Ministerstvo spravodlivosti SR zverejnilo tzv. predbežnú informáciu podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorou informuje verejnosť o pripravovanom návrhu ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov a s tým súvisiaca zmena a doplnenie príslušných zákonov
1. Základné ciele právnej úpravy:
Realizácia Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vláda zaviazala prijať v záujme obnovy dôvery v právny štát a s cieľom očisty justície presadí ústavný zákon v oblasti justície Ústavný zákon v oblasti justície bude zahŕňať:
- reformu zloženia Súdnej rady Slovenskej republiky v podobe zavedenia regionálneho princípu pri voľbe jej členov sudcami tak, aby sa zvýšila jej reprezentatívnosť,
- v záujme vyváženosti zloženia Súdnej rady Slovenskej republiky zavedenie pravidla, že zákonodarná a výkonná moc budú nominovať vždy len osoby, ktoré nie sú sudcami, a zákonodarná moc až po ich riadnom vypočutí v príslušnom výbore,
- vysporiadanie sa s rozhodnutiami Ústavného súdu Slovenskej republiky vo veciach odvolávania členov Súdnej rady Slovenskej republiky,
- zavedenie povinnosti pre Súdnu radu Slovenskej republiky vykonať v novom zložení previerky majetkových pomerov všetkých sudcov, vrátane majetkových prírastkov ich rodinných príslušníkov a vrátane vykonania previerok všeobecnej spoľahlivosti u tých sudcov, ktorých majetkové preverenie zanechalo u členov súdnej rady dôvodné pochybnosti o legálnom nadobudnutí sledovaného majetku, Súdna rada musí dostať okrem nástrojov na preverenie majetku aj nástroje na preverenie spoľahlivosti, resp. na vyhodnotenie previerok spoľahlivosti, pričom budú využívané všetky dostupné informácie,
- reformu zloženia Ústavného súdu Slovenskej republiky s brzdami proti pasivite parlamentu pri nezvolení kandidátov na ústavných sudcov, ako aj s brzdou proti koncentrácii moci v rukách jednej politickej reprezentácie, aby nebola väčšina ústavných sudcov volená jednou politickou garnitúrou, pričom reforma bude zahŕňať verejnú voľbu ústavných sudcov a požiadavku na ich vysoký morálny a odborný kredit,
- zrušenie súhlasu Ústavného súdu ako podmienky na vzatie sudcu a generálneho prokurátora do väzby, zruší sa rozhodovacia imunita sudcov,
- prirodzenú obmenu sudcov zavedením vekového cenzu pre sudcov všeobecných súdov (65 rokov) a Ústavného súdu (70 rokov),
- zriadenie Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky, ktorý bude plniť aj funkciu disciplinárneho súdu pre sudcov, prokurátorov, exekútorov, notárov, správcov, prípadne aj pre iné právnické profesie, a v súvislosti s jeho zriadením možné odbremenenie Ústavného súdu Slovenskej republiky.
V tejto súvislosti bude prijatá aj zákonná úprava, ktorá bude reagovať na ústavné zmeny, a ktorá bude realizovať aj ďalšie súvisiace časti Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky
2. Zhodnotenie súčasného stavu:
Aktuálne nastavenie pravidiel pre kreáciu Súdnej rady Slovenskej republiky a Ústavného súdu Slovenskej republiky vyžaduje podľa ministerstva nevyhnutne zmeny pre navrátenie hodnôt do justície a ochranu ústavnosti na Slovensku. Vyvodzovanie zodpovednosti osobitne voči sudcom, prokurátorom, notárom i exekútorom nie je účinné. Právna úprava neumožňuje transparentnú prirodzenú obmenu justičného stavu. Rovnako ako nedostatočnú možno hodnotiť právnu úpravu preverovania morálnej integrity a majetkových pomerov sudcov.
3. Spôsob zapojenia verejnosti do prípravy právneho predpisu:
Verejnosť sa môže zapojiť do prípravy právneho predpisu formou zasielania podnetov, či návrhov v intenciách vecného zamerania podľa bodu 2.
Kontaktné údaje:
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
sekcia legislatívy
Župné námestie 13
813 11 Bratislava
email: juraj.palus@justice.sk
4. Predpokladaný termín začatia pripomienkového konania:
Jún 2020
Zdroj: slov-lex.sk
Ilustračné foto: nrsr.sk