Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

269/2017 Z. z.

najpravo.sk • 28.11. 2017, 17:21

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

A. Všeobecná časť

 

 

Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017 predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).

 

Cieľom návrhu zákona je:

–             nastavenie zmeny systému označenia spotrebiteľského balenia cigár v prípade zmeny    sadzby dane (preznačenie),

–             úprava a doplnenie vybraných ustanovení o zábezpeke na daň,

–             doplnenie oslobodení od dane z tabakovej suroviny a vrátenia dane z tabaku v bezdymovom tabakovom výrobku odobratých ako vzorka alebo zničených colným úradom,

–             spresnenie a doplnenie vybraných ustanovení upravujúcich obchodovanie s tabakovou surovinou,

–             úprava sankcií ukladaných správcom dane za daňové delikty a priestupky s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.

 

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2018 okrem ustanovení týkajúcich sa sprísnenia podmienok na vydanie povolenia na obchodovanie s tabakovou surovinou a ustanovení súvisiacich s predmetnou úpravou, ako aj ustanovenia minimálnej výšky zloženej zábezpeky na daň pre osoby, ktoré chcú prijímať tabakové výrobky z iného členského štátu v pozastavení dane opakovane, a ustanovenia presnejšie vymedzujúceho podmienky na zníženie zloženej zábezpeky na daň; tieto ustanovenia nadobúdajú účinnosť    1. apríla 2018. Ďalej sa navrhuje, aby ustanovenia upravujúce označovanie spotrebiteľských balení cigariet, ktorých kratší z rozmerov bočnej strany spotrebiteľského balenia je menší než kratší z rozmerov kontrolnej známky, kontrolnou známkou, nadobudli účinnosť 1. júla 2018.

 

Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana je uvedený v doložke vybraných vplyvov.

 

Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.

 

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

B. Osobitná časť

 

 

K článku I

 

K bodom 1 a 4

Legislatívno-technické úpravy súvisiace s daňovým poriadkom.

 

K bodu 2

                    Vzhľadom na samotný charakter materiálu tabakových výrobkov balených v spotrebiteľských baleniach, keďže tieto sú z dôvodu prítomnosti tabaku v nich obsiahnutého náchylné na zmenu hmotnosti v závislosti od vzdušnej vlhkosti a teploty prostredia, s cieľom zabezpečiť korektný, objektívny a jednotný postup stanovenia hmotnosti obsahu spotrebiteľského balenia tabakových výrobkov, sa navrhuje odkázať sa pri stanovení hmotnosti tabakových výrobkov na normu STN 56 0280-6 Metódy skúšania tabakových výrobkov, Stanovenie hmotnosti obsahu balíčkov tabaku.

 

K bodom 3, 7 a 11

Navrhovanou úpravou sa pri zmene sadzby dane, s cieľom zabezpečiť správne zdanenie, umožňuje odberateľovi kontrolných známok označiť spotrebiteľské balenie cigár s krycím listom výlučne z prírodného tabaku už uvedené do daňového voľného obehu kontrolnou známkou, na ktorej musí byť uvedený znak pre platnosť novej sadzby dane tvorený dvomi veľkými písmenami abecedy rovnakými ako znak pre platnosť sadzby dane pred účinnosťou novej sadzby dane.

Ak osoba, ktorá uviedla spotrebiteľské balenie týchto cigár do daňového voľného obehu alebo ho označila kontrolnou známkou, už nie je odberateľom kontrolných známok, môže so súhlasom colného úradu označiť spotrebiteľské balenie cigár novou kontrolnou známkou iný odberateľ kontrolných známok. Ďalej sa ukladajú povinnosti odberateľovi kontrolných známok, ktorý požiadal colný úrad o označenie spotrebiteľských balení cigár novými kontrolnými známkami.

 

K bodu 5

                V súvislosti s ustanoveniami § 19aa zákona sa definuje osoba, ktorá je oprávnená odoberať kontrolné známky na označovanie spotrebiteľského balenia bezdymového tabakového výrobku kontrolnou známkou.

 

K bodu 6

Legislatívno-technická úprava zabezpečujúca súlad s § 9 ods. 3 týkajúca sa osôb oprávnených označovať tabakové výrobky.

 

K bodu 8

Navrhované znenie ustanovenia upravuje označovanie spotrebiteľských balení cigariet, ktorých kratší z rozmerov bočnej strany spotrebiteľského balenia je menší než kratší z rozmerov kontrolnej známky, kontrolnou známkou, a to v nadväznosti na povinnosť uvádzať kombinované zdravotné varovania na spotrebiteľskom balení cigariet definované zákonom č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji z tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V prípade týchto balení sa navrhuje, aby kontrolná známka bola viditeľne umiestnená. Pri otvorení takýchto balení musí ostať nepoškodená aspoň jedna časť kontrolnej známky, kde je uvedená cena cigariet. Zároveň, kontrolná známka sa nesmie dať odlepiť bez jej viditeľného poškodenia alebo poškodenia spotrebiteľského balenia cigariet.

 

K bodu 9

Zmenou v znení ustanovenia sa u cigár s krycím listom výlučne z prírodného tabaku upresňuje výnimka z povinnosti označiť tieto kontrolnou známkou v prípade ich predaja z otvoreného spotrebiteľského balenia označeného kontrolnou známkou.

 

K bodu 10

                Spresnením znenia sa kusový predaj na konečnú spotrebu povoľuje len u cigár s krycím listom výlučne z prírodného tabaku.

 

K bodu 12

                Spresnením znenia sa zabezpečí povinnosť dovozcu tabakových výrobkov zložiť zábezpeku na daň pred dovozom tabakových výrobkov aj v prípade, že dovozca pred dovozom tabakových výrobkov neodoberá kontrolné známky.

 

K bodu 13

                Legislatívno-technické úpravy nadväzujúce na znenie § 20 zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa uvedeného ustanovenia sa za príspevky na starobné dôchodkové sporenie považujú povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie a dobrovoľné príspevky na starobné dôchodkové sporenie. Vychádzajúc z účelu zákona o spotrebnej dani z tabakových výrobkov je potrebné, aby žiadateľ o vydanie povolenia v zmysle zákona a osoba, ktorej colný úrad vydal povolenie v zmysle zákona nemali nedoplatky len na povinných príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie.

 

K bodu 14

Ustanovenie sa dopĺňa tak, aby sa odberateľovi kontrolných známok umožnilo oznámiť prostredníctvom elektronického systému kontrolných známok aj identifikačné čísla týchto kontrolných známok. V prípade kontrolných známok nachádzajúcich sa v neporušenom balíku, skupinovom obale alebo prepravnom obale, odberateľ kontrolných známok môže colnému úradu oznámiť len označenie obsahujúce informáciu o identifikačných číslach kontrolných známok nachádzajúcich sa v balíku, skupinovom obale alebo prepravnom obale.

 

K bodu 15

                Znenie ustanovenia sa navrhuje zmeniť tak, aby odberateľ kontrolných známok nebol povinný viesť žiadnu časť evidencie podľa ods. 21 v prípade, ak v danom kalendárnom mesiaci nemal, neodobral (ani po reklamačnom konaní) a nepoužil žiadne kontrolné známky, resp. nemá žiadne kontrolné známky ani poškodené, ani v reklamácii v tlačiarni.

 

K bodu 16

                Navrhovaným doplnením súčasnej úpravy sa colnému úradu priznáva kompetencia rozhodnúť, že prevádzkovateľ daňového skladu, ktorým je podnik na výrobu tabakových výrobkov, môže v odôvodnených prípadoch vyrábať tabakové výrobky len v prítomnosti zamestnanca colného úradu alebo osoby poverenej colným úradom. Zároveň tento návrh stanovuje takémuto prevádzkovateľovi povinnosť strpieť prítomnosť zamestnanca colného úradu alebo osoby poverenej colným úradom, poskytnúť im nevyhnutnú súčinnosť a zabezpečiť primerané podmienky na výkon daňového dozoru.

 

K bodom 17 a 18

                V nadväznosti na nový § 20a je nutné legislatívno-technicky upraviť zánik povolenia na prevádzkovanie daňového skladu.

 

K bodu 19

                Legislatívno-technické úpravy z dôvodu zjednotenia pojmovej terminológie používanej v zákone.

 

K bodu 20

                Legislatívno-technická úprava spresňujúca podmienky pre obchodovanie s tabakovou surovinou.

 

K bodom 21 až 24

                               Na základe doterajších zistení a poznatkov z aplikačnej praxe sa navrhuje spresniť a doplniť ustanovenia upravujúce obchodovanie s tabakovou surovinou. Nakoľko zdaňovanie tabakovej suroviny nie je harmonizovane upravené v rámci Európskej únie a aj po zavedení národnej úpravy boli identifikované problémy v tejto oblasti, bolo nutné prehodnotiť súčasný stav pri vydávaní povolenia na obchodovanie s tabakovou surovinou. Touto úpravou sa predovšetkým navrhuje upraviť a doplniť podmienky, ktoré musí splniť každá osoba, ktorá chce na daňovom území obchodovať s tabakovou surovinou tak, aby sa zamedzilo daňovým únikom a podvodom na spotrebnej dani z tabakovej suroviny, ako aj ostatných tabakových výrobkov.

 

K bodu 25

Navrhovaná úprava umožní oslobodiť od dane vzorky tabakovej suroviny odobraté na účely daňového dozoru alebo inej úradnej kontroly, úradnej skúšky alebo úradného zisťovania v technologicky odôvodnenom množstve, a tiež tabakovú surovinu zničenú colným úradom alebo pod jeho dozorom, a to aj v prípade, ak sa jej vlastníkom stal štát podľa osobitného predpisu.

 

K bodu 26

Legislatívno-technická úprava spresňujúca prepravu bezdymového tabakového výrobku na daňovom území.

 

K bodu 27

                Legislatívno-technická úprava spresňujúca proces evidencie žiadateľa o vydanie povolenia na prijatie a dovoz bezdymového tabakového výrobku.

 

K bodu 28

                Legislatívno-technická úprava spresňujúca zánik povolenia na prijatie a dovoz bezdymového tabakového výrobku.

 

K bodu 29

Ustanovenie sa navrhuje doplniť tak, aby umožnilo vrátenie dane z tabaku v bezdymovom tabakovom výrobku preukázateľne zdanenom na daňovom území aj v prípadoch, ak bol tento výrobok odobratý ako vzorka na účely daňového dozoru alebo inej úradnej kontroly, úradnej skúšky alebo úradného zisťovania v technologicky odôvodnenom množstve, a tiež v prípadoch, ak bol takýto výrobok zničený colným úradom alebo pod jeho dozorom, a to aj ak sa jeho vlastníkom stal štát podľa osobitného predpisu, pričom sa ukladá povinnosť priložiť k daňovému priznaniu úradný záznam o zničení kontrolných známok a úradný záznam o zničení spotrebiteľského balenia bezdymového tabakového výrobku.

 

K bodu 30

                Navrhovaným doplnením sa jednoznačne stanovuje, že označovať spotrebiteľské balenie bezdymového tabakového výrobku kontrolnou známkou môže osoba, ktorej colný úrad vydal povolenie na prijatie a dovoz bezdymového tabakového výrobku.

 

K bodom 31 a 32

                Legislatívno-technická úprava spresňujúca povinnosti prevádzkovateľa daňového skladu, podniku na výrobu tabakových výrobkov, ktorému colný úrad úplne alebo čiastočne upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň pri úprave (doplnení) zábezpeky na daň.

 

K bodu 33

                Na základe doterajších zistení a poznatkov z aplikačnej praxe sa navrhuje doplniť ustanovenia umožňujúce colnému úradu v odôvodnených prípadoch (napr. ohrozenie  vymáhateľnosti nezaplatenej dane alebo bude jej vymáhanie spojené so značnými ťažkosťami) rozhodnúť, že prevádzkovateľ daňového skladu je povinný doplniť zloženú zábezpeku na daň vo výške dane, ktorá by mohla vzniknúť z množstva tabakových výrobkov skladovaných vo všetkých prevádzkovaných daňových skladoch v pozastavení dane. To oprávnenie nebude možné uplatniť na  prevádzkovateľa daňového skladu, podniku na výrobu tabakových výrobkov, ktorému colný úrad upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň úplne.

 

K bodom 34 a 35

                S cieľom eliminovať daňové podvody a s ohľadom na ustanovenie čl. 16 ods. 2      písm. e), resp. čl. 19 ods. 2 písm. c) smernice Rady 2008/118/ES vyžadujúce od daňových subjektov dať súhlas na monitorovanie a kontrolu tabakových výrobkov, resp. dať súhlas na každú kontrolu prijatia tabakových výrobkov, navrhované opatrenie umožní vytvoriť dostatočné a reálne podmienky pre colný úrad na účinné vykonanie daňového dozoru pri preprave tabakových výrobkov v pozastavení dane na daňovom území, resp. na území Európskej únie.

                Aby colný úrad mohol vykonať daňový dozor aj nad pohybom tabakových výrobkov napr. formou miestneho zisťovania, je nevyhnutné, aby boli tieto tabakové výrobky v nezmenenej forme a množstve prítomné u odberateľa (príjemcu) tabakových výrobkov v čase, kedy colný úrad môže objektívne vykonať daňový dozor (kontrolu). Takto sa okrem iného bude môcť colný úrad presvedčiť, že tabakové výrobky boli skutočne prijaté (nejde o fiktívnu prepravu), a to zaslaním nového typu správy v elektronickom systéme daňovému subjektu, prostredníctvom ktorej bude daňovému subjektu uložená povinnosť zaslať po príchode tovaru na miesto určenia správu v elektronickom systéme o tom, že tovar dorazil na miesto určenia (napr. IE817) a zároveň bude subjektu v tejto správe uložená povinnosť zdržať sa nakladania s prijatým tovarom po dobu 2 hodín. Počas tejto doby bude mať colný úrad možnosť vykonať kontrolu prijatých tabakových výrobkov alebo odobrať vzorky. Uvedenú povinnosť by colný úrad aplikoval na základe analýzy rizika (nie na každú prepravu). Predpokladá sa, že navrhované opatrenia výraznou mierou prispejú k obmedzeniu daňových únikov (spôsobených napr. fiktívnymi prepravami, resp. viacerými prepravami na jeden ARC kód). Vyššie uvedenú zmenu elektronického systému by bolo možné technicky realizovať spolu s pripravovanou fázou 3.3. EMCS, ktorá sa bude realizovať k 1.2.2018 v roku 2017.

 

 

K bodu 36

                S cieľom predchádzať zneužitiu povolenia prijímať tovar v pozastavení dane z iného členského štátu opakovane obmedzením nepomerne veľkého počtu registrovaných oprávnených príjemcov so symbolickou sumou zloženej zábezpeky na daň sa navrhuje ustanovenie doplniť tak, aby minimálna výška zloženej zábezpeky na daň bola 5 000 eur.

 

K bodu 37

Touto úpravou sa jednoznačne stanovuje lehota kedy je oprávnený príjemca povinný doplniť zloženú zábezpeku na daň a v akej výške.

 

K bodu 38

                Ustanovenie sa navrhuje upraviť tak, aby presnejšie vymedzilo podmienky na zníženie zloženej zábezpeky na daň a jednoznačne sa stanovila suma, o ktorú colný úrad zníži zábezpeku na daň ak žiadateľ o zníženie zábezpeky na daň splnil všetky podmienky.       

 

K bodu 39

                Legislatívno-technická úprava spresňujúca lehotu zániku povolenia prijímať tabakové výrobky z iného členského štátu v pozastavení dane.

 

K bodu 40 a 41

                Legislatívno-technické úpravy.

 

K bodu 42

                Legislatívno-technická úprava spresňujúca ustanovenia upravujúce výkon daňového dozoru a daňovej kontroly vo vzťahu k predmetu dane, ktorým je aj tabaková surovina a bezdymové tabakové výrobky.

 

K bodu 43 a 50

                Legislatívno-technická úprava.

 

K bodu 44

                Legislatívno-technická úprava spresňujúca zadefinovanie správnych deliktov vo vzťahu k predmetu dane, ktorým je aj bezdymový tabakový výrobok.

 

K bodom 45 až 49 a 51 až 54

                Navrhovanou úpravou sa zavádza obmedzený počet sankcií za všetky delikty a priestupky s cieľom zamedziť uloženiu sankcií neprimeraných skutku, ktorý subjekt vykonal. Colný úrad bude môcť ukladať sankcie za všetky delikty a priestupky v navrhovanom rozsahu s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.

 

K bodom 55 až 57

                Legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z navrhnutých úprav v niektorých ustanoveniach zákona.

 

K bodu 58

                Deklaruje sa súlad navrhovaného znenia zákona s právne záväzným aktom Európskej únie v oblasti technických predpisov.

 

 

K bodom 59 a 60

                Legislatívno-technické úpravy.

 

K bodu 61

                V súvislosti s navrhovanými zmenami je potrebné upraviť prechodné ustanovenia.

 

K článku II

                Navrhuje sa ustanoviť účinnosť zákona dňom 1. januára 2018 okrem čl. I bodov 21, 22, 23, 24, 25, 36 a 38, ktoré nadobudnú účinnosť 1. apríla 2018 a okrem čl. I bodu 8, ktorý nadobudne účinnosť 1. júla 2018.

 

 

 

Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 16. augusta 2017.

 

 

 

Robert Fico, v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

Peter Kažimír, v. r.

                                                               minister financií Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 798
PoUtStŠtPiSoNe
: