Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov vypracovalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v spolupráci s Štátnou veterinárnou a potravinovou správou SR.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky pripravilo uvedený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov najmä vzhľadom na výraznú dynamiku v prijímaní legislatívy a v jej zmenách v potravinovej oblasti. Pri vypracovaní návrhu zákona bola zohľadnená aj potreba zmeny resp. doplnenia príslušných ustanovení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z., pri implementácii ktorých sa orgány úradnej kontroly potravín stretli od nadobudnutia účinnosti poslednej zmeny zákona č. 152/1995 Z. z. s určitými problémami.
Predložený návrh zákona okrem iného upravuje novým spôsobom aj oblasť pokút a iných správnych deliktov, zavádza informačnú povinnosť pre prevádzkovateľov potravinárskych podnikov na vývesnej tabuli umiestňovať výsledky kontrol a vypúšťa ustanovenia, ktoré sú už upravené inými priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie.
Návrh zákona bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, značná časť pripomienok a odporúčaní je v predloženom znení zapracovaná. K uplatneným zásadným pripomienkam sa konali rozporové konania v dňoch 23. a 24. mája 2011.
Rozpory ostali nevyriešené s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky, Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou, Potravinárskou komorou Slovenska , Republikovou úniou zamestnávateľov a Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou .
Návrh zákona nezakladá dopad na štátny rozpočet, bude mať pozitívny dopad z titulu dvojnásobného navýšenia pokút, ktoré sú príjmom štátneho. Toto tvrdenie vzalo na vedomie Ministerstvo financií Slovenskej republiky v rámci predbežného pripomienkového konania aj medzirezortného pripomienkového konania. K doložke finančných vplyvov je doplnená analýza finančných vplyvov na štátny rozpočet.
Návrh zákona je v súlade s ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
OSOBITNÁ ČASŤ
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 2
Upravuje sa predmet úpravy zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. bol prijatý v roku 1995. Od roku 1995 došlo k podstatnej zmene pri tvorbe legislatívy, preto bolo potrebné predmet úpravy zmeniť a zosúladiť so súčasným stavom vzhľadom na to, že rozsiahla oblasť pokiaľ ide o bezpečnosť potravín a ich kvalitu je riešená v súčasnosti priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie
K bodu 3
Vypúšťa sa odsek 2 vzhľadom na to, že úprava tabakových výrobkov bude riešená komplexne zákonom o tabakových výrobkoch.
K bodu 4
Upravuje sa komplexne § 2 v súlade s priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie. Pojmy, ktoré sú upravené priamo aplikovateľnými aktmi EÚ sa vypúšťajú.
K bodu 5
V súlade s novou koncepciou, podrobnosti o bezpečnosti potravín, o výrobe, manipulácii a o umiestňovaní na trh budú upravené nariadeniami vlády SR, čím dôjde k postupnému zrušeniu potravinového kódexu. Upravuje sa ustanovenie vzhľadom na novú právnu úpravu. zdravotná neškodnosť je v súčasnosti upravená priamo aplikovateľným právnym aktom ako bezpečnosť potravín.
K bodu 6
Vzhľadom na cieľ predloženej novely sa dopĺňa aj internetový predaj.
K bodu 7
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodom 8 až 10
Vzhľadom na cieľ predloženej novely sa zo zákona vypúšťajú dotknuté ustanovenia.
K bodom 11 a 12
Spresňuje sa § 5 ods. 2 a nadväzne na túto úpravu sa vypúšťajú odseky 3 a 4, uvedená oblasť je upravená priamo aplikovateľným právnym aktom EÚ.
K bodu 13
V § 6 sa spresňuje odsek 1.
K bodu 14
V § 6 odsek 3 sa ustanovuje aké potraviny môže prevádzkovateľ potravinárskeho podniku umiestňovať na trh, v súlade s priamo aplikovateľnými právnymi aktmi Európskej únie.
K bodu 15
V § 6 sa vkladá nový odsek 4, ktorý ustanovuje povinnosti subjektov pri uvádzaní na trh potravín alebo výživových doplnkov prostredníctvom internetového predaja.
K bodu 16
Ustanovenie sa dopĺňa v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie.
K bodu 17
Ustanovuje sa systém rýchleho varovania a analýza rizika
K bodom 18 a 19
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodu 20
Nové odseky v § 7 ustanovujú povinnosti príjemcu zásielky potravín a príjemcu zásielky materiálov a predmetov určených na styk s potravinami.
K bodom 21 až 23
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 24
V § 8 sa vypúšťa odsek 3.
K bodom 25, 26 a 28
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodu 27
V § 9 sa vypúšťa odsek 2.
K bodu 29
Precizujú sa odseky 1 a 2 v § 9a v nadväznosti na priamo aplikovateľné právne akty Európskej únie.
K bodu 30
V § 10 sa vypúšťa odsek 2.
K bodom 31 až 35
Spresňuje sa ustanovenie.
K bodu 36
Vypúšťa sa v § 12 ods. 1 písmeno o).
K bodu 37
Legislatívno-technická úprava.
K bodom 38 až 40
Spresňuje sa ustanovenie v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie.
K bodu 41
Vypúšťa sa tretia časť a poznámka pod čiarou 9ac.
K bodom 42 a 43
Spresňuje sa doterajšie ustanovenie.
K bodu 44
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 45
Vypúšťa sa odsek 6 v § 18.
K bodom 46 až 48
Spresňujú sa ustanovenia v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie.
K bodom 49 až 51
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 52
Precizuje sa v súvislosti s cieľom novely.
K bodom 53 a 54
Vzhľadom k cieľu novely sa precizuje § 20.
K bodu 55
Vzhľadom k cieľu novely sa vypúšťajú krajské veterinárne a potravinové správy.
K bodu 56
Upravuje sa poznámka pod čiarou k odkazu 13.
K bodu 57
Vypúšťa sa ustanovenie v § 21 odsek 2 a poznámka pod čiarou k odkazu 14a.
K bodu 58
Precizovanie kompetencií a informovanosť voči Európskej komisii.
K bodu 59
Ustanovuje ktoré subjekty vykonávajú kontrolu potravín v rozsahu svojej pôsobnosti
K bodu 60
Ustanovenie kompetencií Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Ministerstva zdravotníctva SR v oblasti riadenia a výkonu kontrolujú výkon štátnej správy uskutočňovaný orgánmi úradnej kontroly potravín, odsek 2 precizuje jednotlivé činnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a v odseku 3 Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR a Ministerstvo zdravotníctva SR vymenúvajú jeden alebo viac spolupracujúcich orgánov, ktoré podľa potreby spolupracujú s orgánmi iných členských štátov. Úlohou spolupracujúcich orgánov je pomáhať a spolupracovať pri komunikácii medzi príslušnými orgánmi, najmä odosielanie a prijímanie žiadostí o pomoc. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR oznamuje spolupracujúce orgány Európskej komisii a informuje Európsku komisiu a ostatné členské štáty o všetkých relevantných podrobných údajoch o vymenovaných spolupracujúcich orgánoch a o všetkých zmenách týchto údajov
K bodu 61
Ustanovenia o výkone úradnej kontroly potravín orgánmi štátnej veterinárnej
a potravinovej správy.
K bodu 62
Ustanovenie o možnosti výkonu auditu.
K bodu 63
Vzhľadom na cieľ novely sa dopĺňa ustanovenie, rozširuje sa právomoc inšpektorov úradnej kontroly vykonávať kontrolu i v inom územnom obvode z dôvodu zvýšenia efektívnosti úradnej kontroly a ochrany spotrebiteľa.
K bodu 64
Precizuje sa ustanovenie v súlade s priamo aplikovateľným právnym aktom Európskej únie, ustanovuje sa, že laboratóriá musia byť akreditované.
K bodu 65
Vypúšťajú sa ustanovenia a poznámka pod čiarok k odkazu 21d.
K bodu 66
Precizuje sa ustanovenie.
K bodom 67 až 69
Vzhľadom na cieľ novely sa precizuje ustanovenie.
K bodu 70
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 71
Vkladá sa nový § 29a ktorý odkazuje na prílohu, v ktorej je uvedený zoznam právne záväzných aktov Európskej únie.
K bodu 72
Vypúšťa sa vzhľadom k nahradeniu potravinového kódexu – nariadeniami vlády SR.
K bodu 73
Precizuje sa ustanovenie.
K bodu 74
Vzhľadom na cieľ novely sa vypúšťajú ustanovenia.
K bodu 75
Precizuje sa ustanovenie.
K bodu 76
Vkladá sa nový § 31aa – prechodné stanovenie od 1. októbra 2011.
K bodu 77
Vkladá sa nový § 31e – zrušovacieho ustanovenie od 1. októbra 2011.
K bodu 78
Úprava transpozičnej prílohy.
K Čl. II
Navrhovaná účinnosť od 1. októbra 2011.
Bratislava 8. júna 2011
Iveta R a d i č o v á, v. r.
predsedníčka vlády
Slovenskej republiky
Zsolt S i m o n, v. r.
minister pôdohospodárstva,
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky