Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
Predplatné
Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
TlačPoštaZväčšiZmenši

171/2015 Z. z.

najpravo.sk • 26.10. 2015, 17:10

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

 

Ministerstvo financií SR, vychádzajúc z Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2015, predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení  neskorších predpisov

(ďalej len „zákon“).

 

Predloženou novelou zákona sa upravujú niektoré povinnosti v oblasti rozpočtového procesu verejnej správy v súvislosti so zaradením nových subjektov do sektora verejnej správy.

 

Touto novelou zákona sa reaguje na skutočnosť, že rozpočtový proces verejnej správy rešpektuje platnú európsku legislatívu. Pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy sa vychádza z programu stability, ktorý Slovenská republika v zmysle nariadenia Rady (ES) č. 1466/97 o posilnení dohľadu nad stavmi rozpočtov a o dohľade nad hospodárskymi politikami a ich koordinácii v znení neskorších predpisov každoročne predkladá Európskej komisii v termíne do 30. apríla.

 

Zároveň sa navrhuje, aby vláda SR do Národnej rady SR predkladala informáciu o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy.

 

V čl. II v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov návrh novely upravuje ustanovenia v oblasti rozpočtového procesu v nadväznosti na navrhované zmeny v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.  V oblasti poskytovania údajov do systému RIS.SAM, návrh upravuje niektoré termíny predkladania údajov obcami a vyššími územnými celkami.

 

Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou SR, zákonmi a medzinárodnými zmluvami a s právom Európskej únie.

 

Predložený návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.

Osobitná časť

 

K čl. I

 

K bodu 1

Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zavádza vecne správny odkaz na zákon č. 547/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, ktorý obsahuje špecifickú úpravu vo vzťahu k Pôdohospodárskej platobnej agentúre.

 

K bodu 2

Navrhovanou úpravou sa umožňuje poskytovateľovi dotácie v odôvodnených prípadoch najmä z časových dôvodov rozhodnúť, že doklady preukazujúce splnenie podmienok na poskytnutie dotácie možno predložiť najneskôr do schválenia poskytnutia dotácie. Reaguje sa tak na potreby aplikačnej praxe, kedy žiadatelia v poskytovateľom určenom termíne nestihnú predložiť doklady preukazujúce splnenie podmienok na poskytnutie dotácie len z dôvodu, že na ich vydanie sa vzťahuje tridsaťdňová lehota.

 

K bodu 3

Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmenu vykonanú bodom 10.

 

K bodu 4

Úpravou § 14 ods. 1 zákona sa navrhuje, aby sa východiská rozpočtu verejnej správy nevypracovávali ako samostatný materiál a nepredkladali vláde SR a pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy sa vychádzalo z programu stability schváleného vládou SR. Určenie podielu schodku rozpočtu verejnej správy alebo podielu prebytku rozpočtu verejnej správy na hrubom domácom produkte je súčasťou programu stability.

Podľa nariadenia Rady (ES) č. 1466/97 o posilnení dohľadu nad stavmi rozpočtov a o dohľade nad hospodárskymi politikami a ich koordinácii v znení neskorších predpisov Slovenská republika do polovice apríla, najneskôr však do 30. apríla každoročne predkladá Európskej komisii program stability, ktorého súčasťou sú všetky relevantné údaje dôležité na zostavenie rozpočtu verejnej správy, ktoré vláda SR schváli v rámci programu stability.

 

K bodu 5

Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmenu vykonanú bodom 4.

 

K bodu 6

Vzhľadom na zaradenie nových subjektov do sektora verejnej správy podľa novej metodiky ESA 2010 sa pre potreby zostavovania rozpočtu verejnej správy ukladá povinnosť Ministerstvu zdravotníctva SR vypracovať návrh súhrnného rozpočtu za zdravotnícke zariadenia zaradené vo verejnej správe a prerokovať ho s Ministerstvom financií SR.

 

K bodu 7

V súvislosti so zaradením nových subjektov do sektora verejnej správy je potrebné zabezpečiť predkladanie rozpočtov nových subjektov verejnej správy na účely zostavovania rozpočtu verejnej správy. Z toho dôvodu sa navrhuje, že správca kapitoly má povinnosť Ministerstvu financií SR na jeho žiadosť predložiť návrhy rozpočtov za subjekty verejnej správy v zakladateľskej pôsobnosti a zriaďovateľskej pôsobnosti správcu kapitoly.

 

 

K bodu 8

Podľa doterajšej právnej úpravy vyššie územné celky predkladajú Národnej rade SR a Ministerstvu financií SR návrhy svojich rozpočtov na nasledujúci rozpočtový rok v termíne do 15. októbra bežného roka. Predkladanie návrhov rozpočtov v tomto termíne je nadbytočné z dôvodu, že návrh rozpočtu vyššieho územného celku, ktorý sa predkladá do 15. októbra bežného roka, je výrazne odlišný od rozpočtu, ktorý je následne schválený.

 

K bodu 9

Návrhom sa precizuje ustanovenie z dôvodu potreby bližšej špecifikácie vrátených finančných prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie do štátneho rozpočtu.

 

K bodu 10

Podľa platnej legislatívy vláda SR predkladá správu o plnení rozpočtu verejnej správy Národnej rade SR za prvý polrok, a to najneskôr do 90 dní po uplynutí prvého polroka, ktorej súčasťou sú podľa praxe aj údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka. Údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka sú podľa § 4 ods. 6 zákona súčasťou rozpočtu verejnej správy, ktorý vláda SR predkladá Národnej rade SR do 15. októbra bežného roka, ak Národná rada SR nerozhodne inak. V záujme toho, aby sa Národnej rade SR nepredkladali dvakrát, resp. rôzne údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka, navrhuje sa upraviť znenie § 30 ods. 1 tak, že Národnej rade SR sa bude namiesto správy o plnení rozpočtu verejnej správy predkladať informácia o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka, a to v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy, t. j. do Národnej rady SR sa bude predkladať len jeden materiál, ktorý bude obsahovať tak údaje, ako aj informáciu o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka, ktorej obsahom bude aj vysvetlenie prípadných odchýlok od schváleného rozpočtu verejnej správy.

 

K bodu 11

Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na zmenu vykonanú bodom 4.

 

K čl. II

 

K bodu 1

Ide o zosúladenie právnej úpravy s návrhom novelizácie § 14 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z., na základe ktorého sa nebudú vypracovávať východiská rozpočtu verejnej správy ako samostatný materiál a nebudú sa predkladať vláde SR z dôvodu, že pri zostavovaní návrhu rozpočtu verejnej správy sa bude vychádzať z programu stability schváleného vládou SR. Ustanovenie sa mení tak, že návrh finančných vzťahov medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí a vyšších územných celkov ministerstvo financií prerokuje s príslušnými zástupcami územnej samosprávy pred predložením návrhu programu stability a pred predložením návrhu rozpočtu verejnej správy na rokovanie vlády SR.

 

K bodu 2

Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na prečíslovanie § 10 ods. 9, na ktorý sa súčasné znenie v § 12 ods. 3  odkazuje pod pôvodným číslom 8.

 

K bodu 3

Navrhuje sa doplnenie v § 12 ods. 4 písm. a), kde návrh ustanovuje poskytovať obcami a vyššími územnými celkami do systému RIS.SAM počas rozpočtového provizória údaje schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka.

 

K bodu 4

Navrhuje sa upraviť termíny poskytovania údajov o upravenom rozpočte obcami a vyššími územnými celkami do systému RIS.SAM. Údaje upraveného rozpočtu sa poskytnú najneskôr do 30. kalendárneho dňa po uplynutí príslušného mesiaca a úpravy rozpočtu vykonané v mesiaci december najneskôr do 5. februára nasledujúceho rozpočtového roka. Uvedeným návrhom sa termíny predkladania mesačných údajov o rozpočte poskytovaných do systému RIS.SAM zjednotia, čím sa vytvorí možnosť odstránenia duplicít pri poskytovaní údajov a taktiež prenášanie údajov medzi jednotlivými modulmi RIS.SAM, rozpočet a RIS.SAM výkazy, čo vytvára priestor na harmonizáciu takto poskytovaných dát. Prvýkrát sa údaje do systému RIS.SAM podľa tejto úpravy budú zadávať v mesiaci august 2015, t.j. za zmeny rozpočtu vykonané v júli 2015. Uvedené termíny môžu byť v budúcnosti predmetom prehodnotenia v nadväznosti na postup aplikácie RIS.SAM.

 

K bodu 5

Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na platný zákon o Štátnom fonde rozvoja bývania. Do celkovej sumy dlhu obce sa na účely tohto zákona nebude započítavať záväzok z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na obstaranie obecných nájomných bytov, čo okrem výstavby pre obce znamená možnosť zaobstarania si takého bytu aj prostredníctvom jeho kúpy.

 

K bodu 6

V nadväznosti na legislatívno-technickú úpravu v bode 4 sa navrhuje následná aktualizácia súvisiacej poznámky pod čiarou k odkazu 23).

 

K čl. III

Navrhuje sa účinnosť zákona 1. augusta 2015.

 

 

Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 15. apríla 2015.

 

 

 

 

 

 

Robert Fico v. r.

 

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

Peter Kažimír v. r.

 

podpredseda vlády a

minister financií Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 899
PoUtStŠtPiSoNe
: