredníctvom elektronického systému. 

 

K bodom 4, 8, 76 a 81

Aktualizácia poznámok pod čiarou.

 

K bodu 5

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením súkromnej výroby destilátu.

 

K bodu 6

V súlade so smernicou 2020/262 sa ustanovuje oslobodenie od spotrebnej dane pre alkoholické nápoje dodávané na použitie ozbrojenými silami iných členských štátov, pokiaľ sa tieto ozbrojené sily a ich civilní zamestnanci podieľajú na obrannom úsilí vynakladanom v rámci spoločnej bezpečnostnej a obrannej politiky Európskej únie.

 

K bodu 7

Podľa § 1 písm. b) zákona č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa upravuje meracia jednotka a jej používanie, čím sa zabezpečia správne a jednotné merania a používanie meradiel pre oblasť metrológie.

 

K bodom 9 a 10

V snahe znížiť administratívnu záťaž užívateľských podnikov sa upravuje povinnosť vyhotoviť odberný poukaz pre colný úrad iba v dvoch vyhotoveniach a umožňuje sa zaslať odberný poukaz dotknutým daňovým subjektom elektronicky.

 

K bodu 11

Upúšťa sa od povinnosti colného úradu odňať odberný poukaz, ak bola vykonaná registrácia a vydané povolenie na prevádzkovanie daňového skladu, a to v snahe znížiť administratívnu záťaž subjektov, ktoré chcú naďalej zostať užívateľskými podnikmi a používať alkoholický nápoj na účely oslobodené od dane.

 

K bodu 12

Spresňuje sa lehota platnosti odberných poukazov a súčasne sa v nadväznosti na úpravu v bode 11 spresňujú povinnosti colného úradu.

 

K bodu 13

V snahe znížiť finančnú záťaž podnikateľských subjektov sa navrhovanou úpravou umožňuje užívateľskému podniku, ktorý už nemôže použiť alkoholický nápoj oslobodený od dane na účel použitia uvedený v odbernom poukaze, dodať tento alkoholický nápoj inému užívateľskému podniku alebo daňovému skladu, avšak len so súhlasom colného úradu. 

 

K bodu 14

Upúšťa sa od povinnej prítomnosti zamestnanca colného úradu v užívateľskom podniku, ktorý používa lieh denaturovaný octom na výrobu octu a v užívateľskom podniku podľa § 9 ods. 18 zákona č. 530/2011 Z. z., ak nevykonáva činnosť, na ktorú má vydaný odberný poukaz. Colný úrad je v takomto prípade povinný zabezpečiť technické a technologické zariadenia a priestory užívateľského podniku voči nelegálnej výrobe liehu a zneužitiu liehu.

 

K bodom 15 a 18

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zavedením nového typu osoby, ktorou je schválený príjemca, schválený odosielateľ a s vypustením súkromnej výroby destilátu.

 

K bodom 16 a 19

Vzhľadom na to, že ozbrojené sily iných členských štátov a ich civilní zamestnanci, ktorí sa podieľajú na obrannom úsilí vynakladanom v rámci spoločnej bezpečnostnej a obrannej politiky Európskej únie môžu v súlade so smernicou 2020/262 prijať lieh v pozastavení dane, upravuje sa vznik daňovej povinnosti a daňový dlžník, ak na takéto prijatie liehu nenadväzuje oslobodenie od dane podľa § 7 ods. 2 písm. g) zákona č. 530/2011 Z. z..

 

K bodom 17, 20 a 21

V súvislosti so zavedením elektronickej prepravy alkoholických nápojov uvedených do daňového voľného obehu na podnikateľské účely a ustanovením schváleného príjemcu a schváleného odosielateľa sa upravuje vznik daňovej povinnosti, povinnosť podať daňové priznanie, daňový dlžník a zaplatenie dane.

 

K bodu 22

Upravujú sa podmienky vrátenia dane v prípade dodania alkoholického nápoja uvedeného do daňového voľného obehu na podnikateľské účely na územie iného členského štátu.  

 

K bodu 23

Úprava nadväzuje na skutočnosť, že jednotný colný doklad sa už v súčasnosti nepoužíva. Bol nahradený colným vyhlásením, ktoré sa podáva v elektronickej podobe.

K bodu 24

Z dôvodu duplicitnej úpravy možnosti vrátenia dane so zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predmetné ustanovenie  vypúšťa.

 

K bodu 25

Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 24.

 

K bodu 26

Legislatívno-technická úprava upravujúca odkaz na neexistujúce ustanovenie.

 

K bodom 27, 31, 43, 73, 78, 90, 96, 99

Upravuje sa povinnosť oznamovať colnému úradu iba tie zmeny údajov a skutočností, ktoré colný úrad, ako orgán verejnej moci nevie získať pri svojej úradnej činnosti v zmysle zákona              č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení neskorších predpisov. Súčasne sa spresňujú lehoty na oznámenie jednotlivých zmien.

 

K bodu 28

Dopĺňa sa dôvod na zánik povolenia na prevádzkovanie daňového skladu, ak nie je v stanovenej lehote doplnená zábezpeka na daň.

 

K bodu 29

Dopĺňajú sa podmienky odňatia povolenia na prevádzkovanie daňového skladu colným úradom o podmienku trestnej bezúhonnosti prevádzkovateľa tohto skladu.

 

K bodu 30

Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na zmenu v § 9 ods. 14.

 

K bodu 32

V snahe zamedziť daňovým únikom sa umožňuje colnému úradu v prípade odôvodnenej obavy, že nevyrubená alebo nesplatná daň bude nevymožiteľná alebo vymáhanie dane bude spojené so značnými ťažkosťami uložiť povinnosť prevádzkovateľovi daňového skladu doplniť zábezpeku na daň.

 

K bodu 33

Úprava ustanovenia týkajúceho sa prepravy alkoholického nápoja oslobodeného od dane užívateľským podnikom v nadväznosti na zmenu v § 9 ods. 16.

 

K bodu 34

Zosúladenie znenia ustanovení so zákonom č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách).

 

K bodu 35

Umožňuje sa znížiť zložená zábezpeka na daň v prípade prepravy denaturovaného liehu užívateľským podnikom, ktorý je zároveň registrovaný aj ako prevádzkovateľ daňového skladu, podnik na výrobu minerálneho oleja. Takéto podniky použijú lieh na výrobu pohonných látok a teda musia plniť podmienky aj podľa zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov, vrátane skladania zábezpeky na spotrebnú daň. Zároveň sa v snahe zamedziť daňovým únikom a možnosti výkonu daňového dozoru umožňuje colnému úradu časovo obmedziť daňovému subjektu manipuláciu s alkoholickým nápojom počas dvoch hodín po dopravení alkoholického nápoja na miesto prijatia.

 

K bodom 36 a 38

Ustanovenia sa upravujú v nadväznosti na úpravu prepravy alkoholických nápojov v pozastavení dane pre ozbrojené sily iných členských štátov a ich civilných zamestnancov, ak sa podieľajú na obrannom úsilí vynakladanom v rámci spoločnej bezpečnostnej a obrannej politiky Európskej únie. Tieto osoby sú povinné prepravovať lieh v pozastavení dane na účely oslobodené od dane s osvedčením o oslobodení od spotrebnej dane vyhotoveným podľa vzoru a spôsobom ustanoveným v osobitnom predpise Európskej únie. Povinnosť zložiť zábezpeku na daň pri preprave tohto alkoholického nápoja sa nevyžaduje.

K bodu 37

Ustanovenie sa zosúlaďuje s čl. 16 ods. 1 písm. a) bod i) smernice 2020/262.

 

K bodu 39

V snahe zamedziť daňovým únikom a možnosti výkonu daňového dozoru sa umožňuje colnému úradu časovo obmedziť daňovému subjektu manipuláciu s alkoholickým nápojom počas dvoch hodín po dopravení alkoholického nápoja na miesto prijatia.

 

K bodom 40, 77, 95, 97

Vzhľadom na to, že colný úrad je povinný preveriť nedoplatky na dani u personálne prepojených osôb alebo majetkovo prepojených osôb so žiadateľom, je potrebné aby žiadateľ predložil zoznam dotknutých osôb.

 

K bodu 41

Odstraňuje sa rozdielny prístup pri zložení zábezpeky na daň pre jednotlivé druhy alkoholických nápojov. Zároveň sa z dôvodu predchádzania vzniku daňových únikov upravuje minimálna výška zloženej zábezpeky na daň pred registráciou žiadateľa a vydaním povolenia.

 

K bodu 42

Spresňuje sa znenie ustanovenia upravujúceho povinnosť oprávneného príjemcu, ktorý prijíma lieh z iného členského štátu v pozastavení dane opakovane, zvýšiť zloženú zábezpeku na daň. V snahe predchádzať daňovým únikom sa táto povinnosť zavádza pre všetky alkoholické nápoje rovnako.

 

K bodom 44 a 45

Vypúšťa sa povinnosť pre osobu, ktorá chce byť registrovaným odosielateľom, uvádzať zoznam členských štátov do ktorých bude odosielať alkoholický nápoj v pozastavení dane a spresňujú sa prílohy, ktoré má predložiť k žiadosti o registráciu.

 

K bodu 46

Aktualizácia odkazov z dôvodu zmeny colných predpisov. 

 

K bodom 47 až 50

Zjednodušujú sa povinnosti daňových subjektov v prípade nedostupnosti elektronického systému.

 

K bodom 51 a 52

Znižuje sa administratívna záťaž daňových subjektov tak, aby neboli povinné predkladať doklady, ktoré má colný úrad k dispozícii.

 

K bodu 53

V nadväznosti na zavedenie nového daňového subjektu, ktorým je schválený odosielateľ sa ustanovujú podmienky, za ktorých je možné povolenie odosielať alkoholický nápoj uvedený do daňového voľného obehu na daňovom území na územie iného členského štátu na podnikateľské účely vydať, odňať alebo za ktorých toto povolenie zaniká.

 

K bodu 54

V nadväznosti na zavedenie nového daňového subjektu, ktorým je schválený príjemca, sa ustanovujú podmienky, za ktorých je možné povolenie prijímať alkoholický nápoj uvedený do daňového voľného obehu na území iného členského štátu na podnikateľské účely vydať, odňať alebo za ktorých toto povolenie zaniká. Zároveň sa ustanovujú podmienky, ktoré je schválený odosielateľ povinný pred prijatím alkoholického nápoja splniť.

 

K bodom 55 a 56

V porovnaní s doteraz platnou právnou úpravou sa zásadne mení postup pri preprave liehu mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely na daňovom území, ako i  na území Európskej únie. Papierový trojdielny zjednodušený sprievodný dokument sa nahrádza elektronickým systémom vyhotovovania elektronického zjednodušeného administratívneho dokumentu (ďalej len „zjednodušený elektronický dokument“). Elektronicky sa uskutočňuje preprava od jej začatia, cez zasielanie návrhu zjednodušeného elektronického dokumentu colnému úradu, prideľovanie zjednodušeného administratívneho referenčného kódu colným úradom, informovanie colného úradu schváleného odosielateľa ako i colného úradu schváleného príjemcu o preprave alkoholického nápoja mimo pozastavenia dane na podnikateľské účely, až po jej ukončenie potvrdzovaním prijatia alkoholického nápoja prostredníctvom elektronického vyhotovovania správ o prijatí schváleným odberateľom. 

V nadväznosti na zavedenie elektronického systému monitorovania a kontroly prepravy alkoholického nápoja uvedeného do daňového voľného obehu na podnikateľské účely je možné prepravovať alkoholický nápoj len so zjednodušeným elektronickým dokumentom. Colný úrad po preverení správnosti údajov v návrhu zjednodušeného elektronického dokumentu pridelí zjednodušený administratívny referenčný kód, ktorý musí sprevádzať prepravu v písomnej podobe. Prepravu je možné uskutočňovať aj na miesto určenia, ktorým je miesto na daňovom území uvedené schváleným odosielateľom v elektronickom zjednodušenom dokumente.

Upravuje sa aj postup pri preprave alkoholického nápoja uvedeného do daňového voľného obehu na podnikateľské účely v prípade nedostupnosti elektronického systému. V prípade nedostupného elektronického systému je schválený odosielateľ povinný písomne, telefonicky, faxom alebo emailom oznámiť colnému úradu začatie prepravy alkoholického nápoja uvedeného do daňového voľného obehu na podnikateľské účely. V prípade telefonického, faxového alebo elektronického oznámenia sa písomné, teda listinné potvrdenie oznámenia nevyžaduje.

V súlade so smernicou 2020/262 sa ustanovuje, že daňová povinnosť nevznikne z množstva alkoholického nápoja pripadajúceho na straty alkoholického nápoja vyplývajúce z jeho fyzikálno-chemických vlastností pri jeho dodaní na podnikateľské účely, ako aj z množstva preukázateľne znehodnoteného a zničeného alkoholického nápoja. Tieto straty musia byť uznané colným úradom alebo správcom dane iného členského štátu. Ustanovenie sa súčasne upravuje tak, aby bolo možné vrátiť zloženú zábezpeku na daň, a to maximálne do výšky dane pripadajúcej na straty alkoholického nápoja, ktoré uznal colný úrad alebo správca dane iného členského štátu.

 

Povinnosť vyhotoviť zjednodušený elektronický dokument sa vzťahuje aj na prepravu všeobecne denaturovaného liehu a pri preprave alkoholického nápoja uvedeného do daňového voľného obehu na účely reklamácie.

 

K bodu 57

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na navrhované zmeny súvisiace so zavedením elektronickej prepravy alkoholických nápojov v daňovom voľnom obehu.

 

K bodu 58

V nadväznosti na navrhované zmeny sa v súlade so smernicou 2020/262 upresňuje dodanie alkoholického nápoja v rámci zásielkového obchodu.

 

K bodom 59 a 60

Dopĺňajú sa prílohy k žiadosti o vydanie povolenia na zastupovanie splnomocnencom pre zásielkový obchod. Zároveň sa zavádza povinnosť oznamovať zmeny údajov.

 

K bodom 61, 62 a 64

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zavedením nového typu osoby, ktorou je schválený príjemca a schválený odosielateľ.

 

K bodu 63

Ustanovuje sa povinnosť schváleného odosielateľa a schváleného príjemcu viesť evidenciu.

 

K bodom 65 až 68

Vzhľadom na navrhované zmeny sa zavádza povinnosť pre colný úrad viesť príslušnú evidenciu.

 

K bodu 69

V nadväznosti na zmenu smernice, ktorou sa mení smernica 92/83/EHS o zosúladení štruktúr spotrebných daní pre etanol a alkoholické nápoje  sa umožňuje oslobodenie alkoholického nápoja určeného na použitie na výrobu výživových doplnkov, ktoré spĺňajú podmienku uvádzania do daňového voľného obehu v spotrebiteľskom balení najviac 0,15 l.

 

K bodu 70

Legislatívno-technická úprava. V nadväznosti na elektronizáciu prepravy v daňovom voľnom obehu sa denaturovaný lieh musí prepravovať s elektronickým dokumentom.

 

 

K bodu 71

Upresňujú sa podmienky pre zaradenie do evidencie podnikov, ktoré používajú, prijímajú alebo vydávajú arómy oslobodené od dane.

 

K bodu 72

Spresnenie podmienok na vyradenie z evidencie podnikov, ktoré používajú, prijímajú alebo vydávajú arómy oslobodené od dane.

 

K bodu 74

Z dôvodu efektívnejšieho využitia personálnych kapacít správcu dane sa upúšťa od trvalej prítomnosti správcu dane v daňovom sklade, ktorým je  liehovar na destiláty.

 

K bodu 75

Z dôvodu znižovania záťaže colných úradov, ale aj daňových subjektov sa upúšťa od povinnosti zisťovať zásoby liehu u oprávnených príjemcov, a to aj z dôvodu, že možnosť uplatniť normy strát sa na nich nevzťahuje.

 

K bodu 79

Upravuje sa lehota na podanie daňového priznania a zaplatenie dane pestovateľom, ak si nechal vyrobiť väčšie než povolené množstvo destilátu. 

 

K bodu 80

Z dôvodu predchádzania daňovým únikom a v snahe znížiť mimoriadnu finančnú a administratívnu záťaž správcu dane sa zrušuje súkromná výroba destilátu.

 

Zavedenie možnosti súkromnej výroby destilátu spôsobilo mimoriadne neefektívne vynakladanie peňažných prostriedkov na výkon daňovej kontroly výroby liehu súkromnými osobami. Od zavedenia súkromnej výroby 1.1.2019  plynuli príjmy do štátneho rozpočtu zo súkromnej výroby destilátu na spotrebnej dani vo výške 2 160 eur, pričom náklady na správu dane sú niekoľkonásobne vyššie. Súčasne forma zdaňovania - vyrubenie dane, povinnosť podať daňové priznanie si vyžaduje značné finančné náklady na úpravu informačných systémov finančnej správy, ktoré doteraz neboli realizované z dôvodu, že výnos na spotrebnej dani je v nepriamej úmere vo vzťahu k predbežným nákladom na úpravu informačných systémov. Aktuálne je colnými úradmi evidovaných 26 súkromných výrobcov destilátu, pričom paušálna ročná výška spotrebnej dane je 135 eur.

 

Zároveň sa znásobuje podozrenie z používania výrobných zariadení na nelegálnu výrobu liehu. Správca dane zaznamenal nárast predaja zariadení na výrobu liehu dovezených z krajín mimo Európskej únie. Následne sú odpredávané za hotovosť kupujúcimi – fyzickými osobami s trvalým pobytom mimo SR. V týchto prípadoch je veľká pravdepodobnosť, že predmetné destilačné zariadenia zostanú na území SR s rizikom podozrenia z porušenia § 253 ods. 2 zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov za neoprávnené vyhotovenie alebo prechovávanie zariadenia na výrobu liehu. 

 

Finančné riaditeľstvo SR vyčíslilo finančné náklady,  ktoré vznikli colným úradom v súvislosti  s výkonom daňového dozoru nad súkromnou výrobou destilátu, ako aj nad držbou destilačných zariadení určených na súkromnú výrobu destilátu v r. 2019 na 8 975 eur a v r. 2020 na 3 153 eur.

 

K bodom 82 až 84, 87 až 89, 91, 92, 98, 102, 104, 105

Legislatívno-technické úpravy vzhľadom na navrhované zmeny týkajúce sa schváleného príjemcu a odosielateľa.

 

K bodu 85

V nadväznosti na úpravu v bode 5 sa povinnosť označovať spotrebiteľské balenia liehu nevzťahuje na lieh prepravovaný ozbrojenými silami.

 

K bodu 86

Ustanovenie sa spresňuje tak, aby bolo zrejmé, že dovozca je povinný zložiť zábezpeku na daň pred každým dovozom spotrebiteľského balenia.

 

K bodu 93

Upravuje sa spôsob zaokrúhľovania konečného stavu nenávratne zničených kontrolných známok.

 

K bodu 94

Vedenie mesačnej evidencie odberateľom kontrolných známok sa spresňuje tak, aby bolo zrejmé, že v prípade nulového stavu kontrolných známok nie je povinný túto evidenciu viesť.

 

K bodom  100, 101 a 103

Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže daňových subjektov sa upúšťa od oznamovacej povinnosti osôb oprávnených na distribúciu SBL.

 

K bodu 106

Ustanovujú sa podmienky, za ktorých je možné pivovar považovať za malý samostatný pivovar. V malom samostatnom pivovare sa ustanovuje maximálna ročná výroba piva, právna a hospodárska nezávislosť od iných pivovarov a nepovoľuje sa vyrábať pivo na základe licencie. Osoba, ktorá chce prevádzkovať malý samostatný pivovar je povinná požiadať colný úrad o zaradenie do evidencie prevádzkovateľov malých pivovarov. Na pivo vyrobené v malom samostatnom pivovare sa uplatňuje znížená sadzba dane. Ak dôjde k prekročeniu maximálnej ročnej výrobnej kapacity piva, je prevádzkovateľ malého pivovaru povinný podať daňové priznanie a zaplatiť daň tak, aby bolo celé vyrobené množstvo piva zdanené základnou sadzbou dane.

 

K bodom 107, 108, 115, 116

Legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na zrušenie súkromnej výroby destilátu.

 

K bodu 109

Spresnenie znenia správneho deliktu.

 

K bodom 110 a 113

Zavádzajú sa sankcie a ustanovujú sa pokuty za porušenie ustanovení týkajúcich sa malého samostatného pivovaru a neukončenia prepravy na mieste uvedenom v elektronickom dokumente.

 

K bodu 111, 117

Zjednotenie výšky sankcie pre všetky typ alkoholických nápojov rovnako.

 

K bodu 112

V nadväznosti na zistenia správcu dane pri výkone daňového dozoru sa upravuje znenie sankcie.

 

K bodu 114

Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 6.

 

K bodom 118 a 119

V nadväznosti na zistenia správcu dane v praxi sa upravuje výška sankcií.

 

K bodu 120

Legislatívno-technická úprava z dôvodu zrušenia ustanovenia zákona.

 

K bodom 121, 122

Ustanovenie sa dopĺňa o rozhodnutia colného úradu, voči ktorým nie je možné sa odvolať a odvolanie nemá odkladný účinok.

 

K bodu 123

Ustanovenie sa dopĺňa o ďalšie osoby, ktoré poskytujú údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov a ktoré je Finančné riaditeľstvo SR povinné zaslať Generálnej prokuratúre SR.

 

K bodu 124

Upravujú sa prechodné ustanovenia k navrhovaným úpravám. 

 

K bodu 125

V nadväznosti na zrušenie súkromnej výroby destilátu sa zrušuje vyhláška ustanovujúca vzor oznámenia o výrobe destilátu.

 

K bodu 126

Dopĺňa sa príloha č. 2 o smernice, ktoré je potrebné návrhom zákona transponovať.

 

K čl. II

Legislatívno-technické úpravy zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení neskorších predpisov v nadväznosti na zrušenie súkromnej výroby destilátu.

 

K čl. III

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2021 okrem čl. I bodov 65, 67, 106, 110 a 113, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. októbra 2021, čl. I bodu 125, ktorý nadobúda účinnosť 1. novembra 2021, čl. I bodu 69, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čl.  I bodov 6, 16, 19, 36, 38, 85, 114 a § 76f v bode 124, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2022 a čl. I bodov 15, 17, 18, 20 až 22, 46, 53 až 58, 61 až 64, 66, 68, 70, 82 až 84, 87 až 92, 98, 102, 104, 105 a § 76g v bode 124, ktoré nadobúdajú účinnosť 13. februára 2023.

 

 

Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 30. septembra 2020.

 

 

 

 

 

Igor Matovič v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Eduard Heger v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 299

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: