Dôvodová správa
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov nadobudol účinnosť 1. januára 2009. Tento zákon zásadným a novým spôsobom upravuje systém poskytovania sociálnych služieb v Slovenskej republike a ustanovil aj nové kompetencie a úlohy pre územnú a regionálnu samosprávu a nový systém financovania neverejných poskytovateľov sociálnych služieb.
Poslaneckým návrhom zákona sa precizujú podmienky poskytovania a zabezpečenia sociálnej služby pre klienta zo strany samosprávnych orgánov tak, aby sa jednoznačne zabezpečilo právo klienta na výber sociálnej služby a jej poskytovateľa a tým aj právo na dostupnosť sociálnej služby.
Zároveň sa navrhuje zosúladiť ustanovenie § 8 ods. 2 a 3 platného zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky v nadväznosti na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 332/2010 Z. z., ktorý rozhodol o nesúlade časti ustanovenia § 8 ods. 2 písm. d) a ods. 3 písm. d) zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky.
Poslanecký návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, najmä s Európskou sociálnou chartou a s Dohovorom o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý bol uverejnený v Zbierke zákonov Slovenskej republiky ako Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.
Navrhovaná právna úprava nepredpokladá dopad na štátny rozpočet a rozpočty obcí a vyšších územných celkov, nakoľko nezakladá žiadne nové kompetencie pre obce a vyššie územné celky, ktoré si náklady spojené s poskytovaním a zabezpečovaním sociálnych služieb pokrývajú v rámci svojich rozpočtov.
Vplyv polaneckého návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.
Vzhľadom na doložku zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie, vypracovanie tabuľky zhody a aproximačnej prílohy je bezpredmetné.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 - § 6 ods. 1:
Dôvodom návrhu zmeny tohto ustanovenia je skutočnosť, že jeho znenie bolo duplicitné, nakoľko sa v ustanovení uvádza, že fyzická osoba má právo výberu sociálnej služby a formy jej poskytovania a právo výberu poskytovateľa sociálnej služby za podmienok ustanovených týmto zákonom a teda slová „v rozsahu ustanovenom v § 8 ods. 2 a 3" sú nadbytočné.
K bodu 2 - § 8 ods. 2 a 3:
Navrhovanou zmenou sa zabezpečí uplatňovanie práva fyzickej osoby na výber poskytovateľa sociálnej služby v súlade s § 6 ods. 1 v plnom rozsahu bez akýchkoľvek obmedzení a následkov s tým spojených (napr. nemožnosť financovať neverejného poskytovateľa, ak si ho klient priamo vybral). Cieľom navrhovanej zmeny v tomto ustanovení je zabezpečiť vykonateľnosť práva fyzickej osoby na výber poskytovateľa sociálnej služby.
Návrhom sa zosúlaďuje ustanovenie § 8 ods. 2 a 3 platného zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky v nadväznosti na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 332/2010 Z. z., ktorý rozhodol o nesúlade časti ustanovenia § 8 ods. 2 písm. d) a ods. 3 písm. d) zákona o sociálnych službách s Ústavou Slovenskej republiky.
K bodom 3 a 4 - § 62
Ide o legislatívno-technické úpravy v nadväznosti na novelizované ustanovenia § 8 ods. 2 a 3.
K Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť od 1. marca 2011.
Bratislava 15.október 2010