TlačPoštaZväčšiZmenši

58/2018 Z. z.

18.3. 2018, 16:59 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

A.           Všeobecná časť

 

Úrad vlády Slovenskej republiky predkladá návrh zákona,ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2016 Z. z. a ktorým sa mení zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov na základe úlohy č. B.25. uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 153/2017 k Informácii o stave podpory najmenej rozvinutých okresov Kežmarok a Lučenec.

Cieľom návrhu zákona je rozšíriť počet okresov, v ktorých sa umožní koncentrácia nástrojov, opatrení a peňažných zdrojov na akceleráciu hospodárskeho a sociálneho rozvoja a zvyšovania zamestnanostiza účelom odstraňovania regionálnych rozdielov a zvyšovania konkurencieschopnosti najmenej rozvinutých regiónov a tým aj kvality života.

 

Zároveň je navrhnuté rozšírenie okruhu oprávnených prijímateľov regionálneho príspevku,úprava pôsobnosti Úradu vlády a okresných úradov v sídle najmenej rozvinutých okresov, úprava pôsobnostia zloženia Rady pre rozvoj najmenej rozvinutých okresov a vytvorenievýborov na okresnej úrovni. Návrh taktiež zakotvuje ustanovenia o Ročných prioritách, ako vládou Slovenskej republiky schválený záväzný dokument, na základe ktorého sa zefektívni a zrýchli proces poskytovania regionálneho príspevku a podmienky, za ktorých je možné poskytnúť regionálny príspevok.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Prijatie navrhovaného zákona bude mať pozitívne a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie, pozitívne sociálne vplyvy apozitívne a negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Návrh nebude mať vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.

 

B.            Osobitná časť

 

K Čl. I

(zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2016 Z. z.a ktorým sa mení zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov)

 

K bodu 1

 

Navrhuje sa prehľadnejšie vymedzenie pojmu prijímateľ podpory v najmenej rozvinutom okrese a zakotvuje sa súlad poskytnutia regionálneho príspevku s novo zavedeným inštitútom ročných priorít.

 

K bodu 2

 

Navrhuje sa rozšíriť okruh subjektov o fyzické osoby – podnikateľov, ktorým bude možné poskytnúť podporu s cieľom efektívnejšieho využívania prostriedkov určených pre regionálny rozvoj. Rozšírenie okruhu prijímateľov podpory vyplynulo z praxe pri poskytovaníregionálneho príspevku ako aj z podnetu zo strany zástupcov najmenej rozvinutých okresov. Fyzickými osobami – podnikateľmi sa pre účely tohto zákona rozumejú napr. samostatne hospodáriaci roľník podľa§ 12a zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v znení zákona č. 219/1991 Zb., fyzická osoba (živnostník)podnikajúca podľa zákona

č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon).

 

K bodom 3 a 4

 

Navrhuje sa úprava pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v súvislosti s prípravou, kontrolou plnenia a vyhodnocovaním akčných plánov a zavedením nového inštitútu ročných priorít.

 

K bodu 5

 

                Navrhuje sa úprava ustanovenia o podpore poskytovanej ústrednými orgánmi štátnej správy a ich spolupráci s Úradom vlády Slovenskej republiky.

 

K bodu 6

 

Navrhuje sa zmenaindexu evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike pre zápis okresu do zoznamu najmenej rozvinutých okresov z 1,6-násobku priemernej miery evidovanej nezamestnanosti na jej 1,5-násobokza účelom rozšírenia pôsobnosti zákona na ďalšie zaostávajúce okresy.

 

K bodom 7 až 12

 

V súvislosti so zavedením nového inštitútu ročných priorít akčného plánu sa navrhuje úprava pôsobnosti okresných úradov v sídle najmenej rozvinutých okresov.

 

K bodu 13

 

Legislatívno-technická úprava časti ustanovenia.

 

K bodu 14

 

Upravuje sa spôsob a lehota predkladania návrhu akčného plánu Úradu vlády Slovenskej republiky.

 

K bodu 15

Upravuje sa realizácia akčného plánu súvisiaca so zavedením inštitútu ročných priorít.

 

K bodu 16

 

Z doterajšej praxe vyplynulo, že je potrebné zabezpečiťvykonateľnosť vládou Slovenskej republiky schválených akčných plánov, tak, aby bolo možné jednotlivé projekty a aktivity realizovať v čo najkratšom čase. Akčný plán je rámcový a širší dokument obsahujúci potrebné opatrenia smerujúce k odstraňovaniu nepriaznivého stavu v najmenej rozvinutom okrese. Samotné opatrenia v ňom sa však ukázali v mnohých prípadoch nepružné na úkor ich realizácie. Preto sa navrhuje vykonávať akčný plán prostredníctvom ročných priorít akčného plánu, ktorý bude obsahovať nie len zoznam projektov podporovaných z regionálneho príspevku, ale aj zoznam aktivít potrebných v príslušnom roku.Zároveň sa ustanovuje povinnosť okresných úradov dbať na rovnosť príležitostí pre jednotlivých predkladateľov projektov, aby sa predchádzalo uprednostňovaniu vybraných projektov a zakotvujú sa lehoty na predkladanie návrhu ročných priorít a návrhu na zmeny ročných priorít okresným úradom.

 

K bodu 17

 

Navrhuje sa nováúprava zloženia, členstva a pôsobnostiporadných orgánov vlády Slovenskej republiky. Oproti predchádzajúcej právnej úprave sa navrhuje zavedenie nového členenia Rady pre rozvoj najmenej rozvinutého okresu, ktorá sa premenuje na Rada pre rozvoj najmenej rozvinutých okresov a rozdelí sa na výbory pre každý najmenej rozvinutý okres. Upravuje sa zloženie a následné delenie kompetencií medzi Radu pre najmenej rozvinuté okresy a výbory. Touto právnu úpravou sa tak navrhuje ponechať možnosť rozhodovania o potrebách okresu na zlepšenie situácie v danom okrese zástupcom regiónu na úrovni okresu a zároveň sa kreuje spôsob ich spoločnej koordinácie na úrovni všetkých najmenej rozvinutých okresov.

Nová definícia oprávňuje miestnych podnikateľov ako významných sociálno-ekonomických partnerov na regionálnej úrovni a zároveň zamestnávateľov v okrese zúčastňovať sa na rozhodovaní o podpore v príslušnom najmenej rozvinutom okrese.

Za účelom informovania verejnosti sa navrhuje doplniť povinnosť Úradu vlády Slovenskej republiky zverejňovať zoznam členov jednotlivých výborov a oprávnenie Úradu vlády Slovenskej republiky spracúvať osobné údaječlenov v súvislosti s členstvom v rade za účelom evidencie údajov.

 

K bodom 18 a 19

 

Upravujú sa ustanovenia § 6 a § 7 zákona o poskytovanej podpore v súvislosti so zavedením nového inštitútu ročných priorít.

 

 

K bodu  20

 

V § 8 sa navrhuje zakotviť podmienky, za ktorých je možné žiadateľovi poskytnúť regionálny príspevok a základné princípy pri jeho poskytovaní. V§ 8 sa taktiež navrhuje, že regionálny príspevok možno poskytnúť aj v prípade, ak nie sú splnené niektoré taxatívne stanovené podmienky a to z dôvodov hodných osobitného zreteľa.

Regionálny príspevok sa má poskytovať na základe zmluvy, v ktorej sa uvedú údaje z ročných priorít akčného plánu pre podporovaný projekt resp. aktivitu. Nárokovateľnosť regionálneho príspevku vzniká nadobudnutím účinnosti tejto zmluvy. Aplikácia ustanovení zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov sa na poskytovanie regionálneho príspevku podľa návrhu zákona nevzťahuje.

 

 

K bodu  21

 

Ustanovujú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. mája 2018, ktoré sa týkajú doby sledovaného obdobia miery evidovanej nezamestnanosti a povinnosti Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny zapísať konkrétne najmenej rozvinuté okresy spĺňajúce uvedené podmienky.

Navrhované znenie prechodného ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2018 v odseku 2 zabezpečí kontinuitu fungovania Rád pre rozvoj najmenej rozvinutých okresov až do vymenovania nových členovvýborov pre príslušné najmenej rozvinuté okresy. Navrhovaný odsek 3 zakotvuje postup okresných úradov pri predložení ročných priorít po schválení navrhovaného znenia zákona pre rok 2018 a odsek 4 stanovuje, že sa regionálny príspevok poskytuje podľa schváleného akčného plánuaž do doby schválenia ročných priorít.

 

 

K Čl. II

 

Legislatívno-technická úprava.

 

K Čl. III

 

Účinnosť sa navrhuje dňom 1. apríla 2018.

 

V Bratislave dňa 08. novembra 2017

 

 

Robert  Fico, v. r.  

predseda  vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

 

Igor Federič, v. r.  

vedúci Úradu vlády

Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 127
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Platnosť rozhodcovskej doložky

Pre platnosť rozhodcovskej zmluvnej doložky v spotrebiteľských veciach sa vyžaduje, aby mal spotrebiteľ možnosť vyjadriť s ňou pri ...

Účinky insolvenčného konania medzi členskými štátmi

Insolvenčné konania sa riadia právom členského štátu, na území ktorého sa toto insolvenčné konanie začalo (lex fori concursus). Týmto ...

Rozsudok Súdneho dvora EÚ z 5. septembra 2019 vo veci C‑331/18 TE proti Pohotovosti, s. r. o.

1. Článok 10 ods. 2 písm. h) až j) smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/48/ES z 23. apríla 2008 o zmluvách o spotrebiteľskom úvere a o ...

Charakter zmluvy o výkone správy

Zmluva o výkone správy uzavretá v zmysle § 8a zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov predstavuje svojím ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Generálna prokuratúra: Pozastaviť výkon funkcie Trnkovi nie je možnéhttp://www.teraz.sk/slovensko/gp-sr-pozastavit-vykon-funkcie-d-trn/424045-clanok.html

Pozastaviť výkon funkcie prokurátorovi Generálnej prokuratúry SR (GP SR) Dobroslavovi Trnkovi v ...

Generálna prokuratúra má v roku 2020 hospodáriť so 114 miliónmi eurhttp://www.teraz.sk/slovensko/generalna-prokuratura-ma-v-roku-2020/423956-clanok.html

Za tovary a služby chce rozpočtovať prokuratúra o 1,97 milióna eur menej ako v roku 2019.

Tripartita odobrila návrh stavebného zákonahttp://www.teraz.sk/ekonomika/tripartita-odobrila-navrh-stavebneho-z/424080-clanok.html

Nová právna úprava by mala posilniť postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k ...

Rezort spravodlivosti má mať v roku 2020 k dispozícii 457 miliónov eurhttp://www.teraz.sk/ekonomika/rezort-spravodlivosti-ma-mat-v-roku-20/423989-clanok.html

Oproti schválenému rozpočtu roka 2019 to predstavuje nárast o 48,5 milióna eur, dôvodom je ...

Česká justice jako pánský klub. Soudkyně dominují, ale nahoře vládnou mužihttps://www.idnes.cz/zpravy/domaci/zeny-justice-muzi-soudy-nejvyssi-soud-ustavni-soud-nss-simackova-baxa-wagnerova-zemanova-miklova.A191003_112358_domaci_kuce

České justici dominují ženy. Ty však soudí na nižších soudech.

Koalícia a opozícia sa zhodli, nový Ústavný súd je zatiaľ najlepšíhttp://www.teraz.sk/slovensko/monitor-us-sr-moze-byt-najlepsim/423853-clanok.html

Koalícia aj opozícia zároveň podotýkajú, že zvýšenie dôvery súdov treba zvýšiť.

Nové časopisy

Justičná revue 8-9/2019

Justičná revue 8-9/2019

Časopis pre právnu prax.

Súkromné právo 4/2019

Súkromné právo 4/2019

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Právny obzor 5/2019

Právny obzor 5/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2019

Bulletin Najvyššieho súdu SR 1/2019

Odborný recenzovaný právnický časopis, ktorý prináša aktuálne novinky z oblasti práva ...

Zo súdnej praxe 4/2019

Zo súdnej praxe 4/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Právny obzor 4/2019

Právny obzor 4/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: