TlačPoštaZväčšiZmenši

320/2018 Z. z.

24.11. 2018, 16:08 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

 

Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

 

Pozitívne makroekonomické ukazovatele Slovenskej republiky v ostatných rokoch (permanentne od roku 2014), ako aj pozitívna makroekonomická prognóza na najbližšie roky (do roku 2021) dokazujú, že Slovensko úspešne prekonalo krízové obdobie z rokov 2009 -2013 a v súčasnosti je priestor pre ukončenie pretrvávajúcich protikrízových opatrení a návrat k zaužívaným štandardom. K doteraz uplatňovaným „protikrízovým opatreniam“ patrí aj zníženie platov a nárokov na odstupné pre starostov obcí a primátorov miest zákonom č. 154/2011 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. júna 2011 znížili základné platy starostov obcí  a došlo aj k zrušeniu odstupňovania nároku na odstupné starostu obce v závislosti od dĺžky výkonu funkcie.

 

Na základe vyššie uvádzaných skutočností, ako aj v súlade s požiadavkami z aplikačnej praxe a podnetov zástupcov Združenia miest a obcí Slovenska sa navrhuje

-           zvýšiť doterajšie násobky upravujúce výšku základného platu starostov a primátorov v závislosti od počtu obyvateľov obce alebo mesta,

-           obmedziť možnosť fakultatívneho navýšenia základného platu prostredníctvom rozhodnutia obecného zastupiteľstva zo súčasných 70% na 60%,

-           zaviesť odstupňovaný nárok na odstupné v závislosti od dĺžky výkonu funkcie starostu obdobne ako pri zamestnancoch v pracovnom pomere.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.

 

 

 

Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1

 

V roku 2011 došlo k zníženiu koeficientov určujúcich základný plat starostov obcí a primátorov miest. Predmetné opatrenie bolo súčasťou tzv. „protikrízových“ opatrení. Cieľom opatrenia bolo zamedziť neprimeranému zadlžovaniu samospráv cez systém znižovania platov a zrušenia inštitútu odmien, ktoré sa nikde nezverejňovali.

 

Pozitívne makroekonomické ukazovatele Slovenskej republiky v ostatných rokoch (permanentne od roku 2014), ako aj pozitívna makroekonomická prognóza (Makroekonomická prognóza IFP zo dňa 5.2.2018) na najbližšie roky (do roku 2021) dokazujú, že Slovensko úspešne prekonalo krízové obdobie z rokov 2009 - 2013 a z daného dôvodu je dostatočný priestor prehodnotiť výšku koeficientov, zavedených v rámci protikrízových opatrení.

 

Ďalším dôvodom pre úpravu koeficientov z roku 2011 je taktiež skutočnosť, že v dôsledku viacerých spoločenských, technologických a legislatívnych zmien došlo k zvýšeniu náročnosti výkonu funkcie starostu v porovnaní s obdobím roku 2011 a tento trend by mali zohľadniť aj zákonné koeficienty na určenie platu starostu obce.

 

K bodu 2

 

Starostovi patrí plat, ktorý je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a príslušného násobku v závislosti od počtu obyvateľov obce. Tento zákonný mechanizmus zabezpečuje každoročnú valorizáciu základného platu starostu obce a taktiež zabezpečuje „odmeňovanie“ starostov vzhľadom na naviazanie platu na zákonom určený násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve.

 

Súčasný inštitút navýšenia základného platu rozhodnutím obecného zastupiteľstva napr. za výborné hospodárenie obce, riešenie mimoriadnych udalostí, pomoc komunite, atď., návrh ponecháva aj naďalej ako nástroj pre ocenenie mimoriadnej práce starostu, avšak vzhľadom na navýšenie základného platu starostu, ktorý patrí starostovi bez ohľadu na vôľu, resp. nevôľu obecného zastupiteľstva, novela predpokladá zníženie stropu pre fakultatívne navýšenie platu na 60%.   

 

K bodom 3 a 4

 

Niektorí starostovia vykonávajú mandát nepretržite niekoľko volebných období po sebe a mnohí z nich po ukončení mandátu odchádzajú priamo do dôchodku, na druhej strane niektorí starostovia vykonávajú mandát iba niekoľko mesiacov. Súčasný stav zaručuje všetkým starostom, ktorí vykonávajú mandát viac ako 6 mesiacov rovnakú výšku odstupného vo výške trojnásobku ich priemerného platu. Návrh predpokladá odstupňovanie nároku na výšku odstupného v závislosti od dĺžky výkonu funkcie starostu obdobne ako je tomu v prípade zamestnancov v pracovnom pomere, ktorí majú po skončení pracovného pomeru nárok na odstupné v závislosti od dĺžky trvania pracovného pomeru u zamestnávateľa.  

 

K bodu 5

           

Navrhuje sa spresnenie vnútorného odkazu v dotknutých ustanoveniach zákona.

 

K čl. II

 

Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona od 1. novembra 2018.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 193
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Premlčanie nároku spotrebiteľa o vrátenie súm neoprávnene zaplatených v rámci plnenia zmluvy o úvere na základe nekalých podmienok

1. Zásada efektivity sa má vykladať v tom zmysle, že bráni vnútroštátnej právnej úprave, ktorá stanovuje, že na žalobu podanú ...

Premlčanie nároku spotrebiteľa o vrátenie súm neoprávnene zaplatených v rámci plnenia zmluvy o úvere na základe nekalých podmienok

1. Zásada efektivity sa má vykladať v tom zmysle, že bráni vnútroštátnej právnej úprave, ktorá stanovuje, že na žalobu podanú ...

VEĽKÝ SENÁT NS SR: K nedodržaniu zásady ne bis in idem v správnom trestaní, nelegálne zamestnávanie

bez zovšeobecneného právneho záveru

Dôvody pre nevyhovenie dôkaznému návrhu strany sporu

Nevyhovenie dôkaznému návrhu strany sporu možno založiť len tromi dôvodmi. Prvým je argument, podľa ktorého tvrdená skutočnosť, ku ktorej ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Súdna rada vypočula v druhom kole päť adeptov na sudcov NSS SRhttps://www.teraz.sk/slovensko/sudna-rada-vypocula-v-druhom-kole-pa/548148-clanok.html

Najvyšší správny súd (NSS) SR je jedinečnou a historickou šancou, keďže v ňom budú ...

Pri pozastavení programu by sa doň už nemali prijímať ďalší študentihttps://www.teraz.sk/slovensko/pri-pozastaveni-programu-by-sa-don-uz/548058-clanok.html

Legislatívna úprava, podľa ktorej študenti nemôžu vykonať štátnu skúšku v študijnom ...

Súdna rada pokračuje vo výbere budúcich sudcov správneho súdu SRhttps://www.teraz.sk/slovensko/sudna-rada-pokracuje-vo-vybere-buduc/548057-clanok.html

Súdna rada SR by mala počas utorka vypočuť šiestich kandidátov na sudcov Najvyššieho ...

VIDEO: Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková ostáva vo funkciihttps://www.teraz.sk/slovensko/kolikova-ostava-vo-funkcii-za-jej-od/547978-clanok.html

Rozhodli o tom poslanci Národnej rady SR v pondelkovom hlasovaní.

J. Karahuta: Poľovnícka legislatíva nemôže byť len o povinnom členstvehttps://www.teraz.sk/ekonomika/j-karahuta-polovnicka-legislativa-n/548086-clanok.html

K poľovníckej legislatíve treba pristupovať opatrne.

K novele Trestného poriadku vzniesli desiatky pripomienok, z toho vyše 30 zásadnýchhttps://www.webnoviny.sk/k-novele-trestneho-poriadku-vzniesli-desiatky-pripomienok-z-toho-vyse-30-zasadnych/

V rámci medzirezortného pripomienkového konania bolo vznesených 56 pripomienok k novele ...

Nové časopisy

Justičná revue 3/2021

Justičná revue 3/2021

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Bulletin slovenskej advokácie 4/2021

Bulletin slovenskej advokácie 4/2021

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Súkromné právo 2/2021

Súkromné právo 2/2021

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Právny obzor 2/2021

Právny obzor 2/2021

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Zo súdnej praxe 2/2021

Zo súdnej praxe 2/2021

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Justičná revue 2/2021

Justičná revue 2/2021

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

PoUtStŠtPiSoNe
: