TlačPoštaZväčšiZmenši

NÁZOR: Zákon o štátnej službe je v rozpore s Ústavou SR

16.12. 2011, 12:44 |  Maroš B.

Ústavné právo na slobodu združovania

Podľa Článku 29 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky právo slobodne sa združovať sa zaručuje. Každý má právo spolu s inými sa združovať v spolkoch, spoločnostiach alebo iných združeniach.

Podľa odseku 2 citovaného článku občania majú právo zakladať politické strany a politické hnutia a združovať sa v nich.

Odsek 3 citovaného článku ústavy uvádza, že výkon práv podľa odsekov 1 a 2 možno obmedziť len v prípadoch ustanovených zákonom, ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné pre bezpečnosť štátu, na ochranu verejného poriadku, predchádzanie trestným činom alebo na ochranu práv a slobôd iných.

Čo hovorí zákon o štátnej službe

Zákon o štátnej službe č. 400/2009 Z. z. ukladá štátnemu zamestnancovi množstvo obmedzení, okrem iného v § 61 ods. 2 mu zakazuje:

a) podnikať,

b) vykonávať inú zárobkovú činnosť, ktorá je zhodná alebo obdobná s opisom činností jeho štátnozamestnaneckého miesta; inou zárobkovou činnosťou na účely tohto zákona sa rozumie činnosť, ktorá zakladá nárok na príjem zdaňovaný podľa osobitného predpisu,

c) byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb.

Výnimky z tohto striktného zákazu stanovuje len pre písmeno b), a teda štátnemu zamestnancovi je umožnené vykonávať inú zárobkovú činnosť ak ide napríklad o vedeckú činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, publikačnú činnosť, literárnu činnosť alebo umeleckú činnosť, znaleckú, tlmočnícku alebo prekladateľskú činnosť atď.

Obmedzenie podľa písmena c) sa nevzťahuje na štátneho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu člena orgánu Fondu ochrany vkladov alebo Garančného fondu investícií, a na štátneho zamestnanca, ktorý je vyslaný do riadiaceho, kontrolného alebo dozorného orgánu právnickej osoby vládou alebo služobným úradom alebo s ktorého členstvom v riadiacom, kontrolnom alebo dozornom orgáne právnickej osoby vysloví služobný úrad predchádzajúci písomný súhlas; služobný úrad môže svoj súhlas odvolať, ak by členstvo v riadiacom, kontrolnom alebo dozornom orgáne právnickej osoby bolo prekážkou riadneho plnenia služobných povinností štátneho zamestnanca (§ 61 ods. 6 Zákona o štátnej službe).

Zákon o štátnej službe teda nestanovuje okrem predchádzajúceho odseku žiadne výnimky zo zákazu pre štátneho zamestnanca byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb. Zákonodarca pri tvorbe nového zákona o štátnej službe v roku 2009 asi pozabudol na ústavné právo všetkých občanov, a teda aj štátnych zamestnancov na združovanie v občianskych združeniach.

Realizácia tohto ústavného práva nesmie byť obmedzovaná predchádzajúcim subjektívnym súhlasom služobného úradu bez stanovenia konkrétnych predpokladov, za splnenia ktorých by súhlas bol alebo nebol udelený, tak ako to stanovuje § 61 ods. 6 zákona o štátnej službe. Je nemysliteľné, aby realizácia ústavou garantovaného práva závisela od subjektívneho postoja vedúceho pracovníka resp. ním posúdenej zlučiteľnosti s riadnym plnením služobných povinností. Takáto právna úprava určite nie je v demokratickej spoločnosti nevyhnutná pre bezpečnosť štátu, na ochranu verejného poriadku, predchádzanie trestným činom alebo na ochranu práv a slobôd iných.

Absurdné závery

Zákon o združovaní občanov (zákon č. 83/1990 Zb.) umožňuje každému zakladať spolky, spoločnosti, zväzy, hnutia, kluby a iné občianske združenia, ako aj odborové organizácie, ktoré sú právnickými osobami. Je pochopiteľné, že v rámci občianskeho združenia si členovia kreujú spomedzi seba svoje riadiace, kontrolné či dozorné orgány, a teda člen občianskeho združenia môže byť členom riadiaceho, kontrolného alebo dozorného orgánu právnickej osoby, ktorou je práve občianske združenie, pričom právo byť členom orgánu združenia je integrálnou súčasťou ústavného práva na slobodu združovania. A práve toto mu zákon o štátnej službe zakazuje. Zakazuje mu teda plne realizovať svoje ústavné právo na združovanie sa resp. ho nepochopiteľne viaže na subjektívne posúdenie vedúceho služobného úradu.

Z tejto protiústavnej legislatívy vyplýva okrem iného aj záver, že predsedom odborovej organizácie nemôže byť štátny zamestnanec bez vopred daného súhlasu samotného zamestnávateľa, čo je už úplne absurdné. Ak by teda bol vedúci služobného úradu toho názoru, že členstvo štátnych zamestnancov v orgánoch odborovej organizácie by im bránilo riadnemu plneniu služobných povinnosti, súhlas im neudelí, čím vlastne neumožní reálne fungovanie odborovej organizácie.

Ľudia sú si rovní v dôstojnosti i v právach, či?

Zákon o sudcoch a prísediacich bol pripravovaný zrejme erudovanejšími právnikmi než zákon o štátnej službe, keď pre sudcov stanovil, že výkon funkcie sudcu je nezlučiteľný okrem iného s členstvom v riadiacom alebo kontrolnom orgáne právnickej osoby, ktorá vykonáva podnikateľskú činnosť. Čiže jednoznačne viaže zákaz len na účasť v orgánoch podnikateľského subjektu, nie však na účasť v občianskych združeniach.

Aj Súdna rada SR v marci 2011, keď posudzovala podnet Ministerky spravodlivosti Lucie Žitňanskej na nezlučiteľnosť funkcie predsedu krajského súdu s funkciou v správnej rade občianskeho združenia, skonštatovala, že sudca môže byť aktívny v občianskych združeniach. Nepochopiteľným sa teda javí, že kým sudcovi zákon ústavné právo na združovanie sa a účasť v orgánoch združenia bez ďalšieho umožňuje, štátnemu zamestnancovi ju zakazuje.

Rovnako tak aj zákon o štátnej službe príslušníkov policajného zboru stanovuje okrem iného, že policajt nesmie byť členom správnych alebo kontrolných orgánov právnických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť. Takže aj policajti majú garantované svoje ústavné právo.

Apel kompetentným

Vyzývame týmto Ministerstvo spravodlivosti SR, aby netolerovalo tento protiústavný stav a predložilo na rokovanie vlády návrh novely zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým by sa zmenilo znenie § 61 ods. 2 písm. c/ tak, že štátny zamestnanec nesmie byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov len v podnikateľských subjektoch. 

Ilustračné foto: www.nrsr.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1738
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

 
trefné

Už dávno som mal tieto slová na jazyku....

 
carlos | 16.12.2011 16:21

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

2. ODBORNÁ KONFERENCIA K PRACOVNÉMU PRÁVU (Seminár)

Jedinečné podujatie svojho druhu, na ktorom sa špičkoví odborníci z ČR a SR podelia o svoje ...

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

Následky nedostatočného alebo vnútorne rozporného odôvodnenia rozhodnutia

Povinnosť súdu rozhodnutie náležite odôvodniť je odrazom práva strany sporu na dostatočné a presvedčivé odôvodnenie spôsobu rozhodnutia ...

K aplikácii ustanovenia § 390 CSP po zrušení rozhodnutia odvolacieho súdu Najvyšším súdom SR

Ustanovenie § 390 CSP ukladá odvolaciemu súdu povinnosť, aby sám rozhodol vo veci, ak je naplnená hypotéza tejto normy, podľa ktorej ...

Vyjadrenie k odvolaniu proti nemeritórnemu rozhodnutiu; Nepredloženie vyjadrenia odvolaciemu súdu

Civilný sporový poriadok inštruuje, že pokiaľ odvolanie smeruje proti rozhodnutiu, ktoré nie je rozhodnutím vo veci samej, súd na vyjadrenie k ...

Subsidiarita neodkladných opatrení

Subsidiarita nariadenia neodkladných opatrení podľa § 324 ods. 3 CSP je síce výslovne upravená len vo vzťahu k zabezpečovaciemu opatreniu, ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Generálny prokurátor odmieta zasahovanie do trestnej veci kauzy Búrkahttps://www.teraz.sk/slovensko/generalny-prokurator-odmieta-zasahovan/471794-clanok.html

Generálny prokurátor SR Jaromír Čižnár odmieta akékoľvek zasahovanie do trestnej veci ...

Grendel:Príslušnosť k profesii prokurátora nie je zárukou jeho kvalityhttps://www.teraz.sk/slovensko/grendelprislusnost-k-profesii-prokur/471658-clanok.html

Prokuratúra je dnes podľa Grendela uzavretým systémom.

Kováčiková: O právnej kvalifikácii sa rozhoduje aj počas vyšetrovaniahttps://www.teraz.sk/slovensko/o-pravnej-kvalifikacii-sa-rozhoduje-aj/471737-clanok.html

Policajti z NAKA zadržali 11. marca 13 sudcov. Obvinenia padli z trestných činov korupcie, ...

Za zhodenie hniezda lastovičke alebo belorítke hrozí pokuta 9958 eurhttps://www.teraz.sk/najnovsie/za-zhodenie-hniezda-lastovicke-alebo-be/471428-clanok.html

Ochranári sa o zhodení hniezd dozvedia od ľudí, ktorí im to nahlásia prostredníctvom mailu ...

Opatrenia sa uvoľnili aj na súdoch a vo väzniciachhttps://www.teraz.sk/slovensko/ms-opatrenia-sa-uvolnili-aj-na-sudoch/471517-clanok.html

Ministerstva spravodlivosti ako takého sa uvoľňovanie týka tiež, a tak sú opätovne ...

Kurilovská: Na čele prokuratúry by mal stáť prokurátorhttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/553383-kurilovska-na-cele-prokuratury-by-mal-stat-prokurator/

Tvrdí, že generálnym prokurátorom by mal byť iba prokurátor.

Nové časopisy

Justičná revue 4/2020

Justičná revue 4/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Súkromné právo 2/2020

Súkromné právo 2/2020

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Justičná revue 3/2020

Justičná revue 3/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Verejné obstarávanie - právo a prax 2/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 2/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Verejné obstarávanie - právo a prax 1/2020

Verejné obstarávanie - právo a prax 1/2020

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Právny obzor 2/2020

Právny obzor 2/2020

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

PoUtStŠtPiSoNe
: