Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

486/2010 Z. z.

Edmund Horváth • 5.3. 2011, 20:59

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. VŠEOBECNÁ ČASŤ

Ministerstvo financií SR predkladá do legislatívneho procesu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona").

Návrhom zákona sa preberá článok 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/49/ES, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/ EHS a 83/349/EHS. Transpozičná lehota pre uvedený článok je určená do 1. januára 2011.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Súlad návrhu zákona s právom Európskej únie je spracovaný formou doložky zlučiteľnosti a tabuľky zhody.

Návrh zákona nezakladá nároky na štátny rozpočet, rozpočty obcí ani vyšších územných celkov, nemá ekonomický, environmentálny vplyv ani vplyv na zamestnanosť a má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a zníženie administratívnej zaťaženosti podnikateľov.

Vplyvy na podnikateľské prostredie

3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?

Návrh zákona sa týka účtovných jednotiek, ktoré sú materskou účtovnou jednotkou a majú povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a súčasne majú dcérsku účtovnú jednotku, ktorá je čo do veľkosti a rozsahu nevýznamná. Presný počet dotknutých subjektov nie je možné odhadnúť vzhľadom na to, že oslobodenie je dobrovoľné a subjekty ho nemusia využiť.

3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?

V prípade, ak sa účtovná jednotka rozhodne nezostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (ďalej len "KUZ") bude to mať priamy finančný pozitívny vplyv, tj. nevzniknú jej náklady na zostavenie KUZ, jej uloženie a zverejňovanie. Výška usporených nákladov je závislá od voľby či si KUZ zostavovala účtovná jednotka sama alebo poverovala zostavením inú spoločnosť. Výška usporených nákladov je ďalej závislá od toho či ide o prepojenie slovenskej a zahraničnej spoločnosti alebo nie. Vzhľadom na to, že počet zostavovaných KUZ sa každý rok mení podľa stanovených veľkostných kritérií a ďalej vzhľadom na prebiehajúcu hospodársku krízu, kedy hodnotené kritériá mohli značne kolísať, nie je možné objemovo vyčísliť veľkosť usporených nákladov. Predpokladáme, že náklady na zostavenie KUZ mohli byť maximálne do 1% všetkých nákladov spoločnosti.

3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?

Predpokladaná úspora administratívnych nákladov je v zániku povinnosti predkladať a zverejňovať KUZ. Presný počet dotknutých subjektov, a teda ani výšku usporených nákladov, nie je možné odhadnúť vzhľadom na to že oslobodenie je dobrovoľné a subjekty ho nemusia využiť.

3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)

Žiadne

3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?

Žiadne

A.3. Poznámky

bezpredmetné

A.4. Alternatívne riešenia

bezpredmetné

A.5. Stanovisko gestorov

MHV SR súhlasí s predmetnou doložkou vybraných vplyvov na podnikateľské prostredie bez pripomienok.

B. OSOBITNÁ ČASŤ

K bodom 1, 4 a 6

Vzhľadom na nadobudnutie platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva, na základe ktorej sa právo Európskych spoločenstiev recipovalo do práva Európskej únie, sa vypúšťajú z celého textu zákona slová „Európskych spoločenstiev".

K bodu 2

Podľa nového odseku 12 nemá povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu materská účtovná jednotka, ktorá má len dcérsku účtovnú jednotku alebo má len dcérske účtovné jednotky, ktoré nie sú významné jednotlivo a ani ako celok. Zostavením len individuálnej účtovnej závierky materskej spoločnosti nesmie byť významne ovplyvnený úsudok o finančnej situácii, nákladoch, výnosoch a výsledku hospodárenia za konsolidovaný celok. Ak sa nezostaví konsolidovaná účtovná závierka z dôvodu existencie len nevýznamných dcérskych účtovných jednotiek, nie je potrebné aplikovať oslobodenie od zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky podľa odseku 10. Konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu nemusí zostaviť ani materská účtovná jednotka, na ktorú sa vzťahujú povinnosti ustanovené v odseku 11.

K bodu 3

Na základe doplnenia nového odseku v § 22 je potrebná úprava číslovania v odseku 17.

K bodu 5

Podľa prechodných ustanovení v § 39h sa nemusí prvýkrát zostaviť konsolidovaná účtovná závierka a konsolidovaná výročná správa pri posudzovaní povinnosti zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu, ktorá sa zostavuje k 31. decembru 2010 a neskôr.

K bodu 7

Doplňuje sa Zoznam preberaných právnych aktov Európskej únie o smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2009/49/ES, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS.

K Čl. II

Navrhuje sa účinnosť tohto zákona od 31. decembra 2010.

Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 22. septembra 2010.

Iveta Radičová, v. r.

predsedníčka vlády Slovenskej republiky

Ivan Mikloš, v. r.

podpredseda vlády Slovenskej republiky a minister financií 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1331
PoUtStŠtPiSoNe
: