Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
Predplatné
Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
TlačPoštaZväčšiZmenši

367/2018 Z. z.

najpravo.sk • 12.1. 2019, 14:53

Dôvodová správa

 

A.   Všeobecná časť

 

 

Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za poslanecký klub Most-Hídpredkladá na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon“).  

 

Cieľom navrhovanej úpravy je predĺženie prechodného ustanovenia, ktoré NR SR schválila v júni 2017 zákonom č. 182/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

 

Základná škola môže od nadobudnutia účinnosti znenia § 107 zákona č. 245/2008 Z. z.o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonovod 1. septembra 2016 čerpať príspevok na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v prípade, ak má v evidenčnom stave žiakov, ktorí boli zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie diagnostikovaní ako žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia. V dôsledku stále pretrvávajúcej situácie zariadení výchovného poradenstva a prevencie, ktoré nie sú kapacitne a odborne vybavené pre posúdenie všetkých žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, sa navrhuje predĺžiť prechodné obdobie, v ktorom sa umožní poskytovanie príspevku aj na žiakov z domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

 

Do uplynutia tohto prechodného obdobia je potrebné vyriešiť otázku vzťahu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a žiakov z domácností, ktorých členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi podľa zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Predpokladá sa nastavenie adresnejšej finančnej podpory vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia zmenou definovania, identifikovania a financovania podpory vzdelávania takýchto žiakov s potrebami vo výchove a vzdelávaní, ale aj súvisiacimi s chudobou.

 

Súčasné znenie dotknutého ustanovenia zákona má účinnosť len do 31. decembra 2018. Od 1. januára 2019 by pre výpočty počtu detí zo sociálne znevýhodneného prostredia boli považované len tie deti/žiaci, ktorí boli zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie diagnostikovaní ako žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia. V školskom roku 2017/2018 z celkového počtu 41 650 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia bolo 22 146 žiakov s vyjadrením Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a až 19 504 žiakov z rodín, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.

Chudoba je aj podľa medzinárodných dokumentov jedným z najčastejších dôvodov, ktorý negatívne ovplyvňuje vzdelávanie žiakov. Preto môže byť práve poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi indikátorom, že žiak žije v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností dieťaťa alebo žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj osobnosti, ktoré sú predpokladom nadobudnutia školskej spôsobilosti.

 

Navrhovaná úprava prináša predovšetkým potrebný priestor na jednoznačnejšiu, systematickejšiu a prehľadnejšiu úpravu financovania výchovy a vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, nakoľko dnešný systém financovania podpory vzdelávania týchto žiakov je nepostačujúci a mal by vychádzať zo širšej definície znevýhodnenia, pretože takto úplne nezachytáva chudobu.

 

Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Predpokladá sa pozitívny sociálny vplyv a pozitívny vplyv na sociálnu exklúziu.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

 

B.   Osobitná časť

K čl. I

 

Účinnosť predmetného ustanovenia je v súčasnosti vymedzená do 31. decembra 2018, ale kvôli plynulému zabezpečeniu diagnostiky špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby vyplývajúcej zo sociálne znevýhodneného prostredia je potrebné zachovať stav, kedy sa za žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia považuje aj žiak, ktorý je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a zákonný zástupca žiaka túto skutočnosť preukáže riaditeľovi základnej školy.

 

 

K čl. II

Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti návrhu zákona tak, aby k nadobudnutiu účinnosti návrhu došlo počas účinnosti prechodných ustanovení § 9f ods. 3.

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 569

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: