Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

468/2010 Z. z.

Edmund Horváth • 5.3. 2011, 09:46

D ô v o d o v á s p r á v a

I. Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 497/2009 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2010 mimo plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2010.

Navrhovaný zákon upravuje príjmy, výdavky a schodok štátneho rozpočtu na rok 2010. Novela reaguje na aktuálnu situáciu vo verejných financiách po zohľadnení makroekonomického vývoja.

Makroekonomický vývoj

Po prepade HDP v roku 2009 o 4,7 % slovenská ekonomika v roku 2010 podľa aktuálnych odhadov opäť porastie 4% tempom, čo je približne dvojnásobný rast oproti schválenému rozpočtu na tento rok (1,9 %). Vyšší rast je predovšetkým dôsledkom silnejšieho ako očakávaného oživenia dopytu našich obchodných partnerov, najmä nášho najväčšieho obchodného partnera Nemecka. To spôsobuje zlepšenie dopytu po slovenských exportoch a teda výraznejší nárast priemyslu. Za prvých 8 mesiacov stúpla priemyselná výroba o 22,6 % medziročne. Vyšší predaj si vyžiadal aj dopĺňanie nízkeho stavu zásob z minulého roka.

Na druhej strane pokračuje nepriaznivý vývoj v domácej ekonomike. Údaje za maloobchodný predaj naznačujú, že kríza kulminuje v domácej ekonomike na rozdiel od priemyslu až v tomto roku. Pokles zamestnanosti a dopytu po pracovnej sile sa prejavuje v znížení tlakov na rast miezd najmä v službách, pričom oba tieto faktory negatívne ovplyvňujú spotrebu domácností. Takisto voľné kapacity nevytvárajú tlak na zvýšenie investícií. Mierne prorastovo zatiaľ pôsobia ceny, nakoľko sa inflácia v tomto roku výrazne spomalila. Celkovo domáci dopyt (bez zásob) stúpne v tomto roku len o 0,4 %, namiesto predpokladaných 2 %.

Aktualizácia prognóz na rok 2010

v %, ak nie je uvedené inak Rozpočet Aktuálny odhad Rozdiel v p. b.

Hrubý domáci produkt, reálny rast 1,9 4,0 2,1

Hrubý domáci produkt v bežných cenách mld. eur 67,4 65,9 -1,5

Konečná spotreba domácností a NISD, reálny rast 1,5 -0,2 -1,7

Konečná spotreba domácností, nominálny rast 4,5 0,7 -3,8

Efektívny domáci dopyt, reálny rast 2,0 0,4 -1,6

Priemerná mesačná mzda, reálny rast 0,2 1,3 1,1

Priemerná mesačná mzda, nominálny rast 3,4 2,7 -0,7

Rast zamestnanosti (štatistické zisťovanie) 0,2 -1,1 -1,3

Index spotrebiteľských cien, priemerný rast 3,2 1,4 -1,8

Export tovarov a služieb, reálny rast 2,9 13,2 10,3

Bilancia bežného účtu, podiel na HDP -5,2 -2,2 3,0

Zdroj: MF SR

Verejné financie v ESA 95

Hlavný fiškálny cieľ vlády na rok 2010 bol stanovený v rámci rozpočtu verejnej správy na roky 2010 až 2012 v podobe deficitu verejnej správy vo výške 5,5 % HDP. Súčasný odhad deficitu verejnej správy je vo výške 7,84 % HDP. Tento odhad ďalej môže byť negatívne ovplyvnený hospodárením územnej samosprávy, medziročnou zmenou stavu pohľadávok voči EÚ, hospodárením verejného zdravotného poistenia a hospodárením Slovenskej televízie.

Na základe v súčasnosti dostupných informácií sa očakáva, že štátny rozpočet prispeje k zvýšeniu deficitu sumou 742,4 mil. eur. Okrem toho sa očakáva horší výsledok hospodárenia Sociálnej poisťovne o 39,4 mil. eur, horšie hospodárenie obcí a vyšších územných celkov o 404,0 mil. eur, zhoršenie bilancie Fondu národného majetku SR o 202,2 mil. eur a horší výsledok hospodárenia štátnych fondov o 86,1 mil. eur. Lepší vývoj štátnych finančných aktív bude mať pozitívny vplyv na deficit vo výške 63,5 mil. eur.

