Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
Predplatné
Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
TlačPoštaZväčšiZmenši

287/2020 Z. z.

najpravo.sk • 27.10. 2020, 17:45

DÔVODOVÁ SPRÁVA + Spoločná správa výborov NRSR, ktorá obsahuje pozmeňujúce návrhy

 

A.           Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.

 

Cieľom návrhu zákona je posilniť kompetencie samosprávy a vypustiť podmienku podania petície, ktorou sa občania obce sťažujú, že sa v obci narúša verejný poriadok v súvislosti s hraním hazardných hier. Následkom vypustenia tejto podmienky bude obciam umožnené prijať všeobecne záväzné nariadenie, ktorým zakážu hazardné hry na svojom území, čím sa posilní kompetencia samosprávy v oblasti regulácie hazardných hier.

 

V súčasnosti je prijatie všeobecne záväzného nariadenia obce o zákaze hazardných hier na celom jej území podmienené existenciou petície, ktorú musí podporiť najmenej 30 % obyvateľov obce, resp. 15 %  občanov obce v prípade Bratislavy a Košíc. Z toho dôvodu je obmedzenie hazardu na území obce veľmi problematické. Následkom súčasnej právnej úpravy je, že obec nedokáže včas zabezpečiť ochranu záujmov obyvateľov pred negatívnymi dôsledkami hazardu. Právne poriadky členských štátov Európskej únie nepodmieňujú zákaz hazardu predložením petície obyvateľov obce.

 

Zloženie samosprávnych zastupiteľstiev vyjadruje vôľu obyvateľov,                                      ktorí prostredníctvom komunálnych volieb udelili poslancom samosprávnych zastupiteľstiev mandát na ich zastupovanie. Vychádzajúc z legitimity samosprávnych zastupiteľstiev                         je  podmienka petície na prijatie všeobecne záväzného nariadenia obce zakazujúceho hazardné hry na svojom území nadbytočná.

 

V súvislosti s petíciou sa najviac problematickým javí pojem „verejný poriadok“ a jeho kvalifikované narušenie. V zmysle legislatívnych pravidiel a legislatívno-technických pokynov sa pri tvorbe legislatívy vyžaduje používať iba také pojmy a termíny, ktoré sú v právnom poriadku Slovenskej republiky jasne definované. V prípade absencie vymedzenia pojmu „verejný poriadok“ nie je možné posúdiť účel petície ako predpokladu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, ktorým sa má obmedziť prevádzkovanie hazardných hier. V právnych predpisoch Slovenskej republiky používaný pojem „verejný poriadok“ je nedostatočne určitým právnym pojmom, Nemožno rozumne predpokladať, aby sa tento pojem vykladal úplne identicky v priestupkovom práve, v právnej úprave zákona o pobyte cudzincov alebo dokonca v zákone o spotrebiteľských úveroch. Z aplikačnej súdnej praxe vyplýva, že správne súdy skúmajú podmienku petície a vyžadujú od obce skúmanie narúšania verejného poriadku, nielen po formálnej stránke, ale aj po materiálnej, pričom predstavy občanov podporujúcich petíciu o narúšaní verejného poriadku nemusia vždy zodpovedať predstave súdu. Ústavný súd Slovenskej republiky pripustil pluralitu v obsahu pojmu „verejný poriadok“ na účely prijatia všeobecne záväzného nariadenia, avšak obec a ani samotný petičný výbor objektívne nie sú schopní preskúmavať narúšanie verejného poriadku v situácii, kedy je obsah tohto pojmu právne neurčitý a jednotliví občania môžu legitímne vzhliadať narúšanie verejného poriadku  z rôznych dôvodov. Pre obce a mestá je potom veľmi ťažké zabezpečovať podklady, ktorými by preukazovali kvalifikované narúšanie verejného poriadku a jeho skúmanie, a to práve z dôvodu nedostatočnej určitosti obsahu pojmu verejný poriadok, ktorým ho napĺňajú aj jednotliví občania podporujúci petíciu. Z uvedených dôvodov navrhujeme podmienku petície zo zákona vypustiť.

 

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, má pozitívne sociálne vplyvy.

Návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá však vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

 

B.            Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodom 1 až 6

Body 1 až 6 sú legislatívno-technickou úpravou, súvisiacou s čl. I bodom 7 t.j. vypustením požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia.

 

K bodu 7

Navrhuje sa odstránenie požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia, ktorým obce zakážu prevádzkovanie hazardných hier na svojom území. Daná úprava sa navrhuje z dôvodu nejednoznačnosti náležitostí predmetnej petície ako aj s dôvodu neprimeraného zásahu do samospráv obcí. V súčasnosti je zrejmé, že vôľa ľudí je v súčasnosti, napriek vyzbieraným podpisom a schváleným všeobecne záväzným nariadením obcí, napádaná a nerealizuje sa.

 

K čl. II

 

Ide o legislatívno-technickú úpravu, súvisiacu s čl. I bodom 7 t.j. vypustením požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia o zákaze umiestnenia herne alebo kasína na území obce resp. mesta.

 

K čl. III

 

Ide o legislatívno-technickú úpravu, súvisiacu s čl. I bodom 7 t.j. vypustením požiadavky na predloženie petície pred prijatím všeobecne záväzného nariadenia o zákaze umiestnenia herne alebo kasína na území obce, resp. mesta.

 

K čl. IV

 

Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty na 1. októbra 2020

 

 

 

 

S p o l o č n á    s p r á v a

 

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní

 

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného návrhu zákona.

                                                                              

I.

 

Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 208 zo 14. júla 2020 pridelila návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky :

 

-              Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,

-              Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,

-              Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.

 

 

Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.

 

 

II.

 

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému  návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III.

 

K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky toto stanovisko:

 

1.            Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi

 

-              Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 62 zo dňa 10. septembra 2020)

 

-              Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 88 zo dňa 8. septembra 2020)

 

-              Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj (uzn. č. 26 zo dňa 9. septembra 2020)

 

IV.

 

Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:

 

1.            K čl. I, nové body

V čl. I sa za doterajší bod 2 vkladajú nové body 3 až 5, ktoré znejú:

 

„3. V § 15 ods. 3 sa vypúšťajú slová „pre deti a mládež“.

 

 4. V § 15 odseky 5 a 6 znejú:

„(5) Ak tak ustanoví obec všeobecne záväzným nariadením, herňa nesmie byť umiestnená vo vzdialenosti menej ako 500 metrov od

a)            školy;22) to neplatí, ak ide o odborný výcvik, odbornú prax alebo umeleckú prax, ktorú žiak vykonáva na pracovisku zamestnávateľa alebo na pracovisku praktického vyučovania, ak sa žiak pripravuje v systéme duálneho vzdelávania,

b)           školského zariadenia,23)

c)            zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,

d)           zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí,

e)           ubytovne mládeže.

 

(6) Vzdialenosťou sa rozumie vodorovná vzdialenosť medzi budovou, v ktorej je umiestnená herňa, a najbližšou budovou, v ktorej je umiestnená iná herňa, budovou školy, školského zariadenia, zariadenia sociálnych služieb, zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadenia pre liečbu nelátkových závislostí a budovou ubytovne mládeže.“.

 

Poznámka pod čiarou k odkazu 24 sa vypúšťa.

 

5. V § 33 ods. 2 sa slová „písm. c) a e) až h)“ nahrádzajú slovami „písm. c) až h)“.“.  

 

Nový bod 5 nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku o účinnosti zákona.

 

Doterajšie novelizačné body sa primerane prečíslujú.

 

 

Navrhovanými zmenami (novelizačné body 3 a 4 v čl. I) sa rozširuje zákaz umiestňovania herní na vzdialenosť minimálne 500 metrov, ak tak ustanoví obec všeobecne záväzným nariadením. Zároveň sa namiesto doterajšieho zákazu umiestňovania herní v zariadeniach sociálnych služieb pre deti a mládež a v blízkosti týchto zariadení budú tieto zákazy vzťahovať na všetky zariadenia sociálnych služieb bez výnimky. Takéto opatrenie umožní lepšiu ochranu tých najzraniteľnejších skupín, ku ktorým patria všetci klienti zariadení sociálnych služieb bez rozdielu veku. Upravuje sa aj spôsob merania tejto minimálnej vzdialenosti. Novým novelizačným bodom 5 v čl. I sa navrhuje zavedenie zákazu hrania kurzových stávok pre hráčov registrovaných v registri vylúčených osôb. Zákaz sa bude vzťahovať na hráčov hrajúcich v prevádzkach s kurzovými stávkami, ako aj na hráčov hrajúcich na samoobslužných stávkových termináloch. Predloženie preukazu totožnosti hráčov hrajúcich na samoobslužných stávkových termináloch je pre potreby overenia evidencie hráča v registri vylúčených osôb možné prevádzkovateľom hazardnej hry uskutočniť okrem fyzického predloženia preukazu totožnosti aj vzdialeným prístupom, a to prostredníctvom zariadení diaľkovej komunikácie. 

 

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

 

Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

 

2.            K čl. I, 7 bodu

V čl. I , 7. bode sa na konci pripája veta, ktorá znie: „Poznámky pod čiarou k odkazom 49 a 50 sa vypúšťajú.“.                                                             

 

Pozmeňujúci návrh zabezpečuje vypustenie poznámok pod čiarou k zrušeným odkazom.

 

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

 

Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

 

3.            K čl. I, nové body

V čl. I sa za 7. bod dopĺňajú nové body 8 až 10, ktoré znejú:

„8. V § 79 ods. 7 sa slová „podľa odsekov 3, 4, 6 alebo odseku 7“ nahrádzajú slovami „podľa odsekov 3, 4, 5 alebo odseku 6“.

9. V § 79 ods. 8 sa slová „podľa odsekov 3, 4 a 6“ nahrádzajú slovami „podľa odsekov 3, 4 a 5“ a slová „podľa odseku 8“ sa nahrádzajú slovami „podľa odseku 7“.

10. V § 79 ods. 9 sa slová „odseku 7“ nahrádzajú slovami „odseku 6“ a slová „podľa odseku 8“ sa nahrádzajú slovami „podľa odseku 7“.“.

 

Legislatívno-technická úprava, preznačenie vnútorných odkazov v súvislosti s vypustením § 79 ods. 5 (Čl. I, 7. bod návrhu zákona). 

 

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

 

Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

4.            K čl. I, nové body

V čl. I sa za doterajší bod 7 vkladajú nové body 8 až 10, ktoré znejú:

 

„8. V § 81 ods. 8 písm. a) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak nie je možné technické zariadenie, iné zariadenie alebo systém zaistiť a odobrať bez prekonania prekážky znemožňujúcej ich zaistenie a odobratie, osoba poverená výkonom dozoru je oprávnená takúto prekážku prekonať,“.

 

9. V § 81 ods. 8 písm. c) a § 83 ods. 4 písm. f) sa slová „zaistiť alebo zapečatiť“ nahrádzajú slovami „zapečatiť alebo zaistiť a odobrať ich na zabezpečenie dôkazov a ďalšie úkony súvisiace s dozorom“.

 

10. Za § 100 sa vkladá § 100a, ktorý vrátane nadpisu znie:

 

㤠100a

Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. novembra 2020

 

Ak je herňa umiestnená v zariadení sociálnych služieb, v ktorom podľa § 15 ods. 3 v znení účinnom od 1. novembra 2020 nemôže byť umiestnená, je prevádzkovateľ hazardnej hry v herni povinný do 30. júna 2021 zosúladiť umiestnenie herne s § 15 ods. 3 v znení účinnom od 1. novembra 2020.“.“.         

 (Novelizačné body 8 a 9 v čl. I.) Nakoľko v praxi často dochádza k účelovému zabráneniu odobratia dokladov, technických zariadení a iných zariadení a systémov (najmä tzv. kvízomatov) technickými prekážkami, rozširuje sa spôsob odobratia týchto zariadení aj umožnením prekonania prekážky osobou poverenou výkonom dozoru. Posilní sa tým kompetencia zamestnancov Úradu pre reguláciu hazardných hier pri výkone dozoru a zvýši sa efektivita výkonu ich činnosti. Zároveň sa umožňuje pri výkone dozoru formou dozoru na mieste a formou vyhľadávacej činnosti uzavrieť kasíno, herňu, prevádzku alebo iný priestor, v ktorom sa prevádzkujú hazardné hry, ak je podozrenie, že sa hazardné hry prevádzkujú v rozpore s týmto zákonom a ak sa technické zariadenia, iné zariadenia alebo systémy, prostredníctvom ktorých sa prevádzkujú hazardné hry, nedajú zaistiť a odobrať ich na zabezpečenie dôkazov a ďalšie úkony súvisiace s dozorom.

(Novelizačný bod 10 v čl. I). Prechodným ustanovením § 100a zákona o hazardných hrách sa rieši premiestnenie herne, ktorej súčasné umiestnenie bude v rozpore § 15 ods. 3 zákona v znení účinnom od 1. novembra 2020, keďže absolútny zákaz umiestnenia herne sa rozširuje na všetky zariadenia sociálnych služieb.     

 

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

 

Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

5.            K čl. II

V čl. II sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.“.

 

Legislatívno-technická úprava v zmysle 32. bodu Prílohy č. 2, Legislatívno-technické pokyny, Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.). 

 

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

 

Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

6.            K čl. III

V čl. III sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Súčasne sa zrušuje označenie odseku 1.“.

 

Legislatívno-technická úprava v zmysle 32. bodu Prílohy č. 2, Legislatívno-technické pokyny, Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.). 

 

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

Ústavnoprávny výbor NR SR

Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj

 

Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

7.            K čl. IV

V čl. IV sa slová „1. októbra“ nahrádzajú slovami „1. novembra“.

 

Účinnosť sa upravuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu a dodržania požiadaviek a lehôt ustanovených ústavou. Zároveň sa ustanovuje delená účinnosť z dôvodu, aby bola umožnená primeraná lehota na technickú prípravu preverovania hráčov stávkových hier z pohľadu ich evidencie v registri vylúčených osôb.

 

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

 

Gestorský výbor odporúča schváliť.

 

 

Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :

 

O bodoch spoločnej správy č. 1 až 7 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.

 

 

Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia niektoré zákony (tlač 152a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 65 zo 16. septembra 2020.

 

 

Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Juraja Gyimesiho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.                                                                         

 

 

Bratislava 16. septembra 2020

 

 

 

 

 

 

 

Marián Viskupič, v.r.

predseda

            Výboru NR SR pre financie a rozpočet

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 299
PoUtStŠtPiSoNe
: