Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
Predplatné
Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
TlačPoštaZväčšiZmenši

241/2012 Z. z.

najpravo.sk • 9.9. 2012, 20:18

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

I

Zákon č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách upravujúci pravidlá podnikania v sektore elektronických komunikácií nadobudol účinnosť dňa 1. novembra 2011.

Základným poslaním zákona bola transpozícia revidovaného regulačného rámca elektronických komunikácií Európskej únie z roku 2009 do právneho poriadku Slovenskej republiky.

Cieľom predloženej novely zákona je zapracovať do zákona ďalší spôsob, ktorým by mohol Telekomunikačný úrad SR prideľovať individuálne práva na používanie frekvencií, a to prostredníctvom aukcií. Doteraz sa tento spôsob uskutočňoval iba prostredníctvom zákonom upraveného procesu výberového konania.

Okrem tohto zásadného doplnenia zákona novela obsahuje spresnenia niektorých výkladovo sporných častí zákona a úpravy legislatívno – technických detailov zákona o elektronických komunikáciách.

Navrhovaný zákon je v súlade s právom Európskej únie, s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi Slovenskej republiky, so zákonmi Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny, sociálny vplyv ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.

B. Osobitná časť

Čl. I

K bodu 1

Ustanovenie upresňuje spôsob zverejňovania informácie o vybraných administratívnych úhradách Telekomunikačným úradom SR (ďalej len „úrad").

K bodu 2

Vzhľadom na charakter ustanovení, ktoré zákon pôvodne navrhoval upraviť iba vo vykonávacom predpise, návrh vkladá priamo povinnosti podniku do textu zákona, aby nevznikli pochybnosti o ústavnosti takéhoto vykonávacieho predpisu.

K bodu 3

Návrh explicitne dopĺňa povinnosť úradu konzultovať určité otázky s ministerstvom, vzhľadom na skutočnosť, že ministerstvo zodpovedá za napĺňanie cieľov národnej politiky pre elektronické komunikácie. Takýmto spôsobom zároveň nedochádza k žiadnemu obmedzovaniu regulačnej právomoci úradu a ani jeho nezávislosti.

K bodu 4

Zákon o elektronických komunikáciách podrobne upravuje proces výberového konania na prideľovanie frekvencií a následné udeľovanie individuálnych povolení na právo používať frekvencie. Vzhľadom na vývoj technológií a aj na zjednodušovanie prístupu k frekvenciám je vhodným nástrojom na prideľovanie frekvencií aj forma elektronickej aukcie. Keďže tento systém nie je priamo v zákone upravený, navrhuje sa jeho doplnenie, aby ho bolo možné využívať. Používanie elektronickej aukcie by malo zabezpečiť transparentnejší výber poskytovateľa služieb elektronických komunikácií a tým zabezpečiť znižovanie miery korupcie ako aj nákladov účastníkov výberového konania pri predkladaní ponúk.

Keďže využitie aukcie by malo prispieť v maximálnej miere k zabezpečeniu transparentnosti výberového konania oproti výberu s viacerými hodnotiacimi kritériami, jej využívanie by malo znížiť pravdepodobnosť napadnutia procesu výberu neúspešnými uchádzačmi.

Zákon dáva oprávnenie úradu vylúčiť z aukcie účastníka výberového konania, ak tento svojím konaním marí účel alebo priebeh aukcie. Podobne peňažná zábezpeka zložená účastníkom výberového konania prepadá štátu, ak tento účastník výberového konania svojím konaním spôsobil zmarenie účelu aukcie.

O marenie účelu alebo priebehu aukcie by išlo najmä v týchto prípadoch: priama alebo nepriama spolupráca (koordinovaný postup) medzi žiadateľmi o vydanie individuálneho povolenia s cieľom ovplyvniť priebeh alebo výsledok výberového konania, vyhrážanie sa alebo iné zastrašovanie konkurenčných žiadateľov, alebo zverejnenie informácií o účasti v aukcii, oznámenie ponúk alebo stratégií účastníka výberového konania alebo zverejnenie informácií týkajúcich sa jeho ponúkanej ceny.

Úspešnému účastníkovi úrad vydá v zákonnej lehote rozhodnutie o pridelení frekvencií, neúspešnému účastníkovi sa peňažná zábezpeka (ak bola vyžadovaná) vráti po zastavení konania o jeho žiadosti. Vylúčený uchádzač, ktorý nie je spokojný s rozhodnutím úradu, môže využiť opravné prostriedky v zmysle správneho poriadku, prípadne sa obrátiť na súd.

K bodu 5

Ustanovenie opravuje nesprávny vnútorný odkaz v zákone.

K bodu 6

Návrh upresňuje, pre ktorého účastníka platia explicitné obsahové náležitosti zmluvy o poskytovaní verejných elektronických komunikačných služieb.

K bodu 7

Návrh explicitne dopĺňa povinnosť úradu konzultovať určité otázky s ministerstvom, vzhľadom na skutočnosť, že ministerstvo zodpovedá za napĺňanie cieľov národnej politiky pre elektronické komunikácie. Takýmto spôsobom zároveň nedochádza k žiadnemu obmedzovaniu regulačnej právomoci úradu a ani jeho nezávislosti.

K bodu 8

Ustanovenie opravuje nesprávny vnútorný odkaz v zákone.

K bodu 9

Navrhovaná zmena upresňuje ustanovenie, aby bolo jasne čitateľné, za akých okolností môže úrad uloženú povinnosť poskytovať dotknutú službu zrušiť.

K bodu 10

Oprava čísla odkazu.

K bodu 11

Návrh dáva do súladu odseky 2 a 4 tak, aby nedochádzalo k spornému výkladu a ustanovenie tak korešponduje presne so znením smernice 2002/58/EÚ.

K bodu 12

Odstránenie rozporu so zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon).

K bodu 13

Navrhované znenie upravuje prechodné ustanovenie tak, aby sa predišlo možným sporom vo výklade dotknutého ustanovenia.

Čl. II

Navrhovaná účinnosť novely je 1. september 2012.

Bratislava 31. mája 2012

Robert Fico, v.r.

predseda vlády Slovenskej republiky

Ján Počiatek, v.r.

minister dopravy, výstavby

a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 978

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: