Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

529/2010 Z. z.

Edmund Horváth • 5.3. 2011, 20:17

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Podľa článku 194 Lisabonskej zmluvy v rámci vytvorenia a fungovania vnútorného trhu

a so zreteľom na potrebu zachovávať a zlepšovať životné prostredie sleduje politika Únie

v oblasti energetiky v duchu solidarity medzi okrem iného cieľ presadzovať energetickú efektívnosť, úsporu a vývoj nových a obnoviteľných zdrojov energie.

Energeticky významné výrobky majú veľký podiel na spotrebúvaní prírodných zdrojov

a energie v Európskej únii. Majú aj množstvo iných významných vplyvov na životné prostredie. Vo veľkej väčšine kategórií výrobkov dostupných na trhu Únie možno pozorovať rôzne stupne vplyvu na životné prostredie napriek tomu, že majú podobnú funkciu. V záujme trvalo udržateľného rozvoja je potrebné podporovať nepretržité zlepšovanie celkového vplyvu týchto výrobkov na životné prostredie, a to predovšetkým zistením hlavných zdrojov negatívnych vplyvov na životné prostredie a zabránením prenosu znečistenia, ak toto zlepšovanie nespôsobuje nadmerné náklady.

Mnohé energeticky významné výrobky majú značný potenciál na zlepšenie, pokiaľ ide

o znižovanie vplyvov na životné prostredie a dosiahnutie úspor energie prostredníctvom lepšieho navrhovania, ktoré môže prispieť aj k úsporám nákladov pre podniky ako aj koncových užívateľov. Okrem výrobkov, ktoré využívajú, premieňajú, distribuujú alebo merajú energiu, by mohli pri používaní prispieť k značným úsporám energie aj niektoré iné energeticky významné výrobky ako napr. okná, izolačné materiály, sprchovacie hlavice alebo vodovodné kohútiky.

Už vo fáze navrhovania energeticky významných výrobkov by sa mali prijať opatrenia na účely optimalizácie environmentálnych vlastností týchto výrobkov a zároveň zachovania ich funkčných vlastností. Ako preventívny prístup pre racionalizáciu spotreby energie a obmedzovanie emisií oxidu uhličitého je aj environmentálne navrhovanie a používanie výrobkov (ekodizajn), stanovené v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2005/32/ES

zo 6. júla 2005 o vytvorení rámca na stanovenie požiadaviek na ekodizajn výrobkov využívajúcich energiu. Táto smernica bola podstatným spôsobom zmenená a doplnená smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/125/ES z 21. októbra 2009 o vytvorení rámca na stanovenie požiadaviek na ekodizajn energeticky významných výrobkov.

Smernica 2005/32/ES bola do slovenského právneho poriadku prevzatá zákonom

č. 665/2007 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne). Vzhľadom na rozšírenie rozsahu pôsobnosti uvedenej smernice na všetky energeticky významné výrobky bola z dôvodu prehľadnosti prepracovaná smernicou 2009/125/ES.

Dôvodom na predloženie návrhu zákona o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne) je potreba transpozície smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/125/ES z 21. októbra 2009 o vytvorení rámca na stanovenie požiadaviek na ekodizajn energeticky významných výrobkov (Ú. v. ES L 285, 31.10.2009).

Predmetom návrhu zákona je prevzatie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/125/ES z 21. októbra 2009 o vytvorení rámca na stanovenie požiadaviek na ekodizajn energeticky významných výrobkov do podmienok slovenského práva. Táto smernica by sa mala transponovať do právnych predpisov Slovenskej republiky do 20. novembra 2010.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými dohovormi a zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI

právneho predpisu s právom Európskej únie

1. Predkladateľ právneho predpisu: Ministerstvo hospodárstva a výstavby Slovenskej republiky

2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne)

3. Problematika návrhu právneho predpisu:

a) je upravená v práve Európskej únie:

- v primárnom práve:

Zmluva o fungovaní Európskej únie

Hlava XXI Energetika, čl. 194

- v sekundárnom práve:

Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/125/ES z 21. októbra 2009 o vytvorení rámca na stanovenie požiadaviek na ekodizajn energeticky významných výrobkov (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 285, 31.10.2009)

b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.

4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:

a) lehota na prebratie smernice podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej

správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom

všeobecne záväzných právnych predpisov: do 20. novembra 2010,

b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa

určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu

smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych

predpisov: bezpredmetné,

c) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260

Zmluvy o fungovaní Európskej únie – bezpredmetné

d) informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebrané spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia:

- Zákon č. 665/2007 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov využívajúcich energiu (zákon o ekodizajne)

- Zákon č. 469/2002 Z. z. o environmentálnom označovaní výrobkov v znení neskorších predpisov,

- Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,

- Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov

- Zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších

- Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov

5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:

- úplný

6. Gestor a spolupracujúce rezorty: Ministerstvo hospodárstva a výstavby SR,

Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR

Doložka vybraných vplyvov

A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne).

Termín začatia a ukončenia PPK: Návrh zákona v plnom rozsahu preberá Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2009/125/ES z 21. októbra 2009 o vytvorení rámca na stanovenie požiadaviek na ekodizajn energeticky významných výrobkov do slovenského právneho poriadku. V zmysle aktualizovanej jednotnej metodiky na hodnotenie vybraných vplyvov (schválenej uznesením vlády SR č. 112/2010) a zmien Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky (uznesenie vlády SR č. 352/2010) nie je potrebné návrhy zákonov, ktorými Slovenská republika preberá alebo vykonáva právne záväzné akty Európskej únie predkladať na predbežné pripomienkové konanie.

A.2. Vplyvy:

Pozitívne* Žiadne* Negatívne*

1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy

x

2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia? x

3, Sociálne vplyvy

– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,

-sociálnu exklúziu,

- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť x

4. Vplyvy na životné prostredie x

5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti x

* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.

A.3. Poznámky

Celkové pozitívne a negatívne dopady sú vyvážené.

A.4. Alternatívne riešenia

Bezpredmetné.

A.5. Stanovisko gestorov

Bezpredmetné.

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Vplyvy na podnikateľské prostredie

3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?

3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?

3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?

Bezpredmetné

3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)

Bezpredmetné.

3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?

Bezpredmetné.

Osobitná časť

K § 1

Ustanovenie vymedzuje predmet navrhovanej právnej úpravy.

Účelom je vytvorenie rámca na stanovenie požiadaviek Spoločenstva na ekologické navrhovanie a používanie výrobkov využívajúcich energiu s cieľom zabezpečiť voľný pohyb týchto výrobkov v rámci vnútorného trhu.

Návrh zákona sa v zmysle smernice nevzťahuje na osobné dopravné prostriedky alebo nákladné dopravné prostriedky.

K § 2

V tomto ustanovení sú uvedené definície základných pojmov používaných v jednotlivých ustanoveniach zákona zhodne so smernicou EP a Rady 2009/125/ES.

K § 3

Určuje výrobcu alebo jeho splnomocnenca ako osobu, ktorá je povinná pred uvedením výrobku na trh alebo pred uvedením výrobku do prevádzky zabezpečiť posúdenie zhody, vlastností výrobku s technickými požiadavkami, umiestniť na výrobok označenie CE a vydať vyhlásenie, že výrobok spĺňa všetky technické požiadavky. Výrobca a splnomocnenec sú definovaní v zákone č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Vymedzujú sa povinnosti dovozcu, ktoré je povinné vykonať pred uvedením výrobku na trh alebo do prevádzky, t. j. povinnosť zabezpečiť technickú dokumentáciu k výrobku a vyhlásenie o zhode.

V odseku 3 je vymedzený obsah vyhlásenia o zhode.

Vyhlásenie o zhode obsahuje údaje, ktoré identifikujú výrobcu a dovozcu, opis typu výrobku postačujúci na jednoznačnú identifikáciu, odkaz na použité harmonizované normy, odkaz na iné použité technické normy a špecifikácie, odkaz na iné uplatnené právne akty Spoločenstva ustanovujúce umiestňovanie označenia CE a označenie a podpis osoby oprávnenej konať za výrobcu.

Odsek 4 vymedzuje zákaz označovať výrobok takým označením, ktoré by mohlo viesť významom alebo formou k zámene s označením CE a takto zavádzať užívateľov.

Odseky 5 a 6 vymedzujú poskytovanie informácií o výrobku priamemu užívateľovi a ďalším osobám. Výrobca alebo jeho splnomocnenec pri poskytovaní informácií zohľadní najmä predpokladaný typ užívateľa výrobku a povahu informácií, ktoré treba poskytnúť. Uprednostňuje sa poskytovanie informácií formou piktogramov alebo uznávaných kódov alebo inými názornými prostriedkami. Poskytovanie informácií je bližšie konkretizované v odseku 6. Ďalšími osobami sú projektant a osoby, ktoré prichádzajú do styku s výrobkom po skončení jeho životnosti, ktoré sa zaoberajú jeho demontážou, recykláciou alebo jeho zneškodnením.

K § 4

Ustanovenie vymedzuje skutočnosti, na základe ktorých môže byť výrobok uvedený na trh, aj keď nespĺňa požiadavky na ekodizajn. Z dôvodu požiadaviek na ekodizajn, alebo z dôvodu nestanovenia požiadaviek na ekodizajn nie je možné brániť uvedeniu výrobku na trh alebo do prevádzky, ak tento spĺňa všetky technické požiadavky a je na ňom umiestnené označenie CE.

Výrobok, ktorý nie je v zhode s technickými požiadavkami na ekodizajn, môže byť vystavovaný na obchodných veľtrhoch, výstavách a predvádzacích akciách. Podmienkou je však viditeľné označenie, že ho ešte nie je možné uviesť na trh alebo do prevádzky. Účelom návrhu zákona nie je bránenie rozvoju nových výrobkov a ich prezentácii na verejnosti.

Ak bola výrobku udelená environmentálna značka podľa zákona č. 469/2002 Z. z. o environmentálnom označovaní výrobkov, výrobok spĺňa požiadavky na ekodizajn za podmienky, že tieto podmienky spĺňa aj udelená environmentálna značka.

Ustanovuje, že výrobky projektované a vyrobené v súlade s harmonizovanými normami, ktorých referenčné čísla boli uverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie, sú považované za výrobky, ktoré spĺňajú všetky technické požiadavky ustanovené osobitným predpisom, ktorého sa tieto normy týkajú.

K § 5

Vymedzuje možnosť výberu postupu pri posudzovaní zhody výrobku. Výrobca si pri posudzovaní zhody výrobku môže zvoliť postup vnútornej kontroly projektu alebo systém riadenia pre posudzovanie zhody. Postupy sú bližšie špecifikované v prílohe č. 2 k zákonu.

Výrobca uchováva dokumenty týkajúce sa vykonaného posúdenia zhody a vydané vyhlásenie o zhode po dobu 10 rokov od vyrobenia posledného výrobku využívajúceho energiu. Tieto dokumenty uchováva za účelom ich predloženia orgánom dozoru.

Ďalej sa ustanovuje, že ak je výrobok, na ktorý sa vzťahujú technické požiadavky, projektovaný organizáciou registrovanou podľa osobitného predpisu, táto musí postupovať podľa prílohy č. 2 k zákonu. Ak je výrobok, na ktorý sa vzťahujú technické požiadavky, projektovaný organizáciou postupom na posudzovanie zhody v súlade s harmonizovanými normami, ktorých referenčné čísla boli uverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie, má sa za to, že postup je v súlade s prílohou č. 2.

K § 6

Predmetom právnej úpravy je ustanovenie požiadaviek na ekológiu výrobkov využívajúcich energiu. Tieto požiadavky sú významné z environmentálneho hľadiska, ale aj z hľadiska spotrebiteľa, preto sa navrhuje, aby dozor nad dodržiavaním povinností vyplývajúcich pre výrobcu z ustanovení zákona vykonávala Slovenská obchodná inšpekcia podľa ustanovenia § 2 písm. f) zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Podľa § 20 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, Slovenská obchodná inšpekcia ako všeobecný orgán dozoru nad výrobkami uvádzanými na vnútorný trh bude kontrolovať najmä či sú výrobky označené značkou CE, či nie sú označené zavádzajúcim označením, ktoré by mohlo spôsobiť zámenu s označením CE, či sú spolu s výrobkom spotrebiteľovi poskytnuté informácie o zaobchádzaní, používaní alebo recyklácii výrobkov a osobám zaoberajúcim sa recykláciou alebo znehodnotením výrobku, informácie o spôsobe recyklácie alebo znehodnotenia.

K § 7

Za porušenie povinností uložených zákonom sa ustanovujú pokuty podľa všeobecných zásad o správnych deliktoch vo výške od 330 eur do 16600 eur. Ide o zavádzajúce označenie značkou, ktorá by mohla viesť k zámene s označením CE, porušenie informačných povinností určených spotrebiteľovi a iným osobám, ktoré prichádzajú do styku s výrobkom a nevykonanie posudzovania zhody postupom ustanoveným zákonom. Povinnosť zabezpečenia posúdenia zhody a označenia značkou CE výrobcom alebo dovozcom podľa § 3 ods. 1 alebo 2 sa nebude sankcionovať podľa tohto zákona, ale podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody.

K § 8

Zrušuje sa zákon č. 665/2007 Z. z. o environmentálnom navrhovaní a používaní výrobkov (zákon o ekodizajne).

K § 9

Ustanovením sa plní povinnosť uvádzať transpozičný odkaz.

K § 10

Navrhovaná účinnosť je od 1. januára 2011, vzhľadom na predpokladané trvanie legislatívneho procesu v NR SR, ako aj naliehavosť transpozície smernice.

Bratislava 22. septembra 2010

Iveta Radičová, v.r.

predsedníčka vlády Slovenskej republiky

Juraj Miškov, v.r.

minister hospodárstva a výstavby

Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1278
PoUtStŠtPiSoNe
: