DôvodovÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Herák a Lucia Drábiková.
Účelom tohto návrhu zákona je reagovať na najpálčivejšie problémy, s ktorými sa stretávajú deti, resp. mladí dospelí umiestnení v centrách pre deti a rodinu (ďalej len „centrum“) a utvoriť podmienky na reálne zlepšenie pomoci, najmä v procese osamostatňovania sa mladých dospelých.
- Vytváranie úspor a rovnaký prístup pre všetky deti
Navrhovaná právna úprava stanovuje jednotný postup, aby sa pre všetky deti umiestené v centre na základe rozhodnutia súdu, zo zaplateného výživného, so sirotského dôchodku alebo sirotského výsluhového dôchodku vytvárali úspory.
V praxi dochádza k rozdielnemu zaobchádzaniu pri dieťati, ktoré sa v centre nachádza na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti (platia úhradu centru) a detí umiestnených v centre na základe výchovného opatrenia a neodkladného opatrenia súdu (neplatia úhradu centru). Navrhovaná právna úprava zavádza rovnaký prístup ku všetkým deťom, ktoré sú umiestené v centre na základe rozhodnutia súdu – neplatenie úhrady centru.
- Pomoc pre mladých dospelých
Navrhovanou právnou úpravou umožňujú mladému dospelému, aby po odchode z centra po dosiahnutí plnoletosti mohol do dvoch rokov (na rozdiel od aktuálneho jedného roka) požiadať centrum o pokračovanie v starostlivosti, pokiaľ sa s ním písomne dohodne na podmienkach dohody. Ak žiadosti mladého dospelého podanej po opustení centra, centrum nevyhovie z dôvodov na strane centra, musí mladému dospelému napísať dôvody, prečo tak neurobilo.
Mladý dospelý, ktorý sa po odchode z centra dostane do situácie, že si nedokáže zabezpečiť bývanie, môže požiadať centrum o zabezpečenie krátkodobého bývania po dobu 90 dní. Navrhovaná právna úprava dáva možnosť centru, aby takúto situáciu mladému dospelému pomohlo lepšie zvládnuť.
- Pomoc pre ťažko zdravotne postihnutých/zdravotne znevýhodnených mladých dospelých
Návrh zákona zavádza zákonnú povinnosť vo forme spoločne vypracovaného plánu sociálnej práce pre centrum, príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (orgán sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately), obec, vyšší územný celok, prípadne aj akreditovaný subjekt pri starostlivosti o detí, ktoré sú zdravotne postihnuté a je u nich predpoklad, že sa vzhľadom na svoj zdravotný stav nedokážu osamostatniť po nadobudnutí plnoletosti. Navrhovaná právna úprava počíta s tým, že už pri dosiahnutí 17. rokov života dieťaťa bude existovať spoločne vypracovaný plán osamostatnenia sa. Navrhovaná úprava tiež rieši situáciu mladých dospelých, ktorí z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu nie sú schopní podpísať dohodu s centrom a nemajú súdom ustanoveného opatrovníka.
- Zníženie úhrad pre rodičov
Navrhovaná právna úprava zavádza zníženie úhrad pre rodičov za poskytovanie odbornej pomoci v centre zo súčasnej jednej tridsatiny 20% sumy životného minima pre jednu plnoletú osobu za deň (1,43 eur) na jednu tridsatinu 10% sumy životného minima pre jednu plnoletú osobu za deň (0,72 eur). Uvedeným reagujeme na situáciu, aby výška úhrady menej vplývala na odmietnutie ponúkanej pomoci alebo predčasné ukončovanie pobytov v centre pre rodičov, resp. ich deti alebo mladých dospelých. Taktiež sa dáva možnosť centru s resocializačným programom zohľadniť deň v mesiaci, kedy nastúpila plnoletá osoba do centra a deň v mesiaci, kedy ukončí svoj pobyt v centre (pre celkovú výšku úhrady).
Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Prináša však výrazne pozitívne sociálne vplyvy, najmä prispieva k znižovaniu sociálnej exklúzie a pomáha riešiť viaceré náročné situácie, s ktorými sa stretávajú mladí dospelí po opustení centier. Predkladaný návrh zákona nemá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je plne v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Tvorba úspor dieťaťu s nariadenou ústavnou starostlivosťou z prijatého výživného od rodiča výraznou mierou zlepší možnosti dieťaťa, resp. mladého dospelého na štart do života. Z prijatého výživného bude centrum dieťaťu na jeho osobnom účte alebo vkladnej knižke šetriť finančné prostriedky, ktoré bude môcť využiť na osamostatnenie sa, napr. na získanie vlastného bývania, hypotekárneho úveru a pod.
K bodu 2
Umožňuje sa mladým dospelým, aby mohli do dvoch rokov od dosiahnutia plnoletosti požiadať centrum o poskytovanie starostlivosti. V súčasnosti je to možné do jedného roka. Prax ukazuje, že mladí dospelí, ktorí sa rozhodli odísť z centra hneď po dovŕšení plnoletosti začínajú vnímať svoje rozhodnutie ako nesprávne až po nejakom čase, podľa poznatkov z praxe spravidla v druhom roku po odchode z centra. Práve v tomto čase ich totiž často dobiehajú nesprávne rozhodnutia z predchádzajúceho roka, napr. neplatenie odvodov do zdravotnej poisťovne v období, keď nepracovali a neboli ani v evidencii ako uchádzači o zamestnanie, napr. vzali si rôzne pôžičky, ktoré nedokážu splácať a spravidla sa ocitnú pod exekučným príkazom. Niektorí mladí dospelí ani nemusia mať uvedené problémy, ale jednoducho dospejú a chcú pokračovať v štúdiu, či už dokončiť si neukončené vzdelanie alebo pokračovať v štúdiu na vysokej škole.
Predĺžením lehoty pre centrum na späťvzatie mladého dospelého z jedného roka na dva roky po odchode z centra sa podstatne zvýšia šance mladého dospelého, ktorý sa dostane do nepriaznivej životnej situácie na jej úspešné zvládnutie.
K bodu 3
Návrhom zákona sa zavádza nová povinnosť centra do siedmych dní od doručenia žiadosti mladého dospelého písomne zdôvodniť príčiny neuzatvorenia dohody, pokiaľ sa žiadosti mladého dospelého nevyhovuje z dôvodov na strane centra. Navrhnutá právna úprava napomôže k zvýšeniu transparentnosti procesu v prípade, ak mladý dospelý požiada o poskytovanie starostlivosti a centrum sa s mladým dospelým písomne nedohodne na jeho zotrvaní v centre.
K bodu 4
Situácia mladých dospelých so zdravotným postihnutím je neraz veľmi komplikovaná. Aj keď môžu zotrvať v centre, tento čas je limitovaný rovnako ako u iných mladých dospelých a keďže spravidla nemajú nikoho, kto by sa o nich po dosiahnutí plnoletosti postaral, je nevyhnutné (výhľadovo) riešiť ich umiestnenie do zariadenia sociálnych služieb. Takýto mladí dospelí sa nedokážu pripravovať na osamostatnenie sa, dokonca v niektorých prípadoch nie je vzhľadom na rozumovú vyspelosť možné očakávať ani podanie žiadosti na pokračovanie poskytovania starostlivosti či písomne dohodnúť podmienky zotrvania v centre.
Zavádza sa preto zákonná povinnosť pre všetky zainteresované subjekty vypracovať plán sociálnej práce najmenej rok pred dovŕšením plnoletosti dieťaťa. Plán sociálnej práce vypracuje centrum spoločne s ostatnými subjektami – príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, obcou, vyšším územným celkom, prípadne aj akreditovaným subjektom. Za týmto účelom centrum zorganizuje stretnutie všetkých subjektov, výsledkom bude dohoda - plán s konkrétnymi úlohami pre každý subjekt. Ide o čiastočné zlepšenie situácie mladých dospelých so zdravotným postihnutím.
K bodu 5
Navrhuje sa efektívne reagovať na skúsenosť z aplikačnej praxe - potrebu upraviť postup, kedy mladý dospelý z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu nie je schopný podať žiadosť o poskytovanie starostlivosti v centre a taktiež nie je schopný pochopiť a podpísať dohodu s centrom, pričom podanie žiadosti a spísanie dohody je zákonná podmienka na poskytovanie starostlivosti mladému dospelému centrom. Jedná sa výlučne o tie prípady mladých dospelých, kedy je podaný návrh na súd na obmedzenie právnej spôsobilosti a na ustanovenie opatrovníka, ale vo veci ešte nie je rozhodnuté. V týchto prípadoch sa podanie žiadosti ani podpísanie dohody nevyžaduje do ustanovenia opatrovníka. Zároveň sa navrhuje jednoznačne upraviť, že podmienky zotrvania takéhoto mladého dospelého dohodne centrum už z opatrovníkom ale podanie žiadosti nebude potrebné.
K bodu 6
Návrh zákona zavádza novú možnosť pomoci mladému dospelému po odchode z centra v prípade nemožnosti zabezpečenia si bývania. Časové ohraničenie pomoci v centre v rozsahu 90 dní je z dôvodu vytvorenia priestoru na podporu riešenia nepriaznivej situácie mladého dospelého a v prípade potreby zabezpečenia vhodnej sociálnej služby. Toto krátkodobé pobytové opatrenie môže trvať maximálne 90 dní v priebehu 12 kalendárnych mesiacov. V praxi je možné jeho opakovanie, po uplynutí 12 kalendárnych mesiacov. Zároveň je jednoznačne upravené, že táto možnosť končí dovŕšením 25 roku veku.
K bodu 7
Návrh zákona zavádza zrušenie úhrad pre dieťaťa s nariadenou ústavnou starostlivosťou a mladého dospelého, ktorý má nárok na výživné - zlepšenie finančnej situácie detí (efekt pri odchode po dovŕšení plnoletosti), odstránenie nerovnosti v úhradách pri rôznych druhoch rozhodnutí súdu - pri výchovných opatreniach a neodkladných opatreniach sa úhrada neurčuje. Uvedené bude znamenať aj nezanedbateľné zníženie administratívnej náročnosti pre centrum.
Návrh zákona zavádza zníženie výšky úhrady rodičovi, ktorému sa poskytuje odborná pomoc v centre pobytovou formou na základe dohody z jednej tridsatiny 20% sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu za deň (1,43 eur) na jednu tridsatinu 10 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu za deň (0,72 eur). Úprava úhrad v prípade, že centrum poskytuje stravu rodičom zostáva vo výške približne 43 eur na jednu plnoletú osobu.
Návrhom zákona sa precizuje ustanovenie ohľadom výpočtu výšky úhrady klientovi - plnoletej fyzickej osoby, pre ktorú sú vykonávané opatrenia centra s resocializačným programom. Aktuálne je určená mesačná úhrada, čo spôsobuje problémy pri určení úhrady v prípade, ak klient (v prvom mesiaci a v poslednom mesiaci pobytu) nie je v centre celý mesiac, navrhuje sa preto vhodnejšie určenie výšky úhrady podľa počtu dní reálneho poskytovania starostlivosti klientovi.
K bodu 8
Navrhuje sa, aby z finančných prostriedkov ( výživného, sirotského dôchodku, alebo sirotského výsluhového dôchodku) dieťaťa prijatých po 1. januári 2021 sa úhrada už neurčovala a vytvárali sa z nich po 1. januári 2021 úspory pre dieťa, resp. mladého dospelého.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona od 1. januára 2021.