Predbežný odhad salda verejnej správy za rok 2010 (ESA 95)

mil. eur % HDP

Schodok VS po schválení jednotlivých rozpočtov -3 705,8 -5,50

Štátny rozpočet -742,4 -1,13

Štátne finančné aktíva 63,5 0,10

Mimorozpočtové účty -5,5 -0,01

Ostatné subjekty verejnej správy -779,0 -1,18

- Obce a VÚC -404,0 -0,61

- Sociálna poisťovňa -39,4 -0,06

- Štátne fondy -86,1 -0,13

- FNM SR -202,2 -0,31

- Ostatné -47,3 -0,07

Aktuálny odhad schodku VS -5 169,2 -7,84

z toho: zhoršenie deficitu vplyvom aktualizácie odhadu HDP -0,17

Zhoršenie štátneho rozpočtu je zapríčinené hlavne horším vývojom daňových príjmov ako sa predpokladalo, čo možno pripísať vývoju základných makroekonomických veličín (vývoj daňových príjmov štátneho rozpočtu na hotovostnej báze je uvedený v osobitnej časti dôvodovej správy).

Na strane výdavkov sa očakáva prekročenie schváleného rozpočtu výdavkov štátneho rozpočtu najmä z dôvodu nevyhnutného pokrytia rizík štátneho rozpočtu a negatívneho salda medziročného vplyvu prenášaných limitov výdavkov štátneho rozpočtu.

Pokles HDP a s tým súvisiaci pokles daňových príjmov verejnej správy sa prejavil aj v nižších daňových príjmoch obcí a VÚC. Výpadky príjmov na úrovni samospráv nie sú sprevádzané adekvátnymi úsporami a nedostatok zdrojov riešia samosprávy vyšším čerpaním úverov a zapájaním ušetrených prostriedkov z peňažných fondov a prostriedkov z predchádzajúcich rokov do rozpočtu. Rizikom pre obce je tiež otázka, ako sa na ich hospodárení prejavia jesenné voľby do miestnych samospráv a dodatočné výdavky spojené s povodňami.

Hospodárenie Sociálnej poisťovne v roku 2010 v metodike ESA 95 sa predpokladá o 39,4 mil. eur horšie ako sa rozpočtovalo. Dôvodom je najmä nižší výber poistného spôsobený poklesom zamestnanosti a nižším rastom nominálnych miezd.

V rámci štátnych fondov sa očakáva, že ich hospodárenie bude horšie o 86,1 mil. eur, a to najmä v súvislosti so zhoršeným hospodárením Národného jadrového fondu z titulu výpadku príjmov z odvodu od prenosovej sústavy vo výške 16,6 mil. eur, ktorý ustanovuje podľa § 7 ods. 4 a 5 zákona č. 238/2006 Z. z. nariadenie vlády SR podľa schválenej Stratégie záverečnej časti jadrovej energetiky. Ďalším negatívom je nerealizovanie odpredaja emisných kvót Environmentálnym fondom, čím dochádza k zvýšeniu schodku rozpočtu verejnej správy o 66 mil. eur.

V roku 2010 sa v metodike ESA 95 predpokladá oproti schválenému rozpočtu zhoršenie hospodárenia FNM SR o 202,2 mil. eur, spôsobené najmä prevodom prijatých mimoriadnych dividend (v roku 2010 v objeme 126,4 mil. eur a mimoriadnych dividend z SPP, a.s. prijatých v decembri 2009 vo výške 67,7 mil. eur) do štátnych finančných aktív. Oproti schválenému rozpočtu FNM SR sa očakáva aj zvýšenie nákladov spojených s možným odkúpením akcií z prvej vlny kupónovej privatizácie od občanov.

Zmena odhadu deficitu verejnej správy v metodike ESA 95 je previazaná s hospodárením verejnej správy na hotovostnej báze. Najvýznamnejšou zložkou je práve štátny rozpočet, pričom faktory spôsobujúce zmenu odhadu hotovostných príjmov a výdavkov sú uvedené v Osobitnej časti dôvodovej správy.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ďalšími zákonmi platnými v Slovenskej republike, ako aj medzinárodnými zmluvami a inými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

II. Osobitná časť

K článku I

K bodu 1 a 2

Celkové príjmy štátneho rozpočtu sa upravujú v súvislosti so zreálnením makroekonomických ukazovateľov a ich vplyvom na daňové príjmy vo výške 620,5 mil. eur a v nadväznosti na zreálnenie nedaňových príjmov o 43,5 mil. eur. Zároveň sa upravujú aj celkové výdavky štátneho rozpočtu z dôvodu potreby zabezpečenia krytia nevyhnutných výdavkov vo výške 200 mil. eur na odstránenie škôd spôsobených povodňami, na zníženie deficitu základného fondu starobného poistenia a na zabezpečenie zvýšených výdavkov na sociálnu inklúziu. Realokáciou sa zabezpečí krytie výdavkov vo výške 70 mil. eur a o 130 mil. eur sa zvyšuje suma celkových výdavkov štátneho rozpočtu. V nadväznosti na zmenu celkových príjmov a celkových výdavkov sa upravuje aj schodok štátneho rozpočtu.

K bodu 3

Jednotlivé položky príjmov štátneho rozpočtu sa upravujú v súvislosti so zreálnením daňových a nedaňových príjmov. Reálny rast HDP je síce v porovnaní s predpokladom pri tvorbe rozpočtu vyšší, ale nominálny rast HDP je vďaka podstatne nižšej inflácii pod úrovňou, ktorá bola predpokladaná pri tvorbe rozpočtu na rok 2010. Ostatné makroekonomické základne vplývajúce na výnos daní, najmä rast zamestnanosti, miezd a spotreby domácností sú nižšie v porovnaní s predpokladmi v rozpočte. V porovnaní so schváleným štátnym rozpočtom na rok 2010 sa očakáva, že daňové príjmy budú nižšie o 620,5 mil. eur, nedaňové príjmy o 43,5 mil. eur.

Výpadok hotovostných daňových príjmov štátneho rozpočtu je spôsobený najmä nižším výnosom dane z príjmov právnických osôb o 463,5 mil. eur, dane z pridanej hodnoty o 109,5 mil. eur a poklesom výnosu spotrebných daní o 41,9 mil. eur.

Daňové príjmy štátneho rozpočtu v roku 2010 (hotovostný princíp, v tis. eur)

Schválený rozpočet 2010 Aktuálny odhad Rozdiel odhad - rozpočet

Dane z príjmov a kapitálového majetku 2 065 145 1 599 009 -466 136

Daň z príjmov fyzickej osoby 138 417 147 963 9 546

zo závislej činnosti 124 378 142 771 18 393

z podnikania, z inej samostatnej zár. činnosti a z prenájmu 14 039 5 192 -8 847

Daň z príjmov právnickej osoby 1 779 888 1 316 384 -463 504

Daň z príjmov vyberaná zrážkou 146 840 134 662 -12 178

Dane za tovary a služby 6 497 161 6 345 753 -151 408

Daň z pridanej hodnoty 4 504 367 4 394 858 -109 509

Spotrebné dane 1 992 688 1 950 791 -41 897

Dane z používania tovarov a z povolenia na výkon činnosti 106 104 -2

Dane z medzinárodného obchodu a transakcií 28 918 32 499 3 581

Podiel na vybratých finančných prostriedkoch 28 918 32 499 3 581

Sankcie uložené v daňovom konaní 28 745 22 163 -6 582

DAŇOVÉ PRÍJMY SPOLU 8 619 969 7 999 424 -620 545

Negatívny vývoj dane z príjmov právnických osôb je ovplyvnený hlavne nižším predpokladaným výnosom dane v mesiacoch marec, apríl a máj, v ktorých prebehlo vyrovnanie daňovej povinnosti za rok 2009.

Pokles príjmov štátneho rozpočtu z dane z pridanej hodnoty je spôsobený najmä nižším odhadom nominálneho rastu konečnej spotreby domácností ako sa očakávalo v čase prípravy rozpočtu. Druhým faktorom je skutočnosť za rok 2009, ktorá dopadla horšie ako sa očakávalo, čo možno čiastočne pripísať zmene štruktúry spotreby domácností v neprospech položiek, z ktorých plynie DPH (produkcia pre seba, nezaznamenaná ekonomika).

Odhad výnosu spotrebných daní je v porovnaní s rozpočtom na rok 2010 nižší o 41,9 mil. eur. Predpokladaný horší výber spotrebných daní je ovplyvnený dvomi faktormi. V prvom rade je to zhoršenie makroekonomického prostredia a s tým súvisiaci pokles spotreby domácností. Druhým faktorom je negatívny vplyv zníženia sadzby dane na naftu od 1. 2. 2010 v celkovej výške 73,6 mil. eur.

Nenaplnenie nedaňových príjmov súvisí s nerealizovaným predajom kapitálových a nehmotných aktív a neplnením príjmov z administratívnych poplatkov v niektorých kapitolách štátneho rozpočtu.

V nadväznosti na body 1 a 2 sa zvyšujú celkové výdavky štátneho rozpočtu o 130 mil. eur.

V nadväznosti na zmeny v príjmoch a výdavkoch štátneho rozpočtu sa mení aj výška schodku.

K bodu 4

Vo vybraných kapitolách štátneho rozpočtu sa upravuje záväzný ukazovateľ príjmov z dôvodu ich zreálnenia.

K bodu 5 a 6

Z dôvodu úpravy výšky výdavkov v kapitole Všeobecná pokladničná správa sa upravujú aj výdavky celkom a výdavky spolu bez prostriedkov EÚ v prílohe č. 3. Zároveň sa v prílohe č. 4 upravuje výška výdavkov spolu za kapitolu Všeobecná pokladničná správa.

K článku II

Navrhuje sa účinnosť zákona dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.

V Bratislave 4. novembra 2010

Iveta Radičová v. r.

predsedníčka vlády Slovenskej republiky

Ivan Mikloš v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1186
PoUtStŠtPiSoNe
: