Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

111/2018 Z. z.

najpravo.sk • 12.6. 2018, 17:59

Dôvodová správa

 A.      Všeobecná časť

 

Návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny návrh.

 

Podľa § 8a a § 37d zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dotáciu zo štátneho rozpočtu možno poskytnúť v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok len na základe osobitného zákona, a to v rozsahu, spôsobom a za podmienok ustanovených týmto zákonom.

 

V predloženom návrhu zákona sa ustanovuje účel, podmienky, rozsah a spôsob poskytovania dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.

 

Predkladaný návrh zákona upravuje aj okruh žiadateľov, postup pri predkladaní žiadosti, spôsob poskytovania dotácií.

 

Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a berúc do úvahy potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2018. 

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a  nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani sociálne vplyvy. Uvedené vplyvy sú bližšie špecifikované v doložke vybraných vplyvov.

 

B. Osobitná časť

 

K § 1

Ustanovenie vymedzuje predmet úpravy návrhu zákona.

 

 

K § 2

Ustanovenie vymedzuje rozsah poskytovania dotácii, a to najmä v troch základných oblastiach spadajúcich do pôsobnosti úradu. Oblasť digitálnej agendy - rozvoj informačných a komunikačných technológií, ktoré sú hybnou silou zvyšovania produktivity a rastu v Európskej únii. Podpora rozvoja investičného prostredia, tak aby sa vytvorilo atraktívne prostredie lákajúce zahraničných investorov, ktorí sa svojou činnosťou budú podieľať na ekonomickom raste krajiny, respektíve regiónov. Agenda 2030 schválená uznesením vlády Slovenskej republiky č. 350 z 24. júla 2017, ktorým vláda Slovenskej republiky uložila podpredsedovi vlády SR pre investície a informatizáciu v spolupráci s Radou vlády pre Agendu 2030 vypracovať a predložiť na rokovanie vlády SR "Návrh národných priorít implementácie Agendy 2030" teda vymedzenie konkrétnych oblastí Agendy 2030, ktorá bude vo vnútroštátnych podmienkach implementovaná.

 

 

K § 3

Toto ustanovenie vymedzuje účel poskytovania dotácií v pôsobnosti úradu respektíve v rámci účelu poskytovania dotácií oblasti, na ktoré môže úrad poskytnúť dotáciu na príslušný rozpočtový rok z rozpočtovej kapitoly úradu.

V odseku 1 písm. h) sa stanovuje účel poskytnutia dotácie na vytvorenie konceptu rozumných miest a regiónov. Rozumné mesto resp. „Smart city“ je priestor, ktorý vďaka využívaniu digitálnych a telekomunikačných technológií dokáže byť efektívnejší tak z hľadiska poskytovania služieb občanom a podnikateľskému sektoru, ako aj v zaistení fungovania základných sietí občianskej a technickej infraštruktúry ako efektívne prepojenie fyzických, digitálnych a sociálnych systémov, ktorých využitie vo verejnom prostredí sa dosahuje takým spôsobom, aby vytvorili udržateľnú a prosperujúcu budúcnosť pre obyvateľov daného priestoru. V rozumných mestách napomáhajú digitálne technológie k zlepšeniu verejných služieb a občianskej infraštruktúry, k lepšiemu využívaniu zdrojov a k znižovaniu vplyvov na životné prostredie.

V odseku 1 písm. i) Šírenie osvety komunitárnych programov prispeje  k zviditeľneniu týchto programov ako atraktívny zdroj financovania niektorých strategických priorít SR a to najmä po roku 2020. Práve tieto programy sú pritom kľúčové pre budúcnosť Európy a sú jadrom stratégie Európa 2020. Slovenská republika by prostredníctvom týchto programov mohla zlepšovať kvalitu života občanov - zvyšovať ich vzdelanostnú úroveň, chrániť životné prostredie a zvyšovať konkurencieschopnosť hospodárstva. V súčasnosti sprostredkovávajú informácie o komunitárnych programoch a vyhlásených výzvach slovenským subjektom ministerstvá alebo ich podriadené organizácie. Tie však nedisponujú údajmi napr. o stave čerpania. Úroveň informovanosti je slabá, tzv. kontaktné body na rezortoch často zastrešujú aj inú agendu a nemajú časový priestor venovať sa práci s potenciálnymi žiadateľmi a ani motiváciu zlepšovať úspešnosť slovenských subjektov v komunitárnych programoch.

Podľa kapitoly II, článku č. 115 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013[1] v platnom znení sú členské štáty a riadiace orgány zodpovedné za vytvorenie jedného webového sídla, ktoré bude poskytovať informácie o všetkých operačných programoch v danom členskom štáte vrátane informácií o harmonograme vykonávania programovania a všetkých súvisiacich verejných konzultačných postupoch (toto ustanovenie platí podľa vyjadrenia zástupcov EK aj pre komunitárne programy).

 

K § 4

Toto ustanovenie upravuje podmienky poskytovania dotácií podľa tohto zákona. Určuje okruh osôb, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie a ktorým možno poskytnúť dotáciu podľa tohto zákona pri splnení podmienok ustanovených zákonom o rozpočtových pravidlách. Odsek 3 ustanovuje oblasti, na ktoré nemožno poskytnúť ani použiť dotáciu.

 

 

K § 5

Ustanovenie určuje spôsob poskytnutia dotácie a obsah žiadosti o poskytnutie dotácie.

 

 

K § 6

Ustanovenie upravuje spôsob vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácií podľa tohto zákona.

 

 

K § 7

Ustanovenie upravuje okruh informácií, ktoré úrad zverejňuje na svojom webovom sídle.

 

 

K § 8

Toto ustanovenie upravuje výkon kontroly hospodárenia s poskytnutou dotáciou a dodržiavanie podmienok uvedených v zmluve o poskytnutí dotácie.

 

 

 

K § 9

Ustanovenie upravuje, že týmto zákonom nie sú dotknuté osobitné predpisy o štátnej pomoci, ako aj skutočnosť, že poskytnutie dotácie podľa tohto zákona nie je právne nárokovateľné.

 

 

K § 10

Účinnosť zákona sa navrhuje 1. mája 2018.

 

 

Bratislava 10. január 2018

 

 

 

 

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

Peter Pellegrini v. r.

podpredseda vlády

Slovenskej republiky

pre investície a informatizáciu

 

 

 



[1] Nariadenie Európskeho parlamentu č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia
o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde                        a  Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 692

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: