Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

58/2018 Z. z.

najpravo.sk • 18.3. 2018, 16:59

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A.           Všeobecná časť

 

Úrad vlády Slovenskej republiky predkladá návrh zákona,ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2016 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov na základe úlohy č. B.25. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 153/2017 k Informácii o stave podpory najmenej rozvinutých okresov Kežmarok a Lučenec.

Cieľom návrhu zákona je rozšíriť počet okresov, v ktorých sa umožní koncentrácia nástrojov, opatrení a peňažných zdrojov na akceleráciu hospodárskeho a sociálneho rozvoja a zvyšovania zamestnanostiza účelom odstraňovania regionálnych rozdielov a zvyšovania konkurencieschopnosti najmenej rozvinutých regiónov a tým aj kvality života.

 

Zároveň je navrhnuté rozšírenie okruhu oprávnených prijímateľov regionálneho príspevku,úprava pôsobnosti Úradu vlády a okresných úradov v sídle najmenej rozvinutých okresov, úprava pôsobnostia zloženia Rady pre rozvoj najmenej rozvinutých okresov a vytvorenievýborov na okresnej úrovni. Návrh taktiež zakotvuje ustanovenia o Ročných prioritách, ako vládou Slovenskej republiky schválený záväzný dokument, na základe ktorého sa zefektívni a zrýchli proces poskytovania regionálneho príspevku a podmienky, za ktorých je možné poskytnúť regionálny príspevok.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Prijatie navrhovaného zákona bude mať pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy apozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Návrh nebude mať vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

 

B.            Osobitná časť

 

K Čl. I

(zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2016 Z. z.a ktorým sa mení zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov)

 

K bodu 1

 

Navrhuje sa prehľadnejšie vymedzenie pojmu prijímateľ podpory v najmenej rozvinutom okrese a zakotvuje sa súlad poskytnutia regionálneho príspevku s novo zavedeným inštitútom ročných priorít.

 

K bodu 2

 

Navrhuje sa rozšíriť okruh subjektov o fyzické osoby – podnikateľov, ktorým bude možné poskytnúť podporu s cieľom efektívnejšieho využívania prostriedkov určených pre regionálny rozvoj. Rozšírenie okruhu prijímateľov podpory vyplynulo z praxe pri poskytovaníregionálneho príspevku ako aj z podnetu zo strany zástupcov najmenej rozvinutých okresov. Fyzickými osobami – podnikateľmi sa pre účely tohto zákona rozumejú napr. samostatne hospodáriaci roľník podľa§ 12a zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v znení zákona č. 219/1991 Zb., fyzická osoba (živnostník)podnikajúca podľa zákona

č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon).

 

K bodom 3 a 4

 

Navrhuje sa úprava pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v súvislosti s prípravou, kontrolou plnenia a vyhodnocovaním akčných plánov a zavedením nového inštitútu ročných priorít.

 

K bodu 5

 

                Navrhuje sa úprava ustanovenia o podpore poskytovanej ústrednými orgánmi štátnej správy a ich spolupráci s Úradom vlády Slovenskej republiky.

 

K bodu 6

 

Navrhuje sa zmenaindexu evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike pre zápis okresu do zoznamu najmenej rozvinutých okresov z 1,6-násobku priemernej miery evidovanej nezamestnanosti na jej 1,5-násobokza účelom rozšírenia pôsobnosti zákona na ďalšie zaostávajúce okresy.

 

K bodom 7 až 12

 

V súvislosti so zavedením nového inštitútu ročných priorít akčného plánu sa navrhuje úprava pôsobnosti okresných úradov v sídle najmenej rozvinutých okresov.

 

K bodu 13

 

Legislatívno-technická úprava časti ustanovenia.

 

K bodu 14

 

Upravuje sa spôsob a lehota predkladania návrhu akčného plánu Úradu vlády Slovenskej republiky.

 

K bodu 15

Upravuje sa realizácia akčného plánu súvisiaca so zavedením inštitútu ročných priorít.

 

K bodu 16

 

Z doterajšej praxe vyplynulo, že je potrebné zabezpečiťvykonateľnosť vládou Slovenskej republiky schválených akčných plánov, tak, aby bolo možné jednotlivé projekty a aktivity realizovať v čo najkratšom čase. Akčný plán je rámcový a širší dokument obsahujúci potrebné opatrenia smerujúce k odstraňovaniu nepriaznivého stavu v najmenej rozvinutom okrese. Samotné opatrenia v ňom sa však ukázali v mnohých prípadoch nepružné na úkor ich realizácie. Preto sa navrhuje vykonávať akčný plán prostredníctvom ročných priorít akčného plánu, ktorý bude obsahovať nie len zoznam projektov podporovaných z regionálneho príspevku, ale aj zoznam aktivít potrebných v príslušnom roku.Zároveň sa ustanovuje povinnosť okresných úradov dbať na rovnosť príležitostí pre jednotlivých predkladateľov projektov, aby sa predchádzalo uprednostňovaniu vybraných projektov a zakotvujú sa lehoty na predkladanie návrhu ročných priorít a návrhu na zmeny ročných priorít okresným úradom.

 

K bodu 17

 

Navrhuje sa nováúprava zloženia, členstva a pôsobnostiporadných orgánov vlády Slovenskej republiky. Oproti predchádzajúcej právnej úprave sa navrhuje zavedenie nového členenia Rady pre rozvoj najmenej rozvinutého okresu, ktorá sa premenuje na Rada pre rozvoj najmenej rozvinutých okresov a rozdelí sa na výbory pre každý najmenej rozvinutý okres. Upravuje sa zloženie a následné delenie kompetencií medzi Radu pre najmenej rozvinuté okresy a výbory. Touto právnu úpravou sa tak navrhuje ponechať možnosť rozhodovania o potrebách okresu na zlepšenie situácie v danom okrese zástupcom regiónu na úrovni okresu a zároveň sa kreuje spôsob ich spoločnej koordinácie na úrovni všetkých najmenej rozvinutých okresov.

Nová definícia oprávňuje miestnych podnikateľov ako významných sociálno-ekonomických partnerov na regionálnej úrovni a zároveň zamestnávateľov v okrese zúčastňovať sa na rozhodovaní o podpore v príslušnom najmenej rozvinutom okrese.

Za účelom informovania verejnosti sa navrhuje doplniť povinnosť Úradu vlády Slovenskej republiky zverejňovať zoznam členov jednotlivých výborov a oprávnenie Úradu vlády Slovenskej republiky spracúvať osobné údaječlenov v súvislosti s členstvom v rade za účelom evidencie údajov.

 

K bodom 18 a 19

 

Upravujú sa ustanovenia § 6 a § 7 zákona o poskytovanej podpore v súvislosti so zavedením nového inštitútu ročných priorít.

 

 

K bodu  20

 

V § 8 sa navrhuje zakotviť podmienky, za ktorých je možné žiadateľovi poskytnúť regionálny príspevok a základné princípy pri jeho poskytovaní. V§ 8 sa taktiež navrhuje, že regionálny príspevok možno poskytnúť aj v prípade, ak nie sú splnené niektoré taxatívne stanovené podmienky a to z dôvodov hodných osobitného zreteľa.

Regionálny príspevok sa má poskytovať na základe zmluvy, v ktorej sa uvedú údaje z ročných priorít akčného plánu pre podporovaný projekt resp. aktivitu. Nárokovateľnosť regionálneho príspevku vzniká nadobudnutím účinnosti tejto zmluvy. Aplikácia ustanovení zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov sa na poskytovanie regionálneho príspevku podľa návrhu zákona nevzťahuje.

 

 

K bodu  21

 

Ustanovujú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. mája 2018, ktoré sa týkajú doby sledovaného obdobia miery evidovanej nezamestnanosti a povinnosti Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny zapísať konkrétne najmenej rozvinuté okresy spĺňajúce uvedené podmienky.

Navrhované znenie prechodného ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2018 v odseku 2 zabezpečí kontinuitu fungovania Rád pre rozvoj najmenej rozvinutých okresov až do vymenovania nových členovvýborov pre príslušné najmenej rozvinuté okresy. Navrhovaný odsek 3 zakotvuje postup okresných úradov pri predložení ročných priorít po schválení navrhovaného znenia zákona pre rok 2018 a odsek 4 stanovuje, že sa regionálny príspevok poskytuje podľa schváleného akčného plánuaž do doby schválenia ročných priorít.

 

 

K Čl. II

 

Legislatívno-technická úprava.

 

K Čl. III

 

Účinnosť sa navrhuje dňom 1. apríla 2018.

 

V Bratislave dňa 08. novembra 2017

 

 

Robert  Fico, v. r.  

predseda  vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

 

Igor Federič, v. r.  

vedúci Úradu vlády

Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 705
PoUtStŠtPiSoNe
: