TlačPoštaZväčšiZmenši

111/2018 Z. z.

12.6. 2018, 17:59 |  najpravo.sk

Dôvodová správa

 A.      Všeobecná časť

 

Návrh zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny návrh.

 

Podľa § 8a a § 37d zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov dotáciu zo štátneho rozpočtu možno poskytnúť v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok len na základe osobitného zákona, a to v rozsahu, spôsobom a za podmienok ustanovených týmto zákonom.

 

V predloženom návrhu zákona sa ustanovuje účel, podmienky, rozsah a spôsob poskytovania dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.

 

Predkladaný návrh zákona upravuje aj okruh žiadateľov, postup pri predkladaní žiadosti, spôsob poskytovania dotácií.

 

Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a berúc do úvahy potrebnú legisvakanciu sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2018. 

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a  nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a v súlade s právom Európskej únie.

Návrh zákona bude mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani sociálne vplyvy. Uvedené vplyvy sú bližšie špecifikované v doložke vybraných vplyvov.

 

B. Osobitná časť

 

K § 1

Ustanovenie vymedzuje predmet úpravy návrhu zákona.

 

 

K § 2

Ustanovenie vymedzuje rozsah poskytovania dotácii, a to najmä v troch základných oblastiach spadajúcich do pôsobnosti úradu. Oblasť digitálnej agendy - rozvoj informačných a komunikačných technológií, ktoré sú hybnou silou zvyšovania produktivity a rastu v Európskej únii. Podpora rozvoja investičného prostredia, tak aby sa vytvorilo atraktívne prostredie lákajúce zahraničných investorov, ktorí sa svojou činnosťou budú podieľať na ekonomickom raste krajiny, respektíve regiónov. Agenda 2030 schválená uznesením vlády Slovenskej republiky č. 350 z 24. júla 2017, ktorým vláda Slovenskej republiky uložila podpredsedovi vlády SR pre investície a informatizáciu v spolupráci s Radou vlády pre Agendu 2030 vypracovať a predložiť na rokovanie vlády SR "Návrh národných priorít implementácie Agendy 2030" teda vymedzenie konkrétnych oblastí Agendy 2030, ktorá bude vo vnútroštátnych podmienkach implementovaná.

 

 

K § 3

Toto ustanovenie vymedzuje účel poskytovania dotácií v pôsobnosti úradu respektíve v rámci účelu poskytovania dotácií oblasti, na ktoré môže úrad poskytnúť dotáciu na príslušný rozpočtový rok z rozpočtovej kapitoly úradu.

V odseku 1 písm. h) sa stanovuje účel poskytnutia dotácie na vytvorenie konceptu rozumných miest a regiónov. Rozumné mesto resp. „Smart city“ je priestor, ktorý vďaka využívaniu digitálnych a telekomunikačných technológií dokáže byť efektívnejší tak z hľadiska poskytovania služieb občanom a podnikateľskému sektoru, ako aj v zaistení fungovania základných sietí občianskej a technickej infraštruktúry ako efektívne prepojenie fyzických, digitálnych a sociálnych systémov, ktorých využitie vo verejnom prostredí sa dosahuje takým spôsobom, aby vytvorili udržateľnú a prosperujúcu budúcnosť pre obyvateľov daného priestoru. V rozumných mestách napomáhajú digitálne technológie k zlepšeniu verejných služieb a občianskej infraštruktúry, k lepšiemu využívaniu zdrojov a k znižovaniu vplyvov na životné prostredie.

V odseku 1 písm. i) Šírenie osvety komunitárnych programov prispeje  k zviditeľneniu týchto programov ako atraktívny zdroj financovania niektorých strategických priorít SR a to najmä po roku 2020. Práve tieto programy sú pritom kľúčové pre budúcnosť Európy a sú jadrom stratégie Európa 2020. Slovenská republika by prostredníctvom týchto programov mohla zlepšovať kvalitu života občanov - zvyšovať ich vzdelanostnú úroveň, chrániť životné prostredie a zvyšovať konkurencieschopnosť hospodárstva. V súčasnosti sprostredkovávajú informácie o komunitárnych programoch a vyhlásených výzvach slovenským subjektom ministerstvá alebo ich podriadené organizácie. Tie však nedisponujú údajmi napr. o stave čerpania. Úroveň informovanosti je slabá, tzv. kontaktné body na rezortoch často zastrešujú aj inú agendu a nemajú časový priestor venovať sa práci s potenciálnymi žiadateľmi a ani motiváciu zlepšovať úspešnosť slovenských subjektov v komunitárnych programoch.

Podľa kapitoly II, článku č. 115 nariadenia (EÚ) č. 1303/2013[1] v platnom znení sú členské štáty a riadiace orgány zodpovedné za vytvorenie jedného webového sídla, ktoré bude poskytovať informácie o všetkých operačných programoch v danom členskom štáte vrátane informácií o harmonograme vykonávania programovania a všetkých súvisiacich verejných konzultačných postupoch (toto ustanovenie platí podľa vyjadrenia zástupcov EK aj pre komunitárne programy).

 

K § 4

Toto ustanovenie upravuje podmienky poskytovania dotácií podľa tohto zákona. Určuje okruh osôb, ktoré môžu byť žiadateľom o poskytnutie dotácie a ktorým možno poskytnúť dotáciu podľa tohto zákona pri splnení podmienok ustanovených zákonom o rozpočtových pravidlách. Odsek 3 ustanovuje oblasti, na ktoré nemožno poskytnúť ani použiť dotáciu.

 

 

K § 5

Ustanovenie určuje spôsob poskytnutia dotácie a obsah žiadosti o poskytnutie dotácie.

 

 

K § 6

Ustanovenie upravuje spôsob vyhodnocovania žiadostí o poskytnutie dotácií podľa tohto zákona.

 

 

K § 7

Ustanovenie upravuje okruh informácií, ktoré úrad zverejňuje na svojom webovom sídle.

 

 

K § 8

Toto ustanovenie upravuje výkon kontroly hospodárenia s poskytnutou dotáciou a dodržiavanie podmienok uvedených v zmluve o poskytnutí dotácie.

 

 

 

K § 9

Ustanovenie upravuje, že týmto zákonom nie sú dotknuté osobitné predpisy o štátnej pomoci, ako aj skutočnosť, že poskytnutie dotácie podľa tohto zákona nie je právne nárokovateľné.

 

 

K § 10

Účinnosť zákona sa navrhuje 1. mája 2018.

 

 

Bratislava 10. január 2018

 

 

 

 

 

Robert Fico v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

Peter Pellegrini v. r.

podpredseda vlády

Slovenskej republiky

pre investície a informatizáciu

 

 

 



[1] Nariadenie Európskeho parlamentu č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013, ktorým sa stanovujú spoločné ustanovenia
o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde, Európskom poľnohospodárskom fonde pre rozvoj vidieka a Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa stanovujú všeobecné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde, Kohéznom fonde                        a  Európskom námornom a rybárskom fonde, a ktorým sa zrušuje nariadenie Rady (ES) č. 1083/2006

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 92
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Rozpor dojednania príliš nízkej kúpnej ceny (laesio enormis) s dobrými mravmi

Neprieči sa zákonu, pokiaľ účastníci kúpnej zmluvy v prípade, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, dojednajú kúpnu cenu vo výške, ...

Rozpor dojednania príliš nízkej kúpnej ceny (laesio enormis) s dobrými mravmi

Neprieči sa zákonu, pokiaľ účastníci kúpnej zmluvy v prípade, na ktorý sa nevzťahuje cenová regulácia, dojednajú kúpnu cenu vo výške, ...

Včasnosť podania odvolania prostredníctvom portálu eŽaloby

Pokiaľ Civilný sporový poriadok pripúšťa možnosť podať odvolanie elektronickými prostriedkami (§ 125 ods. 1 CSP), teda do elektronickej ...

Včasnosť podania odvolania prostredníctvom portálu eŽaloby

Pokiaľ Civilný sporový poriadok pripúšťa možnosť podať odvolanie elektronickými prostriedkami (§ 125 ods. 1 CSP), teda do elektronickej ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttp://www.skp.sk/#xl_xr_page_vyhladanie%20poistvozidla

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Prezidentka podpísala novelu upravujúcu kompetencie prokuratúry SRhttp://www.teraz.sk/slovensko/prezidentka-podpisala-novelu-upravujuc/408168-clanok.html

Funkciu európskeho prokurátora za SR a európskych delegovaných prokurátorov pre SR budú ...

Čaputová podpísala zákon o registri partnerov verejného sektorahttp://www.teraz.sk/slovensko/caputova-podpisala-zakon-o-registri/408164-clanok.html

Zákonom sa zredukuje objem možných administratívnych záťaží.

Atómový zákon smeruje späť do parlamentu, prezidentka ho nepodpísalahttps://www.webnoviny.sk/venergetike/atomovy-zakon-smeruje-spat-do-parlamentu-prezidentka-ho-nepodpisala/

Návrh mal podľa predkladateľov zjednodušiť atómový zákon, pričom povoľovací proces pri ...

Beňová bude riešiť vzťahy EP so Súdnym dvorom EÚ a prokuratúrouhttp://www.teraz.sk/slovensko/benova-bude-riesit-vztahy-ep-so-su/407940-clanok.html

Pripomenula, že dohoda o rozdelení portfólií sa uskutočnila počas tohto týždňového ...

Právne dokumenty od realitného makléra môže skontrolovať právnikhttp://www.teraz.sk/ekonomika/pravne-dokumenty-od-realitneho-makler/407874-clanok.html

Kúpou predaj nekončí, realitný maklér asistuje pri odovzdaní nehnuteľnosti a prepise ...

Soud možná nebude muset přerušit výkon trestů těhotným ženámhttps://www.tyden.cz/rubriky/domaci/soud-mozna-nebude-muset-prerusit-vykon-trestu-tehotnym-zenam_527627.html

Soudy možná nebudou muset vězněným těhotným ženám nebo matkám dítěte mladšího jednoho ...

Nové časopisy

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Verejné obstarávanie – právo a prax 3/2019

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Justičná revue 5/2019

Justičná revue 5/2019

Časopis pre právnu prax.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 1/2019

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Bulletin slovenskej advokácie 6/2019

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

Zo súdnej praxe 3/2019

Zo súdnej praxe 3/2019

Vždy aktuálne informácie z jurisdikcie vrcholových súdov SR.

Právny obzor 3/2019

Právny obzor 3/2019

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: