Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

112/2019 Z. z.

najpravo.sk • 14.5. 2019, 18:53

Dôvodová správa

Všeobecná časť

 

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Irén Sárközy a Andrej Hrnčiar predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“). 

Cieľom predloženého návrhu zákona je nastaviť jasné pravidlá pre dohodovanie cien v prípade, ak jedným z účastníkov (väčšinou ide o osobu kupujúceho) je subjekt vo výhodnejšom hospodárskom postavení. Zároveň sa do zákona zavádza nový pojem  „obchodná prirážka“, ktorá súvisí s ďalším predajom nakúpeného tovaru a ktorá je dôležitým pojmom pre porovnanie korektnosti prístupu obchodníka ku svojim dodávateľom. Návrhom zákona sa dáva taktiež  kompetencia Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky kontrolovať cenovú disciplínu v oblasti cien potravinárskych výrobkov. Návrh tak reaguje na zneužívanie ekonomickej sily jedného z účastníkov obchodného vzťahu, ktoré sa v obchodných vzťahoch najmä pri predaji potravinárskeho tovaru vyskytuje stále častejšie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.

Predložený návrh zákona nebude mať sociálny vplyv, vplyv na informatizáciu spoločnosti ani na životné prostredie, avšak bude mať pozitívnyvplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na verejné financie.

 

Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

Navrhuje sa komplexnejšia definícia primeraného zisku na účely zákona.

K bodu 2

Zákon sa dopĺňa o definíciu primeranej obchodnej prirážky, ktorú predstavuje obchodná prirážka, ktorá nepresiahne dvojnásobok obchodnej prirážky, ktorá je uplatňovaná na rovnaký, porovnateľný alebo vzájomne zastupiteľný tovar od iného dodávateľa, ktorý predávajúci ponúka v rovnakom čase. Obchodnou prirážkou sa rozumie pomer medzi rozdielom medzi predajnou a nákupnou cenou, vo vzťahu k nákupnej cene, vyjadrený v percentách.

K bodu 3

Dopĺňa sa, že neprimeranú cenu nemôže dohodnúť predávajúci ani kupujúci, ktorí sú vo výhodnejšom hospodárskom postavení pri predaji a nákupe potravinárskych výrobkov. Zákon sa dopĺňa o definíciu výhodnejšieho hospodárskeho postavenia a spôsobu posudzovania, či takého postavenie existuje alebo nie.

K bodu 4

§ 12 ods. 2 sa dopĺňa o ustanovenie, že za neprimeranú cenu u predávajúceho podľa § 12 ods. 1 sa považuje aj taká dohodnutá cena, ktorou sa výrazne presahuje primeraná obchodná prirážka, a to v tom prípade, ak ide o predaj potravinárskych výrobkov. Toto ustanovenie sa neuplatní iba v prípade taxatívne vymedzených dôvodov (časovo obmedzený predaj tovaru s vopred oznámenou zníženou cenou, výpredaj skladových zásob a ďalšie).

K bodu 5

Za neprimeranú cenu u kupujúceho podľa § 12 ods. 1 je nutné považovať aj takú cenu, ktorá nedosahuje ekonomicky oprávnené náklady (napr. v prípade potravinárskej prvovýroby takú cenu, ktorá nedosahuje výrobné náklady). Rovnako ako v prípade predchádzajúceho bodu sa toto ustanovenie neuplatní v taxatívne vymedzených prípadoch.

K bodu 6

Súčasťou cenovej evidencie podľa § 13 musí byť okrem kalkulácie nákladov a zisku aj kalkulácia obchodnej prirážky.

K bodom7 a 8

Dochádza k úprave výšky pokút, ktoré cenové kontrolné orgány môžu uložiť v prípade zistenia porušenia zákona. Účelom je pritom efektívnejšie vymáhanie zákona, pričom sa očakáva i určitý preventívny účinok vo vzťahu k dotknutým subjektom.

K bodom 9 až 11

Definuje sa pôsobnosť Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v oblasti cien, vykonávania cenovej kontroly a uskutočňovania konania vo veciach poručenia cenovej disciplíny v prípade cien potravinárskych výrobkov.

K čl. II

Upravuje sa účinnosť návrhu zákona s ohľadom na lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 423
PoUtStŠtPiSoNe
: